Olen saannut alustavasti kokoon vakuutusvertailun materiaalin vuodelle 2012.
Alustava tarkastelu näyttää siltä, että hinnat vakuutuksissa nousee 5 - 11 % yhtiöstä ja pyörä tyypistä johtuen. Vertailu tulee ulos seuraavassa Moto 1 lehdessä. Listassani on n.35 eri tyyppistä moottoripyörää ja 8-9 yhtiötä. Parilta yhtiöltä en ole vielä saannut hintatietoja. Ellen saa niitä selvitän heidän keskimääräisen hinnan muutoksen.
Vertaan dataa reilun kymmenen vuoden taustadataan, jota olen maksukehityksestä kerännyt.
Katsotaan iltä kokonaisuus näyttää ja missä millainenkin pyörä kannattaa vakuuttaa.
Moto 1 lehden 2.2012 numeroon teen jutun keskittämisen merkityksestä. Olen saannut tuohon hyvän esimerkin jota vertailen eri yhtiöiden välillä. Tähän asiaan vaikuttaa myös se, että Op-Pohjolan bonuksia ei enään tulevaisuudessa saa rahana, vaan ne voi käyttää vain sisäisten palvelujen ostoon. Ratkaisu vaikuttaa huomattavasti Pohjolaan keskittämiseen. Otan tähänkin asiaan kantaa keskittämis jutussani.
Alustavasti kokonaisuus näyttää siltä, että yhtä selkeää vaihtoehtoa ei ole. Ainut selkeä asia on se, että jos olet Tapiola ryhmän asiakas (Tapiola tai Turva) on näistä vertailukelpoisin luvuin (ilman erikoisalennuksia) Tapiola edullisempi. Molemmilla yhtiöillä on samat bonusjärjestelmät ja samanlainen seisonta-aika käytäntö (onhan kysymyksessä sama konserni yritys), joten nämä eivät vaikuta yhtiön valintaan. Samoin Tapiolan kokonaisasiakkuus edut ovat näistä yhtiöistä parempia.
Kuten sanoin, palaan aiheeseen Moto 1 artikkeleissa syvällisemmin. Katsotaan sieltä, miltä maailma näyttää....
westy
ps. Olin Espanjassa ajelemassa mopolla näin talviaikaa ja hyvältä se tuntui... eli eka reilu tonni tälle vuodelle tuli kasattua...
westy
Analyysisi Turvasta vastaa odotuksiani, valitettavasti. Tulee uusi yhtiö valittavaksi, tai yhtiöitä, kun noi mopotkin on erilaisia. Tulee vielä kustannuksia ton lehden ostamisestakin, kallista on ....![]()
... jotain piti muistaa
Kyllä mun vakuutushintani Turvassa ovat ihan vertailukelpoiset, sillä tärkeimmällä, eli korvauspuolella, homma toimii myös.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Ei kannata keskittäminen, ei. Auton vakuutus on Iffissä 200€ halvempaa kuin seuraavaksi halvimmassa puljussa (Tryg), vastaavasti pyörän vakuuttaminen Iffissä monta sataa enemmän kuin Pohjolassa. Lopputulos: Jokainen vakuutus erikseen sieltä mistä halvimmalla saa.
Savosta tulossa, helevettiin mänössä.
K5 GSX-R 600
Pohjola lähetti minulle vajaan 100 €:n lisälaskun kun muutin helsinkiin, edellinen osoite oli samassa kaupungissa ja postinumerokin sen mukainen, kuitenkin vakuutuslapuissa luki vantaa. Kyllä ne kaikkea keksii...
Riippuu varmaan aika tavalla vakuutuskohteista. Mun kohdalla keskittäminen on kannattanut. Olen aina välillä ottanut yksittäisistä jutuista tarjouksia muilta firmoilta, eikä toistaiseksi koskaan ole kannattanut vaihtaa.
Retired
Kyllä entinen Touring-Turva oli edullisimmasta päästä ja jopa hyvillä ehdoilla ilman keskittämistäkin. Harmi, kun yhteistyö loppui.
Jos omistaa, tai on osakkaana jossain yrityksessä, niin saattaa päästä omissakin vakuutuksissa vähän sellaiseen VIP-asiakkaan asemaan ja hinnoitteluun. Näin ainakin omalta osalta, eli eipä ole muilla yhtiöillä mitään jakoa Lähivakuutuksen hintoihin verrattuna, kun mp:n vakuutuksista puhutaan.
