Aloittelin pyöräilyn tälleen myöhäisheränneenä(silloin 48 v) muutama vuosi sitten. Ajamisen opettelu 125 varaderolla, siten ostin kaverilta aikuisikään ehtinen 1000f CBR:n. Ajoasento siinä on kuitenkin sen verran etukeno että meinaa alkaa tuntumaan vanhoissa ranne ja kyynärpäänivelissä. Nyt olis hakusalla pikkuisen pystymmällä ajoasennolla oleva matkapyörä. Ajokokemus on edellä olevat joten kysyisin kommentteja kokeneemmilta. Vaihtoehtoina olen katellut Bemarin K ja R malleja, Yamaha FJR, Pannari...vaatimuksina on kardaaniveto, riittävästi tehoa myös 2 päällä, taittuu kohtuudella myös hiusneulaan ja voi käydä vaikka radalla opettelemassa kaarreajoa. tietysti myös olla sen verran laukkutilaa että muutaman viikon kamat sopii mukaan. Rouva kävi istumassa 1200 LT:n päällä,piti kovasti mutta itsellä vähän askarruttaa sen paino ja käsiteltävyys esim Norjan tai alppien mutkissa. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
ex. varadero xl 125
ex. cbr 1000f
nyt fjr 1300
http://meltorautahanuri.blogspot.fi/
Ajan minne haluan, minulla on vaimon lupa sanoa niin.
Noista voit ottaa ihan minkä vaan koet mieleiseksi.Tuon LT:n painokin on rajoite silloin kun täytyy paikoillaan sitä veivailla mutta kaikkeen tottuu ja oppii.Yhdessäkään ei taida tarvita pelästyä edes runsaita kilometrejä,joku 50000 taitaa olla vasta sisäänajovaiheessa.Koeajo on paras oma mittari,ja vähän pidempään kuin viisi minuuttia.
Kokemusta mp:stä Kawasaki 1400 GTR.(Yli 14tkm). Painoa ajok. 304kg. Paino "ei tunnu missään",kun pyörä liikkuu,mutkissa jopa tuntuu kuusisataselta! Taittuu tosi mukavasti,jopa kaksin ajettaessa. Painoa silloin noin 450-480kg!! Jos laukuissa tavaraa,menee yli 500kg. Mutta,mutta ,kun pysähdyt,parkkeeraat,työnnät,ym silloin paino tuntuu. (Mm,jos,tai pyörä kallistuu).
Pitää katsoa mihin pysähtyy,paikan kaltevuus,ym. Pyörää liikuteltaessa pitää kallistaa reilusti itseen päin. Jos vähän lipsahtaa "ulospäin itsestä" pyörä vetää/kaataa sinutkin!
En pelottele,hyvin menee,kun huomioi muutamat seikat pyörää käsiteltäessä. Reipas määrätietoinen ote mm ohjaustangosta
ei ongelmia. Ei muutaku mp-kaupoille![]()
Viimeksi muokannut: Old motoman; 29.01.2012 klo 13:19.
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Tutustumisen arvoisia pyöriä tuossa luokassa ovat myös Kawasaki GTR 1400 ja Moto Guzzi Norge 1200.
edit. GTR näköjään ehdittiinkin jo mainita, sillä välin kun naputtelin tekstiä.
Viimeksi muokannut: TiPL; 29.01.2012 klo 13:36. Syy: lisäys
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Käy ajamassa R1200RT. Pyörä sopii loistavasti matkailuun kaksi päällä ja on elementissään niin alppien mutkissa kuin autobahnalla. Sen verran olen tykästynyt pyörään, että jo toinen samanmallinen ajossa, yhteensä kilsoja takana n 100 tuhatta ko mallilla. Suorituskykyisempiä pyöriä taatusti löytyy, mutta jos ajomukavuus ratkaisee, niin mietipä tätä.
Bemarin K 12/13 S, tai GT-mallit on todennäköisesti sellainen valinta, ettei ainakaan jälkikäteen harmita.
S näyttää kyykyltä, mutta ei ole sitä, vaan on monelle sillain ergonomisen sopivasti etukeno ja tehoa on tourinkikäyttöön vähintään riittävästi. GT on puolestaan sellanen selkä suorana ajettava pyörä, tekniikkahan niissä on käytännössä sama kuin S-malleissa. Suojattomampaa K 12 / 13 R mallia en ehkä matkapyöräksi hommaisi, mutta se on vaan minun mielipide. Kaikissa em. pyörissä on kivasti tilaa myös matkustajalle.
Miksei LT:kin, tai vaikka K 16 GT - joka minut sytytti. LT ei jostain syystä ole koskaan innostanut, kuten ei Wingikään.. LT ja 16 GT taipuvat mutkiin vallan mainiosti. Paikallaan käsiteltävyys on ainoa miinus, tai sitten ei sekään.
