Meine Freunde, Kertokaapa, miksi pitäisi hankkia 1200 GS eikä 1150 GS? Kysyjän taustatiedot: *Pyörän iällä ei suurta merkitystä. Nykyinenkin on yli 20 v. Tarkoituksena oli ostaa vähän ajettu von Vaterland. Haaveena ajaa nykyistä enemmän muulla pinnalla kun pikitiellä. Entisestä palvelijasta ei ole tarkoitus luopua, joten budjetti ainakin 1200:n osalta on rajallinen. Oma tekninen osaaminen rajoittuu lähinnä nesteiden vaihtoon.
Juke
- - - - - -
BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1250 GS 2019
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975
Minun mielestäni 1150 GSA jo on eri pyörä kuin 1150 GS.
Tuo 1200 GS on myös ihan eri pyörä noihin aikaisempiin verrattuna. Siinä on noin 10 heppaa enemmäön tehoa ja se on noin 10 kiloa kevyempi tms. Ja muovisempi, epäergonimisempi, toyotamaisempi ja varmaankin about biljardin käyttäjän mielestä myös parempi kuin metallista valmistettu 1150.
Mulla on -02 mallin 1150 GSA ilman abseja ja muita hipistikkeleitä. Nyt ollaan menty yhdessä jotain 60tkm. Olen ajanut myös kavereiden 1200 GS:iä. Äänestän omaani. Fiilispohjalta.
Kuten edellä kerroin, 1150 GS on eri vehje kuin 1150 GSA. Ota jälkimmäinen, jos saat valita. 1200 ei ole mielestäni parempi vaan ehkä kompromissiensä vuoksi myyvempi ja useammalle sopiva. "Hienostuneempi" (pikkurilli pystyssä).
edit: paljonko sulla olikaan sitä rahaa, olen katsellut tuolta netistä itselleni...
Joo, ei toi R1100 Gessu ole yhtään hölmömpi vehje.(mchuurre @ Joulu. 11 2011,16:06) kirjoitti
Mulla on 1999. ajettu 150.000 km.
Ei mitään kummempia murheita kuin itse aiheutettuja ( mm. sylinteri kerran hajalle Rovajärven ampuma-alueella hurjastellessa ).
Helppo ja halpa huoltaa ja toimii varmasti.
Kestää vaikka 500.000 mailia.
400.000 mailia jo vuonna 1997.
400k Miles
Pidän omani varmaan 10 vuotta vielä ainakin.
Tänäänkin olin ajelemassa ja hyvin toimii.
Omassa pyörässäni on sekin hyvä puoli, että siinä on kaikenlaisia kolhuja siellä täällä, mm. pikkulommoja tankissa. Ei varkaatkaan ole kiinnostuneita tuollaisista pyöristä, joten se saa olla rauhassa parkkipaikalla ja onkin muutaman talvikuukauden sitten, kun pysyvä lumi tulee, siis joskus.
Ei siihen edes tarvitse hommata Kaskoa, kun se on niin halpa ja helppo korjata, vaikka sen murjoisi jossain pikku kolarissa, joita en kyllä ole ajanut koskaan. Ja vakuutukset ovat muutenkin edullisia.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ajamiseenhan noi on tehty, joten käy kokeilemassa niin tiedät kumpi sopii käteen paremmin.
Itellä 1200GSA, ajanut myös 1150:llä, ei ollut mun mieleinen, liian jäykkä ja rautakankimainen.
Ja kyllä 1200GGA on vielä rumempi kuin edeltäjät, joten senkin puolesta se...![]()
Nimenomaan, eihän kaskoa tarvi jos ei sitä käytä !(mchuurre @ Joulu. 12 2011,07:47) kirjoitti
[/QUOTE]
Elä muua sano .
Onneksi If:stä sai nyt osakaskon Gessuliiniin halvalla .
230 eur/v
Triumph Tiger 800 XRX
Missä se halpa tuosa on? Vai onko 1200 vakuutukset huomattavan kalliit verrattuna tuohon vanhempaa potilaaseen?
Totta puhuen kyllä mää yllätyin kans kuin halpa täyskasko tuohon Gessuu on.
Ne on näköjään huomanneet vakuutusyhtiöissäkin, että GS miehet eivät hölmöile pyörillään, joten ei tarvitse korvata mitään.(Peltsi @ Joulu. 15 2011,20:40) kirjoitti
Kyllä se vakuutusyhtiö kuitenkin loppupeleissä jää voitolle.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
1200GS koska se on tehokkaampi, keveämpi ja siksi kivampi ajella. Näissä kun ei kilometrit näy eikä tunnu, mutta mallivaihdokset tuntuu, ostaisin enemmän ajetun 1200:sen ennen vähänajettua 1150:stä.(Juke @ Joulu. 10 2011,21:07) kirjoitti
Ja jos oikeasti halvalla haluaa moottoripyöräillä ehdottomasti 1100:nen.
