Eli onko tällainen fiksua, kaveri sanoi, että tulee paljon säästöä... Voiko asia olla näin vai eikö kaveri ole huomannut jotain koukeroa? Koska uudelleen rekisteröinti maksaa muutaman kympin niin säästljä tulisi siis satoja euroja![]()
Elä ota pois rekisteristä vaan ota sellainen vakuutus että saat siihen seisontavakuutuksen.
ZZR1100:lla mennään
9 x ss1000, 1600k, BB2500K ja SS2000K
Lyhin aika, minkä moottoripyörä voi olla pois rekisteristä on yksi vuosi.
Lainaus AKE:n sivuilta.
"L-luokan ajoneuvon poistaminen liikennekäytöstä
L-luokan ajoneuvolle voidaan tehdä ilmoitus liikennekäytöstäpoistosta, jos ajoneuvo on vaurioitunut, anastettu, viety ulkomaille/Ahvenanmaalle, siirtynyt kunnan omistukseen ajoneuvojen siirtämisestä ja romuajoneuvojen hävittämisestä annetun lain nojalla taikka ajoneuvon käyttö liikenteessä tai muualla on muusta erityisestä syystä kuin vakuutukseen liittyvästä syystä estynyt.
Muuna erityisenä syynä, jonka nojalla L-luokan ajoneuvon käyttö on estynyt, voidaan pitää esim. ajoneuvon pitkäaikaista (yli vuoden mittaista) käyttämättömyyttä. Asiakkaan on annettava selvitys pitkäaikaisen käyttämättömyyden kestosta sekä syystä.
Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi. "
GSX1250FA
XJR1300
No tuleehan siinä aika paljonkin säästöä kun säästyy niin vak.maksut kuin bensat kokonaisen VUODEN ajalta(Doggeri @ Joulu. 10 2011,16:22) kirjoitti
Jos lyhyempää seisokkia yrität (ilman seisonta-ajallista vakuutusta) niin voi tulla melkoinen ylläri vak.yhtiöltä kun laskuttaa tuolta seisonta-ajaltakin takautuvasti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tämä kyssäri varmaan sopii tänne parhaiten.
Olen siis ostamassa ensimmäistä pyörääni(käytettyä sellaista) ja muutama rekisteröintiin ja vakuutusmaksuihin liittyvää kysymystä on vaivannut mieltäni. Lisätään vielä, että olen sen verran nuori kaveri, että tämä on ensimmäinen ajoneuvo jonka ostan omiin nimiini.
- Kun olen pyöräni uudelta omistajalta lunastanut niin kiikutan paperit katsastusaseman konttoriin, jotta pyörä siirtyy omiin nimiini. Miten käy pyörän vakuutuksen kanssa? "Jääkö" siihen edellisen omistajan vakuutus voimaan joka vaihtuu omiin nimiini vai pitääkö mun samaan hengenvetoon käydä vakuutusyhtiöltä sellainen hankkimassa? Entä jos jätän vakuutuksen näin talven ajaksi hankkimatta, onko keväällä odotettavissa jotkut sairaat mätkyt vakuutusyhtiöltä?
Mikäli vanhan omistajan vakuutus siirtyy nimiini, niin alkaako minulle välittömästi tulemaan kuukausittain vakuutusmaksuja(kuinka suuria? kyse 08 R1)
Ajattelin kuitenkin näin talviaikaan rakennella pyörää tallissa, joten mikä lienee järkevin vaihtoehto tähän? Voinko esim pitää tallissa rekisteröityä pyörää, jossa ei ole lainkaan vakuutuksia? Sitten ajokauden alussa käyn neuvottelemassa pyörälleni hyvän vakuutuksen.
Olen kuullut myös tästä seisontavakuutuksesta missä pystyn itse määrittämään oman ajokauteni pituuden. Ilmeisesti tällöin talven(seisonnan) vakuutusmaksut ovat huomattavasti pienemmät? Millaisista summista puhutaan?
Toivottavasti saitte edes jotenkin selvää mistä kyse.
Auttakaa aloittelevaa motoristia!
