Suunnitteilla on öljynvaihto xj 600 diversionin etuputkiin joissa ei ole tyhjennysproppua ja aprikoin että onnistuisiko homma yläkautta imemällä jollain sopivalla systeemillä öljyt pois?
Kukaan tehnyt näin, vinkkejä?
Etupää on kunnossa eikä siis mitään muuta tarvetta alkaa purkamaan, ainoastaan öljyt voisi vaihtaa huoltotoimenpiteenä.
Pienempi vaiva on purkaa pumput irti kuin alkaa kikkailemaan jotain imusysteemiä...
Samalla voi sitten tarkastaa ohjauslaakerit yms. pienellä lisävaivalla.
En ole missään keulassa öljyproppua nähnyt. Mutta cartridge on kiinni alapäästä pultilla, joka ajaa samaa asiaa. Sen verran ne sisuskalut on siellä ahtaasti, ettei mikään imuvaihto onnistu. Lisäksi niihin pitäs saada muutaman senttilitran tarkkuudella oikea määrä öljyä, jotta toimisi. Liika öljy rikkoo äkkiä stefan.
Hommahan on helppo, ei siinä kannata yrittää oikoa.
Lienekö kuinka yleisiä nuo tyhjennys proput, mutta kyllä ex XL600r hondassakin sellaiset oli.
Jossain muissakin wanhoissa kurapyörissä tuollaisia nähnyt.
Helppo juttu on irroittaa etupumput. Tosiaan eturengas, jarrusatula ja lokasuoja pitää irroittaa niin sen verran siitä on ihan vaivaakin. Mutta pitää muistaa ihan ekana löysätä kummankin pampun yläosan korkit! Niitä kun ei sitten jälkeenpäin ole niin helppo vääntää auki. Korkkien alta ampuu jouset kohtuu voimalla, muttei kuitenkaan pitkälle... Eli hiukan paksummalla hanskalla suojattua kättä eteen, ettei ole jouset lattialla, kun korkkeja avaa. Korkkien takaisin ruuvaamiseen suosittelen avustajaa. Korkit on pehmeää alumiinia, eli jenkat pitää olla kohdallaan kun väänetään kiinni!
Risukeulojen jälkeen taisi kaikissa olla proput, mutta nykyään jopa kalliimmissakin keulissa ei ole koska; rakenteet on tosi hyviä,eipä kovin äkkiä ala keulat vuotaan ja sitten ne öljyt.Onhan tässä kavereilla pyöriä yli sadan tonnin lukemilla ja keulassa orkkis öljyt!![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Joo, ja varmaan vaimennukset sen mukaiset. On ollut tapana talvisin öljyt vaihdella ja sellaista saakelin kuravettä sieltä tulee ulos, ettei ihan heti uskoisikaan.
Ja tosiaan 1) vanhemmissa on proppuja, jossain tyyliin 70/80-luvun vekottomissa ja 2) kuten on mainittu, ei ole amerikan homma irrottaa putkia. Helpottaa asiaa joka suhteessa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ainakin tuosta 954 bladen pumpuista öljyt tuli aikalailla kaikki ulos sisäänmenovaimennuksen säätöruuveista, kun ns.runkoineen pyöritteli irti ja vähän pumppaili. eli säätöruuvia ei pyöritetä vaan sen runkoa.