Jopa Sea-Doo GTX 260:seen löytyi tätä kautta kohtuuhintainen kasko, vaikka harva yhtiö nykyään edes myöntää jetteihin vakuutuksia. Eikä myönnä edellä mainittukaan, kuin...
1300 Gessu
Minä kyselin Turvasta tarjousta M1800R:ään liikenne + täyskasko, Vähän yli TONNIN, bonukset 35% Liikenne ja kasko 70%, IF tarjosi vastaavaa pakettia 762€
Lähivakuutus 714€
Pohjolasta ei ole vastausta kuulunut
Haitaria on, taidan pitää nykyisessä.
XT1200Z
M1800R2
Ennakko infona, että suurimmillaan liikennevakuutuksen vertailukelpoinen hinnan ero oli 80 % halvimman ja kalleimman välillä. Tässä pyörässä halvin oli If ja kallein Turva. Keskimmäräisesti liikennevakuutuksen hintaero vaihteli 17-60 % välillä pyörätyypistä riippuen.
Kaskon kohdalla korkein hintaero oli 336 % (halvin ja kallein). Tässä halvin oli myö If ja kallein Turva.
Pääsääntöisesti edullinen yhtiö oli Aktia. Hinnat on laskettu samoin maksuperustein, eli ovat keskenään vertailukelpoisia. Niissä ei ole huomioitu mitään keskittämis, liitto, kampanja (netti tms.) alennuksia. Hinnat on vakuutusyhtiöiden (pääsääntöisesti) antamia tietyin kriteerein. Tarkistin vertailussa nettilaskurien kautta, että ne ovat oikeita perushintoja.
Tekemässäni vertailussa on eri pyörätyypeistä muodostuva n. 40 pyörän lista. Listasta saa selvän viitteen, minkä "suuruiseksi" tasoltaan eri pyörien vakuutusmaksut muodostuvat Helsingissä. Samaa suhdetta, voi peilata myös muualle kuin Helsinkiin. Luonnollisesti hinnat eivät ole samoja.
Jutusta löytyy myös keskimääräisiä hinnan korotus prosentteja yhtiöittäin. Korotukset olen laskenut tietyn otoksen mukaan, jolloin eliminoin joihinkin tehopaino luokkiin tehdyt yksittäiset tarkistukset.
Jutussa otan kantaa myös siihen, mistä kannattaa kysyä eri tyyppisille mopoille vakuututusta.
Kokonaisuutena juttu antaa vinkkejä mihin kannattaa vakuutus kyselyjä ohjata.
Lehti menee painoon perjantaina, joten on saatavilla ensi viikolla... tilaajille tietenkin tulee kotiin... Lehti siis on Moto 1 1/2012.
westy alias tapsa vesterinen
ps. jutussa on myös syitä ja asioita jotka vaikuttavat moottoripyörien vakuutuksien hinnoittelurakenteeseen jne...
westy
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Mun mielestä kannattaa tietyt avainvakuutukset niputtaa / keskittää yhteen yhtiöön ja sen jälkeen tietyt vakuutukset hajoittaa muualle harkitusti. Näin vältät myös turhia päällekkäisyyksiä.
Pyysin tarjouksen myös omista vakuutuksistani eri yhtiöistä. Nykyiseen harkittuun hajauttamiseen verrattuna paketin hinta olisi noussut vähintään 40 %.
Keskittäminen on asia, joka on "vaikeasti hallittava" kokonaisuus.
Lukijoiden pyynnöstä teen Moto 1 2/2012 keskittämisvertailun. Pohdin siinä mitkä vakuutukset kannattaa keskittää ja mitkä hajauttaa. Teen jutun esimerkkien kautta jollon se on konkreettinen.
Pohdin myös Op-Pohjolan muuttuneen bonusjärjestelmän muutosten vaikutusta jne.
Olen tehnyt aiheesta muutamia lehtijuttuja Moottori, Moto1 jne. aiemmin, mutta käytäntö on viime vuosina hivenen muuttunut, joten päivitykset on paikallaan.
Keskittäminen kannattaa, mutta harkittu keskittäminen ja hajauttaminen kannattaa enemmän... tosin kaikki riippuu ao. henkilön tilanteesta....