Suosittelen koeajoja ennen hankintaa, sillain se mieleisin löytyy..![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
kyllähän se koeajolla parhaiten sopiva itselle selviäisi mutta kun ulkona on -23 niin pitää vaan muistella viime kesän cruisailuja ja suunnitella ensi kesälle vielä vähän enemmän ajettavaa. tuo 1200 gt olis kyllä tosi herkku mutta budjetti pistää pikkuisen hanttiin....ajattelin semmoista vaille 10t€ laittaa siihen kiinni...nykyinen on -87 joten kyllähän se pikkuisen kuitenkin nuorentuukin. Bemuista ei ole aiempaa kokemusta itsellä joten kiitän vinkeistä ja kommenteista. Yamahan fjr olis myös aika hyvä, kävin lauantaina yhden selässä ottamassa pikkuisen tuntumaa ajoasentoon...sivulaukut siina oli vaan turhan pienet.
ex. varadero xl 125
ex. cbr 1000f
nyt fjr 1300
Vielä BMW-winkkiä
Tuolla budjetilla saat myös tosi hyvän BMW F 800 ST :n kohtuukilometreillä. Oli moinen kerran päivän lainassa ja tuntui, että voisi olla jopa minun pyörä. Jos tuo kuutiohulluus ei olisi iskenyt, niin olisi ihan varteenotettava vaihtoehto.
Hyvä ja rasittamaton ajoasento sekä paljon mukavampi ja näppärämpi hitaissa nopeuksissa kuin ässät ja geeteet. Tuntui tuo olevan kotonaan myös maantiellä ja mutkapätkillä.
Ai niin, se kardaani tuosta tosin puuttuu, kuten myös ketjut
Miksei myös Pannari, tai FJR. Kuitenkin FJR:ää kokeilleena se ei olisi Bemun vaihtoehto ainakaan minulle. 6. vaihde puuttuu ja muutenkin kun vertaa viimeistelyä sekä tekniikkaa 12 GT:hen, niin hmm... Pannarista ei ole kokemusta, olen vaan kuullut sanottavan sitä tylsäksi ja hengettömäksi.. Miksi - sitä en tiedä. Pitänee joskus koeajaa, ehkä sitten valkenee..
Ja joo vielä tosiaan tuo em. Guzzin Norge. Sellaisen koeajoin joku kesä sitten ja melkein tykästyin. Exä oli vaan sitä mieltä, että on matkustajalle hieman ahtaan oloinen. Ja olihan se Bemun jälkeen vähän tehottoman oloinenkin, vaikka varmasti silläkin tehojen puoleen pärjää..
Sitte tietty Bemun boxerit, joilla on melkoinen kannattajajoukko. Jotenkaan vaan mulle ei ole se ihanuus auennut, vaikka useita malleja olen koeajanut ilman ennakkoasenteita.
Viimeksi muokannut: J@ck; 31.01.2012 klo 14:14.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Itse taidan pitkän väistelyn jälkeen ostaa LT:n seuraavaksi. Kävin ajamassa viime syksynä vuokrapyörällä kiemuraisia joenrantateitä, ja kyllähän se taittuu kun kuski käskee. Tuli itse asiassa hyvinkin hyvä fiilis, sellainen rullaava ja joustava ajotapa tuli kuin itsestään. Siirtymätaipaleillahan se on sitten aivan loistava laite.
Ainoa paikka Euroopassa missä mieluummin ottaisin aggressiivisemman laitteen on Saksa, ja sielläkin vain pakolliset pääntuuletussetit. K1200S viimeksi alla... Mutta matkapyöränä RT tai LT oman maun mukaan, oivallisia kamppeita.
Ollut sen verran viileetä että on on ehtinyt netissä surffailemaan ihan urakalla...kyllähän se R mallin BMW olla se vaihtoehto jota lähden hakemaan..pitäs vaan saada tuo tytön Shadow saada ensin kiertoon että mahtuis talliin.
kevättä odotellesa![]()
ex. varadero xl 125
ex. cbr 1000f
nyt fjr 1300
Ennen GS aikakautta ajelin useamman kesän r1100rt:llä. Se on loistopeli jokasään kurvailuun kotimaassa tai ulkomailla, matkustajan kanssa tai ilman. Ei todellakaan mikään tykki ainakaan tuo 1100, mutta minulle riittävästi kuitenkin.
tuommoinen r 1100 rt tai 1150 rt on ollut haarukassa nettimotossa ja mobilessa...mitäjuttuja niistä kannattaa tarkistaa ennen ostoa, LT;ssä on ollut puhetta ainakin perälaakerin kestävyydestä, miten lie tuo RT...on se varmaan pikkuisen keveämpi ainakin joten ei joudu ihan samalaiselle rasitukselle kuin LT:ssä.