1150:llä ajoin vajaa kymmenen vuotta sitten enemmänkin Etelä-Afrikassa, se oli kyllä silloin oikein mainio peli. Toki uudempi 1200 on oikeastaan joka suhteessa parempi, kevyempi jne, mutta tämä ei tee 1150:stä silti huonoa, ja näillä hintaerokin taitaa olla kohtalainen.
1100:sta GS:ää kokeillut vain kerran lyhyesti, se ei jotenkin oikein sytyttänyt, oli jotenkin hieman kohlon tuntuinen peli. Ehkä sen ´juju´ ei vaan ehtinyt aueta lyhyellä kokeilulla. Mutta esim. suht saman ikäinen R1100S tuntui selkeästi hauskemmalta.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
No eikös se ole vähän niin, että R1200GS on citymaasturi ja mun R1100GS on sitten vanha Jeeppi. No mä tykkään tuosta Jeepistä.
Jeeppi
R1150GS on sitten jotain siltä väliltä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Eikö tuo kuvan auto ole Land Rover eikä Jeeppi?(Pekkavee @ Joulu. 19 2011,19:37) kirjoitti
Itse aiheeseen, jos nyt olisin valitsemassa pyörää niin ottaisin 1150 GSA:n ja hopeisen... Ihan jo pelkästään tuon ulkonäön vuoksi mutta lukuisten bemaripalstoilla roikuttujen tuntien jälkeen olen antanut kertoa itselleni että siinä tuo merkin suurin murheenkryyni eli perä olisi vielä kestävää mallia.
Miten niin kestävää laatua.(s&s @ Joulu. 19 2011,19:48) kirjoitti
Siinä on perässä sama laakeri kuin R1100GS pyörässä.
Shimmaushommat on ehkä opittu tekemään jo tehtaallakin tuohon vaiheeseen mennessä.
Perän laakeri
Eikä se perä oikeasti ole mikään ongelma. Laakereita vaihdellaan niin kuin muihin pyöriin ketjuja. Laakerit kestää sen 100.000 km, jos on oikein shimmattu. Ei toi oo huono vaihtoväli, ketjut menee kolme kertaa uusiksi noilla kilometreillä.
Ja toi laakerin vaihto on helppo homma.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Juu, enpä osaa sanoa sen kummemmin miten niin, käsitykseni on muodostunut ihan luetun perusteella. Ei mua sylettäisi yhtään vaihtaa/vaihdattaa laakeria vaikkapa sadan tonnin välein, mutta ikävän paljon tuon 1200:n osalta saa lukea vaihtovälin olevan huomattavan kaukana 100 tonnista. Tietty koputan puuta, että oma GSA:ni on tuota 100 tonnin laatua ja silloinkin se hajoaa kotipihassa *(Pekkavee @ Joulu. 19 2011,20:15) kirjoitti
(Sorry huono quottaus, tarkoitus ei ollut vertailla 1100 ja 1150:stä vaan sanoa oma mielipide otsakkeen kysymykseen.)
Ai joo vertasitkin sitä 1200 pyöriin, joissa laakeriongelmia on kai taas.
No tuota en ole juuri seurannut enkä osaa siitä sanoa mitään.
Ei ollut kyllä kovin älykäs idea Bemarilta jättää ekat R1200 pyörät ilman öljynvaihtoproppuja perässä. Muka ikuisesti kestävät öljyt, HÖH.
Pekka
![]()
![]()
PS. Taisi se olla joku Land Rover. En noista autoista ymmärrä mitään, sorry.
Pekka
Minä taas olen tyytyväinen ettei kaikki joilla perä on kestänyt, ole aloittanut omaa threadia. Jokainen jolla on hajonnut, on ainakin yhdelle foorumille siitä tullut kertomaan.(s&s @ Joulu. 19 2011,20:28) kirjoitti
Pyöriä on myyty miltein 200 000 tähän mennessä (moninkertaisesti aikaisemmat mallit). Ja perän rakenne ei ole juurikaan muuttunut 8 vuodessa. Jos noista oikeasti suuri prosentti paukkuisi usein, bemari olisi jo taloudellisista syistä asialle jotain tehnyt. Ei ne tyhmiä siellä ole. Osaavat kyllä laskea milloin kannattaa uudelleen suunnitella. Se korjaaminen maksaa kuitenkin tehtaalle ~saman mitä huoltaminen asiakkaalle. Ei ole pyörän katteessa varaa jokaista perää korjata.