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
Kannattaa rekisteröidä se heti ja ottaa se liikennevakuutus sellaisesta yhtiöstä jossa on seisontavakuutus käytäntö vielä (esim. Lähivakuutus). Laitat pyörän tietysti seisontaan niin vakuutusmaksua ei tule (ehkä joku pieni pieni korvaus vain). Otat siihen kuitenkin "köyhänmiehen kaskon", jos tallisi palaa niin saat pyörästäsi korvauksen. Keväällä voit sitten kilpailuttaa yhtiöitä aivan vapaasti. Hinnaksi tulee rekisteröinti nyt n. 12€ ja pieni vakuutus palon ynnä muun varalle jotain 50- 60€ ja sitten keväällä jos vaihdat toiseen vak.yhtiöön taas rekisteröinti maksu n.12€. Jos heti valitset oikean vak.yhtiön ja et pelkää pyöräsi palavan niin kustannuksesi on vain n.12€ kun sen rekisteröit kohta kaupanteon jälkeen. Hinta on sama (n. 12€) kun jätät liikennevakuutusta ottaessasi ne paperit sinne vakuutusyhtiöön ja pyydät heitä hoitamaan sen reisteröinnin.(juhis_ @ Joulu. 10 2011,22:44) kirjoitti
Yksinkertaisesti: Menet sen luovareitten ynnä muiden papereiden kanssa vakuutusyhtiönkonttoriin (jossa vielä seisontavakuutus käytössä). Otat pakollisen liikennevakuutuksen pyörääsi ja laitat sen samalla seisontaan vuodeksi eteenpäin. Pyydät vakuutusyhtiötä hoitamaan sen rekisteröinnin ja jätät sinne tarvittavat paperit . Hintaa sinulle tulee hommasta n. 12€ eli rekisteröintimaksu.
Seisonta-aika kannattaa ottaa se vuosi, sen voi puhelin soitolla katkaista milloin haluaa ja ottaa pyörän ajoon. Seisonta-aika jakson pitää olla vähintään YLI 30 vrk:tta muuten menee koko ajalta maksu.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Nyt syksyllä oli kuningaskuluttaja-ohjelmassa (muistelisin..) katsoja kysellyt poikansa mopon seisottamisesta.(Torsti @ Joulu. 10 2011,16:43) kirjoitti
Oli kait katsoja alunperin kysellyt vakuutusyhtiöstä ja saanut tiukkasanaisen vastauksen, ettei voi seisottaa vain talven yli.
Toimittaja kävi sensijaan katsastuskonttorilla kyselemässä asiaa ja lopputulos oli, että poiston voi (pitää) ilmottaa yli vuodeksi, (eikä sen säädöksen perustelukohdalla niin väliä ollut) MUTTA MUTTA , mikään lakipykälä ei siltikään estä mopon käyttöönottoa kevään koittaessa (eli alle vuoden kuluttua).
Nyt herääpi ajatus, koskeeko sama käytäntö moottoripyöriä.![]()
Joku ehkä jaksaa ettiä linkin yleareenasta...
![]()
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Muuten mulla vakutukset pohjolassa,mutta kun siinä ei ole seisonta vakutusta niin siirsin pyörän mitä sain rikottua Venäjällä lähivakutukselle ja seisontavakutukseen joka on ilmainen ja voin pitää sitä vaikka 10 vuotta jos haluan.
Toinen pyörä haettu jo Ruottist niin onpahan aikaa ropata kuntoon tai myydä osina,mutta pois rekisteristä se ei ikinä tulee menemään kun paperrillinen runko on paperillinen runko ja paljon arvokkaampi jos päätän purkaa pyörä ja myydä osina!
Nytthän on se mahdollisuus et jos joku haluaa niin ostaa vaikka pelkän rungon ja rakentaa siitä mieleisensä pyörän ilman et joutuu edes katsastaa kun ottaa käyttöön,toki % on toinen asia jos rankasti muuttaa alkuperäisestä mutta se ei nytt tähän liity.
Kiitos asiallisesta vastauksesta!(lippa @ Joulu. 10 2011,23:14) kirjoitti
![]()
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
Miten muuten on prätkän rekisteröinnin kanssa. Jos ostaa käytetyn, laittaa sen talliin talveksi eikä rekisteröi tai vakuuta sitä ennen kuin keväällä. Mitäs sit?
Vakuuttamisesta sanotaan esim näin, mutta en löytänyt tietoa siitä mitä tapahtuu jos ei sen 7 vuorokauden aikana rekisteröi pyörää itselleen. Soittaako joku trafi mulle että nyt poika pyörä nimiin?
edit. Ja itse itselleni vastaan
Linkkikirjoitti
Fillari
Varmaan ensimmäisenä sitä pyörän myynyttä potuttaa, ainakin jos ei ole tehty kunnon papereita että on myynyt sinä päivänä sille henkilölle sen ajoneuvon.(terowave @ Joulu. 11 2011,00:13) kirjoitti
Liikennevakuutus on oltava rekisteröidyssä moottoripyörässä eli voisi tulla vakuutusmaksua jollekin.
