Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Eräs gummiletku syöny pikkusen kolon takahaarukkaan kohdallensa kun siinä jo parikymmentä vuotta kihnutellukin.
    Elikkäs nyt tarttis saada vinkkiä millä paikata kolo?
    Kun takahaarukka irrotetaan laakereitten vaihdon vuoksi ja samalla hyvä tilaisuus maalauttaa swingi.
    Kiven iskemää ja maalipinnan kulumista havaittavissa niin samallahan tonkin tekis.
    Pysyykö mikään "pakkeli" tossa kiinni vai tarviiko järeempiä konsteja?



    <p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
  2. #2
    Katoppa googlesta teknoweld-sivusto,tuolla myytiin tarvikkeet pieniin TI-Alumiinihitsauksiin. Tai kiikuta koko swingi ammattilaiselle, tuskin maksaa kovin paljon... Kitillä tuskin kannattaa alkaa tuollaista korjaamaan.

    Tuosta vielä linkki:http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html



    Gsf1200 Bandit
    Positiivisuus on Perseestä.
  3. #3
    Vie ammattilaiselle. Alumiinin hitsaus on aika vaativaa puuhaa, tai sitten muotoile siihen selvä paikka letkulle jo valmiiksi, niin että se on sen näköinen että siinä kuuluukin olla kolo ?)
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  4. #4
    Jos kyseinen kolo on matala (alle 25% ainevahvuudesta) ja loivareunainen niin ei ole mitään järkeä lähteä hitsaamaan, alumiinin hitsauksessa tapahtuu aina materiaalin kiderakenteen muutoksia joka heikentää materiaalia sauman lähialueella, ko swingi voi olla myös lämpökäsitelty, no anyway kolo lienee kuitenkin niin pieni että riittää kun puhdistat sen, paras olisi vaikka ko kohdan hieno hiekka tai lasikuula puhallus ja pohjamaaliksi alumiinille sopiva, löytyy esim Wyrth punainen pohjamaali jopa paukkupullossa ja normaali autopakkeli pojamaalin päälle, toki parempia ovat oikeat kaksikomponentti pohjamaalit joita alumiinille suositellaan.
    Yksi mahdollisuus on että et kittaa lainkaan vaan teet esim rosterilevystä nätin kulutuspalan ko kohtaan ja liimaat sen maalauksen jälkeen esim sikafleksillä paikoilleen.
    Emmää minkään lähre, paitti vähä.
  5. #5
    Olemassa on 2-komponenttisia kittejä joilla saa tuollaiset aukot täytetty. Esim. motonetistä löytyy!
    Semmosta tököttiä että voi hioa ja tehä kierteitäkin tarvittaessa.
    Ex - Honda VFR 800 2009
    Ex - Bmw F650GS 2004
    EX - Kawasaki ZX-9R 2001
    EX - Suzuki Hayabusa 2004
    EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
  6. #6
    Oikein tai väärin, mutta oman alurungon ja swingin hitsisaumat paklasin piiloon niin, että suihkaisin alumiinin päälle happopohjamaalia ohuen kerroksen, suositellun eristävän pohjamaalin sen päälle ja sitten kittiä. On ne nyt ainakin toista tuhatta kilsaa kestäneet maalin alla.
    Maalit tilasin automaalit.netistä.



  7. #7
    jos kuluma on vaatimaton, sillä ei ole kestävyyden kanssa mitään tekemistä.

    Itse olen hitsattuja alumiinisia moottorinkoppia kitannut ihan normaalilla korikitillä, ihan paljaalle alsalle olen kitin pyyhkässyt ja pysynyt on vuosikaupalla, eli tälläkokemuksella uskaltaisin suositella.
    Elä ja anna muiden roudata.
  8. #8
    Lainaa (Ytsför @ Joulu. 23 2011,19:24) kirjoitti
    Oikein tai väärin, mutta oman alurungon ja swingin hitsisaumat paklasin piiloon niin, että suihkaisin alumiinin päälle happopohjamaalia ohuen kerroksen, suositellun eristävän pohjamaalin sen päälle ja sitten kittiä. On ne nyt ainakin toista tuhatta kilsaa kestäneet maalin alla.
    Maalit tilasin automaalit.netistä.
    paklaus pyörille joille myyntimaalaus ja äkkiä pois käsistä!

