Joopa joo, varmaan tuhannes ja ensimmäinen samanlaista asiaa... poistakaa joku tämä, jos tää on jo liikaa.
Ajatuksena hommata kyykky mopo kaikesta huolimatta, vaikka sillä ajaminen on ja olisi yhtä tuskaa täällä roudan ja suolan raiskaamilla teillä. Ainakin joidenkin mielestä, välillä omastakin. Kokemusta on yhdestä FJ jammusta varmaan 15 vuoden takaa. Sen jälkeen on ollut pitkä tauko ja nyt on ajeltu muutama aika möhköenskalla ja vähän pienemmälläkin.
Kuitenkin tuo kyykkymopokin olis mukava. Ajoa vois koittaa joskus radallakin.
Mutta asiaan. Vaihtoehtoina kaikki japsipyörät ja budjettina noin 6 tonnia. Sillä saisi noin 2000 - 2004 mallisia mopoja.
Missä näistä on paras ajoasento 186 pitkälle kuskille?
Eli ei niin pitkälle, mutta ei kuitekinkaan varmaan mikään optimaalisin pituus tällaiseen vehkeeseen.
Varmaan kaikissa jonkinlainen, mutta konsensusta ei ainakaan tällä palstalla ole siitä parhaasta. Blade on mainittu usein ja joskus R1. Silmää mielyttäisi eniten GSXR.
Joo kyllä parasta olisi mennä kokeilemaan, mutta tähän aikaan ajamaan ei pääse ja pikku lenkillä ei toisaalta varmuutta asiaan tuliskaan. Pelkkä mopon päällä istuminenkaan ei kyllä paljon kerro, ei ne niin erilaisia ole.
Sanokaa ainakin mikä ei sovi, jos joku tietää niin helpottais mitä rupeaisi etsimään.
Ja sen takia ajoasento kun pidän noita muuten tasavertaisina tekniikaltaan.
Olipas pitkä juttu, mutta kiitos jos joku vois vähän jelpata tätä valintaa.
Itse olen sentilleen saman mittainen kun sinä ja muutamia tonnisia ehdin koeajaa kunnes päädyin -07 kikseriin, mutta -05 olisi ollut vielä parempi, mutta kun en silloin löytänyt sopivaa mallia myynnistä niin ostin sitten 07 mallin. Kawasakin tekele oli muistaakseni kokeilemistani epämukavin. Kannattaa kuitenkin marssia liikkeeseen ja sopia koajosta. Pituus ei kerro ajajasta kaikkea ja makuja on monia...
Bandit 600 -03 -> Gsx-r 1000 -07
Paha sanoa kun makuja on monia, mutta itse päädyin hayabusaan kun matkustusmukavuus painoi vaakakupissa.
Ja mikä sitten on paras ajoasento, riippuu hakeeko parasta ajoasentoa radalle vai rautaperseilyyn ;P
Viimeksi muokannut: jyk4; 18.02.2012 klo 21:00.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Itse olen samanpituinen ja ehdottomasti parhaat tilat tarjosi KTM RC8, yllättävän rento ajoasento.
Japanilaisista olen ajanut vain cebaria ja kikseriä, muita vaan kylmätyypittänyt. Cebari tuntui paljon ahtaammalta kuin kikseri jos oikein muistan.
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
itsellä pituutta 189cm ja omasta mielestäni gixxeristä löyty paras asento. ja sellainen tuli itselle hankittua mallia K6.
Tonnisista ajanu vaan kawaa ja bemaria, mutta niistä ehdottomasti voiton vei kawa. 189cm on mittaa ja kawassa ei ainakaan ollu mitään ongelmia pidemmilläkään matkoilla. Suitsasta kuullu että olis tilava mutta tonnisesta ei oo kokemusta.
BMW F650GS '04
Entiset:
Yamaha TZR 125 '91 -> Yamaha FZR 600 '91 -> Suzuki SV650 '05 ->
Suzuki SV1000S '04 -> Kawasaki ZX-10R '05
ajoasentoakin pystyy toki muokkaamaan itelleen mieleiseksi, mutta sanoisin tohon budjettiin kilogixu 03/4
6 tontulla saa toisaalta 10r kawojakin jo, ja tietty niitten ajoasentoa saa esim. korkeammilla cliponeilla heti mukavammaksi..