Palataanpa asiaan tuonnempana.
westy
PS. En edusta mitään vakuutusyhtiötä, harrastan asiassa vapaata journalismia.... Vakuutusalaa tunne 34 vuoden ajalta.....
westy
Aikaisemmin Bonukset sai myös rahana, ellei niitä käyttänyt Op-Pohjolan tuotteisiin. Tuolloin jouduit maksamaan niistä pääomaveron. Pääomavero oli viime vuonna 28 % ja tänä vuonna 30 %.
Maksaessasi vakuutukset bonuksilla, säästit pääomaveron verran eli tuon 28 % (v 2011). Vaikka Pohjola mainosti ilmaisilla vakuutuksilla ei ne käytännössä ilmaisia ollut. Ellet olisi käyttänyt bonuksia vakuutuksiin, olisit saanut ne rahana.
Bonukset säilyvät 3 vuotta, ja ne käytetään esim vakuutusmaksuihin vanhimmasta päästä. Tämän siirtymäkauden jälkeen, bonuksia ei enään saa rahana, vaan ne voidaan käyttää ainoastaan konsernin palveluihin (verottajan päätös). Mikäli bonuksia kertyy, etkä käytä niitä, niin menetät ne. Kun käytät bonukset vakuutusmaksuihin on ne käytännössä ilmaisia. Ilmaisia siksi, että muuten menetät ne kolmen vuoden kuluttua.
Tässä lyhyesti... kuten mainitsin teen keskittämisestä jutun Moto 1 lehteen. Juttu julkaistaan lehdessä 2/2012 (ellei mitään haavereita satu, sillä juttu on vielä kynässä). Tuossa artikkelissa paneudun syvällisemmin keskittämisen ihmeelliseen maailmaan.
westy![]()
westy
Tää ei varmaankaan toimi automaattisesti toiseen suuntaan, kun tuli muutettua Vantaalta Lappeenrantaa. Kuulemma vakuutus saattas olla täällä päin halvempi, ni pitääkös pyörä nyt rekisteröidä uudelleen jos haluun tän mahollisen "alennuksen".
Ja tonnihan täyskaskosta on halpa ainaki jos vertaa siihen että, ifin nettilaskuri tarjos mulle Vantaalla asuessa tommosta 3,5 tonnin vakuutusta![]()
Viimeksi muokannut: Kusti1; 24.01.2012 klo 00:12.
690 SMC
Lisää vakuutussähellystä.
On niin törkeä juttu,että en mainitse yrityksen nimeä,mutta näin meni.
Mopo on 650 dl.Edellisvuosien kokemuksesta tiesin ottaa yhteyttä yhtiööni,koska
seisonta-ajat muuttuvat tai katoavat heidän tiedostoista.
Virkailija ilmoitti,että koko vuosi olisi 70€:a halvempi,kuin 5 kuukautta ajokautta.Tehtiin sopimus noin
320€/vuosi.Liki sama kuin viime vuona.
Automaattilasku oli kuitenkin ehtinyt lähteä postiin ja avattuani kirjekuoren vuosimaksu oli 1727€,josta
boonuksillani 820€ maksuun!
Nousua huimat 500€ eli noin 170%.
Vakuutusyhtiöt ilmeisesti kokeilevat ovatko ihmiset tyhmiä maksaakseen moisia summia?
Nyt odottelen mielenkiinnolla tuota puhelimessa sovittua laskua.
Auton liikennevakuutus on samassa yhtiössä 134€/vuosi.Huima ero moottoripyörään.
mihin jäi Pohjantähti...
onko mahdollista saada tota hintataulukkoa pohjantähden osalta vaikka tänne??
miksi se muuten jäi pois tuosta lehden vertailusta, oliko liian halpa vai liian vähän toimipisteitä...
toi koko vakuutustoiminta on hallittua kusetusta ,kun hoetaan juuri että liikennevakuutusten hinnat on lakisääteisiä ja kaikilla yhtiöillä samat, ja keskittäminen kannattaa, kannattaahan se vakuutusyhtiölle...
