Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Sprintin talvihuoltoa tehdessäni käytin tankin irti ja samalla kiinnitin huomion tankin alta lähteviin kahteen huohotusletkuun. Suora menee tankin korkin kaulukseen eli on jokin ylitäyttöletku.
    Korvausilmaletkussa on "tip over valve" jonka jumitus taitaa olla tyyppivika näissä.
    Löysin monta viestiketjua maailmalta joissa tuo on aiheuttanut tankin totaalisen lytistymisen alipaineesta.

    Kaivoin letkun irti ja se oli erittäin lytyssä magneeton ja vesipumpun välissä, lähes tukossa.
    Testasin letkun irti ollessa myös venttiilin toiminnan paine/alipaine testerillä ja tukossahan se on sisäänpäin.
    Saman sain selville myös ihan imaisemalla letkusta.
    Venttiilin sisällä kolisee jokin kuula ja sen kai pitäisi estää bensan valuminen kyljelleen kipatessa.

    Päivänselvää on kuitenkin se että pa-pumppu vetää peltitankin helposti lommolle mikäli korvausilmaa ei tule.
    Hälyttävä merkki on jo suhahdus korkkia avattaessa. Tarkastakaa omanne!
    Minä nakkasin tuon hiiteen.
    Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 15.01.2012 klo 22:40.
  2. #2
    Samaa vikaa näyttäisi olevan täälläkin. Piti ottaa tankki pois kun ensimmäinen omistaja oli pyörällä kaatunut ja käsi jäänyt tankin ja stongan väliin. Lommohan siihen oli tullut

    Onko tuolla venttiilillä mitään isompaa virkaa? Mä otin sen pois myös.
    Aprilia RSV 1000 R -06

    ex: Triumph Speed Triple 955 -04
    ex: Triumph Speed Triple 1050 -08
    ex: Triumph Daytona 955 -04
    ex: Triumph TT600 -01
  3. #3
    Lainaa m.sa kirjoitti Katso viesti
    Onko tuolla venttiilillä mitään isompaa virkaa? Mä otin sen pois myös.
    Ainoa virka on että bensaa ei pääse lirittämään huohotusletkusta, jos pyörän heittää kyljelleen.

    Pois on nypätty täällä myös, koska kikkare toimii niin epävarmasti.
  4. #4
    Koitinpa minäkin ton huohotusletkun varressa olevan venttiilin toiminnan tänään samalla kun kävin tallilla venttiilivälyksiä tarkastelemassa. En tiedä kuinka herkästi ilman pitäisi mennä siitä läpi, mutta ainakaan puhaltamalla mä en saanut ilmaa kulkemaan kumpaankaan suuntaan. Taidan mäkin ottaa sen venttiilin kokonaan pois huomenna kun käyn laittamassa tankin takasin paikalleen.

    Mulla on ollut ongelmia myös sen toisen letkun kanssa, joka tulee sieltä tankin kaulukselta. Mulla jää se tankin kaulus täyteen vettä rankemman sateen ja pesun jälkeen, ja eikös sadeveden pitäis poistua juurikin ton letkun kautta?? Ihan vaan pikkusen ärsyttävää käydä sateella (tai sateen/pesun jälkeen) tankkaamassa! Tankin korkin kun avaa, niin se haluaa aina lorauttaa pari ruokalusikallista vettä tankkiin.
    Puhaltelin tänään siihenkin letkuun, ja ainakin ilma menee siitä läpi. Voi olla, että se on kuitenkin sen verran lytyssä jostain, että vesi ei siitä valu, tai sitten se on tukossa jostain sieltä tankin matkalta. Täytyy ihmetellä sitäkin huomenna tarkemmin...
    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  5. #5
    Muistuuko kellekään mieleen kummassa liitännässä ton venttiilillisen huohotusletkun tulisi olla tankin pohjassa? Edemmässä vai taaemmassa?
    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  6. #6
    Venttiilillinen letku kuuluu siihen nänniin joka johtaa tankin kauluksessa korotettuun reikään (joka taas on naimisissa korkissa olevan nypykän kanssa kun korkki on kiinni). Matalammalla olevaan "viemärireikään" tulee suora letku.

    Kannattaa testata paineilmalla kumpi on kumpi mielummin kuin mennä netti-infojen mukaan. Tai laittaa suosiolla molempiin suora letku niin ei ole kätisyyksillä väliä.

    Tosiaan jos letku vetää hyvin ja vettä silti kertyy niin se voi olla se tankin sisällä oleva letku alapäästään täynnä paskaa. Kokeile ensin avata/putsia ne nippelit joihin letkut tulevat kiinni.
    Viimeksi muokannut: Talttapää; 22.01.2012 klo 16:46.
  7. #7
    Jos ei ole paineilmaa käsillä niin toinen helppo tapa testata kumpi on kumpi on ruikata vaikka crc:tä reikään.
    Samalla tulee mahdolliset moskat tulee pois.

    Toinen info ruiskuvekottimiin on uusi softa joka tukee jopa E25 viinabensaa.
    http://www.tomhamburg.net/Tune_List.html

    Meinasin päivittää omani ja kokeilla 95E10 tällä softalla.
  8. #8
    Sahasin tuon venttiilin auki huvikseni ja rakenteesta tajusin että tuon on täytynyt olla asennettu väärin päin.
    Kyljessä on teksti UP ja nuoli ylös, mutta sen pitäisi osoittaa alas että korvausilma pääsisi sisään.
    Eli merkintäkin on epälooginen, venttiili ei päästä ilmaa juuri nuolen suuntaan vaan päin vastoin.
  9. #9
    Uusi softa on toiminut moitteettomastai ja e10 kulutus noin samaa luokkaa kuin aijemmin 98.
    Eli jatkan e10 ajamista mutta sen säilymättömyyden vuoksi 98 tankkiin taas ennen seisontaa.

    Ja heivatkaa ne em.korvausilma venttiillit mäkeen ennen kuin tulee ongelmia.
  10. #10
    Vastaventtiilejähän saa ihan hydrauliikka kaupoista, eikä ne kummosia härveleitä ole Piirrosmerkissä nuolta muistuttava osio osoittaa sulkevaan suuntaan, ei korvausilman kulkusuuntaan

    Alla aika hyvä kuva moisesta.

    http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kau...ails.php?p=187

    Piirrosmerkki on hyvin kuvaava ja sitten siinä voi olla vielä jousen kuva mukana jolloin se toimii varmasti samalla tavalla missä tahansa asennossa.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  11.  
  12. #11
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Vastaventtiilejähän saa ihan hydrauliikka kaupoista, eikä ne kummosia härveleitä ole Piirrosmerkissä nuolta muistuttava osio osoittaa sulkevaan suuntaan, ei korvausilman kulkusuuntaan

    Alla aika hyvä kuva moisesta.

    http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kau...ails.php?p=187

    Piirrosmerkki on hyvin kuvaava ja sitten siinä voi olla vielä jousen kuva mukana jolloin se toimii varmasti samalla tavalla missä tahansa asennossa.
    Venttiilissä ei ole virtaussuuntaa kuvaavaa kaaviota vaan teksti UP ja nuoli.