+1, on kumma juttu miksei nykypyörissäkään ole vakiovarusteena säädettäviä clipareita ja jalkatappeja. Noiden pienilläkin muutoksilla on huima vaikutus ajoergonomiaan eikä hankintakustannus ole kummoinen. Jalkatappisarjoihin edullisin ratkaisu on ostaa tai teettää yksinkertaiset reikälevyt joihin vakiotapit pultataan.
ps. 04-ja uudemmat kilokyykyt (suzuki 05->) on ajo ominaisuuksiltaan ja tehoiltaan "vähän" eriluokkaa kuin 2000 luvun alun pärrät.
esim. ittel oli joskus 03 R1 kun veli osti uuden mallin (-05) R1sen.
oma mopo tuntui alkoi tuntua tehottomalta panssarivaunulta.
jos toi 6t on ehdoton yläraja, niin harkitsisin kawan 10r, ja muokkaisin ajoasentoa esim.clipareilla.
mieluiten laittaisin 1-2000 e enemmän.
Omaa kokemusta on enempi K4 GSXR:stä ja tuo ainakin minulle sopi ajoasennon suhteen hyvin pidemmällekin matkalle (184cm). Ja moottorihan oli kanssa melko namu, hyvä alavääntö ja ylhäältäkin ihan kivasti. Tuolla tuli tehtyä yksi Norjan reissu ja pari pidempää Suomen kiertoa, olisikohan pisin päivämatka ollut luokkaa 900km.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Sananl. 31:6
KTM RC8(R):ssa on mielestäni yksi parhaimpia ajoasentoja, ja sitä saa vielä säädettyäkin joka suuntaan ilman aftermarket-palikoita.
Samoin Ducatin 848/1098/1198 on ihan ok, joskin pitkähkö penkki-clipari -väli voi olla lyhyille hankala. Myös K5 Tonni-Gixeri oli mukava pidemmällekin matkalle.
Vaikuttaisi, että GSXR olisi ainakin perehtymisen arvoinen vaihtoehto.
Itsellä oli jostain jäänyt mielikuva, että Honda olisi tilava ja sopiva vähän pitemmällekin kuskille, mutta voihan olla että kukaan ei ole vaan viitsinyt ehdottaa.
Mutta eipä tuo haittaa. Kyllähän tuo suzuki ihan moottoripyörältä näyttää. Ei ole aivan hirveästi tarjontaa K3 - K4 malleista.
Saksasta - ei ehkä oikein kannattavaa, mutta mahdollista sekin.
Tuo KTM on varmaan hieno vehje ja liian kallis.
Tämmöiselle 176 hukkapätkälle testattu:
GSXR
ZX10R
R1
CBR
noista CBR ihan ylivoimainen ja GSXR (-07->) huonoin ajoasennoltaan minulle...
makuasioita sanoi koira, kun muniaan nuoli...
CB 1300 -07
Ei taida löytyä tuohon 6k max budjettiin? Halvin tuosta katraasta nettimotossa on 11ke KTM. Itsekin vähän off-topicina (en ole ihan 186cm pitkä) voin kyllä kehua tuon K5 Gixxerin ajoasentoa. Tullut pitkiä reissupäiviä vietettyä satulassa puutumatta (toisin kuin esim. edellisellä TL1000S:llä). K5 GSX-R:n luulisi saavan jo kuudella tonnilla (ainakin myisin omani tuolla hinnalla, jos olisi yleensäkin juuri nyt myyntihimoa.. en vaan oikein tiedä mitä parempaa hankkisi tilallekaan..)).
[Edit: eiku prkl, nettimoton gsxr-listaa vilkaistuani.. kyllä ne hullut noista vielä 7000+ (jopa 8000+) pyytää.. erikoista, itse hankin omani ihan ok lisäkilkkeillä pari vuotta sitten tuohon hintaan Heinolta..]
Viimeksi muokannut: LaMasquerade; 23.02.2012 klo 11:14.
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
...paras ajoasento on mieltymys-/makukysymys. Oma sellainen vielä. Pituuesta riippumatta. Väitän.
Näistä "tonni-kyykyistä" ei isommin kokemusta, mutta jos vertaan esim. entistä CBR1000F:ää, nykystä Busaa ja mm. Kawan ZZR 1200:sta, niin noista lepposin ajoasento oli Kawassa minun mielestäni, paras penkki taas Hondassa, mutta miellyttävin kokonaisuus kuitenki tuo nykynen Busa. Ajoasennoltaankin siis.