Jos kymmenen vuotta sitten oltaisiin kyselty pitäisikö ostaa r11xx vai r100 kommentit r100n puolesta olisivat olleet aika lailla samansuuntaisia mitkä nyt r11xx:n puolesta. Tätä ei vaan näe kun foorumeilla meistä oli aika pieni osa silloin.
jeeppi tai se 1100gs ennemmin kun itelle aattelen.(Pekkavee @ Joulu. 19 2011,19:37) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
No jos K100 rs ois tää
niin K1200 GS ois tämä
ja 1100-1150 oistämä
No katumaastureilla en ole ajellut mutta oikeilla maastureilla paljonkin .
Gessua ei voi niihin verrata niin yliveto se on kaikilla alustoilla että kymmenen vuoden asvalttiajelun jälkeen ei tahdo uskoa että samalla pyörällä käy mustikkametsässä ja kanttarelli paikoissa ,eikä tarvitsekkaan kävellä tieltä metsään ja Lappiin porhaltaminen saa uusia ulottuvuuksia kun Oulusta voikin oikaista suoraan Rovaniemelle .
Kotipaikalla ovatkin kaikki tiet yhtäkkiä käytettävissä poluista alkaen . Ei meinaa mielikuvitus riittää reittisuunnittelussa kun kaikki on mahdollista .Seuraavaksi vain Karoo T:t alle että pääsee kanssa minne haluaa
Triumph Tiger 800 XRX
Elä muua sano .(Oula @ Joulu. 14 2011,12:23) kirjoitti
Onneksi If:stä sai nyt osakaskon Gessuliiniin halvalla .
230 eur/v[/QUOTE]
Onhan kaskossa se hyvä puoli, että kanssamotoristit pääsevät myöskin osallistumaan törttöilijöiden harrastuksen kustannuksiin.
En siis pidä mopossa kaskoa...
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Sitten on fyysiset mitat,tuo 1150GSA on korkea,itse 167cm ja vain assulle on sillä asiaa.GS1150 madalletulla satulalla sopivan korkea pahempaankin paikkaan.
Sitten nuo GSA:n servojarrut,joita on myös 1200 gessuissa.onko nyt 07-asti.Itse unohtaisin kokonaan servojarrulliset kaikki gessut pois ostoslistalta,en pidä niistä yhtään.![]()
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Tuleekos näihin servoihin iän mukana jotain murhetta ?(gixxerman @ Joulu. 25 2011,12:32) kirjoitti
Nyt nää toimii niin hyvin että kyllä mulla ainakin oli kova harjoitteleminen kesällä että uskalsi hyödyntää ABS:iä läheskään täysillä tehoilla . Nyt lumella net oli mielestäni verrattomat . Pärjasi kahdella sormella tai pienellä jalan painasulla .
Varsinkaan kesken kaartamisen ei millää tahtonut uskaltaa alkaa läheskään täpöllä jarruttamaan .
Tuo korkeus juttu on toinen joka askarruttaa muakin kun mittaa on huikeat 172 .
Nyt matalalla satulalla kantapäät ylettyy juuri maahan mutta joskus saisi tukevampi olokin olla ja yritänkin pudottaa takapäätä muutaman sentin . Katsotaan nyt onnistuuko se .
Triumph Tiger 800 XRX
Tuleekos näihin servoihin iän mukana jotain murhetta ?(Oula @ Joulu. 25 2011,20:27) kirjoitti
Nyt nää toimii niin hyvin että kyllä mulla ainakin oli kova harjoitteleminen kesällä että uskalsi hyödyntää ABS:iä läheskään täysillä tehoilla .[/QUOTE]
Jos ja kun tulee sähkövikaa, pumppu ei pyöri, Kymäläinen on korjannut sitä sähköpuolta, on jostain löytänyt osia sähkömoottoriin ym.
Suurin murhe servojarruissa tulee siitä, että porukat ei huolehdi nesteiden vaihdosta tarpeeksi usein.
Huollot ei ainakaan tee sitä oma-aloitteisesti, vaikka pitäisi.
Niille pitää sanoa, että VAIHTAKAA NESTEET.
Nesteet on syytä vaihtaa viimeistään kahden vuoden välein kaikkiin jarrupiireihin.
Vanhat ja likaantuneet nesteet aiheuttavat keskusyksikön jumittumisen, jota BMW ei korjaa vaan vaihtaa uuden keskusyksikön, hinta jotain 2000.- euroa.
Omalla huolellisella toiminnalla ja nesteiden vaihdoista vastaamalla voi tehdä sen, että jarrut toimivat loistavasti vaikka kuinka kauan.
