http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=20
Tuolta löytyy kuvalliset ohjeet FJR:n tulppien vaihtoon. Itse olen tehnyt Power Commanderia asentaessa kaikki työvaiheet tuohon T-bar:in irroittamiseen saakka, ei mitenkään vaikeata mutta vaatihaan tuo jonkun verran aikaa.
Tulppien vaihto tässä itselläkin jossain kohtaa edessä, tarvii vaan tuota työkaluvarastoa täydentää, kun nuo nykyiset avaimet ei taida taipua tuollaisiin kulmiin.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
lisävinkki: bensapumpun liitin jää todella helposti takaisin laitettaessa lukittumatta kunnolla joka aiheuttaa tietysti kontaktivirhettä ja omituista sammahtelua ja käyntiinlähtemättömyyttä. Vikaa on vaikea huomata kun liitin näyttää äkkiä katsomalla olevan kiinni. Tankin uudelleen irroitus on suht työläs joten kannattaa katsoa että menee kunnolla kiinni kerralla. Samoin polttoaineletku menee tavattoman herkästi ns. linttaan kun mutka kääntyy liiaksi. Jos tämä tapahtuu kerrankin niin letku painuu sen jälkeen joka kerta linttaan samasta kohtaa. Pikakorjauksena sen letkun voi kääntää toisinpäin.
suosittelen myös että tankki on lähes tyhjä kun alat sitä irrottelemaan. Painaa nimittäin lähes täytenä niin paljon että käsittely on kaikkea muuta kuin kivaa![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Hmm...en kyllä muista, että itse olisin mitään bensapumpun liittimiä irroitellut/kytkenyt. Tankki siis ollut paikallaan, etureuna nostettuna ylös ja tuettuna. Voin toki muistaa väärin, kun tuosta operaatiosta on reilu vuosi aikaa...missä tuollainen liitin siis on, tankin päässä vai jossain muualla?
Mutta tosiaan, tuon bensaletkun kanssa saa olla tarkkana, taittumisen lisäksi lähtee myös helposti irti lukituksestaan tankin päästä.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
En muista itsekkään tarkasti olisiko sille liittimen irrottamiselle ollut tarvetta mutta muistaakseni sen tankin saa huomattavasti pystympään jos sen irroittaa. Siellä se on tankin alla bensaletkun vieressä. Saattaa toki olla että se tuli varoiksi irroitettua tarpeettomastikin. Saattaa myös olla että se irtosi osittain pelkästään siinä kun tankkia nostettiin ylös. Mene ja tiedä kun asiasta on aikaa mutta joka tapauksessa se on helppo ottaa huomioon tässä vaiheessa![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Rengaspaineista sen verran, että pyörän oikealla puolella takahaarukassa on merkki jossa on nuo aiemmin mainitut rengaspaineet.
Itselleni myyjä(liike) kertoi, että saa laitta Suomessa ajettaessa 10% enemmän ilmaa, samaa sanoo myös muut motoristikolleegat.
Euroopassa ajettaessa rengaspaineet ohjeen mukaisina.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
^
Mistäs tuo ero Suomen ja (muun?) Euroopan välillä?
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Eilen tuli päivitettyä 04 fjr 2010 malliin onkohan kauhean isoja muutoksia,ulkoisesti äkkiä jotakin mittaristo,satula,lämpökahvat.Oli muuten ihan eri pyörä ajaa kun 04.
![]()
Katteet on uusiksi muotoiltu, ohjaustanko säädettävä, vaiheiston välityksiä kuulemma myös muutettu. Muutaman sentin pidempi akseliväli -> vakaampi suorilla, kankeampi mutkissa. Nämä nyt ainakin eroina. Matkustajan jalkatapit eri paikassa. Vakiopleksi isompi kuin vanhassa mallissa.
