Jaahassoo, eli xj diversionin ykkössylinterin etukulmassa on öljyä, ei mikään uusi juttu, enkä ajattele tuon olevan mitään vakavaa. Valistunut arvaukseni on se, että se ei ole ketjuöljyä eikä keulaöljyä. Pistän ajohanskani pantiksi, että se on moottoriöljyä. Paljon sitä ei tule, kesällä oikein lämpimässä kelissä näin tipan kerran, mutta muuten se kyllä vaan tommonen likainen.
Mutta mikäs siinä nyt sitten on? Se ei näyttäisi tulevan kannentiivisteestä, koska kannen ja sylinterin väli on puhdas. Öljyä näyttäisi tihkuvan ikäänkuin pinnapultin kanavasta/putkesta, vai voiko pinnapultti olla näkyvissä ulokoa päin.
No, kuitenkin, miten tuolla kannessa öljy kulkee, nokka-akseleiden laakereille tulee paineella öljyä, mutta mistä, ehkä noista neljästä pinnapultista missä näkyisi olevan o-rengastiivisteet? Ja sitten öljy valuisi alas koneeseen mistä pääsee... nokkaketjun kanavastako, vaiko jostain pinnapulttien rei'istä vai mistä? Miten ihmeessä öljyä sitten voi tulla ylipäätään juuri tuon etumaisen pinnapultin kohdalta, ymmärtäisin jos öljyä tulisi toin takimmaisen pinnapultin kohdalta, siinä kun on o-rengasta ja sen näköistä että siltä joko tulee öljyä paineella tai sitten siitä valuu alas öljyä. Mutta toi etummainen, miten siinä öljy voi kulkeä?
Tietäiskö kukaan tästä tai osais selittää toin toimintaa tai olis muuten jotain ideoita? Alla olevassa kuvassa eka on tosta mun pyörästä ja kaks alinta sitten jotain netistä löytyneitä kuvia kyseisestä sylinteristä. Ei toi vuoto muuten mua haittaa, mutta jos sillä on vaikutusta nokak-akselin voiteluun?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ei ole hätää, eikä vaikuta nokan voiteluun. Ainoastaan esteettinen haitta.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
sitä nyt voi tulla vaikka valusta läpi. kuitenkin nuo on niin tavallisia, että tuskin kannattaa paljoa miettiä, kyseessä kuitenkin XJ.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Muakin vähän kiiinnostaa, oli nähkääs ruisku-kawassa 90-luvun alussa vähän samanlainen vika. Poltti öljyä mikä tuli ihan kummaa kautta palotilaan, kannentiiviste ja öljyrenkaat oli kunnossa. Korjautin nimittäin ruotsissa ja mekaanikon slangi oli liikaa Skoonesta että olisin ymmärtänyt. Kaasuttaessa savutti kuin amerikkalainen avaruusraketti...
Joo, en mä tosta niin stressiä ota, mutta olishan se kiva jos olis pytyt puhtaina. Ei oo kiva jos naisekki kattelee kylillä, et ompa rasvanen kone. Toi syö öljyä mun ymmärtääkseni ihan rodulleen normaallilla tapaa; parikolmedesiä öljyä saa lisäillä 6000 kilometrin vaihtovälillä. Mitään savutusta tossa ei ole havaittavissa kylläkään, ainakaan parkissa kaasutellessa.
Se oikeastaan tossa kanssa kiinnostaa, että miten se öljy oikein liikkuu tuonne kanteen ja kannesta alas. Mikä idea on noilla o-renkailla, 3 kpl nelossylinterin pinnapulteissa ja 1 kpl ykkössylintein pinnapultissa. Ne on vielä epäsymmetrisesti toisella puolella enempi kuin toisella. Tuleeko niistä paineella nokka-akselin laakereille öljyä, vai mistä mahtaa olla kyse.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ainakin suzukissa, hondassa ja kiinan koneessa mitä availlut painevoitelu nokalle tulee juurikin pinnapultin viertä ylös, alas se menee luultavasti siitä isosta reiästä missä nokkaketju kulkee.
Tuleeko useammasta kuin yhdestä kohtaa en osaa sanoa.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!