Tulikohan "susi hankinta", tarvikejarrupalat edessä nyt ja jarru laahaa vaikka kaikki muuten ok?
Männät (8kpl) piti painaa ihan pohjaan,että palat mahtui paikalleen.
Säiliöstä nestettä vähemmäksi ja kansikin vielä auki,niin vivussa ei
oikeastaan ollenkaan välystä ja rengas pyörii eteen tosi nahkeasti.
Taaksepäin hieman helpommin.Alkuperäiset oli Yamahan omat
ja kuparoidut taustaltaan,mutta lopussa.
Löysääkö tuo ajamalla,vai tuleeko sillä lopuksi high siderit kun lämpiää ajossa?
V.V.
Oma vastaus: Alkuperäiset sintteripalat tilaukseen ja paikalleen.
Säästöä väärässä paikassa.![]()
V.V.
Kannattaisikohan tuo kahvan pää myös tarkistaa, ei palojen paksuuden pitäisi neste jarruissa vaikuttaa mitenkään siihen onko kahvassa se normaali tyhjä liike?
Kaikki paikat on kateltu.Purkin kansi auki,ettei tule täyden säiliön tms.vuoksi painetta astiaan ja sieltä pääsylinteriin.
EBC-palat,joissa mustaa maalia oli levinnyt myös kitkapintoihin.
V.V.
Tuossahan on monta mahdollisuutta. Tarvikepalat ovat ihan hyviä, jossain se Jamahakin palansa teetättää. Tavalliselle tallaajalle riittää massapalatkin oikein hyvin ja käy sitäpaitsi kaikille levyille. Yleensä aina joutuu jarrukaliberin sylinterit palauttamaan aivan sisään, ei ne mitkään palt muuten mene paikoilleen.
Se että pyörii nahkeasti usein johtuu siitä että jarrukaliberin sylinterit eivät liiku vapaasti vaan "nahkottuvat". Se taas johtuu siitä kun ne pitkän aikaa ollut työntyneenä ulos, pintoihin kertynyt epäpuhtautta tai jopa ruostetta. Tähän lääke on jarrusylinterien puhdistus ja kasaus. Samalla voi kattoa ne ulommaiset polysuojat ja sylinterin huulitiivisteet ja syöpymät. Tuosta kun aloittaa, pitäsi vian löytyä. Yleensä ei kannata käyttää mitään ihmeaineita vaan reilu purku ja puhdistus.
Se että nestettä tulee säiliöstä johtuu tietenkin siitä mäntien palauttaminen syrjäyttää nestettä. Nestettä on palojen vaihdon välillä lisätty. Se taas että kahva tuntuu "jäykältä" hm... voi johtua juuri siitä ettei palat palauta. Tyhjä liike kahvassa tietenkin pitää olla, se kuuluisa pulpautus. Mutta tyhjä liike aiheutuu myös jarrupalojen liikkeestä kohti levyjä. Jos palat valmiiksi on tiiviisti levyä vasten, tyhjää liikettä ei ole. Eli kaikki johtuu kaikesta.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Männät liikkui hyvin ja oli siistit,CRC:tä vähän voiteeksi.
Mopolla ajettu 29.000 km. Ei ruostetta havaittavissa.
Tarvikepala on kyllä paksumpi kuin originaali.
Vaihdan nyt kuitenki ne originaalit,kun niillä pystyi jarruttaan lukkiutumisen rajalla kovista nopeuksista. Tarvikepaloista kokemusta vain vanhemmista pyöristä, joissa ei tuollaisiin hidastuvuuksiin päässyt.
V.V.
Eikös kuitenkin siinä kahvan liikkeen alussa ole aina se pieni tyhjä, mäntiä liikuttamaton, liike ennen kuin pääsylinterin mäntä sulkee nesteen pääsyn piiristä säiliöön?(57pannu @ Tammi. 03 2012,22:14) kirjoitti
Mitättömän pieni tosin, mutta kohtuu tärkeä.
