Sivu: 5 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 181:sta
    mä sit ja katsoin ja voi hyvä tavaton...

Myönnän että olen tyhmä ja arrogantti ja vaikka mitä kamalaa ja pahaa mutta noi sahapukkiasennot saa mut aina tuumimaan että kylläpä jollain on toi ajaminen väkinäisen oloista.

youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
    Kotoisaa ja turvallista. Hyvä, kannustava video.

Miksi tuota moititte? Tuolla uskolla uskaltaa taas ajella ruosteetta koko ensi kesän. Ei moottoripyöräily ole vaarallista.

Mihin taas kerran jäi jännitys, seikkailu ja romantiikka, mitä tuokin videoklippi on pullollaan, kun sen oikein ymmärtää.
    Tätähän tää on tainnut olla...
    Eli ratkaisu:
    KUKKAHATTULIIVI-kukka logolla
    VETOMIESLIIVI-pääkallo logolla
    Ja molempiin ORG huutomerkillä!!
    -Heikki-
    FXDB -07
    Oikein 'innolla' odotan koska noi saatanan liivit saadaan pakolliseksi kaikille. Ei niin pientä juttua tähän maahan mahdukaan, etteikö sitä voisi kuristaa hengiltä väkinäisten kieltojen ja rajoituksien avulla. Menee ooteeksi mutta menköön; eräällä toisella foorumilla rapakon takainen kansalainen nosti esiin mielestäni hyvän pointin. Huomattavasti helpompaa ja halvempaa olisi poimia kaikki elämistä rajoittavat kusipäät ja sijoittaa heidät tiettyyn maailmankolkkaan kehittelemään kepposiaan. Siellä sitten lobotomiapotilasta ensin verotettaisiin kuolaamisesta, ennen kuin se kiellettäisiin kokonaan, ja sitä verotettaisiin silti.

Edit : Tällaiset juntit ovat Suomessa ajamassa lasten asiaa. Vittu! laitetaan kaupat piiloon, eipähän tule kenellekään mieleen ostaa Lasolia joulupöytään!

Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
    Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)

- Turvaton karkulainen -
    Nih.

Noh, äänestyksestä kävi ilmi, että melkein 90% ajaa ilman turvaliivejä ja loput joko ajaa liiveillä tai suunnittelee sellaisten hankkimista.

Tuostahan vois päätellä kahdella tavalla, joko "markkinat on isot kun melkein kellään ei ole vielä liivejä" tai sitten "eihän kukaan käytä liivejä"

Nyyt vaan murkinaa pömpeliin, että mieli kevenee ja illalla paukkuja paukuttelemaan, että saa pahimmat puhkumiset sydämeltään ja sitten tinaa valamaan ja kuoharia ryypeksimään.

Osalla tuntuu olevan liivit ihan "elämän asia". "Koskaan en ole maitoa juonut, enkä juo." Hih hih..

Eihän ne mikään kaunistus ole, mutta näkyy varmasti kyllä. Vaaleaa väriä sisältävä nahkapuku ja kuuppa on kyllä enempi mun juttu.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
    claymore:n avatar
    Liittyi May 2010
    Etelän makiat rannikkotiet vieressä
    Hoh hoijjaa, näkyvyyden takaa kunnolliset ajovarusteet, joissa laadukkaat 3 ämmän heijastimet, ..ttu juu joo, kääk!!!!!
    Munasillaan ajelu toiminee myös näkyvyyttä parantavana toimena..
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
    Lainaa (Suzu-ukko @ Joulu. 31 2011,18:38) kirjoitti
    Munasillaan ajelu toiminee myös näkyvyyttä parantavana toimena..
    Paitsi oikeen kylmällä ilmalla vissiin taitaa hävitä näkyvistä ukilla kuin ukilla
    Lainaa (Medi @ Joulu. 30 2011,14:26) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Joulu. 30 2011,13:26) kirjoitti
    Lainaa (specka @ Joulu. 30 2011,12:14) kirjoitti
    Esim Ruosteenpoisto otsikolla ollu:
    Ruosteenpoistoa
    Esim 3:30 kohalta.
    vahvasti aiheeseen liittyen..hypetän vielä erikseen ton videon puolesta.
    kattokaa oikein ajatuksen kans..verratkaa sitä omaan liikkumiseen ja pohtikaa..oisko mulla parannettavaa?
    sisältää monia ihan pikkujuttuja mitä moni ei edes ajattele!
    Loistopätkä!
    Hyvä läppä!