Sähköviat, jos niitä on, on halvalla ja helposti korjattavia. Anturit, liittimet, johdot jne.
Vika ei ole Bemarissa vaan huolimattomissa käyttäjissä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
eikös huollon pitäisi yleensä tehdä kaikki sen huoltovihkon mukaan eikä mitä huvittaa..? *(Pekkavee @ Joulu. 26 2011,20:41) kirjoitti
koskeeko tuo paikallisia pikkufirmoja teilläpäin vaiko ihan ns. merkkihuoltoa..?
pari kertaa hondaa käyttäny emc:llä, sehän se on bmw:n pohjoisin huoltopiste tietääkseni. kaipa ne jotenkin siellä hommansa hoitaa. ainaki hondaan tuli öljyt ja ketjut vaihdettua ok..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Niinhän niiden pitäisi... On se nesteiden vaihto noissa servo-Bemareissa juuri sen verran työlästä, verrattuna vanhan liiton jarruihin, että jotkut liikkeet ehkä sitten mukavuussyistä tekevät sen vain pyydettäessä.(XX-xenon @ Joulu. 27 2011,09:03) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
mut uudemmissahan muistaakseni pitäisi olla ilman servoja, jos ne niihin sitte vaihtais ihan ohjeiden mukaan... *(C-A-D @ Joulu. 27 2011,10:25) kirjoitti
alkaa kuulostaa ihan yhtä kivalta ku xx:n jarrunesteiden vaihto jota myös tunnutaan pelkäävän. siinäki pääsee helpommalla ku vie liikkeeseen.. *![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Nyt menee jo ohi aiheen mutta kun tässä tuli esiin tämä huolto tai paremminkin huoltamattomuus niin en malta olla kommentoimatta .
En ymmärrä nyky systeemiä miksi huollon suorittamisesta asiakas ei saa tuoteselostetta ,tai miksi sitä nyt sanoisi.
Aikanaan olin mukana organisaatiossa jossa ajoneuvon huolto-ohjeista tehtiin erillinen kaavake kunkin huollon toimenpiteistä .
Sitten huoltomies huoltaessaan merkitsi jokaisen toimenpiteen kaavakkeeseen ja varmisti nimikirjoituksellaan tehneensä ne .
Tämän jälkeen vielä huollon esimies asentajan kanssa tarkasti että huolto on tehty ja hän teki merkinnät huoltokirjaan .
Vastaavaa systeemiä en ole nähnyt kuin OilBoys OY:llä jossa huollatin autoani takuuaikana .
Nyt kesällä säädätin venttiilit ja vaihdatin ne kuuluisat jarrunesteet Gessuliinii .
Hakiessani pyörää huollossa ihmettelin marmoritiskillä ääneen että miksei tähän lappuun voi kirjoittaa tilattuja töitä vaan on vain varaosat lueteltuna ja työjaksot ja asentajan nimi.
Triumph Tiger 800 XRX
Jatketaan nyt vielä tätä "ohi aiheen" keskustelua.
Minä teetin Tampereen R.M Heinolla tässä kuussa 10 tkm. huollon ja *sain *ihan *pyytämättä *sellaisen *BMW:n *huoltolomakkeen *johon oli rastitettu ne kohdat jotka oli tehty . Lomakkeeseessa oli myös *asentajan allekirjoitus ja liikkeen leima ja luonnollisesti pyörän tiedot , kilometrit ym.
Tämän lisäksi *tietysti lasku/kuitti erittelyineen josta selvisi minkälaisen huollon asiakas oli tilannut ja mitä oli asiakkaalle kerrottu kustannusarvioksi .
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Sitten niissä servojarruissa taitaa olla vielä ne pikkusuodattimet,joita ei huolloissa putsata.
Mä en kyllä edelleenkään tykkää siitä ABSSERVOJARRUSYSTEEMISTÄ.
Paras hoito todella on kiusata sitä ABSINyksikköä kunnolla,et ei jumitu,eli jarruttaa kunnolla usein kovasti.
Mut,summasummarum.Itse ottaisin kyselijän tapauksessa kyllä vakio 1200Gessun,uudemman kuin 07,ilman noita servoja ja orkkislaukuilla,pilaavat vähiten ulkonäköä ja ovat aika käytännölliset.
Ellei nyt sit juuri tarvitse sitä Adventuren mammuttitankkia.
On se vaan mukavampi ja parempi ajaa verrattuna 1150,kevyempi hallita,itseropaajalle 1150 parempi vaihtoehto ja halvempi ja käytettyä sälää hyvin tarjolla
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c