Eron vanhaan huomaa, mutta ei tuo nyt ihan eri pyörältä sentään tunnu. Tai sanotaan niin, että FJR:n huonot puolet on edelleen läsnä ja hyvät puolet oli jo edellisessä mallissakin suht kunnossa. Matkustajalla on kyllä selvästi enemmän tilaa ja väljempi polvikulma kuin vanhassa mallissa.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Vespasamille ekaks noista rengaspaineista --> nii..i.Ja kenuksille sama
ja Mä pistän tunnelman ja testin/tuntuman mukaan. Yleensä huomattavasti enemmän, ku suositukset ja ohjekirjat/nettijutut kertoilee, paitsi mun
Parannukset tuli -06 ja sen jälkeen. Ovat huomattavia parempaan suuntaan, ilmeisesti, koska omassa -06 mallissa ei ole mitään vikaa noin 200km testin perusteella. Kesän ajon ja tuon Fuengirolareissun jälkeen kertoilen objektiiviset kommentit, siis kehut ja moitteet, mut nyt tuntuu HYVÄLTÄ, kaikin puolin.
" Tai sanotaan niin, että FJR:n huonot puolet on edelleen läsnä ja hyvät puolet oli jo edellisessä mallissakin suht kunnossa." Lainattu vespapojalta" JassooKiva "tietää"
Onhan siinä säädettävät katteet ym. muutakin muutosta esim. pakoputkisto jne. Noiden ominaisuuksien hyvyys tai huonous selviää mun kohdaltani LOPULLISESTI kesän puolivälissä, et heitelkää tänne vaan juttuja ja oletuksia innokkaasti. Kommentoin, kun kokemuksia kertyy! PS. Myös rengaspaineista![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Kertokaapa nyt Fjr miehet ja naiset tosta jo toisessa foorumissa kysymääni tietoa ajonestolaitteesta.
Lainaus:
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta viime viikolla hommasin kyseisen pyörän vm. -02. Sain myyjälta mukaani 2 mustapäistä avainta. Jotain myyjä puhui jostain kolmannesta avaimesta, mutta ei tiennyt kuuluuko se pyörään. Onko tämän vuotisessa sitä ajonestolaitetta, vai tuliko se sitten hiukka uudempiin malleihin?
Meinaan vaan, että nämä molemmat saamani mustapäiset avaimet ovat sen verran vääntyneitä, että meinasin mennä teettämään uudet suutarilla. Onnistuuko?
Kiitän vastauksista etukäteen
HAYABUSA -12/ko -14
ex:BMW K1200R -08
ex:KTM 990 SupermotoT 2010
ex:FJR 1300 -02
ex:FZR 1000 -89
"Yeah, you're a legend in your own mind."
Vilkkuuko mittaristossa punainen ledi, siis silloin kun pyörä on sammutettu ja avain poistettu virtalukosta? Jos ajonesto on pyörään asennettu, niin em. ledin pitäisi villkkua muistaakseni kolmen päivän ajan.
Itsellä on omaan Yammuun kolme avaina, yksi punapäinen koodiavain ja kaksi mustapäistä tavallista. Ei varmasti joka suutarilta onnistu koodiavainten teko siis, mutta onhan noita liikkeitä. Tuossa nyt joitakin:
Yamahaan: http://www.autonvara-avain.fi/tuotteet.html?id=34/ ja tuolta lisää:
http://www.autonavain.fi/
Tavalliset avaimet onnistunee varmaan lähes missä vaan, luulisin.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
HAYABUSA -12/ko -14
Voi tosiaan olla, ainakin tämän linkin takana kerrotaan, että ajonesto olisi tullut vasta 2003-malleihin http://fjclub.co.uk/#/buying-a-fjr1300/4546979445
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Rengaspaineista myyjä kertoi, että suomen asfaltti kuluttaa rengasta enemmän kuin euroopan tiet ja sen takia noi ilmanpaineet pitäis olla noin ku tuolla aiemmin mainitsin.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Täytyypi kysyä tosta Fjr:n peräöljystä ja sen vaihtovälistä. Mikä olisi kilometreissä vaihtoväli ja onkö jokin tietty öljy osottautunut parhaaksi, vai onko öljyn valmistajalla väliä?
Keppivetoinen on täysi uutuus minulla ja olen aina ennen tätä räpeltänyt ketjuvetoisilla pyörillä.
Moottoriöljynä ajattelin jatkaa Motul 10W-40 linjalla , sillä ainakin Fzr:ssä se mielestäni toimi parhaiten, lähinnä vaihteiden vaihtamisen osalta.
