ainakin itsellä ei voi miettiä mitään parasta hinta/laatu suhdetta laajemmin, kun ARAI sopii muodossa parhaiten. Kypärää kun joutuu pitämään pitkään, niin ei viitsi ruveta kikkailemaankaan ja vaihtamaan merkkiä, jos vaikka ei sovikkaan ja toimi kuten ARAI. ja Araista tiedän, että L koko käy, joten määrätyistä mallisarjoista voin ostaa vaan L:än kokeilematta ja se sopii.
vähän sama se on renkaissa, jos löytyy joku mikä toimii, niin ei viitsi vaihtaa merkkiä, kun joutuu ainakin kesän ajamaan huonolla renkaalla.
itse asiassa käytän samaa metodia: Akuissa, öljyissä, ajovarusteissa, yms. Säästyy aikaa ja mieliharmia, kun ei tarvitse säätää. tämän säästyneen ajan voin käyttää sitten netin surffaamiseen ja youtuben katseluun.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Vähän samoilla linjoilla kuin Jaket tuossa edellä.
Hinta näkyy hintalapusta. Kypärän laatu on pääasia. Varsinkin, kun päähineestä on kysymys. Suhteuttaminen sitten onkin se vaikeampi juttu. Itse pisteyttäisin käytettävyyden ja päähän sopivuuden sen verran korkealle, että hinta jää sivuseikaksi. On otettava huomioon mukavuus, istuvuus, visiirin toimivuus, leukahihnaan liittyvät tottumukset, paino ja yleinen laatuvaikutelma. Nuo seikat vaikuttanevat passiiviseen turvallisuuteen eli siihen, että sitä kypärää ei lopulta tarvitakaan muuhun kuin hyönteistorjuntaan.
Pääasia, eli pää, on sen verran henkilökohtainen ominaisuus, että tarkkoja hinta/laatu arvioita on vaikea antaa. Esimerkiksi Arai ei passaa meikäläiselle lainkaan, koska pallo ei ole pyöreä. X-litet ja Nolanit ovat olleet passelimpia, vaikka niissä onkin huonommat superlonit. Shoein takki sopii paremmin kuin kypärä, joten pidän takkia, mutta myin Multsarin.
Kypärän pitää olla kuitenkin sen verran kallis, että voi luottaa sen suojaavan, jos tulee kopsu. Se, suojaako kallis kypärä paremmin kuin halpa, on minulle arvoitus. Kukin tulkoon uskolla autuaaksi (mutta mielellään ei enneaikaisesti). Polykarbonaattipottaa en kuitenkaan päähäni laita, vaikka olisi hinta/laatu suhteeltaan mikä.
ps. "sovita kaupassa, osta netistä" -touhu on Elloksesta.
pps. oho, huomaan lisänneeni lähes saman sisältöisen kirjoituksen jo aiemmin. Toistolla tehoa markkinointiin...
Viimeksi muokannut: hra1150; 01.10.2013 klo 17:40.
Oman pään suojana tällä hetkellä jo toinen hjc R-pha 10+ ja omasta mielestä vähintään hyvä, vaikka Suomen hinnoilla vähän kallis. Hiljainen ja toimiva ja sopii päähän oikein hyvin![]()
Jokainen taipuu kun tarpeeksi taittaa (mutkaan)
-Suzuki GSX 750F (jokapaikanhöylä)
ex:
-Honda CBR 125 (matkalehmä)
-KTM Duke 125 (ei menty offroadia, jäi ekaan ojaan)
-Rieju MRT ( ´´föönissäkin on enemmän tehjoa´´)
Kypärän halpaa hintaa miettiessä kannattaa suunnata katse amerikan yhdysvaltoihin. Siellä ei monissa osavaltioissa ole kypäräpakkoa ollenkaan! Mittava säästö kun ei tarvitse laittaa penniäkään kypärään![]()
1300cc Suzuki
Minä soittelin tuossa muutamiin paikkoihin ja kyselin hintoja.Päätin sitten kuitenkin tukea paikallista yrittäjää ja ostaa näppäsin hjc R-pha 10+ :ssan se kun tuntui niin hyvältä päässä ja olis ollu kovan tinkaamisen jälkeen halvin vaan kun iski turhamaisuus niin ostin sen Monster version kun oli mielestäni niin hieno.Perusmustan olis saanu alle 300e mut tuo mun oli hieman arvokkaampi![]()
Onneks tuolla Lazer potalla on viel palautusoikeus voimassa,Vaik ei se varmaan ihan huonokaan ole kun on 5 vuoden takuut ja kaikki.Sillä 99 euron palautuskuitilla voi ostaa sit jotain tärkeempää.