Noin yleisesti ottaen, jos jarrusatulan männät ovat pohjassa selkä seinää vasten, ei pitäisi laahata yhtään.(Fasu 1000 @ Tammi. 02 2012,19:18) kirjoitti
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Voi voi.Siinä syy viallisiin jarruihin,ei palat.Kaveri tässä syksyllä pilas satuloittensa tiivisteet kyseisellä aineella,eikä valitettavasti oo ainut tällä aineella satulansa pilannut.Oire,jarrut alko laahaamaan.CRC turvottaa satulan mäntien silikoniset tiivisteet.Korjauksena uudet tiivisteet...(Fasu 1000 @ Tammi. 03 2012,22:24) kirjoitti
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Ns. Tociko/RBF ilmiö(grandi67 @ Tammi. 04 2012,03:56) kirjoitti
![]()
1300cc Suzuki
No kokeilehan uittaa männät crc:llä.(Roadkill @ Tammi. 04 2012,10:11) kirjoitti
![]()
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Kyllä jarrusylintereiden asennukseen on ihan vaseliiniakin tarjolla..
Itsellä pitäisi olla tuubinpohja tätä jossakin.
http://www.hrpworld.com/index.c....product
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Eipä niitä mäntiä oikein voitelisi millään, kerää vaan hiekka yms. kaikenlaiset rasvat.
brace cleanerilla vaan jynssäämällä puhtaaksi vaikka hammasharjalla ja nippuun, tähän asti ainakin pelannu näin.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
CRC:tä tuli tippa per mäntä,jonka kuivasin rievulla.Ei sitä ole holvattu mihinkään. Palojen myyjältä pyysin alkuperäistä vastaavat palikat ja antoi nämä halvimmat "peruspalat".(grandi67 @ Tammi. 04 2012,03:56) kirjoitti
Pyörään olisi kuulunut sintteripalat heti alkujaan,joita myös EBC:llä on tarjolla ja joiden mittatarkkuus on parempi,löytyy vielä racing palojakin samalta valmistajalta. Tämä peruspala on yksinkertasesti liian paksu,eli männät on selkä seinää vasten jatkuvasti kun pala ja kitinälevy on välissä. Paikalleen ne meni survomatta,mutta välystä sinne ei jäänyt. Kyllä EBC:kin käyttää alihankintaa kuten kaikki muutkin ja peruspalikka ja racing eivät välttämättä ole samalta valmistajalta. Palataan asiaan kun on mitattua faktaa tiedossa.
V.V.
Tuosta on minuakin Motoville varoitellut. Tosin en ole huommannut oireita kun putsailen jarrusatuloita edes toisinaan ja multa on pölysuojat poistettu kokonaan.(Roadkill @ Tammi. 04 2012,10:11) kirjoitti
Itse kokeilisin purkaa jarrusatulat kokonaan ja kunnon pesu sisä- ja ulkopuolelta. Samalla vaivalla kyllä sitten heittää uudet tiivisteet ja pölysuojatkin. Ei ne niin paljoa maksa.
En nyt osaa sanoa että mitkä EBC:t sulla on käytössä, mutta ainakin itse olen ollut niihin todella tyytyväinen. Pölyää vähemmän kuin orggis tai brembo, mutta pito ja tuntuma on mielestäni parempi kuin orggiksessa. Brembo on kyllä muuten hyvä, mutta ne tuntuu "kuluvan silmissä".
Ei kai kukaan tosissaan mitään CRC:tä tai vaseliinia jarruihinsa laita?Jarruihin ei muita liukasteita kuulu kuin jarruneste.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Paljonko on paljon, sormilla kumit eteen 68euroa + posti. Just vaihoin. On ccr:llä jarrukliineriäki. Ei tosin sovi voiteluun mutta puhistukseen.
ZZR1100:lla mennään
9 x ss1000, 1600k, BB2500K ja SS2000K
Kyllä varsinkin ratakäytössä kannattaa jarruja putsailla. Yhdessä kilpurissani osh tiivisteille per satula oli hieman yli 100€. Ei niitä ihan alinomaan tee mieli vaihtaa.
Olen itsekin tiivisteitä pilannut ja oppirahat maksanut. Jarruihin jarrujen hoitoon tarkoitettuja aineita. Lisäksi ehkä tässäkin kannattaa huomauttaa että jotkin DOT5 nesteet sisältää silikonia ja turvottaa kumit pilalle. Kaikki jarrunesteet eivät suinkaan sovi mopojen jarruille.
Kokemusta on vain EBC GFA-paloista Ducatissa ja Bemarissa, ne kokemukset on kokonaan positiivisia.
Joo, onhan sitä Herra Würth tuonut markkinoille vaikka mitä, mutta itse en vain ymmärrä mitä iloa tuosta kamasta olisi moottoripyörän jarruissa. Ymmärrän, jos joku kasaa vanhaa Zetoria tai Massikkaa ja pitää saada välykset voideltua ja liukastetta koloon sylinterin saamiseksi paikalleen, mutta pitää olla aika vinkuheinä tai tehdä jotain todella väärin jos ei mopon jarruja saa ilman vaseliinia kasattua.(Nitrous @ Tammi. 04 2012,15:46) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Lähinnä tuon jarruvaseliinin kanssa on mukavampi turata (ilman niitä työhanskoja) kuin jarrunesteen. Ja tuota tosiaan käytetään ihan inan kevyesti pyyhkäisten satulan tiivisteisiin kasausvaiheessa.(Juutana @ Tammi. 04 2012,16:35) kirjoitti
Superbike #7
ONGELMA ON PALOJEN PAKSUUS. Ilmoittelen sitten kun on mittoja saatavilla paloista. CRC on mehua verrattuna Break cleaneriin.
Jälkimmäisellä hävitän ampiaisen pesiä.
Jos yksi tippa männän näkyvällä osalla ja pois pyyhittynä tuhoaa
kumit,olen väärällä alalla.
V.V.
Jaa, kyllä tuohon omaankin tuli oem (brembo) osien mukana pikku putkilo rasvaa ja ohjeet mihin sitä kuuluu laittaa, ja suuremmalla varoitukset mihin ei.(Juutana @ Tammi. 04 2012,16:35) kirjoitti
Kaikki DOT 5 nesteet sisätävät silikonia.(998sFE @ Tammi. 04 2012,16:07) kirjoitti
Näppärästi nimetty DOT 5.1 taasen samaa sukua kuin DOT 4 ja 3.
(Omankin mopon manuaalin mukaan 5.1 nesteet jarruihin, säiliöiden kansissa valmistajan suosituksena 3 tai 4)
Pyörässä kun on ollut muutenkin vikaa, panee miettimään että mitä siellä 20.000km huollossa on hommattu. DOT5 jarrunestettä purkkeihin? Tulpat vaihtamatta jne.
Vaan tuo kuvalinkki sai kaipaileen taas enduroa.
Ei tuollaisia saa julkisesti näyttää![]()
![]()
V.V.
Ihan tarkasti jos luet, kyllä kirjoituksessa pulpautuksesta jotain sanottiin(Seikkailu_R @ Tammi. 03 2012,22:35) kirjoitti
.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
crc ja brake cleaner ei sovi mäntien tiivisteille.
huvikseen en ala tiiviste sarjoja enään ostelee, fairyvesi toimii.
lucakset hiilikuitupohjaiset crq palat vaihdoin itelle, tiukkaa teki et mahtu, mut männät piti painaa ihan pohjaan.
hyvin pelas testiajossa pari viikkoa sitten :-)
mut jos palat ei mahdu vaikka männät on ihan pohjassa niin palat vaihtoon...
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Käytin satulat irti ja jynssäsin vaimonhammasharjalla puhtaaksi. DOT4 nestettä liukasteeksi ja kevyt puhallus paineilmalla.
Männät liikkuu sormella painamalla pohjaan asti ja nousee myös ylös. Ootellassa vanhat palikat välissä ja säiliössäkin pulpahtelee. Vivussa vapaaliikettä taas ja nämä ovat ns.kahden sormenjarrut kuten kuuluu ollakkin.
Mitat lisään,kun saan Yamahan palat.
V.V.