Kertokaa kokemuksia näistä. Kiitän!
HAYABUSA -12/ko -14
Peräöljyillä vaihtoväli 10tkm, itse olen vaihtanut n. 5tkm välein. Tästä peräöljystä on täällä jo aiemmin paljon kirjoiteltukin. Kuulemma Yamahan oma superkallis litku olisi ainoa suositeltava aine, tiedä sitten.
Omassa Yammussa on tällä hetkellä juurikin tuota Yamalubea, aiemmin ollut mm. Castrolia. Seuraavaksi laitan Motorexin peräöljyä, sitä kun on litran pönikkä hyllyssä. Hyvin on pelittänyt kaikilla aineilla. Ja mittarissa siis 123tkm![]()
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Moro, ja onneksi olkoon. Hyvän pyörän hommasit. Onhan siinä noita "ominaisuuksiakin", esim. tasakaasun "nypytys" pienillä kierroksilla ja aika letku takavaimennin, (jos ei ole vaihdettu), yms. Noista rengaspaineista sen verran kommenttia omalta kohdalta että olen pitänyt edessä 2,8 - 2,9 bar. suositellun 2,5:n sijasta. Muuten siinä on sellainen tuntuma että "haukkaa" sisäkurviin hiljaisilla nopeuksilla varsinkin jos ei ole veto päällä. Takana olen käyttänyt kuormasta riippuen 2,9 - 3,1, kestää kumi paljon paremmin. Tuo eturenkaan "ominaisuus" aivan sama bridgestonella ja michelinillä. Mutta kokeile itse, sinähän sen parhaiten tiedät sitten mikä hyvältä tuntuu. Perässä olen käyttänyt jammun omalla merkillä olevaa ölppää lukuun ottamatta sitä kertaa kun olivat huollossa panneet jotakin muuta ja kun pudotin sen noin kympin jälkeen pois niin haisi h...vetin pahalle, oli aika ruskeaa ja paksua. Perä lämpenee jonkin verran varsinkin kovemmassa matka-ajossa ja tuo jammun oljy ei tunnu olevan moksiskaan, on kymppi ajettuna vielä kirkasta eikä isommin tuoksukkaan. Ei se nyt niin iso kustannus ole vaikka pieni pullo maksaakin aikalailla mutta siitä vaihtaa melkein kaksi kertaa.
Moottoriöljynä olen kokeillut Yamalube 10-40,(toimii), Castrol GPS 10-50,(vaihteisto ryskää ja paukkuu), Motul 15-50(toimii lämpimänä, keväällä ja syksyllä vaihteisto jonkin verran kylmänä tahmoo), Motul 10-40 (toimii hyvin kaikissa olosuhteissa)
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Kiitän edelleen vastauksista! Tsekkasin tossa englannin kielistä manuaalia moottoriöljyn määrästä. Siinä oli merkintä, että
ilman filtterii 3,8 litr ja filsun kanssa tasan 4 litr. Sitten oli maininta "total amount (dry engine) 4,9 litr.
No, normi öljynvaihdossa oikea määrä lienee jotain tuon 4-4,9 väliltä? Sittepähän näen, kun tarkastussilmästä tiirailen
Peräöljyn määrää en ole vielä löytänyt muuta kuin, että täyttömäärä oli merkattu kuvan kanssa ns. "piripintaan". Jos kirjoituksessasi tarkoitit peräöljyssä (pientä pulloa) litran pulloa, niin täyttömäärä lienee rapiat 5 dl?
HAYABUSA -12/ko -14
Itte olen perässä käyttänyt Repsolin Gartago 80W/90 Litra maksaa alle kympin ja toimii ainakin mulla. Pyörällä oli ajettu 110tkm kun sen ostin ja nyt on mittarissa 193tkm ja kaikki ajettu tuolla samalla öljyllä. Itse en näe mitään syytä käyttää öljyjä joissa on Yamahan logo kyljessä.
Koneessa sitten toi 10W40 siellä on ollut välillä Motorex (söi liikaa) Delvac (ok) Motul (ok) ja mitä nyt milloinkin on huolloissa laittaneet, Mutta jos olen kotona kun teen öljynvaihdon niin sitten sinne menee Mobilin Delvac 1400 10W/40 tais olla tuon öljyn tyyppi. MX tuolta samalta öljymerkiltä ei ollut yhtä hyvää vaihteiston toiminnan kannalta.
