Terve,, onko kukaan vaihtanut pyörään tuota palikkaa, mikä rajoittaa pyörän päästöjä, ja aiheuttaa ajossa nykimistä. Palikka sijaitsee satulan alla, ja on tehtaalla sinne asennettu. Tämä vähentää EU määräysten mukaisiksi pyörän päästöt, rajoittamalla ruiskua ym. jotenkin.Tuo osa siijaitsee sulakeboxissa kytkimen *puoleisessa nurkassa ja on ainakin -02 pyörässäni keltainen.Ostin (9€)uuden sellaisen osan pyörän myyjän suosituksesta tilalle, valtuutetulta BMW huollosta, ja tämän vaihtamalla tuo pieni ärsyttävä nykiminen pitäisi loppua, kun bensan syöttöä ei rajoiteta.Kun vaihdoin palikan, ei pyörä startannut? eli tietääkö kukaan mitä muuta pitäisi tehdä? jos tuon osan vaihtaa.Viitsiskö joku kurkata oman satulan alle? minkä värinen palikka sieltä löytyy, ja miten on vastaava paikka siinä vieressä jumpperoitu hyppylangalla.
Jos viitsitte, lähettäkää kuva boxista mailiini, kiitos! eikö kellään muulla ole tätä ongelmaa? että kierrokset heiluu ~100-300r/h tasakaasulla ajettaessa esim. 60km/h.
Et ihan uutta asiaa esille nostanut. Kyseessähän siis on n.k "surging", joka aiheutuu laihalla käyvän ison twinin ominaisuudesta pykiä.
Koetapa hakea tuolla "surging" ja "BMW" yhdistelmällä. Avun on jokainen saanut miten on
- synkkaamalla ruiskut
- vaihtamalla tulpat
- asentamalla Techlusionin
- asettamalla pyörän vähemmän maasäteilyä vastaanottavaan asentoon
Onnea. Et ole ihan ensimmäinen joka tuon asian kanssa painii...
<p>2002-2014</p>
Onko kukaan vaihtanut tuota>>moottorinohjaussoftan<< onko tuo oikea nimi sille osalle siellä sulakeboxissa? onko pelkkää huijausta tuon myyminen? vai onko auttanut oikesti jotain? Jos on vaihtanut, mitä muuta teki että sai pyörän käyntiin? omani ei käynnisty jos tuon osan vaihtaa alkuperäiseen.
Olen "jonkun verran" tutustunut aiheeseen ja ensimmäisen kerran kuulen väitettävän, että ko. palikka vaihtamalla surging olisi poissa? Muutenkin putosin kärryiltä, mikä noista palikoista on mielestäsi alkuperäinen ja millä se starttaa, millä käy? Voisitko tarkentaa?
Minulla homma on mennyt juuri noin, niinkuin C-A-D kirjoitti ja juuri tuossa järjestyksessä, eli:
- synkkaamalla ruiskut (ostin oman mittarinkin, ei auta)
- vaihtamalla tulpat (kalliit iridiumit paikallaan, ei auta)
- asentamalla Techlusionin (ostin/asensin/otin pois, hengenvaarallinen, katkaisee suihkutuksen kokonaan silloin tällöin, sattui varmaan viallinen loota)
- asettamalla pyörän vähemmän maasäteilyä vastaanottavaan asentoon (tässä menossa, pyörä myynnissä)
Kyseessähän on ominaisuus.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Saa sinne ohjausboxiin erilaisia lastuja ostaa.Wudolla on ainaskin sellaisia myynnissä, edelliseen gessuun sellaisen pistin, saatto auttaakkin tai sitten ei - surging on ominaisuus jonka kanssa pystyy elämään.
Terve.
Olen noita kokemuksia lukenut.. Osa on vaihtanut tuon o2 plugin tai jopa kokeillut ilman, mutta laihoin tuloksin.
Sanoisin et unohda.
Kuten tuolla yllä jo kerrottu, niin parhaat keinot on:
ruiskujen synkkaus
venttiilien säätö
tulpat
..vaihtaisin myös bensansuodattimen jos kilsoja jo takana reippaasti.
tarkista vielä kaasuläpän asentosensori, et on pysynyt kohillaan.
Noista ehottomasti lähtisin.
