Tota noin, mite ne mitataan?
Haynesin legendaarinen manuaali sanoo, että startin hiilien minimimitta on 4 milliä ja maksimi 12,5 milliä. En enempää ajatellut asiaa, otin startin irti ja purin moottorin. Mittasin sitten sen minkä verran ne hiilet törröttää sieltä kiinnikkeestään ulos, ja mitta oli jotain 4,5 milliä. Totesin, että loppu on.
Mutta mutta, sitte rupesinkin miettimään, että tarkoittaako toi hiilten max-min mitta sitä mittaa minkä ne hiilet tulee ulos vapaana ollessa, kun se jousi painaa niitä? Vai mitataanko mukaan se osa mikä jää sinne hiilen kiinnikkeen sisään?
Tätä ei ohjeessa sanota, että mistä se neljä milliä mitataan, itse irrallaan olevasta hiilestä, vai siitä hiilen kiinnikkeen/rungon reunasta minkä sisällä hiili liukuu ulospäin akselia päin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ok, netistä löyty kuva koko systeemistä (yli satadollaria!), niin tuossa nuo hiilet kyllä un enempi ulkona kun mulla. Ei noi kyllä ole 12,5 milliä..?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos hiilen kokonaispituus olisi tuo 4mm, niin olisiko sillä edes teoreettista mahdollisuutta muodostaa kontaktia, tai edes pysyä paikoillaan?
Entä vastaavasti jos tuo esillä oleva osa on sen 4mm pitkä?
Paljonko ne mahtuu olemaan ulkona paikalleen asennettuna ? Jos siellä on joku milli pari tilaa, niin voisi luulla et tuo minimi 4mm on koko hiilen minimi mitta.
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Kun puhutaan oikeista tasasähkömoottoreista, niin niissä hiili mitatataan kokonaisuudessaan, eli hiilen pituus, kun hiili on kädessä. Jos hiilet oikeasti loppu, niin suosittelen etsimään jotain korvaavia, kuin tuollainen sadan euron paketti. Ota hiukan isommat, viilalla ja santapaperilla sitten työstät sopiviksi.
50cc -> 50cc -> 500cc -> 750cc -> 1200cc -> 900cc -> 600cc ->
Hyvä harrastus pitää pois kaduilta...
Kyllä kai mä lähden nyt siitä liikkeelle että toimivaa ei korjata. Vaikka mittaoilin vielä tota vekotinta, niin ne pelkät hiilet ei kyllä koskaan pysty kulumaan nelimillisiksi. Toisaalta, väittäisin että ne pelkät hiilet ei kyllä voi olla uutenakaan 12,5 milliä ulkonevat, kokonaisena ehkä kyllä.
Kolmanneks, se hiili mikä on kiinni startin rungossa, on kiinnitetty tohon kuvassa olevaan runkoon varmaan jollain kupari(???) juotoksella ja minä ainakaan en osaa siihen uutta hiiltä laittaa. Koko toi setti olis Yamahan varaosana jotain yli satasen tms. Pelkät tarvikehiilet Wemotossa olis parikymppiä, siksi mä tota aloin tarkastaan et olisko vaihdon tarvetta. Mutmut, toimii nii ei korjata vaikka vanha onkin. Tai toivottavasti toimi edelleen, tsekkaamisesta huolimatta *
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tee noin kuin perti selvitti. Kiinnityskaapeli sivuleikkurilla poikki ja tinaten taas kaapeli yhteen, uusi hiili paikalleen.
Autojen lämppäreihin ym. muihin pieniin sähkömoottoreihin hiiliä on noin vaihdettu.
Joo, pistetään nää korvan taakse. Katotaan keväällä vieläkö se starttaa... Eiköhän...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)