Eli eikhän se istuminen, ja ehkä vielä paremmin vähän pitempi koeajolenkki, kerro tarkemmin omalle kropalle sen, mikä miellyttää.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Jos eksoottisempi pyörä kiinnostaa, niin 00-03 Aprilia RSV:ssä on aika hyvä ja tilava ajoasento.
Toimiva vehje kaikenkaikkiaan, ainakin itsellä ei 45.000 kilsaan ollut mitään ongelmia.
Hinnoista sen verran, että tuntuvat olevan mielenkiintoisella tasolla tällä hetkellä. Syksyllä sai k5 kiksun jopa alle kuuden, järkevillä kilometreillä ja yoshin kokoputkella olisi saanut 6300€:lla.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
^ Sorry Off topic, mut saman huomannut..näyttää jopa yksityisillä olevan hinnat nyt kovemmat kun vertaan hintaan jonka ite maksoin viime kesänä liikkeestä ostaessani
Onnistunut ohitus perustuu täydelliseen yllätykseen
Yamaha YZF R6R Vaimoke
Suzuki GSX600F Exä
Yamaha RD 125LC Nuoruuden ihastus
Keväinen motokuume voi saada ostajissa aikaan vaikka minkälaista käytöstä. Ainahan pyynnit on keväällä tapissaan.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
^Pitänee näköjään laittaa tuo omakin peli takas aktiiviseen myyntiin.
Superbike #7
Tarkennusta tosiaan, että paras asento kaikenlaiseen ajeluun. Se on totta, että joku voi sopia toiselle mutta ei, vaikka olisikin saman pituisia.
Tuo busa on kans käyny kyllä mielessä useammankin kerran vaikka ei nyt mikään tonni kyykky olekaan. Jotenkin näyttäis että siinä on tuo polvikulma aika tiukka. Muutenhan tuo on mielenkiintoinen laite ja vois saada vielä mahtumaan budjettiinki, joka tulee sitten aivan varmasti venymään.
Onkohan nuo uudemmat kuinka tilavia, on kyllä räyhäkkään näköisiä?
Nousukausi tulossa kun hinnat pompsahtaa?
Kyllä kait vois ajatella, että kaikki mopot pienenee mitä uudemmaksi mennään.
Kesällä katoin katoin kun joku lähti sellaisella uudemmalla bladella, siis jossa pakoputket menee rapakaaren alla, huoltoaseman pihalta ja se mopo näytti kyllä helvatan pieneltä vaikka se kaveri oli ehkä joku 5 cm mua lyhempi.
Täysin OT:
Tai sit toisin päin?
Jengil ei ole varaa (taantuma) hommata kalliita uusia pelejä lainarahalla, joten vanhat pitää paremmin hintansa?
Mut hintoja vuosia seuranneena sanoisin että keväällä aina kalliimmat hinnat kuin syksyllä, mikä on varmaankin aika ilmeistä?
Ja yks asia vielä on ettei noi toimivat, ehjät 2000- luvun kilokyykyt paljoa hintaansa tiputa tuosta 4-5000 E:sta.
Esim. 2000 luvun alun R1set maksaa edelleen n5000e, joten ei se mun mielestä hirveen mettässä ole K5 kilogixusta pyytää pari tonttua enemmän. (puhutaan kuitenkin _hieman_ eri vehkeistä)
(Pelkkää omaa mutua, ei herneitä, makuaisoita jne)![]()
"Kesällä katoin katoin kun joku lähti sellaisella uudemmalla bladella, siis jossa pakoputket menee rapakaaren alla, huoltoaseman pihalta ja se mopo näytti kyllä helvatan pieneltä vaikka se kaveri oli ehkä joku 5 cm mua lyhempi. "
Jos viittaat 2006-2007 Bladeen, niin sallinet eriävän mielipiteeni. Ei pyörä mielestäni pieneltä näytä -
Ellei istu pyörän päällä kuin "seipään niellyt".
Olen sentilleen saman mittainen kun sinä - Ajoin neljä kesää Bladella.
Välillä rataa, kaupunkiajoa ja pari pidempää ulkomaan reissua. Pisimmät päivämatkat tonnin luokkaa.
Ei mitään ongelmia = väitän että Blade on lisäksi helppo ajettava ja soveltuu moneen makuun.
Yksi ääni Hondalle.