Huomasin tuossa, että Kentso Oy on ottanut BMW R pyörien perälaakerin hyllyynsä.
Niitä löytyy oitis hintaan 73.- euroa, joka on erinomainen hinta ko. isosta laakerista.
Tuo sopii yli sataan eri BMW malliin.
Ko. laakeri sopii kaikkiin noihin pyöriin:
Iso perälaakeri näihin pyöriin
Tuolta se laakeri 61917C3 löytyy:
61917C3
Toi C3 tarkoittaa väljempää toleranssiluokkaa, jollainen tarvitaan korkeanopeus ja lämpenevissä käyttökohteissa, jollainen tuokin perä on.
Alkuperäinen laakeri on FAG merkinen.
Tuo Kentson laakeri on NKE merkkinen. NKE on itävaltalainen laadukas laakerivalmistaja.
Tuo kannattaa vaihtaa joka pyörään ainakin 100.000 km välein niin ei tule murheita matkalla.
No LT möhköt kyllä kuluttaa noita ehkä puolet nopeammin.
Nyt talvellahan on aikaa tehdä tuo homma, niin ensi kesän ajelut on varmistettu ilman perämurheita.
Perälaakerin vaihtoon löytyy hyvä video tuolta ( HUOM. koko jotain 380 Megaa, kestää tovin ladata )
Perälaakerin vaihto
Ja sanallisia ohjeita tuolta
Laakerin vaihto
Homma on helppo tehdä itse.
Itse vaihdoin laakerin omaan pyörääni 100k km kohdalla ja hyvin pyörii vielä 150k km kohdalla.
Ei se ollut vielä ihan loppu kuitenkaan, mutta tulipa vaihdettua. Parempi niin, niin ei tarvitse tehdä hommaa reissulla eikä tule siitä sitten kaikenlaisia murheita ja lisäkuluja.
Hommaan tarvittava stefa löytyy Tiivistekeskuksesta tuotenumerolla 80611060500 hintaa 12.- euroa tai jotain.
Tuo on kyllä yksihuulinen, mutta toimii erinomaisesti ja kestää hyvin.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Onkos tuossa NKE:n laakerissa mahdollisesti erilainen toleranssiluokka kuin alkuperäisessä?
Niistähän aika moni ennenaikaiseen hautaan päätynyt kun vaikuttaa olleen väärän (lue: ylettömän) shimmauksen uhreja. Eli laakerin asennuksen yhteydessä on käytetty liian paksuja shimmilevyjä ja näin aikaansaatu laakerille liian suuri jatkuva aksiaalikuorma kun perämurikan kannen ja "astian" välinen rako on ollut liian suuri ja sitten kannen pultit on vedetty momenttiinsa kiinni. Tätä harvoin välitetään tarkastaa laakerinvaihdon yhteydessä vaan lyödään uusi laakeri paikalleen vanhoilla shimmeillä. Valtaosassa vaihdoissa tämä ei varmasti olekaan ongelma jos vanhallakin laakerilla on päästy jo 60 - 100 tkm. Sen sijaan epänormaalin aikaisin (alle 50 tkm) hajonneista peristä pitäisi tuo shimmaus tarkistaa uutta asennettaessa, jottei vaan samaa vahinkoa panna vain kiertämään.
Tuossa "Charlie VT":n videossahan asia käydään perinpohjaisesti läpi.
Hinnaltaanhan tuo NKE näyttäisi olevan samaa luokkaa kuin BMW-kaupasta ostettu (jolleivät ole hiljattain nostaneet ). Maksoin omastani muistaakseni jotain 63 euroa pari vuotta sitten...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tuo lause sopivuudesta kyllä valitettavasti kertoo kaiken kyseisen perämurikan laadusta(Pekkavee @ Marras. 27 2011,00:53) kirjoitti
Tai ei laadussa varmaan ole mitään vikaa ole! On vain hyvä esimerkki *puutteellisesta (kustannustehokkaasta) suunnittelusta! Olisi pitänyt tehdä perä Lotjan kokoiseen pyörään ja asentaa se esim K75:een eikä päinvastoin
![]()
Niiiin(R a u t a p e r s e @ Marras. 27 2011,15:19) kirjoitti
Ensimmäisenä tuota laakeria käytettiin R80 pyörässä vuonna 1984.
Pekka
![]()
![]()
![]()
![]()
Pekka
Uusissa K 16 pyörissä on kuitenkin eri perä kuin missään aiemmissa maleissa. Aika näyttää, miten sitten kestää..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Toivottavasti kestää. Varaosa-filmi kun ei tunne kuin koko perän varaosana.... Eli tulee sitten hieman arvokkaampi laakerointi.(J@ck @ Marras. 27 2011,21:12) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
HUH, HUH(C-A-D @ Marras. 27 2011,21:29) kirjoitti
Eipäs tosiaan löydy kuin koko perä hintaan 1836US$.
Sehän on täällä BMW kaupassa melkein sama euroissa.
K1600GT/GTL perä
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Olihan tuolla siihen laakeri(57pannu @ Marras. 27 2011,22:34) kirjoitti
Perälaakeri osa 7
Varaosanumero 33117720235, Hinta 109 US$
Ei näytä vaan olevan ihan sama perä kuin K1600GT/GTL?
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
K1600 perä on ulkoisesti ainakin ihan eri näköinen. Luulen, että komponentitkin ovat eri.
Dixi et animam levavi
Se että varaosafilmi ei tunne, kuin koko perän, ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei sinne jostakin laakereita ja stefoja saisi ostettua.... Sama pätee moneen muuhunkin komponentiinSehän on sit eriasia, jos pakkauksessa pitää olla "propellilogo"
![]()
![]()
Elä ja anna muiden roudata.
No toivottavasti tämän k16:n perään ei tarvi kajota. BMW:hän ei varmasti ole itse tehnyt yhtään laakeria eikä lie myöskään huulitiivistettä, joten niitä saanee tarvittaessa joltain laakerikauppiaalta, paitsi jos on hoksanneet teettää omien mittojen mukaan yksinoikeudella. Näihinkin törmää aina sillointällöin: laakeri on saatavissa ainoastaan merkkiorganisaation kautta.
Mutta eihän niitä tähän uutukaiseen tarvita kuin joskus 10-20 vuoden ja 500000 km kuluttua. Tämänhän ne laakerit ja perät vähintään kestää henkilöautoissakin ja raskaalla puolella vielä pitempään.![]()
(jowin @ Marras. 28 2011,08:48) kirjoitti
![]()
![]()
Se ei toi LT (Light Truck) vissiin vielä täytä tuota "raskaan kaluston" tunnusmerkistöä toisin kuin K1600
![]()
![]()
![]()
<p>2002-2014</p>
Kaikkihan niin suhteellista, mihin verrataan ja miltä tuntuu, hyvin siro ihminenkin voi olla kovinkin raskaana olematta silti raskas.![]()