Video oli kyllä aivan palikkasettiä. Toivottavasti ei oikeesti aiheuttanut kenellekään mitään ahaa-elämyksiä. Jos aiheutti niin sen verran nollat taulussa taitaa moni sitten ajella, että ehkä nää "täältä minä nyt tulen - pois alta" liivit on sittenki ihan jees

T. Täydellinen kuljettaja
    jaa tietysti parikymppisille kaikkitietäville tuos ei ollu mitään kattomisen arvoista..mutta tiellä vietettyjen muutaman kilometrin aikana ja noitten mopojen kans värkätessä on tullut huomattua et ei ole selviö.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa kirjoitti
    Jos liivi säästää sut yhdeltäkin kolarilta niin se on tehnyt tehtävänsä.
    Nimenomaan juuri näin...

Tällä logiikalla voidaan perustella kävelykypärät, aidatut joet/vesialueet, pelastusliivit päällä uiminen ja vaikka miljoona muuta asiaa joilla se yksikin turha vahinko / kuolema voidaan "ennaltaehkäistä".

Toivottavasti olen vainaa ennen kun tämä maailma kokonaisuudessaan toteutuu.
    KTM 690 Enduro R -2014
    Moto Guzzi Griso 850 -2007
    Yamaha XT660 Z Tenere -2009
    Ducati Monster 696 -2008
    Triumph Scrambler -2008
    H-D Sportster 883 L -2007
    Kawasaki ZR-7 -2000
    Lainaa (JMN @ Tammi. 01 2012,02:24) kirjoitti
    mikäs kiire miehel?

ein siinä mitään..kaikella on aikansa, mut jos pikkasenki tykkää elostansa tääl ei sitä sais pitää itsestään selvyyteenä
    mut kukin tyylillään.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,02:43) kirjoitti
    mikäs kiire miehel?

ein siinä mitään..kaikella on aikansa, mut jos pikkasenki tykkää elostansa tääl ei sitä sais pitää itsestään selvyyteenä
    mut kukin tyylillään.
    Suosittelen katsomaan TT: Closer to the Edge leffan. Siitä ehkä selviää, että on myös ihmisiä, jotka haluavat kokea elävänsä, ei pelkästään elää mahdollisimman pitkään mahdollisimman turvallisessa ympäristössä.

Liikenteeseen tuota ei tietenkään suoraan voi soveltaa, mutta kaikki eivät koe olevansa tien päällä vaarassa vaikka päällä ei olisikaan E-merkillä varustettua turvaliiviä.

Oma mielipiteeni on, että jos tiellä liikkuja ei näe moottoripyörän kokoista esinettä, ei se sitä näe vaikka se olis vuorattu vilkkuvaloin. Tämän kun pitää mielessä ja suhtautuu terveellä epäluulolla kaikkiin muihin tuolla tien päällä, selviää aika lailla ilman äkkitilanteita. Turvallisesti voi ajaa, vaikka välillä vetelisi shortseissa tai keventelisi jompaa kumpaa rengasta reilumminkin.

Edit. Keeliopi virhet menköön flunssalääkkeiden piikkiin.

Superbike #7
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 01 2012,03:00) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,02:43) kirjoitti
    mikäs kiire miehel?

mut kukin tyylillään.
    Suosittelen katsomaan TT: Closer to the Edge leffan. Siitä ehkä selviää, että on myös ihmisiä, jotka haluavat kokea elävänsä, ei pelkästään elää mahdollisimman pitkään mahdollisimman turvallisessa ympäristössä.

Liikenteeseen tuota ei tietenkään suoraan voi soveltaa, mutta kaikki eivät koe olevansa tien päällä vaarassa vaikka päällä ei olisikaan E-merkillä varustettua turvaliiviä.

