Viimeksi muokannut: J@ck; 03.03.2012 klo 10:32.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Milläköhän helvetillä minäkin olen vielä hengissä, kun en ole koskaan EAK-kurssilla käynyt ja ihan katukokemuksella lähdin ensimmäistä kertaa radalle? Vieläpä ihan omin päin! On tainnut tulla käytettyä kaikki tuuri rata-ajossa, ehkä siksi ei olekaan sitä loton päävoittoa näkynyt.
Pitää varmaan mennä jarruttamaan ja kiertämään keiloja heti keväällä, ettei vaan sattuisi mitään.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Niin.. Menee kyllä aika ihme jutusteluksi, mutta antaa olla. Voi hyvä luoja, vaan jos asennevammasta jonkun sanan sanoisin, niin eiku antaa olla senkin. Kevään odottelua ja turvallista ajokautta vaan kaikille.
Viimeksi muokannut: J@ck; 26.02.2012 klo 22:41.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Olet siis sitä mieltä, että liikenteen seassa on turvallisempaa harjoitella noita perustaitoja kuin radalla, jossa liikenne etenee vain yhteen suuntaan ja risteävää liikennettä ei ole?
Edit. Kokeile toistaa itseäsi joillain toisilla sanoilla, koska ainakaan minulle tuo viestisi ei ole vielä auennut.
Superbike #7
Mulla tulee vaan mieleen se, että kannattaisiko joskus tulla käymään ja katsomaan, että mimmoista se meininki on. Ihan perus ajoharjoittelu on aikalailla eri asia kuin joku MotoGP.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Huomenta.
Seuraavassa ei ole pienintäkään tarkoitusta puuttua tai oikoa edellistä.
Hyvä tai ilmiömäinen pyörän hallinta ei koskaan missään ole haitaksi.
Kuitenkin.... kun liikutaan liikenteessä, yleisillä teillä, millä tahansa ajoneuvolla,
VAIKKA MUMMOLTA KÄHVELLETYLLÄ VANHALLA NAISTEN PYÖRÄLLÄ, kovin..... kovin moni muu
asia on ratkaisevampi tekijä erilaisten..... hazardien syntymisen suhteen kuin varsinainen
mopon hallintataito...... mitä usein hieman hämäävästi myös ajotaidoksi kutsutaan.
Ps. Eikä tässä edellisestä huolimatta ole liioin tarkoitus saivarrella termeillä.
Lähtökohtaisesti ja pitkälle kiteytettynä.
Viisas harvemmin ajattaa itsensä tilanteeseen, josta ehjänä selvitäkseen tarvitsee
ilmiömäisen stunttikuskin taitoja.
Ettei nyt provosoiduta, sanon vielä kerran: Mopon hallinnan harjoittelu kannattaa AINA!
Palaan kuitenkin tuohon viimeistä edelliseen kappaleeseen, koska siltä suunnalta löytyy
todelliset ja lähtökohtaiset syyt pääosaan muualla kuin rataympäristössä tapahtuviin
törmäyksiin ja suistumisiin.
En liioin ota kantaa "nopeusrajoituskeskusteluun".
Totean vaan, että yleisten teiden ja katujen liikenne käsittää pääosin paljon muuta kuin
mopoilun.
Sitä ei valtavimmatkaan boltsit muuta mihinkään. Ei liioin sitä, että kokonaisuuteen
liittyy.... sanoisiko yhteiskuntasopimus, jonka jokainen.... ainakin vaadittavan ajo-oikeuden
myötä ikäänkuin allekirjoittaa..... ja jota muiden on.... edes lähtökohtaisesti lupa odottaa
noudatettavan. (käytännössä toki itsesuojeluvaisto liikenteessä pistää tinkimään aika
paljonkin moisesta illuusiosta)
PIITTAAMATON ASENNE... JA VAKAVAT ARVIOINTIVIRHEET !
Tuota kautta "ongelmat" pääosin kehittyvät....... kuten myös vähenevätkin.
On totisinta totta, että rajoitusten alentaminen ei sellaisenaan ole kovinkaan merkittävä
asia "onnettomuuksien" vähentämiseksi. Jopa alempien nopeuksien myötä vähenevistä
törmäysvaurioista nauttiminen vaatii sitten niitä alempia "lähtönopeuksia".