Mun nuppiin sopii parhaiten Shoein mallit. Tuossa reilu viisi vuotta sitten jouduin pahaan mp-onnettomuuteen ja päässä oli silloin Shoei Raid2. Se suojasi päätä hyvin, vaikkei se kaikilta vammoilta välttynytkään. Vaikea on sanoa olisiko joku muu kypärä ollut siinä tapauksessa parempi. Päähän istuvuus on muun laadun lisäksi tärkeää. Tälle kaudelle päivitin Shoei XR1000:n uuteen Shoei XR-1100. Siinä on uskomattoman hyvä ilmastointikin edelliseen malliin verrattuna.
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Asiaan palatakseni Schuberth S2, ei kannata matka-ajoon hankkia. Kesän käyttäneenä pari asiaa, jotka eivät puolla monipuolista matkailua. Potta on kehitetty racing-lähtökohdista, joka tietää että potan "kaulus" on varsin alhaalla ja se vaikeuttaa pään kääntämistä reilusti, eli kaulus ottaa kiinni hartioihin.
Eduksi on, kun päätä voi kääntää kuin väkkärää ikään - tämä mielessä, hankkii potan kuin potan.
Männä suven lomareissulla tuli ajeltua monien Passojen yli, osa hankaliakin ja pirullista kun serpossa pitää koettaa katsoa niin paljon eteen päin kuin pystyy ja se pää ei kertakaikkiaan käänny sinne ylämäkeen, näkemään tapahtumia, osansa tietysti on etukenosta ajoasennosta.
Kotimaista hankintaa suosii takuuasiat. Minulla audiokaulus teetti tenän ja sanoi sopimuksensa irti. Viedessäni sen
liikkeeseen R.M.Heino, totesivat, takuun pitäisi kattaa, ja kattoi. Uusi tuli ja liikkeessä laittoivat siihen softat kuntoon, ensilataukset ja asensivat sen paikoilleen, niin kuin pitääkin.
Jos olisin tilannut verkkokaupasta, mitenköhän sitten olisi asia kuntoon saatettu.![]()
<p>.</p>
Racinkiin ei kuulu ettei päätä saa käännettyä, vaan on varsin tärkeää katsoa sinne seuraavaan mutkaan päätä kääntäen. Mutta pointtina tuo on hyvä ja olen itsekin sen todennut. Nykyinen Shoein tekele tekertelee myös helposti kauluksiin. Kypärän alaosa on niin suora ja lisäksi lukkomekanismikin saattaa takerrella gorepuvun kaulukseen. Koeajoin kesällä C3 Pron, jossa alareuna oli pyöristetty ja pään kääntäminen tuntui vaivattomalta jopa vähän kyyristellen.
Siirretty keskustelu kotimaiset vs ulkomaiset MP-rompemyyjät -keskustelu ihan kokonaan uuteen ketjuun.
http://www.moottoripyora.org/keskust...aiset-toimijat
Jatketaan täällä kuuppasuojainten hinta-laatu -suhteesta.
Yamaha R1 '06
Ajotaito 2 käytynä männä suvena, ja joka sen on käynyt tietää tuon pään kääntämisen tärkeyden "tourinkirasingissäkin". Liike on kuitenkin varsin pieni verrattaessa vaikkapa taajama-ajon liittymäliikenteeseen, kaistan vaihtoihin jne.
Nämä taas taklaa sillä, että opettelee kääntämään koko ylävartaloa, siihen suuntaan minne on siirtymässä Edellyttää tosin käden irrottamisen vähän pidemmäksi aikaa, onnistuu hyvin - vaikka kaasukädenkin - vähän harjoittelemalla. (Nyt kikkailijat ja stunttarit kyllä naureskelee, mutta monelle kokeneemmallekin sedälle ja tädille tässä on opettelemista).
Tämä asia taas käytiin läpi ja neuvottiin kevään Tahvo&Kämmi-kurssilla Räyskälässä.
OT: Kauden päätyttyä, olivat ne kyllä helkkarin hyvät kurssit - molemmat. Aivan varmasti Tasavallan eliittiä.![]()
<p>.</p>
Nyt on tua hjc R-pha 10 testattu ja vallan mainio on.Ainut vaan et hieman tuuli suhisee korvissa.Kokeilin sitten eri ajoasentoja ja pää ylhäällä hiljeni huomattavasti ja pleksin taakse kumaruneena ääntä ei kuulunut juuri ollenkaan.Pleksi on se gsxf orkkis ja osuu ilmavirta suoraan pottaan.
Eli nyt sitten uutta pleksiä tai uus pyörä![]()