Ajoneuvo onrekisteröitävä 7 vrk:n sisällä kaupanteko päivästä, voisi poistua rekisteristä ja mennä katsastukseen.
AINA kun myyt ajoneuvosi, kannattaa täyttää tämä. Tällä voit todistaa myyneesi ajoneuvon ja vaikka uusi omistaja jättäisikin rekisteröinnin suorittamatta ja mahdolliset maksut suorittamatta niin sinun ei niitä tarvitse maksaa.
http://www.ake.fi/NR....rja.pdf
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Mp:n saa seisonta vakuutukseen vuodeksi kerrallaan.Itsellä on Guzzissa sellainen suurempi remppa menossa ja hyvin on ymmärrystä vakkariyhtiöltä herunut, samoin pyörille jotka seisoo museossa.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Hmm... yritin itte etsiä kyseistä pätkää, mutta näyttäs koko aihe kadonneen jonnekkin.(Ropaaja @ Joulu. 10 2011,23:36) kirjoitti
Ainut asiaa liippaava oli vuodelta 2008 oleva tekstinpätkä Miksi mopoa ei saa seisontaan
Onkohan joku virannomainen konahtanut Ylelle, ettei lakien porsaanreijistä saa kertoa kansalaisille..
(salaliittoteoriat kunniaan)
Että semmonen tapaus tälläkertaa.
![]()
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Tuo 7vrk luovarin kirjoittamisestahan pyörä on aina automaattisesti liikennevakuutuksessa..(lippa @ Joulu. 11 2011,00:23) kirjoitti
Eli, pyörä kaverin nimiin ja seisontavakuutuksiin, ajoon lähtiessä kuluvan viikonnumeron mukainen luovari valmiiksi(näitähän pitäisi olla uusi joka viikolle), jos sitten poliisi sattuu pysäyttämään niin on luovari valmiina ja sen jälkeen käy sen 12e pulittamassa omistajan vaihdoksesta ...
Ja tämähän siis toimii ..
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Kysymyshän ei olekaan siitä voiko sitä käyttöönottaa aikaisemmin, vaan siitä paljonko se maksaa(Ropaaja @ Joulu. 10 2011,23:36) kirjoitti
![]()
Vak.yhtiön ympärivuotisen vakuuuksen pienellä präntätystä tekstistä löytyy kohta että heillä on alle 12kk seisonnasta oikeus laskuttaa tuo aika takautuvasti (vrt. entinen alle 1kk kestänyt seisonta-aika) kun fillari otetaan uudelleen käyttöön. TraFi:llahan ei silleen asiaan muutenkaan ole sanomista, sillä ainakaan toistaiseksi ei L-luokan ajoneuvoista peritä vuotuista ajoneuvoveroa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sitten siinä ei ole ainakaan mahdollinen kaskovakuutus ollenkaan voimassa (AL:n taulukko viittaa liikennevakuutukseen). Eli jos on vähänkään arvokkaampi kampe kyseessä, ja käy niin kylmät, että mopedia ei vaikka löydykään enää keväällä sieltä, mistä pitäisi, taikka talli ja mopedi palaa poroksi, niin se on sitten harmillisempi juttu.(terowave @ Joulu. 11 2011,00:13) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tästä piti sanomani että itse tein näin tuon ensi-pyöräni kanssa. Tosin kyseessä oli Saksa-tuliainen, jonka hommasin loppukaudesta, vein kärryllä radalle "koeajolle" ja talven aikana kävin perusteellisen huollon läpi. Vasta seuraavana keväänä rek.katsastus, verollepano, vakuutukset ja kilvitys(terowave @ Joulu. 11 2011,00:13) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mites se sitten toimii jos ottaa ympärivuotisen vakuutuksen?
Kaikki kuukaudethan on eri hintaisia. Talvikuukausina maksu on muutamia euroja tjsp ja kesäkuukaudet on kalliita. Maksut voi sopia lähestulkoon miten haluaa, tasakuukausia, muuttuvahintaisia kuukausia, kerran vuodessa...
Jotenkin tuntuu että nämä halvat talvikuukaudet vie seisokista hyödyn mutta en ole kauhean tarkaan asiaa selvittänyt, olisko joku muu tehnyt ton?
Sytytä miehelle nuotio, hänellä on lämmin koko illan.
Sytytä mies, hänellä on lämmin lopun ikäänsä.
Riippuu paljon yhtiöstä kumpi tulee halvemmaksi, ympärivuotinen vai seisonta-ajallinen. Samoin laskutus, onko vaihtuvasumma kuukaudessa, tasasumma läpi vuoden, tai jotain muuta. Koko kesän ajajalle ympärivuotinen on yleensä edullisin, poikkeuksia toki lienee.