Oma mielipiteeni on, että jos tiellä liikkuja ei näe moottoripyörän kokoista esinettä, ei se sitä näe vaikka se olis vuorattu vilkkuvaloin. Tämän kun pitää mielessä ja suhtautuu terveellä epäluulolla kaikkiin muihin tuolla tien päällä, selviää aika lailla ilman äkkitilanteita. Turvallisesti voi ajaa, vaikka välillä vetelisi shortseissa tai keventelisi jompaa kumpaa rengasta reilumminkin.

Edit. Keeliopi virhet menköön flunssalääkkeiden piikkiin.
    AAMEN ! Ajatus siitä että kaikki laimennetaan anastamalla siitä jännitys, adrenaliini ja haasteet, tuntuu mahdottoman ahdistavalta. Toki ajatus karkaa melko kauas ketjun alusta mutta selittänee silti sitä, miksi nämä tasapäistävät ja tekohurskaat turvavetimet nostattavat aina yhtä suuren myrskyn vesilasiin.
    Tuota..älä ny sano et otat vaikutteita leffoista..peilaat siitä asioita todellisuuteen???

mua pelottaa moinen...löytyykö huomiopökiä ?

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (GuessWho @ Tammi. 01 2012,11:30) kirjoitti
    ! Ajatus siitä että kaikki laimennetaan anastamalla siitä jännitys, adrenaliini ja haasteet, tuntuu mahdottoman ahdistavalta. Toki ajatus karkaa melko kauas ketjun alusta mutta selittänee silti sitä, miksi nämä tasapäistävät ja tekohurskaat turvavetimet nostattavat aina yhtä suuren myrskyn vesilasiin.
    Melko pitkälle siitä jotta ihmiset ovat ahdistuneita.

Heitä vaivaa aivan hirvittävästi toiset ihmiset jotka eivät piittaa siitä mitä muut ajattelevat

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,13:28) kirjoitti
    Tuota..älä ny sano et otat vaikutteita leffoista..peilaat siitä asioita todellisuuteen???
    Tietenkin otan vaikutteita leffoista, mm. Torque ja Ghost Rider (se Nicolas Cage pätkä) ovat oikein loistavia ohjenuoria elämään.

Olisit nyt sen verran ennen kommentointia nähnyt vaivaa, että olisit edes tarkistanut mistä tuo (dokumentti) -elokuva kertoo. Helpotan vaivaasi sen verran, että klikkaamalla tästä pääset jyvälle juonesta.
    Superbike #7
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,13:32) kirjoitti
    Kaikella kunnioituksella, mutta ihmisiä ehkä ärsyttää tämä mielipiteitten laukominen asioista tosiasioina. Kaikki huomioliiveistä piittaamattomat ovat kaikkitietäviä, ylimielisiä teinejä ja seikkailunhaluiset ahdistuneita. Ihmisiä on monenlaisia ja mulla on kyllä käsitys eri seikkailun aloista kiinnostuneista ihmisistä se, että he ovat elämäniloista porukkaa.

Mun puolestani tielle mahtuu liivilliset kuin liivittömätkin, muttä välillä eniten ahdistaa, että näkemyksesi usein on: "olet erimieltä, sun täytyy siis olla ahdistunut/ylimielinen/sussa on joku muu vika".

Eipä taida tästäkään näkemyksen jakamisesta mitään hyötyä olla, sähän et muiden mielipiteistä piittaa.
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 01 2012,13:52) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,13:28) kirjoitti
    Tietenkin otan vaikutteita leffoista, mm. Torque ja Ghost Rider (se Nicolas Cage pätkä) ovat oikein loistavia ohjenuoria elämään.

Olisit nyt sen verran ennen kommentointia nähnyt vaivaa, että olisit edes tarkistanut mistä tuo (dokumentti) -elokuva *kertoo. Helpotan vaivaasi sen verran, että klikkaamalla tästä pääset jyvälle juonesta.
    no dokumentti ja dukumentaarinen leffa ovat edelleenki kaksi hiukan eri asiaa..mut olkoon niin..jospa joku löysi tuolta itsensä.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (eikka99 @ Tammi. 01 2012,13:55) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,13:32) kirjoitti
    Kaikella kunnioituksella, mutta ihmisiä ehkä ärsyttää tämä mielipiteitten laukominen asioista tosiasioina. Kaikki huomioliiveistä piittaamattomat ovat kaikkitietäviä, ylimielisiä teinejä ja seikkailunhaluiset ahdistuneita. Ihmisiä on monenlaisia ja mulla on kyllä käsitys eri seikkailun aloista kiinnostuneista ihmisistä se, että he ovat elämäniloista porukkaa.

Mun puolestani tielle mahtuu liivilliset kuin liivittömätkin, muttä välillä eniten ahdistaa, että näkemyksesi usein on: "olet erimieltä, sun täytyy siis olla ahdistunut/ylimielinen/sussa on joku muu vika".

Eipä taida tästäkään näkemyksen jakamisesta mitään hyötyä olla, sähän et muiden mielipiteistä piittaa.
    sää nyt sotket asioita...(muokx..kyllä mä piittaan muiden mielipiteistä, mutta en siitä omissa valinnoissani mitä he ajattelevat)...jos joku laukoo asiaa..siis jonkun esittämän idean ales perustelemalla.."ne on mun mielestä typerännäköisiä" "minä nauran" niin ne kuvastavat ahdistunutta suhtautumista toisten ideoihin.
    asioiten vastustaminen, mitkä ei millään tapaa vaikuta omaan elämään, muutoin kuin naurattamalla kuvastaa ahdasmielistä suhtautumista elämään yleensäkkin. pääsäntöisesti juuri näitä mitä mainitsit.
    luonnollista..jotkin tosiasiat niistä kertominen.saattaa tuntua ahdistavalta ja ärsyttävältä..mikä vaihtoehto..pää pensaaseen ja sulkea silmät..jatkaa eloa woderfull&fun maailmassa..mä en mulle ei.
    edelleenkin..kun kyse ja ketjun aloitus oli idesta missä milläänmuotoa ei pakotettu tai tuputettu..vain mahdolisuutta hankkia, jotka haluaa...niin keltä se ois pois?
    ja asiasta tietysti voi esittää omia mielipiteitään..mutta jos siihen keskusteluun ei ole muuta annettavaa kuin jotta typerä näköiset *turvallisuus hömppää,koska on ihmisiä jotka haluavat elämäänsä jännitystä ja riskejä. miksi sitten nämä samaiset käytävät kypärää?
    eikö parempi olisi panostaa siihen ettei tarvitsisi kuin jotta tarvitsee?

ja edelleen tuosta typerän näköisestä..kaikki välineurheilu on mun mielestä typerän näköistä..aikuinen ihminen kypärä päässä näyttää typerältä..nahkapuku on typerän näköinen ja epämukava..silti niitä käytetään.
    jos nyt keksittäis yksi sellainen seikka missä tuosta liivistä vois olla itselle jotain haittaa niin päästäs keskustelussa eteenpäin, miksei?

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Moottoripyöräilyssä, kuten toki monissa muissakin harrastuksissa on usein monia mielenkiintoisia tabuja. Asioita joita ei oikeen kehdata sanoa ääneen jostain kumman syystä. Meistä jokainen perustelee asioita itselleen voittopuolisesti sen mukaan mikä tuo meille itsekullekin mielihyvää harrastusta suorittaessamme.

Tavan takaa huomaa että monikaan ei kirjoita, saati puhu suuressa porukassa ääneen samoja asioita joita miettii esim. kypäränsä sisällä, ajellessaan.

Johtuneeko se siitä että ei haluta sosiaalista leimaa otsaansa vai mistä. Minulle ei kumma kyllä ole koskaan tuottanut vaikeuksia myöntää ääneen että se on hauska tunne kun ihmiset katsoo hiukan kadehtien kun kiihtyvyyteni poikkeaa rujosti yleisen liikenteen kyvyistä. Kun pikkupojat idolisoi kikkailevaa moottoripyöräilijää ja kukkahatut nielee pölyä ohitustilanteissa.

Jos näin ei olisi, niin miksi valitsen ajokamojani yhtä lailla ulkonäön kuin ajotapani mukaan ? Miksi joka ikinen mopo pitää edes hitusen pimpata joko komeammaksi tai äänekkäämmäksi kuin miksi insinööri sen alunperin teki ? Miksi haluan että koneesta kaivetaan lisää tehoa, vaikken juuri koskaan käytä edes 90% niistä tehoista mitä sieltä löytyy jo alunperin ? Rekyylinarkomaniaa se kai on. Tumman visiirinkin hankin aina vain puoliksi siitä syystä että se suojaa auringon valolta. Toinen puoli on ihan siitä yksinkertaisesta syystä että se näyttää melestäni paljon siistimmältä ja viestii pientä kapinaa.

Turha vikistä etteikö tuottaisi mielihyvää kun joku näyttää kannustavasti peukkua onnistuneen keulimisen tai muun manööverin pätteeksi kaupunkiliikenteessä. Tottakai se tuottaa. Ei siksi, on paljon sellaisiakin hetkiä että on ihan kiva vaan soljua muun liikenteen mukana.

Esimerkkejä voisi ladella satoja mutta kaiken kaikkiaan turvaliivit sun muut tekopyhät turvallisuus-tingeltangelit riistävät tuota ajatusmaailmaa ainakin minun kohdallani. Haluan näyttää hyvältä moponi kanssa ja pidän siitä mielihyvästä joka korskuen ajautuu suoniin kun huomaa kantanneensa mutkan vauhdilla johon ihan jokainen ei pysty. Toki samalla tietäen että moni tekee sen vielä paljon hurjemmin.

Muun muassa näistä syistä en halua istua selkä paskanjäykkänä oppikirja-asennossa, toteuttamassa ruosteenpoistoharjoituksia *liikennemerkkiin pukeutuneena.

Sallin sen ilman muuta halveksimatta niille joiden hyvä mieli tulee sitä kautta. En jätä moikkaamatta vastaantulijaa siksi että tämä loistaa kilpaa kadunvarsi-apteekin valomainoksen kanssa. Jos meinaan jäädä puusilmän alle, teen taatusti selväksi ajatukseni tälle ja uskon että sen jälken tuokin puusilmä katsoo kaksi kertaa enenkuin vaihtaa kaistaa tai tulee sivutieltä eteen. Toteutan siis liikeneturvallisuutta omalla tavallani. Teidänkin eduksenne ;)

Olen liikennenarsisti, adrenaliininarkkari ja kusipää jos niin halutaan tulkita. Mutta tiedän mitä teen ja en koskaan tee sitä suoraan muiden turvallisuuden kustannuksella.

Ja ihan tiedoksi että täytän pian 47 vuotta ja olen harrastanut mooottoripyöräilyä aktiivisesti 16 vuotiasta lähtien. Eli en lue itseäni enää parikymppiseksi bomberiksi (vaikkakin annan rispektit monille pommittajille heidän osaamisestaan), joskaan en kiistä myöskään sairastavani penikkatautia tämän harrastuksen osalta.

Minulle on täysin yhdentekevää mitä muut on asiasta mieltä, sillä teen tätä vain ja ainoastaan itseni vuoksi.

Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,14:45) kirjoitti
    jos nyt keksittäis yksi sellainen seikka missä tuosta liivistä vois olla itselle jotain haittaa niin päästäs keskustelussa eteenpäin, miksei?
    En millään muotoa koe itseäni häiritseväksi sitä, että joku muu käyttää keltaista liiviä ja kokee saavansa siitä jonkin sortin lisäturvaa liikkumiseensa. Liivin tuputtamisen lisäksi ainut asia mikä itseäni hiertää on ajatus ORG-logon sotkemisesta tähän soppaan mukaan. Vapaaehtoistyön kautta olen itsekin tämän RY:n kanssa jollain tapaa naimisissa, ja oma mielipiteeni on, ettei tämän organisaation imagoa pitäisi kehittää liikenneturhankin suosimaan "turvaliivit pelastaa" -suuntaan.
    Superbike #7
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 01 2012,15:55) kirjoitti
    Vapaaehtoistyön kautta olen itsekin tämän RY:n kanssa jollain tapaa naimisissa, ja oma mielipiteeni on, ettei tämän organisaation imagoa pitäisi kehittää liikenneturhankin suosimaan "turvaliivit pelastaa" -suuntaan.
    no kerroppa mihkä suuntaan sitä imagoa pitäis kehittää, etenki ny ku on jäsenmaksun aika monilla.haluaisivat varmaan tietää edustaako imago heidän käsitystään harrastuksesta.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (GuessWho @ Tammi. 01 2012,14:56) kirjoitti
    Olen liikennenarsisti

Minulle on täysin yhdentekevää mitä muut on asiasta mieltä, sillä teen tätä vain ja ainoastaan itseni vuoksi.
    nämä kaksi asiaa ovat ristiriidassa keskenään.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,16:01) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 01 2012,15:55) kirjoitti
    Vapaaehtoistyön kautta olen itsekin tämän RY:n kanssa jollain tapaa naimisissa, ja oma mielipiteeni on, ettei tämän organisaation imagoa pitäisi kehittää liikenneturhankin suosimaan "turvaliivit pelastaa" -suuntaan.
    no kerroppa mihkäsuntaan sitä imagoa pitäis kehittää, etenki ny ku on jäsenmaksun aika monilla.haluaisivat varmaan tietää edustaako imago heidän käsitystään harrastuksesta.
    Disclaimerina sen verran, että kaikki kirjoitukseni ovat puhtaasti henkilökohtaisia mielipiteitäni enkä ole millään muotoa päättämässä yhdistyksen toimintaan liittyvistä asioista. Ainut siteeni yhdistykseen jäsenmaksun lisäksi on vapaaehtoistyöskentely joissain yhdistyksen tapahtumissa.

Edittiä: Kokonaisimagon ruotimisen jätän väliin ja kerron mielipiteeni vain tuosta turvallisuuspuolesta:

Mielestäni yhdistyksen tulisi edelleen painottaa liikenneturvallisuuden kehittämisessä aktiivisen ja tietoisen ajoharjoittelun tärkeyttä. Suuri osa (kuoleman)kolareista on suistumisia tieltä ja suuressa osassa näistä onnettomuuksista parempi ajotaito olisi voinut pelastaa. Ajoharjoittelu auttaa myös hahmottamaan oman osaamisen rajallisuuden, jolloin liikkuminen liikenteessä on helpompaa mitoittaa turvalliseksi. Ainut asia mihin sinä voit tuolla liikenteessä varmasti vaikuttaa olet sinä itse.

Ajoharjoittelu voidaan jakaa periaatteessa kahtia: Ohjattuun esim. kurssimuotoiseen harjoitteluun kouluttajan johdolla ja siihen tärkeämpään puoleen, eli omaehtoiseen jatkuvaan ja tietoiseen ajoharjoitteluun aina kun liikkuu moottoripyörällä.

Superbike #7
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 01 2012,16:32) kirjoitti
    Suuri osa (kuoleman)kolareista on suistumisia tieltä ja suuressa osassa näistä onnettomuuksista parempi ajotaito olisi voinut pelastaa.
    Monesta asiasta prikulleen samaa mieltä kanssasi.
    Siinä olemme erilinjoilla, jotta suuri osa noista suistumisista ei ole onnettomuuksia. Siinä tapauksessa työntäessä tulikuumaa rastakkaa kuhmolaisen ilveksen persieeseen saadut vammat olisivat tapaturmia.
    Erotetaan onnettomuudet ja tyhmyydet.

Jos tuo rataajo ois niin autuaaksi tekevä homma ni mikx siellä tämän tästä luistellaan pyrstöllä pitkin asfalttia. Missä vaiheessa sitä oppii siellä ennakkoon hahmottamaan ne rajat vai onko kunnon lipat sitä mitä haetaankin?

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,16:44) kirjoitti
    Siinä olemme erilinjoilla, jotta suuri osa noista suistumisista ei ole onnettomuuksia. Siinä tapauksessa työntäessä tulikuumaa rastakkaa kuhmolaisen ilveksen persieeseen saadut vammat olisivat tapaturmia.
    Mika ihme on rastakka? Asiaa varmasti auttaisi jos ilveksella olisi turvaliivit.

Meilla kirahvit on merkitty kelta/mustalla varilla niin erottuvat paremmin. Norsujen maalausta suunnitellaan.

Viihdyttava vaanto asiasta syntynyt, carry on. Ehdotan liivin selkaan tekstia "Jânnâkakka MC".
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 01 2012,16:44) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 01 2012,16:32) kirjoitti
    Suuri osa (kuoleman)kolareista on suistumisia tieltä ja suuressa osassa näistä onnettomuuksista parempi ajotaito olisi voinut pelastaa.
    Monesta asiasta prikulleen samaa mieltä kanssasi.
    Erotetaan onnettomuudet ja tyhmyydet.

Jos tuo rataajo ois niin autuaaksi tekevä homma ni mikx siellä tämän tästä luistellaan pyrstöllä pitkin asfalttia. Missä vaiheessa sitä oppii siellä ennakkoon hahmottamaan ne rajat vai onko kunnon lipat sitä mitä haetaankin?
    Käytin "onnettomuus" -sanaa, koska onnettomuuksina niistä puhutaan myös tilastoissa. Tilastoissa on erikseen myös ns. "Darwin"-ryhmä tai virallisemmin keulinta/kaahaus/kohellus-tyyppiset onnettomuudet, joihin ei mielestäni mikään koulutus kunnolla tehoa (~15% kaikista kuolonkolareista).

Puhuin siis nimenomaan suistumisonnettomuuksista, joissa ylinopeutta ei ole ollut tai sitä on ollut vain vähän, mutta tilannenopeus kuskin osaamiseen/keliin tms. nähden on ollut liian korkea. (~25%) Toinen ryhmä, johon koulutuksen avulla voidaan selvästi vaikuttaa on tilastoissa nimellä "Motoristi toimi oikein tai aito vahinko". Tässä ryhmässä on 16 kuolonkolaria (22%) kolmen vuoden aikana ja seitsämässä näistä on moottoripyörän hallinta menetetty jarrutuksen aikana. Edit. Tälle ryhmälle ominaista on muita ryhmiä korkeampi kuljettajan keski-ikä.

Ei nyt lähdetä tässä sotkemaan ajoharjoittelua ja kilpaharjoittelua toisiinsa. EAK-tyyppisessä ajoharjoittelussa kaatumisia sattuu todella harvoin, kun taas kilpaharjoittelussa ja kilpailuissa kaatumisia sattuu väistämättä kun metsästetään niitä viimeisiä sadasosia ja ajetaan menttaliteetilla "Sitten kun molemmat renkaat luistaa yhtä aikaa, ei mutkaa voi enää kovin paljon kovempaa ajaa". Moottoriradalla ajoharjoittelutapahtumia pidetään, koska se on paras mahdollinen ympäristö ajamisen perusasioiden opettelemiseen ja kehittämiseen, sekä häiriötekijät ovat minimissään.

Superbike #7
    RANSTAKKA = metallinen reilu puolmetriä pitkä joko suora tai kaksihaarainen keppi, jolla sekoitetaan uunin hiillosta. Myös käytetään nimeä kohennuskeppi, mutta se voi olla myös puuta. Löytyy aina takkavälinesarjasta. Ja asiaan: En laita minäkään huomioliiviä päälleni vapaaehtoisesti enkä pakolla. Ajoin ensi kerran moottoripyörällä 1962.
    Lainaa (Vempel-Ville @ Tammi. 01 2012,17:38) kirjoitti
    RANSTAKKA = *metallinen reilu puolmetriä pitkä joko suora tai kaksihaarainen keppi, jolla sekoitetaan uunin hiillosta. Myös käytetään nimeä kohennuskeppi
    Olen kuullut myös käytettävän nimeä Hiilihanko.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  30.  
    Käynti sataman ja puunjalostustehtaan tai vastaavan laitoksen lastinkäsittelyalueella auttaa pääsemään huomioliivikammosta.
    Liiviä käytäkööt ne jotka sitä kokee tarvitsevansa. ja silloin kun kokee tarvitsevansa.
    Itse en käytä liiviä mopoillessa mutta voisin käyttää .org mallia ainakin toisinaan.
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
Sivu: 5 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ViimeinenViimeinen