Vaikka alipaine olisi täysin staattinen, siitä on hyötyä, koska ilmanvastus pienenee.(jyk4 @ Joulu. 19 2011,13:58) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Niin, jos mainoksiin on uskomista, niin silloinhan markkinoilla on jo mm. yhtä sun toista moottoriin kaadettavaa tököttiä,(ArttuH @ Joulu. 19 2011,14:39) kirjoitti
mikä nostaa tehoa, pienentää kulutusta, suojaa moottoria, ja siinä sivussa myös pelastaa maapallon... ehkä kannattaakin siis aloittaa "virittäminen" niillä![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Olisi tarkoitus säädättää mopo Vittaniemellä, joten epäilisin, ettei kummallakaan osapuolella (Vittaniemellä, eikä minulla) ole tarvetta ylimääräisiin kikkailuihin. Tavoitteena on saada ajettavuudeltaan hyvä moottori rata-ajoon, mutta eiköhän tuohon pari kokeiluakin voi ottaa (mikäli pajalla on aikaa ja meikäläisellä rahaa).(Overlap @ Joulu. 19 2011,14:31) kirjoitti
Superbike #7
Muistanko väärin, vai olitko se sinä joka kaipasi äsken suunpieksemisen sijaan jotain konkreettisempaakin? *(pecha @ Joulu. 19 2011,15:46) kirjoitti
Tuo Pro Stock Bike on etenkin jenkeissä erittäin tasainen luokka, jossa kilpailu on tiukkaa ja kaikki pienetkin edut hyödynnetään tarkasti. Jos kaikki huipputiimit käyttävät tuollaista alipainepumppua, niin pakko siitä on jotain hyötyäkin olla. Itse asiassa jopa säännöissä on rajattu pumppujen määrä yhteen. Sitähän minä en tiedä, onko hyöty tuo mainoksessa väitetty 5-7hp, mutta jotain mitattavissa olevaa sen on pakko olla.
Arttu
Kyllähän siitä liävästä alipaineesta on hyötyä esim, tiivisteet ei vuoda niin helposti ja kone ottaa herkemmin kierroksia.
Mutta se suurin ropleema on, että mikä on liikaa tai liian vähän.
Moottorin huohotus muuttuu rasituksen ja kierrosten mukaan aikalailla ja siten hankala löytää se optimaalinen ratkaisu.
Moottori huohottaa tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla enemmän kuin tasakaasulla pienellä rasituksella.
Kaikista paras olis tiätää miten paljon kone huohottaa eri tilanteis niin sais tasata sen kampikammion paineen lähelle nollaa tai liävästi alipaineen puolelle.
Tua vois onnistua sähköisellä alipaine pumpulla joka sais tiedon kampikammion paineesta joka tilantees.
Mutta yleensä tyydytään halvempiin keinoihin ja kompromisseihin.
Omas Kotaris mä käytän kahta tosi herkkää ja nopiaa yksisuunta venttiileitä jotka on kehitetty juuri tätä varten. Toinen venttiili päästää kaasut ulos ja toinen venttiili joka on piänempi päästää vähän takaisin ja tällä systeemillä koneen sisälle saa liävän alipaineen.
Näillä pystyy testaamaan kuinka kone huohottaa esim, käyttämällä vain poistoventtiiliä niin huomaa mikä ero on.
Tyhjäkäynnillä kuuluu hetkittäin ääntä ja kierroksilla sitäkin harvemmin mutta täyskaasulla kuuluu jatkuvaa ääntä.
Näitä venttiileitä myy Australialainen Rex Bunn niminen heppu ja hän on tutkinut moottoripyörien huohotus järjestelmiä jo yli kymmenen vuotta. Tää heppu kyllä tiätää aika paljon näistä jutuista ja nämä venttilit on aika halpoja ja huollettavia.
Oma Kotari ainakin sai apua näistä venttiileistä.
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Tuo alipaineen saaminen kampikammioon ja monisylinteristen kohdalla kampikammion sisäisen virtausvastuksen vähentämisellä on muutamia kiistattomia etuja moottorin toiminnalle.
Sitä en tiedä koska ja kuka on ensimmäisenä käyttänyt venttiiliä ohjaamaan kampikammion virtauksia mutta esimerkiksi H-D on käyttänyt ajoitettua huohotusventtiiliä paineenhallintaan kampikammiossa jo aika kauan. Samankaulaisissa (kiertokanget laakeroitu samalla kampiakselin kaulalle) V2 -moottoreissa on pakostakin oltava huohotusventtiili. Sitä tarpeellisempi mitä jyrkempi sylinterikulma.
Monissa moottoreissa tämä toimii läppä- tai kuulaventtiilillä siten että kampikammion paine avaa venttiilin kun se nousee säädetyn tason yli.
Sitten yksi huomautus: Sellainen asia kuin "imu" tai alipaine ei fysiikka tunne. Painetta on vain enemmän tai vähemmän ja isompi paine pyrkii aina pienempään paineeseen päin. Näiden paineiden erotus on se voima joka siirtää jotain kapinetta suotuisissa olosuhteissa matalamman paineen suuntaan. Tyhjö = ei painetta.
Käsitellyssä tapauksessa polttoaineseoksen palamisen tuloksena syntyvä kaasun laajeneminen, paine, siirtää mäntää pienemmän paineen suuntaan ja sitä suuremmalla voimalla mitä pienempi paine männän alapuolella on.
Jos männän alapuolella olisi sama paine niin liikettä ei tapahtuisi.
mm
Tyhjiökin on aika harmiton tapaus oikeastaan, muistan lukeneeni että samankokoisen paine-eron normaalipaineeseen saa kun sukeltaa johonkin viiteen metriin tms. Ei liity moottoriin joo, mutta vaan noin niinkun mietittäväksi, kun monella voi olla luulo että tyhjiö on jotain dramaattista missä silmät pullistuu päästä tms.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hitusen vajaaseen kymmeneen metriin pitää sukeltaa sikäli kuin ilman normaali paine on melko tarkkaan yksi baria, veden ominaispaino tonnin per kuutio ja putomiskiihtyvyys näillä leveysasteilla 9.82m/s^2. Eli suoraan putoamiskiihtyvyyden arvo metreinä jos nuo kaksi muuta asiaa ovat tasan yksi.(shyhander @ Joulu. 22 2011,00:18) kirjoitti
Lisääkö kampikammion alipaineistaminen öljynkulutusta? Täällä ilmeisesti ainakin yhdellä on omakohtaista kokemusta jälkiasennetusta systeemistä suht normaalissa käytössä.
Tarkoitatko etta BMW boxerin mannat liikkuvat yhta matkaa vasen-oikea??(hra1150 @ Joulu. 19 2011,13:42) kirjoitti
Taalla meilla myydaan varmaan jotain erikoismallia, kun ne menee aina vastakkaisiin suuntiin. Talla lailla: *
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
^Rikki toi motti, kun ei näy (menosuuntaan) vasemmanpuolisesta pytystä pakolieskat.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ja toisekseen, tavallisesti 2 sylinterisissä rivikoneissa männät liikkuvat samaan tahtiin joten ilma ei virtaa sylinterin alta toisen alle.(GoSpel @ Joulu. 22 2011,13:39) kirjoitti
Er-5/6 ,yamahan uusi ST, näissä ei männät kulje rinnatusten...
Ja eikös triumphin nyky twineistä löydy useampaakin erillaista kampiakselia...
Vanha CB350T, männät oli vuorotellen ylhänä. Näitä taitaa olla aika monessa twinissä, ainakin ennen, tuli kai vähemmän värinöitä.
tuosta pair modista, niitä venttiileitä ei nimenomaan saa poistaa. se yksisuuntainen venttiili mahdollistaa sen alipaineen muodostumisen.
itse yhteen kawaan tuon tein sen takia, kun niissä oli vähän sitä ongelmaa, että jos se kaatuu, tai sillä keulii, niin menee öljyä ilmaboxiin ja pahimmassa tapauksessa kone hydrolockaa. Joten on parempi että öljy menee pakopuolelle ja vähän aikaa savuttaa, kuin se, että kone on jumissa ja kiertokanget mutkalla.
hyvin toimi. eikä se savuttanutkaan.
ducatissa kun on 1200cc:tä ja männän menee melkein samaa tahtia ylös alas, niin se tilavuusmuutos on suuri ja tehohyötyä voi saada alipaineella. lisäksi kampiakselin pyörintävastus ohuessa ilmassa on pienempi. kun taas jossain nelisylinterisessä 600:sessa eroa tuskin on. joku mäntä menee ylös ja toinen alas. tietysti kierrokset on aivan järkyttäviä 600:sessa ja ilmaa vaihtuu kampikoneistossa paikasta toiseen aika ahkeraan, joten voi kai se siinäkin vaikuttaa.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Lisääntyykös tällä modilla kuinka paljon putkessa paukkuminen tuohon alkuperäiseen saastehässäkkään verrattuna - ainakin jos hengitystä on parannettu, niin sehän tahtoo paukuttaa aina kun sulkee kaasun tuolla orkkis systeemilläkin ja nyt jos vielä tarvii poistaa välistä se on/off pair-venttiili, niin aiheuttaako se vielä enemmän paukkumista?
ZH2 2020
Varmaan on himppasen hyötyä ja kannattaa muistaa, että virittämisessä lasketaan kaikki, pienistä palasista tulee iso kokonaisuus.... Varsinkin luokissa joissa tiukat säännöt ja kulkineet sekä kuskit tasaväkisiä pienikin asia merkitsee...
Elä ja anna muiden roudata.
Mulla on 1487cc / 9000 rpm *yhdellä kammentapilla ja kuulalaakeri-turbon akselitiivistys tahtoopi vuotaa kampikammion sykkeestä. Kokeilin oheista vermettä kampikammiopaineen alentamiseksi.
http://www.petersonfluidsys.com/engine_breath.html
Mittarin mukaan kampikammion paine kasvaa kun venttiili toiminnassa. Avattuani venttiilin totesin että muuta vaikutusta ei voisi olla odotettavissakaan. Liikkuvat osat ovat raskaita ja jousi sen vuoksi liian jäykkä.
SuperGasBike 236
Mikä se noista oli?(Karzza @ Joulu. 24 2011,14:14) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
One Way Valve - Pop Off(scuuba @ Joulu. 24 2011,14:23) kirjoitti
SuperGasBike 236
Hei koittakaa ny ymmärtää, että jos haluaa käyttää nuata yks-suunta venttiilejä niin niitten pitää olla tosi herkkiä toiminnaltaan eli avautuu ja sulkeutuu tosi piänestä virtauksesta. Ja kaikki venttiilit jossa on jousi niin ne ei käy, koska ne ei oo tarpeeksi herkkiä ja eikä ne toimi tarpeeksi nopiasti.
Mutta se Rex Bunn heppu siältä aussien mailta tarjoaa ratkaisun ja ne venttiilit toimii tosi herkästi ja nopiasti eikä ne maksa paljon noin 40-50ekee se satsi ku se on kotona. Ja ne pystyy huoltamaan vaikka ne ei vaadi juuri mitään huoltoa. Koittakaa tutustua sivulta bunnbreather.bigblog.com.au
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Tämä alipainejuttu testattiin uusimmassa Motorrad-lehdessä. Pari heppaa tuli huohotinputken uudelleenvedolla. Vaikutus oli pieni, mutta suuremmilla kierroksilla selkeästi havaittava.
Testiä voisi kritisoida siitä, ettei se mitannut mitä tapatuu, jos alipaine on suurempi. Tämän voisi mitata vaikka jollain simppelillä vakuumipumpulla dynotuksen aikana. Käytännössä suuremman alipaineen saa järjestettyä kytkemällä letku venturi-kanavaan, eikä suoraan pakoputkeen (virtausnopeus ja sitä kautta alipaine ovat suurempia).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.