    Jos tekee itselleen,miksi kaivais kuoppaa itselleen?

    täyttöhitsaukset eivät paljoa maksa ja samalla tekee väriaine testit osille hiusmurtumien varalta!
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  9. #9
    Lainaa (jarno73 @ Joulu. 23 2011,20:01) kirjoitti
    Lainaa (Ytsför @ Joulu. 23 2011,19:24) kirjoitti
    Oikein tai väärin, mutta oman alurungon ja swingin hitsisaumat paklasin piiloon niin, että suihkaisin alumiinin päälle happopohjamaalia ohuen kerroksen, suositellun eristävän pohjamaalin sen päälle ja sitten kittiä. On ne nyt ainakin toista tuhatta kilsaa kestäneet maalin alla.
    Maalit tilasin automaalit.netistä.
    paklaus pyörille joille myyntimaalaus ja äkkiä pois käsistä!

    Jos tekee itselleen,miksi kaivais kuoppaa itselleen?

    täyttöhitsaukset eivät paljoa maksa ja samalla tekee väriaine testit osille hiusmurtumien varalta!
    Tämä ei ole mikään myyntipaklaus eikä kuopan kaivaminen. Tarkoitus oli saada ehjät, mutta ruman näköiset Suzukin vakiosaumat siloiteltua siistiksi ja en halunnut käyttää rälläkkää.
  10. #10
    Ok! Pakkelia päälle sitten vaan *
    rälläkän käyttäminen hitsisaumoissa ei ainakaan paranna
    hitsisaumojen kestävyyttä...
    tiedoksi niille jotka rälläkkää harkitsevat...pakkeli huomattavasti parempi vaihtoehto!
    pakkeloinnin ja hiomisen hinnalla moni alumiinihitsari tekisi parempaa jälkeä kerralla,ei hiomista,viilaamista ja maalaamista...,mut kukin tyylillään...
    jos pakkelilla korjaat ja itelles pyörää teet,voit
    varautua siihen,et pakkeli on yhden ajokauden jälkeen korjattavassa kunnossa jälleen...eli taas ollaan lähtöpisteessä!



    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  11. #11
    Lainaa (tontze @ Joulu. 23 2011,09:28) kirjoitti
    Vie ammattilaiselle. Alumiinin hitsaus on aika vaativaa puuhaa, tai sitten muotoile siihen selvä paikka letkulle jo valmiiksi, niin että se on sen näköinen että siinä kuuluukin olla kolo ?)
    jos tehdään hyvin Tig;llä aikaa kuluu n.15 min
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  12. #12
    Eikös noita hitsejä ole ukot/akat kittaillu piiloon rungoista ja haarukoista iät ja ajat lähinnä lienee sileän/yhtenäisen pinnan saamiseksi. Ei niinkään peittääkseen paskaa hitsiä, vaik tätäkin lienee esiintyy....

    Ja se on paskapuhetta, et jokavuos saa uusix vetää, jos vaan malttaa tehdä kunnolla kittaushommat...
    Elä ja anna muiden roudata.
  13. #13
    Lainaa (jarno73 @ Joulu. 23 2011,22:27) kirjoitti
    Ok! Pakkelia päälle sitten vaan *:p
    rälläkän käyttäminen hitsisaumoissa ei ainakaan paranna
    hitsisaumojen kestävyyttä...
    Itse olen käyttänyt rälläkkää monta kertaa hitsisaumoissa, eikä ole yksikään hitsisauma siitä pettänyt. Kriittisemmissä paikoissa käytän perus hiontalaikan sijasta vähemmän karkeaa lamellilaikkaa. Poistaa vähemmän materiaalia ja jälkikin paljon siistimpää. Vaihtoehtoja karkeudessa piisaa vaikka kuinka paljon.
    Korjaushitsaukseen minäkin turvautuisin pakkelin sijasta.

    Kuten sanoit "mut kukin tyylillään".
  14. #14
    Kyllä,juuri näin!
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  15. #15
    Tästähän jännä keskustelu on tullut, aloittaja kysyy ilmeisen mitättömän kulumisjäljen siistimisestä kittaamalla, niin eikö homma laajene ja ilmeisesti pikku pöhnän ansiostä meinaa lähteä vallan lapasesta.
    Tämä alumiinin hitsaus tuntuu olevan monelle melko vaikea aihe, alumiinin hitsaus sinänsä ei ole sen vaikeampaa kuin muukaan hitsaus (15 minuutissa hitsaa tosiaan aika paljon) mutta olisi hyvä ymmärtää että varsinainen hitsaus on vain pieni osa onnistunutta lopputulosta .
    - pitää tietää materiaali että osaa valita lisäaineet ja mahdolliset lämpökäsittelyt (ennen ja jälkeen hitsauksen)jokaisesta pyörästä löytyy heti vähintään kolmea erilaista seosta. Usein pajoissa on hyvä jos on edes kahta lajia lankaa, (joilla pärjää kylläkin melko pitkälle)
    - Kappaleen valmistelu, puhdistus, railon teko, pintaan on helppo tehdä kaunis sauma mutta se on oltava kunnollinen myös takaa.
    - viimeistely, kyllä sitä useinkin rälläköidään saumaa sileäksi jopa kiilloitetaan muutenkin kuin ulkonäön takia,
    - hitsaus kohta suunnitellaan niin että saumat ei tule rasitetuille alueille, uuden teossa helpompaa, korjauksessa joskus jopa tehtävä tukia tai muutettava rakennetta.
    - Katu pyörissä (poislukien jotkut italiaanot) harvemmin tulee eteen kovinkaan rasitettuja osia tai erikoisia materiaaleja. polkupyörissä kyllä (alamäki pyörät ym kilpapyörät)
    Tuosta hitsauksen ainetta heikentävästä vaikutuksesta näkee usein esimerkkejä kun sauman vierestä murtuu uudelleen ja sauma säilyy ehjänä, siispä jos sauma on ok niin sen voi ja monesti kannattaakin hioa se juoheasti liittymään perusaineeseen, siis ehjässä hitsatussa osassa, jos osa uudelleen rikki niin pitäisi mielellään poistaa haurastunutta ainetta murtumakohdasta.
    En tiedä pitäisikö tuo viittaus käännökseen oppikirjasta ottaa kohteliaisuutena, taidan jättää omaan arvoonsa, olen kuitenkin yli vuosikymmenen toiminut suomen suurimpiin kuuluvalla työllistäjällä, luvan omaavana hitsaajana ja erikoismateriaalien osalta voin sanoa että "kirjatietoa" tarvitaan varmasti, vaikka nämä kirjoitukset onkin omasta päästä raapaistu.
    Emmää minkään lähre, paitti vähä.
  16. #16
    Lainaa (JuKoS @ Joulu. 25 2011,11:08) kirjoitti
    - pitää tietää materiaali että osaa valita lisäaineet ja mahdolliset lämpökäsittelyt (ennen ja jälkeen hitsauksen)jokaisesta pyörästä löytyy heti vähintään kolmea erilaista seosta. Usein pajoissa on hyvä jos on edes kahta lajia lankaa, (joilla pärjää kylläkin melko pitkälle)
    - Kappaleen valmistelu, puhdistus, railon teko, pintaan on helppo tehdä kaunis sauma mutta se on oltava kunnollinen myös takaa.
    - viimeistely, kyllä sitä useinkin rälläköidään saumaa sileäksi jopa kiilloitetaan muutenkin kuin ulkonäön takia,
    - hitsaus kohta suunnitellaan niin että saumat ei tule rasitetuille alueille, uuden teossa helpompaa, korjauksessa joskus jopa tehtävä tukia tai muutettava rakennetta.
    Tuossahan tuli juuri niitä seikkoja, jotka tekevät SATTUNNAISISTA alumiiniseosten hitsauksista haasteellista..



    Hitsin metallurginen määritelmähän on poikkeuksetta "jatkuva virhe perusaineessa", oli se sitten toteutettu kuinka "oikein" tahansa..

    Jos ei ole pakko kuoppaa lämpökäsitellä, niin sitten ei kannatta alkaa hehkuttamaankaan..

    Itselläni on työpaikan puolesta melko laaja valikoima resursseja alumiiniseosten hitsausta ajatellen. Löytyy pro-tason TIG / MIG-vaihtoehdot, erilaisilla pulssivaihtoehdoilla ja lisäaineitakin jonkin verran, mutta en lähtisi silti mitään alustan osia korjailemaan omalletunnolleni..



    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  17. #17
    Lainaa (jarno73 @ Joulu. 23 2011,23:03) kirjoitti
    Lainaa (tontze @ Joulu. 23 2011,09:28) kirjoitti
    Vie ammattilaiselle. Alumiinin hitsaus on aika vaativaa puuhaa, tai sitten muotoile siihen selvä paikka letkulle jo valmiiksi, niin että se on sen näköinen että siinä kuuluukin olla kolo ?)
    jos tehdään hyvin Tig;llä aikaa kuluu n.15 min
    Jep, kun osaa tig:n säätää oikein ja hitsata alumiinia niin ei se kumma homma ole.

    Tosin koepaloja kokeiluun tuskin löytyy, eikä tietoa alumiinin laadusta, jotta mentävä kerrasta putkeen.

    Itse en ole kuin kokeillut alumiini tigitystä muutaman kerran ja aika hankalaa se kyllä oli.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  18. #18
    Kiitoksia vinkeistä. Taidanpa vetää ihan tavallista korikittiä tohon ja maalit päälle. Kestää mitä kestää,sittenhän sen näkee ja korjaillaan sit jollain muulla konstilla jos ei tuu hyvä.
    Tosiaan kyseessä on aika vaatimaton kuluma swingin yläreunassa mikä tarttis saada tossa samalla piilotettua näkyvistä kun kerran muutenkin takahaarukka on irti. Ihan käyttöpyörä kylläkin niin ei oo niin noponuukaa ton kanssa,mut hissunkissun tullu restauroitua ja paranneltua kun ei oo varaa vielä uudempaankaan ja hyvät kyytit tollakin saa.
    Entisessä zxr kawassa korjattiin esim:hajonnutta ketjukoppaa amiksella pulssikoneella,käytettiin samaa matskua täytemateriaalina kuin koppakin ja hyvä tuli. Vaatii pikkusen tietysti enemmän työtä kuin pakkelihommat mut kaikki onnistuu kun on homma hanskassa ja hanskat tallessa.
    Tähän swingin korjaukseen ei oo samaa matskua olemassa ja ei tietoa materiaalista niin varmaan järkevin vaihtoehto tosiaan ihan vain pakkelikorjaus kylmästi. Kokeillaan ja ollaan viisaampia sit sen jälkeen.



    <p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
  19. #19
    Tällä viimeisimmällä vaihtoehdolla epäonnistumisen vaara vähäisin.Paukku pullosta vähän hopeaa päälle. Hitsaamalla korvakoiden väli on satavarmasti muuttunut ja sen jälkeen alkaakin oikeat konepaja hommat.
    V.V.
  20. #20
    Hitsaamalla tollasen pienen kolon täyttäminen kuullostaa liian työläältä ja ei tarkotuksen mukaiselta.

    No juu, luultavasti silmä ei tulis tykkään paukkupullo-maalauksesta noin niinkuin pitemmänpäälle.

    Niin samahan se on vetästä vaikka ruiskullakin kun sellanen on kerran käytettävissä duunipaikalla.

    Nyt on kysymysmerkkinä että saako saman väristä maalia hommattua kuin orggis swingissä.. Kaippa ne osaa asiantuntevassa maalikaupassa sellasenkin sekottaa (edes likimain sinnepäin olevan värin) kun marssii swingi kainalossa paikalle.

    Mitään värikoodia tuskin löytyy rungon maaleille erikseen?
    <p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
  21. #21
    Onko se sun alkuperäinen väri maalia, eikä pulveria?

    Jauheväriä noi ovat olleet tuoreemmissa laitteissa mitä on tullut käpisteltyä.
  22. #22
    Ei oo tietoa asiasta. -91 zetori kyseessä.
    <p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
  23.  
  24. #23
    Lainaa (kawaukko @ Joulu. 30 2011,20:25) kirjoitti
    Hitsaamalla tollasen pienen kolon täyttäminen kuullostaa liian työläältä ja ei tarkotuksen mukaiselta.

    No juu, luultavasti silmä ei tulis tykkään paukkupullo-maalauksesta noin niinkuin pitemmänpäälle.

    Niin samahan se on vetästä vaikka ruiskullakin kun sellanen on kerran käytettävissä duunipaikalla.

    Nyt on kysymysmerkkinä että saako saman väristä maalia hommattua kuin orggis swingissä.. Kaippa ne osaa asiantuntevassa maalikaupassa sellasenkin sekottaa (edes likimain sinnepäin olevan värin) kun marssii swingi kainalossa paikalle.

    Mitään värikoodia tuskin löytyy rungon maaleille erikseen?
    No miksi ei osais sekoittaa oikean sävyn jos malli on mukana? Tosin matta musta pelastaa aina...