ex. varadero xl 125
ex. cbr 1000f
nyt fjr 1300
Yamaha royal star venture?Mulla oli sellanen viime kesänä ja myin ku halusin jenkki rassin....iiiiso virhe!Nyt on tilanteet korjattu ja samanlainen odottaa kesää tallissa.Sopivan matalalla painopiste joka pistää pyörän kääntymään hitaassakin vauhdissa näppärästi.On cruise ja radio.Hyvät katteet suojaamassa olematta kuitenkaan järjettömän näkönen luksus kruiseri.Rouva kehunu kovasti kyytiä ja kamaa mahtuu ihan kivasti messiin.1300cc V-4 vie ihan kivasti.On keppivetonen.
![]()
Viimeksi muokannut: ouzo76; 10.03.2012 klo 07:18.
Ky tää täst viel lutviutuu....
Hommaa GoldWing...![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Se tos Venturessa on kiva et niitä ei tullu koko kesänä yhtään vastaan.Kaikkia muita tusinapyöriä kyl mm.vingejä,gessuja pläkkäreitä ym. Se näis customeis on pirullista et sen pitää olla joko ihan naku tai sit kunnon katteet.Välimuotoa ei ole.Ja tota pleksiäki sai vähän sahailla et sai sen itelleen sopivaks.
Ky tää täst viel lutviutuu....
Pysähtyessä tosiaan kannattaa katsoa mihin pysähtyy. Esim. keula kannattaa suunnitella ylämäen puolelle jos näyttää että ko. parkista joutuu peruuttelemaan pois. Kuormattuna 300 kilon jöötin punnaaminen takaperin ylämäkeen - varsinkaan hiekalla - ei oo mukavinta puuhaa mitä ko. jöötillä voi tehdä. Ei tarvi olla isokaan nousu kun jo alkaa ohimosuoni pullottamaan. Nimim. kokemusta on
Pyörän kallistamisesta olen eri mieltä.
Pirun raskasta puuhaa samaan aikaan kannatella itseen nojaavaa pyörää ja yrittää työntää sitä. Kannattaa opetella pitämään pyörä pystysuorassa, tasapainossa, kun sitä työntelee. Ei pyörä mitenkään helposti tai yllättäen kippaa väärälle puolelle, ja painopisteen siirtymisen kyllä tuntee käsissä ja osaa korjata asennon ennen kuin menee lähellekään kriittistä kallistusta. MP-huoltojen hemmot ovat monesti todella näppäriä työntelemään pyöriä, sieltä voi katella oppia.
Pelkästään tangosta on IMO hankala saada pyörä liikkeelle, varsinkin jos taaksepäin joutuu punnaamaan. Itse työntelen (GSA:ta) vasen käsi kytkinkahvassa ja oikea kyytiläisen kiinnipitokahvassa.
Jos muka-enduro ei oo poissuljettu vaihtoehto, mainittujen lisäksi kannattaa kokeilla myös GSA:ta tai GS:ää, sikäli kun jaloissa mittaa riittää. Ihan OK-pyörä reissuajoon 2 päällä, eikä säikähdä sorateitäkään. Penkki vois olla parempi, mutta ajoasento on pysty ja mukava ja välillä voi ajaa seisaaltaan kun perse puutuu. Onhan noissa tunnetut ongelmansa, mutta silti.
800:n GS on minusta pieni 2 päällä ajettavaksi, eikä siinä oo kardaaniakaan.
Viimeksi muokannut: spiff; 10.03.2012 klo 19:32.
viikko suksittu ja kelkallakin tuli yks päivä kokeiltua....enemmän enskamiesten hommaa taitaa kuitenkin olla tuo kelkkailu. no, fjr se kuitenkin näyttää ensi kesäksi alle tulevan...kaverilla oli semmoinen, mutta arveli että ens kesälle taitaa tulla muutakin homma kuin prätkäily ja siitä tehtiin diili. hyvillä varusteilla ...ihan valmis baanalle, nyt sitten vaan ootellaan sulia teitä ja lämpimämpiä kelejä. kiitokset kaikille kommenttia antaneille ja nostetaan hanskaa kun kohdataan.![]()
ex. varadero xl 125
ex. cbr 1000f
nyt fjr 1300
Onnittelut, hyvän pyörän menit hankkimaan.
Itse ajoin viime kesän vastaavalla ja kohta aloitetaan toista ajokautta. Ei juuri muuta murhetta ole ollut, mutta ajoasento on käsien osalta hivenen erikoinen, voi alkuun käydä käsien päälle ajelu, mutta kyllä siihen tottuu.
Ei muutakuin turvallisia kilometrejä.![]()
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto