Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Ihastu varmaan talviseen laavuelämään kun mitään varoittamatta, halusi jäädä nuotiolle näin yötä vasten ! Olisin jatkanut matkaa niin eipäs lähteny bensapumppu surisemaan. N0, sitä sitten aikani ihmettelin ja tarkastin mm sivutuen katkaisimen ohituksen (olen siis jo aikoinaan eliminoinut sen), että ei vaikutusta. Valot + mittarivalot kirkkaat, kaikki ok mutta ei vaan surahda. Aloin ropeltamaan penkin alta sulakkeet + releet + johtoliitokset yksitellen irti ja takaisin, sen mitä nyt tuolla pimeässä ja hiipuvalla taskulampulle ennätin tekemään, niin eihän se sitten enää pyörittänyt starttiakaan

    Lähes tyhjentyneellä kännykällä sain kuin sainkin kotijoukot apuun uuden akun kanssa koska luulin että akun vika, mutta (täyden) akun vaihdon jälkeen tilanne aivan sama !

    Enkä tuohon akkuun muutenkaan uskonut koska jännitteen hiipuessa järjestyshän on se että ensin ei jaksa startata mutta bensapumppu menee vielä päälle.

    Sanokaas nyt Gessu-gurut mistä lähen hakemaan tod.näk syytä? Eilenä viimeksi ajoa eikä niin mitään. Tuli vielä tuo virtalukko mieleen että sinne sitä jäänestoa tuli sumutettua aikas raakasti kun hiukan eilen takerteli (jäätä') -mutta ei kai tuo lukko tommosta ?

    Vaikka mulla onkin yleensä lähes kaikki korjaamotyökalut matkassa niin nyt ei ollut virtameisseliä matkassa että olisin päässyt virtoja mittaamaan bensapumpulle menevältä johdolta.

    Ai niin ja malli vaikka samaa kauraa nuo on kaikki:
    R1100GS -94 -vai loppuiko takuu
  2. #2
    Villi veikkaus: Hall sensori sökönä.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  3. #3
    Lainaa (iaj @ Tammi. 01 2012,17:54) kirjoitti
    Villi veikkaus: Hall sensori sökönä.
    Mutta että vaikuttaisi bensapumpun pyörimiseen -ja aivan varoittamatta menisi tuo
  4. #4
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  5. #5
    Mutta että tuo starttikin mykistyi ?
  6. #6
    Onkos siinä suodatin tankissa?Jos siellä on ollut pakkasen puolella niin pienikin vesimäärä saa sen kyllä jäätymään.Omassa pyörässä olen törmännyt tuohonkin ongelmaan,se ei kyllä ole GS.Tosin ei kai sen pitäisi vaikuttaa siihen että pumppu hiljenee.Pohdiskelua on vaan tämä.
  7. #7
    Tuossa hyvä tietopaketti aiheesta.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  8. #8
    Minä lähtisin purkamaan tuota vyyhteä virtalukosta, sitten mittaisin tai kokeilisin bensapumpulle menevän sähkön tai pumpulle suoraan sähköä. Enpä kyllä oo expertti gessun(kaan) kanssa.
    Honda XL1000VA 2006
  9. #9
    Lainaa (iaj @ Tammi. 01 2012,18:17) kirjoitti
    Tuossa hyvä tietopaketti aiheesta.
    No niimpäs voisikin olla tuo, eli mahdollisesti ei kun ei pyöritäkkään starttia (kuin olisi "kill switch activated")
    hmm...täähän se voisi olla...mutta kun siis ei mitään varoittanut....mutinaa...
  10. #10
    jos vika on hallissa, myös kipinä puuttuu??... *

    ja eikö moottorinohjain kuitenkin käynnistä pumpun hetkeksi bensapaineen tuottamiseksi käynnistystä varten kun laittaa virrat päälle...

    itse melkein kokeilisin ihan ekana pumpun johdoista lampulla *tuleeko sinne sähköä, pumpun kunnon varmistamiseksi...

    ai juu mutta jos ei starttikaan pyöri...

    entäs tappokytkin ohjaustangossa??



    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  11. #11
    Tätä nyt ei oikein kehtaisi edes ehdottaa * , mutta onhan tappokatkaisija varmasti oikeassa asennossa?

    edit: tuli luettua viesti huolimattomasti. Eihän tuo olisi startannut ollenkaan, jos tappokatkaisija olisi väärässä asennossa.



    BMW R850R -02
    web: www.oilhead.org
    mail: info@oilhead.org
  12. #12
    Juu, ei -kiitos kaverit, kyllä tappokatkaisin on se ensimmäinen "vikakohde" joka aina tsiigataan, tuossa biimerissä se kun vielä niin jäykkä että vahingossa ei mene päälle kuten monessa muussa merkissä.

    Ja relloselle kiitosta kans, mutta suodatin on täysin poissuljettu mahdollisuus koska se ei vaikuta pumpun pyörintään millään lailla, toisekseen se on vaihdettu koska tarkoitus on juurikin ohjastella pakkasilla. (huolettu muutenkin tayd.).

    Kipinää en ennättänyt tsiigata mutta tuo iaj:n mainio hall-oopus lohduttavasti kertoo että kunhan yön ylitte siellä laavulla "jäähtyy" niin saattaapi hyvinkin olla ajettavissa huomenna kotio

    Mieluusti sen muutenkin ohjastamalla toisin kun on melkoisen mäen alla ja ei oikein 2 miehelläkään varmaan sieltä ylös nousisi...

    Hyvä ettei Kiirunan maisemissa alkanut "laavuilemaan" ....
  13. #13
    Jos startti ei pyöri ollenkaan, niin sen kytkennöissä lienee jotain ongelmia. Tai itse startissa. Kun akku on kunnossa.

    Starttia voi testata kytkemällä siihen startin päähän johdon siihen akulta tulevan paksun +johdon ja sen solenoidin pikkuvirtajohdon väliin. Niin saa startin pyörimään.

    Jos taas bensapumppu ei pyöri eikä surinaa kuulu virrat kytkettäessä se viittaisi pumpun kytkentöihin tai pumpun hajoamiseen.
    Netistä saa halvalla uuden pumpun.

    Hall anturien testaukseen käy vaikka Bilteman diodi nro 43-870, hinta 2,49 euroa.

    Hall anturit voi hajota ihan ilman ennakko-oireitakin. Mulla pyörä sammui suoraan ajosta 110.000 km kohdalla ja syy oli anturit.

    Virtalukon ongelmista ei tuossa ymmärtääkseni ole kyse.
    Veikkaisin kyllä, että pensapumppu on hajonnut.

    Pekka
    Pekka
  14. #14
    Mulla on ollut kaksi kertaa sama ongelma,tosin pumppu pyörii mutta kärvähtänyt solenoidi mykistää startin.Tosin se on yleensä seurausta huonosta akusta jolloin solenoidin kärjet ei pysy kiinni ja se kipinöi niiden välissä polttaen kärjet.
    Ajattelinkin että olet niin kokenut että nuo on jo poissuljettu.Pekkavee taitaa osat nuo laitteet kunnolla joten sieltä lienee tietoa parhaiten saatavilla.Mun kokemukset on vain kaasari-GS:stä kaukaa takavuosilta.
  15. #15
    Jotenkinhan nuo viat liittyvät toisiinsa. Käynnistyksenestopiiri tulee ensinnä mieleen. Syttyihän vapaa-valo? Kokeilit varmaan myös Kytkin pohjassa? Toivotaan, että saat vempeleen pois suolta ilman että tarvii reppuselkään nostaa. Kalvaa se sylinteri ikävästi
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    ja ma pohtii kans vallan kowast...

    siis...
    - startti ei toimi
    - polttoainepumppu ei pelitä
    - kipinä hukassa(?)

    - valot ja muut vermeet toimii...

    melkein nyt lähtisin kumminkin siitä että
    - onko ne sulakkeet oikeesti ehjät, oikein sähkökynällä..
    - toimiiko virtalukko, saattaa olla eri johdossa valojen sähkö ja sytytysvirta... jonka kautta tulee myös startin heräte...?
    - tuleeko startin solenoidille sähköt molempiin napoihin.
    - tuleeko polttoainepumpulle sähkö
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  17. #17
    Lainaa (mchuurre @ Tammi. 01 2012,18:58) kirjoitti
    Juu, ei -kiitos kaverit, kyllä tappokatkaisin on se ensimmäinen "vikakohde" joka aina tsiigataan, tuossa biimerissä se kun vielä niin jäykkä että vahingossa ei mene päälle kuten monessa muussa merkissä.
    Ja todetakoon vielä, vaikka ei siitä tässä mitään apua olekaan, että tappokytkimen ollessa off, GS:n valot toimii ja startti pyörittää, mutta pumppu ei surise. Jaa mistäkö tiedän...

    Onko se sivujalan kytkimen ohitus aivan varmasti ok?
  18. #18
    No nyt meni enemmän kuin mielenkiintoiseksi tämä gessun oireilu, eli meni ajovalotkin !

    Ei lähtenyt kylymänäkään kukkumaan elikkäs tilanne on nyt tämä:

    -ei pyöri bensapumppu
    -ei pyöri startti
    -ei tule ajovaloja (NEW)

    Kaikki muu toimii kuten pitää: parkit, mittarivalot, vapaavalot. vilkut, äänimerkki jne....

    Että meinasin kuitenkin tuota virtalukkoa ropata ennen kuin syytän hall-anturia.....jahka ennätän.
  19. #19
    oisko se nyt kuitenkin se virtalukko...

    eikös se ollut jo aiemmin jumittanut ,eli ei ollutkaan jäässä vaan oire ,mutta nyt sitten ihan rikki...

    kukapa ne johdot nyt yhtäkkiä olisi käynyt sekoittamassa,vieläpä suojakuoren sisältä...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  20. #20
    Lainaa (mchuurre @ Tammi. 02 2012,22:37) kirjoitti
    No nyt meni enemmän kuin mielenkiintoiseksi tämä gessun oireilu, eli meni ajovalotkin !

    Ei lähtenyt kylymänäkään kukkumaan elikkäs tilanne on nyt tämä:

    -ei pyöri bensapumppu
    -ei pyöri startti
    -ei tule ajovaloja (NEW)

    Kaikki muu toimii kuten pitää: parkit, mittarivalot, vapaavalot. vilkut, äänimerkki jne....

    Että meinasin kuitenkin tuota virtalukkoa ropata ennen kuin syytän hall-anturia.....jahka ennätän.
    Taitaa toi johtonippu olla aika sekaisin sitten.
    Johdot sekaisin

    Ei muuta kuin pikku linkkari käteen ja johtonipun kuorta availemaan.
    Siis se nippu siitä tankin alta oikealta sinne mittaristoon.

    No kai se virtakatkaisijan nippu on sitten syytä kanssa tutkia noin hankalassa tapauksessa. Oireet tulee kyllä jostain muusta kuin Hall antureista.

    Sen virtalukon pohjan, eli sen sähköosan, saa siitä lukosta irti, kun löysää sen pienen ruuvin, joka on punaisella lakalla lukittu, siinä lukon rungossa. Lukkohan on itse ihan mekaaninen vehje eikä siinä ole mitään sähköä sisällä.

    Pekka
    Pekka
  21. #21
    Lainaa (adville @ Tammi. 02 2012,22:56) kirjoitti
    oisko se nyt kuitenkin se virtalukko... *

    eikös se ollut jo aiemmin jumittanut ,eli ei ollutkaan jäässä vaan oire ,mutta nyt sitten ihan rikki...

    kukapa ne johdot nyt yhtäkkiä olisi käynyt sekoittamassa,vieläpä suojakuoren sisältä... *
    Ne johdot voi oikeasti mennä sekaisin ja maadoitukset ruostua siellä suojakuoren alla.

    Aika hankala löytää tuollaista, mutta joku on sen jo löytänyt kuten tuossa edellisen viestin linkissä kerroin.

    Pekka
    Pekka
  22. #22
    Lainaa (mchuurre @ Tammi. 02 2012,22:37) kirjoitti
    No nyt meni enemmän kuin mielenkiintoiseksi tämä gessun oireilu, eli meni ajovalotkin !

    Ei lähtenyt kylymänäkään kukkumaan elikkäs tilanne on nyt tämä:

    -ei pyöri bensapumppu
    -ei pyöri startti
    -ei tule ajovaloja (NEW)

    Kaikki muu toimii kuten pitää: parkit, mittarivalot, vapaavalot. vilkut, äänimerkki jne....

    Että meinasin kuitenkin tuota virtalukkoa ropata ennen kuin syytän hall-anturia.....jahka ennätän.
    Tarkistappa kumpaa se ajovalo ei saa :
    sähköö vai maadotusta , voisi paljastua mistä on kyse.
    tuli mieleen maadoituksen puute

    asensitko uusia sähkön kuluttajia vasta toimimaan virtalukon ohjaamana?
    Triumph Tiger 800 XRX

  23. #23
    Mulla oli 1100S:sä huollon toimesta niputettu virtalukon johtosarja niin tiukasti että se ajan kanssa teki sitä että kävi satunnaisesti riippuen tangon asennosta kunnes lopulta ei käynyt ollenkaan,,siiis ei virtaa!

    Kari
  24. #24
    Taitaa olla noihin johtosarjoihin liittyvät reititykset, ylikireydet ja hapettuvat liittimetkin hienoinen Puimurin helmasynti. Aikanaan korjailin R850:stä jo melkein uutena nippusiteiden ja hankautumisen johtosarjalle tekemiä tuhoja. Interwebistäkin muistan lukeneeni näitä tapauksia. Jotenkin tuo johdinsarjan hapettumisen tahi muun mekaanisen vaurion aiheuttama oireyhtymä kuulostaa uskottavalta.



    <p>2002-2014</p>
  25. #25
    Lainaa (C-A-D @ Tammi. 03 2012,17:57) kirjoitti
    Taitaa olla noihin johtosarjoihin liittyvät reititykset, ylikireydet ja hapettuvat liittimetkin hienoinen Puimurin helmasynti. Aikanaan korjailin R850:stä jo melkein uutena nippusiteiden ja hankautumisen johtosarjalle tekemiä tuhoja. Interwebistäkin muistan lukeneeni näitä tapauksia. Jotenkin tuo johdinsarjan hapettumisen tahi muun mekaanisen vaurion aiheuttama oireyhtymä kuulostaa uskottavalta.
    Bulls eye ! Hyvä C-A-D miäs !
    Käy ja kukkuu jälleen, sitähän määki arvelin ettei noin piänessä pyörässä voi ISOO vikaa olla *

    Vian syyksi ilmeni juuri tuo johtojen kireys, releiden hapettumat sekä väärä reititys. En tiedä sitten oliko tehdasteippaukset mutta oli kyllä monella mutkalla ja pinkeänä.

    Parhaiten tuon selvitin niin että pidin virtoja päällä koko ajan kun lähdin sulaketaulua purkamaan, rele kerrallaan irti ja napojen puhdistaminen hienolla santapaperilla. Vastapinnoille kevyt suhaus "pro-kosteudenpoistajaa" ja rele takaisin paikoilleen, lopuksi oli helppo käännellä koko reletaulua jolloin eräästä (mahd useammasta) alkoikin kuulumaan "rapinaa".

    Johtimet olivat vahingoittumat koska eihän tuossa sulakkeita palanut (ei oikosulkua), eikä painaumia, olipahan vaan tiukalle vedettynä että pariin kertaa vedin niillä "paranoidit" taukoa pitäessä...

    Lopulta bensapumppukin hörähti kuten kuuluu, starttas ja valotkin löytyi jne. Eli taas voi lähteä vaikka Kiirunaan...

    Otin muutamia kuvasiakin jos jotain kiinnostaa ja lataan ne tänne hetken päästä. Ai -niin, ja kun taulussa oli tyhjää tilaa niin sijoitin pari relettä toiseen koloseen niin johtoihin tuli enemmän pelivaraakin.

    Resepti siis oli tämä:
    -kantojen (liittimien) puhdistus
    -sprayt vastakappaleisiin
    -uudelleen reititys
    -muutaman releen paikan vaihto (tietysti kirjaan ylös että muistaa jatkossakin)

    Hall-anturiin palataan sitten seuraavan kerran ?

    Kiitoksia kaikille "myötäeläneelle" hyvistä vinkeistä ! *

    Kuvaset klikkaamalla isommaksi jos ken haluaa...
    Eli alkutilanne, rele kerrallaan irti....

    "Sähköpäätaulu" alhaalta kuvattuna ja kireyttä jo tässä havaittavissa *

    Virrat kytkettynä ja taulua eri suuntiin kääntelemällä alkaa rele(-i)estä kuulua rapinaa...

    Jokainen vuorollaan saa käsittelyn...(kannat kiiltää niin ettei kuva oikein onnistunut !

    Taulu kokonaan irroitettu jolloin uudellen reititys on helppoa..

    Lopussa kiitos seisoo, muutama rele uudelleen sijoitettuna sekä kaapeliniput nyt löysemmällä. Ei muuta kuin..



  26. #26
    Hieno homma, että sait sen kuntoon.
    Eihän näissä oikeasti ole mitään vikaa.

    Pekka
    Pekka
  27.  
  28. #27
    Lainaa (Pekkavee @ Tammi. 03 2012,21:58) kirjoitti
    Hieno homma, että sait sen kuntoon.
    Eihän näissä oikeasti ole mitään vikaa. *

    Pekka
    Tnx Kaima ! Juu- ei, eihän sitä aina ajaakkaan viitti että ihan jees tämmöiset (huolto-) harjoitukset.