Itsellä on ympärivuotinen (Tapiola), jossa lisäksi seisontamahdollisuus ajokaudella (1.4.-30.10), kerralla vähintään kuukausi. Jos ei keväthiekoille ole kiire, eikä syksyn pimeys enää nappaa, niin vaikka seisottamalla huhtikuun tai lokakuun tai vaikka molemmat säästää pitkän pennin. Talvella saa toki ajella jos uskaltaa, mm. nyt marraskuussa oli vielä kelejä jäljellä.
Ja jotta ei termit mene sekaisin niin MP voi seisottaa jos vakuutusyhtiö sen sallii, yhteys vakuutusyhtiöön, katsastuskonttorilla ei tarvitse käydä.
Autoa ei voi enää nykyään seisottaa, MP on siis poikkeus.
MP:n voi poistaa liikennekäytöstä (=rekisteristä) asioimalla katsastuskonttorilla. Toimenpide on maksullinen. Mikäli aika on vähemmän kuin 1 vuosi, peritään liikennevakuutusmaksut takautuvasti kun palautetaan rekisteriin.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Mulla on pohjolasta ympärivuorokautinen vakuutus, ainakin mulla tulee samankokoisia laskuja ympäri vuoden, mikä on kyllä sinällänsä hyvä että kesällä kun palaa bensaa ja menee rahaa turhiin tarvikkeisiin, ei sitten ole järkyttävät vakuutusmaksut kiusaamassa...(Herppa @ Joulu. 11 2011,19:17) kirjoitti
Ja pääsee tietty baanalle heti kun haluaa mitään soittelemata![]()
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Taitaa kaikki vakuutukset olla ympärivuorokautisia...(tontze @ Joulu. 11 2011,20:19) kirjoitti
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Vakuutus kuitenkin ympärivuorokautinen(polip @ Joulu. 11 2011,20:41) kirjoitti
![]()
Jotain, jossain, silloin tällöin!
En jaksanut lukea joka viestiä mutta Tapiolassa talvikuukausilta (marras-maalis) peritään todella pientä perusmaksua ja pyörällä voi ajaa jos haluaa. Jos meinaa nuukailla oikein kunnolla niin sitten saattaa laittaa esim loka ja huhtikuun ns. "liikennekäytöstä poistoon niin nekin menee sillä samalla pikku maksulla mutta noina nimettyinä kuukausina ei saa ajaa.
Töissä ko. yhtiössä.
Eli eipä kannata poistaa rekisteristä sitä talveksi eikä hieman pidemmäksikään aikaa.
Elämäntapa motoristi.
Juurikin näin ja tämä on syy miksi Tapiolassa on vakuutukset pysyneet vielä kun hintakaan ei ole ollut kalliimmasta päästä. TDM joka on käyttöpyörä on vakuutuksissa kokoajan ja TRX joka taasen enempi sellainen harrastepeli on seisonnassa huhti ja lokakuun.(jleino @ Joulu. 11 2011,20:58) kirjoitti
Niin, ja taitaa ne olla ympärivuotisiakin, tarkoitin toki että ei ole mahdollisuutta seisottaa ..(tonttuj @ Joulu. 11 2011,20:25) kirjoitti
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Ei aivan täysin voi pitää paikkaansa. Minulla on tälläkin hetkellä auto seisontavakuutuksessa, mutta ei liikennekäytöstä poistossa. Eli en maksa liikennevakuutusta, mutta maksan ajoneuvoveron. Yhtiö on Pohjola.(3JJ @ Joulu. 11 2011,20:16) kirjoitti
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Olet varmaankin laittanut auton seisontaan ennenkuin tämä liikennekäytöstä poistaminen tuli mahdolliseksi.(FJ1200N @ Tammi. 02 2012,22:41) kirjoitti
Nykyään ei enää saa laitettua autoa seisontaan, vaan tehdään väliaikainen liikennekäytöstä poisto tai sitten pysyvä poisto
Kannattaisi varmaan laittaa väliaikaisesti liikennekäytöstä poistoon, niin säästyisit myös autoverolta.
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
Kyllä tilapäinen liikennekäytöstä poisto oli jo silloin mahdollinen. Ei siitä nyt sentään niin pitkään ole, kun sen seisontaan laitoin. *Mutta ei siitä sen enempää. Ei enää palvele ketjua.
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
muuten.ei tarvitse perustella millään tavoin rekisteristä poistoa.vaatimus perustuu vakuutusyhtiöitten käytäntöön mikä ei taas ole sama kuin laki.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-