Jos vielä häiritsee, niin sitten softapuolen avustuksella ruiskun ohjelmointi.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Kyllä tuon Surgingin pitäis melkolailla poistua noilla yllämainituilla keinoilla, eli läppärunkojen synkkaus, venttiilien säätö, tulpat ja ehkä vielä tps eli kaasuläpän asentoanturin säätö tai säädön tarkistus.
Sekin auttaa että koneelle sillointällöin antaa kunnon "kenkää", mulla ainakin pitempien kaupunkiajeluiden jälkeen ainakin tyhjäkäynti on selvästi huonompi, mikä taas paranee kun käy antamassa koneelle vähän happea maantiellä.
Mutta oleellista on se että kaikki säädöt on tehty HUOLELLA, eli todellakin kunnolla. Jos mopo on käytetty liikkeessä "säädettävänä", ei se ole vielä mikään tae että säädöt olisi kondiksessa.
Jos googletat vaikka bmw tps zero-zero hakusanoilla niin löytyy juttua tuon tps:n säädöstä. Tuo tps:n säätöhän melkeinpä on tuon boxerin sielu, ruiskuboksin ohella. Eli tehtaan (bmw) ohjeasetusarvo tuolle tps anturille ei kaikkien mielestä ole se ainut oikea. Koska tuossa vanhemmassa bmw:n ruiskussa ei periaatteessa mikään muu ohjaa tietokonetta kuin tuo tps, sen säädöllä on iso vaikutus koneen käyntiin. Tosin jos menet ruuvailemaan tps:n asetusta, niin omalla vastuulla.
Käsittääkseni virilastu noissa bmw/bosch ruiskuissa sijaitsee tietokoneen sisällä, eli jos sulle on myyty jokin mokkula mikä on muualla kun tietokoneessa, epäilenpä että kyseessä ei ole virityslastu, vaan jokin muu kikotin millä ehkä huijataan ruiskua.
Tuo surging on siis lyhyesti ominaisuus mikä on tehty päästöjen/bensankulutuksen vähentämiseksi (tosin mennyt ehkä vähän överiksi). Eli kun tietokone havaitsee että koneella on ajettu tasaisella kaasulla pidempään tietyllä melko alhaisella kierrosluvulla, laihentaa se seosta joka siis tuntuu tuona koneen puutumisena. Virilastut auttaa yleensä juurikin siitäsyystä että ne ei anna koneen mennä niin laihalle ollenkaan.
Omassa R1100S:ssä ei esiinny tuota surgingia, osittain varmaan sentakia kun siinä on ilmeisesti hiukan lyhyemmät välitykset, eli kierrosluku on maantiellä yleensä vähän korkeampi ja muutenkin tulee ajettua korkeammilla kierroksilla kuin ehkä RT:llä tulee??
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
No TPS anturin säädön olet kyllä ilmeisesti unohtanut listalta.(JSo @ Kesä. 13 2008,11:50) kirjoitti
Sillähän on aika merkitys koneen käyntiin, niin kuin Boxer totesi.
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf
Yritä se vielä ennen kuin myyt pyörän.![]()
![]()
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Moi,, Hyvä kun kerroit että olet käynnyt läpi koko prosessin, mitä moni on ehdottanut, ettei itse tarvitse tehdä sitä uudestaan. 1. piti olla huollettu pyörä kun noudan! ei ollut kyllä BMW:n merrkihuolto. Iridiumit oli sisällä, vaihdoin ne pois! uudet normaalit oli mukana! >>Techlusionin<< tuota en edes harkitse.(JSo @ Kesä. 13 2008,11:50) kirjoitti
mikä ihme säteily,, eikö kuu??tai Mars? Pyörällä ajettu 70 000km,, ja kaikki huollot tehty ?? kaivan huomenna huoltokirjan ja kerron missä! viikonloppuja
Hhmmm...(XX-RT @ Kesä. 13 2008,22:05) kirjoitti
Mistä päin kirjoittelet?
Voitaisiin tehdä noi perusjutut vaikka itse.
Eli
Synkkasäätö ja TPS säätö vaikka HMPK kerhon kerhotalolla, jos olet pääkaupunkiseudulta. Jos pyörässä ei ole Kattia niin, sitten seoksen säätö kanssa satulan alla olevalla ruuvilla.
Meno paranee varmasti.
Muutenkin voisi sitä sinun pyörää tutkia, että mikä mättää.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=8846
Terveisin
Pekka
Puh 050 5768 480
Pekka
Tjooo...Terve
Mulla oli ennen R1100RS, jossa oli sama ominaisuus, elikkä pyörä tykkäsi kiihdytellä ja hyytyillä hiukkaspikkasen, kun ajelin tasakaasulla ~60 km/h. Erittäin rasittava ominaisuus, jos sille herkistyy. Sanovat, että tilanne paheni tuon R1150-koneen kanssa.
Kyseessä on ruiskujärjen ohjelmointivian tuottama ominaisuus. Laite yrittää päästä mahdollisimman pieneen polttoaineenkulutukseen säätämällä ruiskun liian laihalle.
Sen vaikutusta saa vähennettyä säätämällä vehkeitä parempiin toleransseihin, mihin tehdas pystyy. Elikkä kaasun asentoanturi kohdilleen ja ruiskurunkojen läpät jiiriin alipainemittareilla.
Oikeasti homman saa kuntoon vaihtamalla ruiskun ohjaus softat toisiin (vaihtamalla ruiskun ohjaus elektroniikan sisältä komponentin) ja muuttamalla pakoputken paremmaksi, jolloin perus seos on hiukan rikkaampi.
R1100 ja R1150 koneisiin saa maailmalta montaa eri korjaus/viritys sarjaa. Jos nykiminen on erittäin häiritsevää, niin joku niistä kannattaa hankkia.
Sinulle suositeltu mötikän vaihto on kosmeettinen muutos. Ruiskun ohjelman pystyy määräämään eri pyöräversion mukaisiin asetuksiin vaihtamalla sähkölaatikossa olevan palikan eri väriseen. Oikeasti korjausta ongelmaan sillä ei saa.
Webbi on pullollaan surging ja muitakin parannusohjeita R1100 /R1150 koneile, joissa on se sama kontrolliboksi.
FIN_GSer
Kato Ville pirua, tuollainen on mennyt ohi, olen jo menossa säätämäännnnnnnn...........(Pekkavee @ Kesä. 13 2008,22:02) kirjoitti
![]()
Se pulikka siellä sulakeboksissa on varmaan n.k "Catcode plug". Alkusarjan 1150-moottoreissa vaihtoivat noita paljon takuuna. Oireena juuri yletön surging. Tuo surging oli pahimmillaan alkupään yksitulppaisissa 1150-moottoreissa.(XX-RT @ Kesä. 13 2008,22:05) kirjoitti
En nyt kuollaksenikaan jaksa muistaa pitäisikö tuon moottorin käydä ilman sitä tulppaa vai ei. Boksertin korjaamokäsikirjankin olen myynyt pois, niin ei pääse tarkistamaan.
Enivei - monissa boksereissa tuo surging on se n.k "ominaisuus", jonka kanssa vaan oppii (tai ei) elämään. Se saattaa pysyä pois pitkäänkin. Sitten tulee taas aika säätää venat, vaihtaa tulpat, synkata ruiskut ja mahdollisesti vielä tehdä tuo TPS-säätö (itse en ikinä tuohon ole joutunut turvautumaan) jolla tuon saa häädettyä. Joskus vielä sadetanssi edellämainittujen päälle varmistaa lopputuloksen.
Pysyvää apua, jotkut ovat saaneet lastuttamalla tai Techlusion'in asennuksella.
Ja sitten kun olet tehnyt kaiken edellämainitun eikä mikään auta, niin kannattaa muistaa, että ei se nyi kun sille antaa happea riittävästi...![]()
<p>2002-2014</p>
Terve,, järvenpäässä asustelen, ja jos viitsit nuo jutut tehdä, ajan mielelläni sitä näyttämään. Lähetän sulle mailiin kuvan siitä osasta minkä myyjäliike käski vaihtaa, kun oli keskustellut BMW huollon kanssa! Vasemmassa alakulmassa on tuo alkuperäinen osa (keltainen), minkä tilalle tuo ostamani ruskea piti vaihtaa! tämän vaihdon jälkeen pyörä ei starttaa?(Pekkavee @ Kesä. 13 2008,22:59) kirjoitti
Kun puhelimella tilasin tätä osaa Mototrip oy Espoo<< ystävällinen nainen sanoi, että tämä auttaa ja niitä on paljon vaihdettu.taisi nyt blondi päästä kusettamaan minua. lähetän tuon mailin, kerro jos tiedät mikä tuo osa on, ja sen tehtävä?t.Arto
jos joku haluaa kuvia tuosta palikasta, kysykää mailista hondaxx@netti.fi tuonne olisi kiva saada vastaavista pyöristä ja boxista myös kuva?kuvia?
Aja se pyörä Heinolle. Homman läpikäynti nyt ei Guylta kauaa kestä...
<p>2002-2014</p>
Heippa(XX-RT @ Kesä. 14 2008,15:53) kirjoitti
Meili tuli ja vastasinkin sinulle siihen.
Soitellaan.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Joo, se pulikka on Catcode plug, niinkuin CAD kertoi.(C-A-D @ Kesä. 14 2008,11:45) kirjoitti
Se muuttaa moottorinohjauksen karttoja.
Tuolla on esimerkiksi paljon juttua siitä ja sen tekemisistä.
http://www.ukgser.com/forums/search....archid=2183499
Ilmeisesti plugin vaihto auttaa jotain, jos tulee vain oikea plugi tilalle.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
mutta kun tuon vaihdan, ei starttaa
Mototrit oy Espoo ei kertonut että pitää työntää käyntiin tuon vaihdon jälkeen.
eikä lähde työntämälläkään,,,,
muija tyntäny jo pari kilsaa,, eikä lähde
eikä edes ole blondi.
Mulla oli alkupään 1150 eli 1999-vuotinen R1100S. Siinä oli edellinen omistaja laitattanu merkkiliikkeessä VanderLinden putkiston ja lastun sekä vapaavirtaussuodattimen. Voinpa sanoa että ei ollut surgingista tietoakaan, ja kone hengitti muutenkin keskikierroksilla vakiota huomattavasti paremmin. Vaikken olekaan mikään virittäjäpasanen eikä tuunaaminen kiinnosta, niin kyllä se tässä tapauksessa oli sekä hyödyksi että iloksi, olihan tuossa putkistossa aika römäkät törinät.
Nykyistäni R1200GS en lastuta enkä putkita koska se sysää ihan tarpeeksi eikä surgeeraa lainkaan.
Väheksymättä silti lainkaa säätöjen (läpät, venat, tps) tarpeellisuutta! Käyhän se kone muutenkin niin paljon tasaisemmin kun on säädöt kohillaan.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Vielä yksi villi veto: twin spark kannet ja nykimätön moottori vakio-osin?
Tässä ei tietysti ole eksperimentoinnin jännitystä, kun mennään tehtaan spekseillä![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Eikä maksa paljon...(Hannu59 @ Kesä. 16 2008,17:05) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
Eikä poista surgingia. Kyllä tän twinsparkinkin saa nyyhkimään. Nyt oon jo oppinut välttämään moisen, ei semmosessa kengurubensakyydissä istu Erkkikään. Miksi siis ajaa siten, kun sen voi välttää ajohallintalaitteita käyttämällä.(C-A-D @ Kesä. 17 2008,19:37) kirjoitti
Perseestähän se on, en sitä kiellä.
Eli vissiin sitten kaupungissa luistatat kytkintä, vaiiii meinaatko, että aina kierrokset yli 3000-> Jää kyllä näyteikkunat aika vähälle tarkastelulle *(raisio.offroad @ Kesä. 18 2008,19:57) kirjoitti
![]()
R1100RS ei nyi eikä yski, kun käyttää Bosch monikärki platina tulppia, originaalia ilmansuodinta , säätää venttiilit ja ruiskurungot synkroniin. kaks vaimennettua analogista alipainemittaria letkuineen ei maksa paljoa ja ohjeita löytyy kasapäin suomeksikin. Ei "konstant rygeln".
Tuo voi tosiaan olla kätevintä toteuttaa myymällä ->2002 malli pois ja ostamalla tilalle 2003-> mallinen, johon ne toimivat kannet on kiinnitetty jo tehtaalla.(C-A-D @ Kesä. 17 2008,19:37) kirjoitti
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Terve,,kesä meni nykytellessä!! mutta nyt löytyi lääke,,,, k 1200 LT:stä,, kiitos kuitenkin ongelman syiden valaisemisesta.