On ne viimestään kahden vuoden jälkeen hyvä vaihtaa katuajossakin, kerää vettä ja töhkää liukuholkeista älyttömästi sinne. Tokihan pyörällä ajaa vaikka ilman keulaöljyjä mutta en tiiä oisko tuo niin kaksista..![]()
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Eikä irto teleskooppien huollattaminenkan maksa kuin kymppejä jos ei muuta tartte tehdä.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Ainiin, kuvalista ohjetta diversionin etupumppujen huoltoon löytyy tästä: LINKKI
ennen oli proppu alapäässä. yläpäästä joutui korkin avaamaan ja öljyt liruttamaan. muistan ainakin honda cm400t vm. 1981:n keulasta propusta lirutelleeni öljyt pihalle ja ylhäältä uudet tilalle. oli helppo homma. en muista oliko tuutissa samanlainen proppu, mutten lirutellut koskaan. enkä niitä gsx1100 suzukinkaan proppuja muista.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
vanhoissa pyörissä oli todella monissa ne tyhjennysroput ja se on huippu systeemi, vaihto vie puoli tuntia ja tulee huollettua, kun se on helppo.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Okei, pitää ottaa takaisin. Omistamissani n 30 moottoripyörässä ei ole proppua ollut. Solifer Suzuki S-mallissa mopoaikana oli.
Luultavasti öljyproppumallien jälkeen on tullut säädettävä comp/reb vaimennukset ja paljon muuta joka parantaa ajo-ominaisuuksia. Samalla tietysti tuli se että eipä valu cartridge tyhjäksi propusta, tai ilmaannu purkamatta. Keulan huolto kuuluu niihin jotka on modernissa moottoripyörässä parempi tehdä kunnolla = purkaa jotta saa kaiken vanhan pois ja oikean määrän uutta tilalle.
Edes oikein tehtynä ei ole vaikea operaatio, eikä sitä tarvitse tehdä kovinkaan usein. Mutta näppärä PSI-mies varmaan äkkiä täräyttää reiän ja propun keulaan josta se puuttuu ja ongelmaksi kokee.
mut eihän se pumppu kokonaan edes tyhjene jos sitä ei käännä ylösalaisin ja pumppaile reilusti.
Mites oikea öljymäärä laitetaan kun yleensä ohje on, ilman jousta, teleskooppi pystyasennossa, ja puristettuna, oikea öljymäärä mitattuna teleskoopin yläreunasta millimetreinä....
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Puuttumatta sen paremmin eri työmenetelmiin, ei kannata rinnastaa
moottoriöljyn vaihtoa ja keulaöljyn vaihtoa toisiinsa.
Vaikka pohjapropun tai minkä tahansa reiän kautta valuttelisi öljyjä pois, ei se tarkoita että keula olisi huollettu.
Suuri osa pa###asta jää edelleen sisälle. Tosin, roppu-aikakauden iskareissa nyt on melko sama,
onko sisällä öljyä vai piimää, ominaisuuksilla ei kuitenkaan olla tavoittamassa kuuta.
Taitaa niissä nykyäänkin tyhjennysruuvit olla, kun eräs kotinikkari oli jo ehtinyt itse avata nuo akselireiän
sisällä olevat isot kuusiokantaiset "pohjaruuvit".
Oli jo öljyt valutellut pois, mutta kun ei saanut ruuvia takaisin kiinni...
Hyviä pelejä on varmasti ajella, +100tkm orkkisöljyillä.
Japsien orkkisöljyt kun on monesti jo vuoden jälkeen rumaa katsottavaa.
Toisaalta tuollainen vain öljyjä vaihtamalla "huollettu" keula on jo askel parempaan suuntaan tuollaisesta mitään ei ole ikinä tarvinnut tehdä tapauksesta...
Juu, oikotietä onneen ei ole tässäkään asiassa. Ei muuta kuin keula päreiksi ja samalla tsekkaa liukuholkit.
Sama homma ittellä menossa -91 mallin isossa zetorissa,tahtoo vaan noi motonetin pukit lahota painavan keulan alla =)
Ties koska viimeksi vaihdettu keulaölpät..
Kyllähän noilla varmaan vielä ajaan pystyis,mut katotaan muuttuuko vaihdon myötä.
Jarrusatula remppa on jo hyvässä mallissa,toinen satula maalattu ja uudet sintteripalat hommattu,vielä kun sais teräspunosletkut irti.. No ohan tässä vielä ajokauteen aikaa.