ZX10R -08
S1000RR -11
Olet täysin oikeassa. Keksin pyörään jonkun "köyhänmiehen" ajonestolaitteen/laitteita, eli lukkoja sinne tänne yms..![]()
HAYABUSA -12/ko -14
No niin Sami@vespat ja muut fjr:n omistajat. Teen pyörääni ensimmäisen moottoriöljyn vaihdon ja kyseessä taitaa olla yksinkertaisin toimenpide, mitä pyörään voi tehdäEi tarvi irroitella mitään katteita tms.
Tosta uudesta suodattimesta ja sen vaihdosta sen verran. että riittääkö sen tiukkaaminen ihan käsipelillä (ei tiputtelisi), eikä siihen tarvittaisi mitään kiristäjää niin, kun manuaalissa kerrotaan.
Tietysti tämäkin selviää kokeilemalla, mutta miten te itse sen tiukkaamisen teette?
HAYABUSA -12/ko -14
Kyllä kannattaa hankkia sellainen peltinen suodattimenkiristin. Maksaa noin 10 € ja ainakin Storm myy niitä. Siihen tarvitsee myös hylsyvarren, mutta toimii. On myös olemassa kaikenlaisia varsin toimivia remmiavaimia, sun muita varsin toimivia lenksuavaimia, mutta tollainen "peltitötterö" on ainakin mun käytössä toiminut hyvin.
Suodatin kannattaa kiristää aika tiukalle, vaikka jotkut väittääkin, että käsikiristys riittää. Ei ole todellakaan mukavaa, jos öljyt ruikkii pihalle ja se on sitäpaitsi vaarallistakin, koska litku lentelee myös takarenkaalle, mikä saattaa olla "pikkusen" vaarallistakin.
En suosittele kuitenkaan mitään himokiristystä, sillä suodatin pitää myös aika usein saada aukikin. Olen V-Stromissa joskus kiristellyt liikaa ja todella joutunut taistelemaan sen aukisaamiseksi. Nyrkkisääntönä pidän, että kun suodatin käsin tuntuu ottavan tiukassa, kiristän kiristimellä vielä melkeen koko kierroksen tai jos "pehmeältä" tuntuu, jopa hieman enemmän.
Jos jollakin on tietoa momenteista, niin olis kiva tietää, mutta käsipelillä oon kyllä hyvin pärjännyt. Momenttiavain, kun ei yleensä mahdu kääntymään suodattimen seutuvilla
![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Öljyt tuli tosiaan tuossa juuri vaihdettua, ostin Stormilta sellaisen öljynsuodatinavaimen (9€). Käsipelillä vääntelin ensin tiukkaan, sen jälkeen vielä 3/4 kierrosta räikällä. Tälläinen ohje oli suodattimessa. FJR:n oma ohjekirja antaa tuolle öljynsuodattimelle jonkun momentin, mutta tuolloin ei itsellä vielä ollut momenttiavainta jossa olisi niin pieniä momentteja ollut tarjolla. Nyt on, mutta hyvin on pitänyt öljyt sisällä tuon suodattimen ohjeen mukaisesti toimimalla.
Tuo peltinen suodatinavain on kyllä todella kätevä, siinähän on kolo räikälle/momenttiavaimelle.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Kiitti tiedoista. Täytyy lähtee etsimään suodatinkiristintä, niin tulee kunnolla kiinni. Jospa tossa läheisessä autotarvikeliikkeessä sellainen olisi myynnissä.
HAYABUSA -12/ko -14
Mutua, mutta eikös se mene niin että tiiviste kiinni metalliin ja siitä 3/4 kierrosta kiinni.
Ainakin omissa vermeissä tuolla on hyvin pärjätty ja seuraavassa huollossa saa suodattimen vielä käsin kierrettyä auki.
Muistakaa öljytä se suodattimen tiiviste tuoreella öljyllä ennen kiinni kiertämistä, niin kiertyy oikeaan momenttiin ja tiiviste ei hierry rikki kiinni kiertäessä.
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350