ja sitten samaan pyörään samassa kylässä kun kaksi eri ihmistä kysyy vakuutusten hintoja, voi ero olla samassa yhtiössä satoja euroja![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Vakuutusmaksu ei määräydy riskin, vaan bonusten mukaan. Bonukset taas vaihtelevat samalla henkilölläkin täysin sen mukaan, milloin on sattunut juuri kyseisen pyörän bonuksia aloittaa keräämään. Tämän vuoksi ykköspyörässä, esim CBR1000RR, voi olla huomattavasti alhaisemmat maksut kuin kakkospyörässä, vaikkapa CB500. Tuskin kenelläkään, paitsi vakuutusyhtiöllä, on pokkaa väittää että
a) Kahdella pyörällä ajaminen samanaikaisesti on ylipäätään mahdollista
b) Jälkimmäisessä pyörässä riskit ovat paljon suuremmat
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kyllä täytyy sanoa et kilpailuttakaa nyt ihmeessä kaikki ne vakutuukset! Tein juuri oman kierroksen ja pyysin tarjoukset kaikilta yhtiöiltä ja melko isoa hinta haitaria oli.
Tässä hinta haitari pelkästään pakollisella liikenne vakuutuksella---> 482€ - 1238€
Eli kannattaa tosiaan kilpailuttaa...![]()
Honda cbr Fireblade 954 vm 2003
Honda VTR 1000F vm 2000
Honda cbr 600F vm 1992
Yamaha Virago 535 vm 1999
Olen kerännyt vakuutusten hintatietoja 20 vuoden ajan. Nyt käyttämäni taulukko on ollut lähes sama kymmenen vuotta. Joitakin malleja olen vaihtanut markkina muutosten mukaan. Tavoitteena on myös tarkastella vakuutusmaksujen kehitystä yhtiöittäin, jolloin kokonaisuudesta saa paremman kuvan.
Kaikkiaan tiedoston kerääminen on valtava urakka, eikä siitä koskaan saa täydellistä. Olen joskus pyytänyt Pohjantähdeltä vakuutusten hintoja, mutta he eivät ole niitä toimittaneet. Tämä on keskeinen syys Pohjantähden pois jäämiseen. Lisäksi Pohjantähdellä ei ole nettilaskuria, jolla taulukon voisi tehdä. Toinen asia on tuo hintojen kehitys vertailu.
If oli muutama vuosi sitten ongelmallinen, kun heilläkään ei ollut nettilaskuria. Ifin tiedotus on kuitenkin suhtautunut tietopyyntöihini asiallisesti, koska artikkeli on neutraali. Vertailussa en ole vetänyt minkään vakuutusyhtiön suuntaan, vaan pyrin objektiiviseen tarkasteluun. Mikäli haluan, pystyn tekemään siitä jutun, jossa nostan eri yhtiöiden erinomaisuuksia / erilaisuuksia esille. Ongelma vain on se, että selkeä kokonaiskuva häviää yksityiskohtien alle.
Olen yrittänyt seurata niitä yhtiöitä, jotka eri tilanteissa ovat jonkin asian takia olleet kiinnostavia. Tästä esimerkkinä aikoinaan Nordean (nykyisin Tryg) mukaan tulo. Samoin Tapiola ja Turva oman seisonta-aika / bonusjärjestelmänsä takia jne.
Totesin artikkelissani, että liikennevakuutusten hinnoissa on isoja eroja. Laskin jopa saman pyörän kohdalla eri yhtiöiden vaihteluvälejä. Liikennevakuutusten hinnat ovat nykyisin hyvinkin yksilöllisiä eri yhtiöissä. Maksuperusteet vahvistetaan vuosittain ja niihin vaikuttaa moni asia. Liikennevakuutusten ehdot ovat samat ja ne perustuvat liikennevakuutuslakiin. Minusta tämä on hyvä asia.
Eräässä kohdassa artikkelissani kerroin vahinkojen merkityksestä. Mikäli mitään ei satu, tuntuu maksaminen väärältä. Toisaalla kun jotain sattuu niin silloin harvan oma massi riittää asian hoitamiseen.
Pystyäkseni tekemään reilun vertailun, en huomioi taulukossa ns. kilpailutus alennuksia. Tuolloin vertailu ei ole neutraali. Ensi viikolla ilmestyvässä Moto 1 2/2012 lehdessä on keskittämisen vertailu. Olen tehnyt juttuun rinalle ns. harkiten hajautetun vaihtoehdon. Tämä vaihtoehto voitti vertailun. Olen kommentoinnut myös sitä, mihin asioihin tässä ratkaisussa on kiinnitettävä huomiota. Omalla ratkaisullani pääsin vielä edullisempaan vaihtoehtoon, mutta se vaatii enemmän työtä ja tietämystä, jotta pakka pysyy kasassa.
Westy
motoristi vuodesta 1973
westy
Meillä Suomessa vakuutukset ovat ajoneuvokohtaisia, joten vaikka ei pysty ajamaan kuin yhdellä pyörällä kerrallaan on molemmat vakuutettava.
Aikoinaan 80-luvulla keskusteltiin siitä, että vakuutukset olisivat ns. ajokortissa. Käytännössä henkilö ajaisi aina omalla vakuutuksellaan vaikka hän lainaisi kaverin kulkuneuvoa. Vaihtoehto ei mennyt lävitse, koska oltaisiin helposti tilanteessa, että talous jossa on vaikka 4 kortin haltijaa ja yksi auto maksavat nelinkertaisen vakuutusmaksun. Joissain maissa saman vakuutuksen alle on laitettu useita ajoneuvoja ja masku määräytyy riskialteimman ajoneuvon mukaan. Onko tämä oikea ratkaisu en tiedä. Henkil kun ei kuitenkaan aja koko aikaa kalleimman vakuutusmaksun ajoneuvolla. Menetelmiä on maailmalla useita ja näistä eräs on meidän voimassa oleva järjestelmä
Mikä on paras... tuskin kukaan tietää... toisaalla ei tämä suomalainenkaan järjestelmä ole huonoksi osoittautunut... Vakuutuksien maksutasojen vertailu maittain ei ole mahdollista, koska korvausperusteet poikkeavat paljon toisistaan. Samoin vakuutusyhtiöiltä perittävä korvaus esim. sairaalapäivistä on erilainen jo pohjoismaissa.
Asiaan tuskin löytyy yksiselitteistä ja kaikkia osapuolia tyydyttävää ratkaisua, joten aina mennään kompromisseilla.
Bonusjärjestelmä alentaa kuitenkin vahingoitta ajaneen henkilön maksutasoa huomattavasti (70 %). Tämän järjestelmän merkitys korostuu aiempaa enemmän, kun myös kaskon vahinkohistoria tarkastetaan vakuutusyhtiöiden yhteisestä reksiteristä. Asiakkaita ei enään voida ostaa sillä, että nostetaan vahingon jälkeinen kakso bonus 70 % yhtiötä vaihtamalla.
westy
westy
Oletkos sama westy joka on esitelty OP-Pohjolan nettisivuilla? https://www.pohjola.fi/pohjola/henki...435184&srcpl=4
Jotenkin herää epäilys onko kyseinen toimittaja sittenkään tehnyt, niin puoluetonta tutkimusta kun antaa täällä ymmärtää?
Aika harvoin vakuutusyhtiöt esittelevät lehtitoimittajia nettisivuillaan.
Tämä kaikki on allekirjoittaneen spekulaatiota ja enkä ole kyseistä juttua edes lukenut. Enkä taida edes lukea..
Mikäli jatkossa haluat mainostaa omia juttujasi joissain lehdessä joista joku sinulle jotain maksaa, niin tee se tuolla kaupallisissa tiedotteissa. Toinen aloittamasi topic lensi juuri viestipankkiin, koska siinä ei ollut mitään uutta, mitä tässä aiheessa ei jo oltu kerrottu.
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
olen tai en ,mutta kun kolmen eri vakuutusyhtiön virkailijat on mulle sanoneet " liikennevakuutuksen hinnat määrätään asetuksella, ja on kaikilla yhtiöillä samat..." usko siinä sitten...
ja se pyörä johon kaverin kanssa hintoja kyseltiin on -91 zzr, meillä on 2vuotta ikäeroa,niin että minä olen vanhempi, ja ajanut Paljon enemmän...
silti kaveri sai liikennevakuutuksen 100€ halvemmalla kuin minä, vaikka osti juuri elämänsä ensimmäisen pyörän, eikä ole koskaan ennen ajanut, edes piikillä...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
En tiedä muista mutta minua ihan pikkasen vitahuttaa moderaattoreiden tapa sotkea omat mielipiteet orgin virallisiin kannanottoihin(mikäli pari viimeistä virkettä voidaan sellaisiksi lukea. On kyllä siinä ja siinä sekin koska topicin "lentämisestä" saa sellaisen käsityksen että joku sen sinne "hetken mielijohteesta nakkasi").
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.