Toki.... Kyllä.... Optimaalinen jarrutustaito auttaa tässä.... riippumatta muista tekijöistä.
Tiivistettynä kaikki höpinä:
Kannattaa harjoitella, aivan varmasti.
Yleisessä liikenteessä merkittävät ongelmat ja syyt eritasoisiin katastrofeihin,
siis MERKITTÄVÄT, ovat muualla kuin puutteissa ajoneuvon hallintataidoissa.
Tähän kannattaisi panostaa kaikkein eniten.... eikä se todellakaan tarkoita
max. 30 kmh huomioliiveissä majakka kyrpärään teipattuna.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mun pointti tähän on se, että pelivaraa on hankala osata arvioida ja jättää, jos ei tiedä, mihin mopo tai itse pystyy. Jos on taitava kuljettaja, osaa paremmin arivoida omia mahdollisuuksiaan toimia eri tilanteissa. Taitavaksi ei ainakaan mopolla tieliikenteessä yksinkertaisesti opi.
Liikenne- tai pelisilmää ei tietenkään välttämättä tule, vaikka taidot olisivat Valentinon tasolla.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
"Taitavaksi ei ainakaan mopolla tieliikenteessä yksinkertaisesti opi."
Väittäisin että oppii sen sielläkin, jos vaan elää tarpeeksi kauan että ehtii sen tehdä. Riskit opettelun aikana vaan on niin tavattoman suuret että on selvästi viisaampaa opetella asiat kouluttajien opastuksella radoilla ja koulutuskentillä. Monesti kunnon käsien vapina ja adrenaliinipurske takoo opitun tilanteen jopa syvemmälle takaraivoon kuin valvotuissa olosuhteissa tapahtunut "läheltä piti"-oppi.
Lähes puolet mopo-onnettomuuksista johtuu muiden tienkäyttäjien tötöilyistä ja päälletuloista, ja tähänhän ei valvottu koulutus tuo lopulta kovinkaan hyviä eväitä. Muun liikenteen lukeminen, tilanteiden ennakointi ja etukäteistoiminta ovat kaiketi haasteellisimmat asiat oppia. Silti ne ovat ainakin toiseksi eniten elämää ylläpitäviä taitoja liikenteessä (tieltä suistumisten ohella).
Mutta kuka kurssittaisi näitä kotilopuusilmiä suhtautumaan vaadittavalla tasolla liikenteessä selvästi pienempää ja nopeammin liikkuvaa kohtaan sen vaatimalla tavalla ?
Ei kukaan ja siksi esim oman paikan valinta samansuuntaisilla kaistoilla ajettaessa on äärimmäisen tärkeää. Tätä ei radoilla opita. Ellei sitten joku kehittele kurssia jossa radalla ajetaan autolla ja mopolla saman aikaisesti ja neuvota kuinka näytään edellä tai vieressä ajavan auton peileissä riittävästi. Meidän kohtalomme kun kuitenkin on se että olimmepa kuinka oikeassa hyvänsä, meitä sattuu aina enemmän.
Onneksi meillä on hyvä määrä asiansa osaavia kouluttajia erilaisissa yhdistyksissä ja rujosti talkoohenkeä sen tiedon jakamiseksi. On vain meidän asia käyttää hyväksemme näitä luotuja mahdollisuuksia ja opetella uutta. Varmaahan on vain se että liikaa oppia ja kokemusta ei saa koskaan.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 27.02.2012 klo 11:43.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
En edelleenkään missään muodossa väheksy pyörän hallintataidon merkitystä.
Etenkään "uppista- tilanteiden" osuessa kohdalle ja riippumatta siitä, kuka
loppujen lopuksi tilanteen on tosiasiassa kehittänyt.
Se on mopoilun nurja puoli, että poikkeuksetta "sattuu" kun jotain sattuu.
Mopo ei kuitenkaan.... loppujen lopuksi.... eroa niin paljoa muista ajoneuvoista
liikenteessä kuin usein annetaan ymmärtää.
Ihan kotilolla, vaikka kirkkaan värisellä ja äänekkäälläkin, sählätessä ees-sun-taas,
sinne tänne ja olennaisesti muun liikenteen nopeudesta ja/tai rytmistä poiketen....
ALKAA MUUTEN TULLA UPPISTA- TILANTEITA, PALJON, USEIN, JA MONESSA PAIKASSA.
Niissäkin hyvä "hallintataito" antaa pelivaraa ja auttaa selviämään.
Samoin.... jos kotilolla vetää tuolla "taipaleilla" yli rajojen, luonto kutsuu ihan samalla
tavalla vaikka kumipyöriä on alla tuplaten ja keskimääräinen leveys luokkaa 300mm.
Yllättävää kyllä ????? Ihan kummallakin kulkineella ongelmatilanteiden määrä
alkaa nousta potenssiin kun käytetyt ajonopeudet alkavat nousta oikeasti reippaan
ylinopeuden.... ja eritoten liiallisen tilannenopeuden puolelle.
Nythän siis puhutaan yleisestä liikenteestä... yleisillä teillä ja kaduilla.
Pointti on siis siinä, että yleiset rajoitukset ovat tuolla teillä ja turuilla sen verran
alhaiset ja luvalla sanoen "puuduttavat", että esim. millään tikkari + 20 ei juurikaan saa
mitään "actionia" aiheutettua.
Ei vielä muiden tielläliikkujien suhteen, tai sen että noilla tasoilla tarvittaisi kummoisiakaan
"hallintataitoja" suistumisien estämiseksi.
Tähän liittyy osaltaan esim. "mihin pystyy" pyörä tai kuski.
Nykyiset kunnossa olevat mopot ovat oikeasti niin helvetin hyviä laitteita ajella,
että aika lailla saa olla "sininen hetki" korvien välissä ja/tai tolkuton ylinopeus
(yleisessä liikenteessä) että suistuileminen alkaa.
Jos tuon nyt suhteuttaa, niin kun uudella vehkeellä alkaa kohtuullisellakin ylinopeudella
"torkuttamaan", mutta jollain 70-luvun vaapulla mennään samaa reittiä,
samalla kyydillä ainakin tukka pystyssä jos ei paskat housussa.
Joo-joo.... Enkä vieläkään ala ylinopeuspoliisiksi..
Siitäkään huolimatta, että varsin harvat kuitenkaan loppujen lopuksi kykenevät
suhteuttamaan missä voi vedellä ja missä ei.
Enkä edelleenkään ole muuttanut kantaani siitä, että tuolla on baanaa missä vedellä
ihan omaan tahtiin ja omalla vastuulla minkä sielu sietää, ilman että siitä
on kenellekään muulle mitään haittaa tai merkitystä.... ellei mahdollista perintöä odottaville.
Lähtökohtaisesti siis harkitakyvyn ja suhteellisuudentajun puute, osittain myös edellisiin liittyen,
alkeellistenkin fysiikan lainalaisuuksien totaalinen sivuuttaminen ja yleinen tarkkaamattomuus.....
tahtoo kovin usein kääntyä "taidonpuutteeksi ajoneuvon hallinnassa".
Ajoharjoittelu radalla, teillä, missä tahansa kannattaa aina, piste.
Se on suotavaa ja usein vielä pirun hauskaakin.
Ei kuitenkaan pidä siitä huolimatta hairahtua uneen, jossa jonkun asian maksimointikin
vaikuttaa enimmillään esim. 20%:iin "lopputuloksesta. (Yleinen 20/80 sääntö)
Liikutaan siis vähän samoilla vesillä kuin että nopeusrajoitusten laskeminen vähentää
merkittävästi onnetomuuksia.... tai promillerajan laskeminen rattijuopumuksia.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
^Oisko BTTB niin, että kun käy välillä vähän radalla ajelemassa ja treenamassa, ei tarvitse kadullakaan kokeilla miten pelit kulkee, vaan malttaa ajella paremmin rajoitusten (ja tilanteen) mukaan kahdesta syystä:
1) +20km/h tikkariin ei enää mutkapätkällä anna mitään fiiliksiä
2) Ymmärtää, että kun mennään niin lujaa, että alkaa tuntua joltain, ovat riskit niin korkealla, että kannattaa ennemmin mennä sinne radalle kuin leikkiä onnellaan mutkapätkällä.
Näin kävi ainakin minulle ensimmäisten ratakertojen jälkeen.
Superbike #7
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kyllä - kyllä - ja kyllä........
Tosiaan, ei tässä mitään vastakkainasettelua rakenneta.
Otsikkoon viitaten... kyse lienee liikennöinnistä yleisillä teillä.
Oman elämänsä vetomiehille, fittipaldeille ja fangioille siellä ei vaan enää
tahdo olla sijaa.
Ei tosiaankaan olisi huonoimmasta päästä liikenteen turvallisuuden parantamiseksi
se, ettei erilaisia ratoja ja niillä ajamista enää suorastaan kriminalisoitaisi.
Moinen touhu on ihan yhtä tyhmää ja utopistista kuin pikkupoikien välituntipainien
kieltäminen ala-asteella.
Kun luontaiset tarpeet ja taipumukset eivät pääse purkautumaan "harmittomalla tavalla"
valvotussa ympäristössä....... ne muuttuvat älyvapaiksi ylilyönneiksi ihan väärissä paikoissa.
Aika yksinkertaisista ja ikiaikaisista asioista kuitenkin perimmältään on kyse.....
ja niiden maton alle lakaisemisesta sivistyneisyyden älykkyyden viittaan pukeutuneena.
Kaukana on edelleen se aika kun "kolme kovaa K:ta" lakkaa tätä maailmaa pyörittämästä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hämmennetään vielä vähän, kun on jotenkin pakko. Olishan tähän voinut ja pitänyt muutakin tekstiä lainata, mutta meni turhan vaikeaksi. Siksi siis vain tuo yllä oleva lainaus.
Lukiessani ketjua uudelleen, huomasin että nyt en ymmärrä jotain ja ymmärtääkseni minun pitäisi kuulla hieman lisää..
Siis sinä ja ilmeisesti jotkut muutkin moottoripyöräkouluttajat ovat oikeasti tuota mieltä? Jotenkin häkellyttävää, sillä muutaman mp-kouluttajan minäkin tunnen, enkä vielä kenenkään suusta ole moista potaskaa kuullut.
Siis olet(teko) SMOK ry:n koulutettuja kouluttajia, vai itseoppineita kouluttajajina itseään pitäviä "kouluttajia"?
Jos sellasia musta-tuntuu-kouluttajia, niin enpä tuollaista tekstiä ja ajatuksia osaa pienimmässäkään määrin arvostaa.
Suoraan sanoen sanat ei riitä kertomaan sitä, mitä ajattelen ja tuollaisten mielipiteiden omaavien "kouluttajien" koulutukseen en osallistuisi, vaikka vähän maksettaisiin...
Mutta maailma muuttuu ja ehkä tämä upside down-ajatusmalli on jopa Smokin virallinen linja nykyään. Jos näin, niin pyydän tuhannesti anteeksi. Pahoittelut myös suorista sanoista. En vaan voi sille mitään, että verenpaine nousee tuollaista tekstiä lukiessani.
P.s. Niin pitää minunkin mennä harjoittelemaan keilojen kiertämistä heti keväällä. Vaihdettuani syksyllä ässän tuohon painavaan matkalehmään, huomasin pian, että pujottelu ja hidasajo vaatii jälleen kerran treenaamista. Vuosista ja kilometreistä huolimatta minulle ei tuota pienintäkään tuskaa kertoa, ettei nykypyörä ole hanskassa niin kuin sen tulisi olla - vaikka se ei aikaisempia kummempi olekaan ajaa mutkaa ja matkaa. Missäpä muualla hidasajoa ja tanko rajoittimessa-käännöksiä oppisi paremmin kuin oikeiden kouluttajien vetämällä eak:lla ja saahan siinä muutakin ruosteenpoistoa samalla. Erittäin pätevää asiaporukkaa nuo kaikki vuosien varrella tapaamani Smokin kouluttajatJa jos parhaat eak:t pitäisi nimetä, niin MP 69:n järjestämät on ehdotonta kärkeä. Myös sille suunnalle
![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 28.02.2012 klo 15:37.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Eiköhän se alkuperäinen pointti koko asiassa ollut se, että yksi yleisimmistä syistä motoristin kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen liikenteessä on suistuminen kaarteessa. Tuskinpa kovinkaan moni motoristi on kuollut tai loukkaantunut vakavasti ajaessa hitaasti Shellin tankkauspaikalle ahtaalla pihalla, vaikka se pyörä olisikin paikaltaan kaatunut. Siksipä siis omassa ideassani mietinkin vain sitä, mitä konkreettista voisi tehdä, että nuo turhat suistumiset saataisiin vähentymään. Omasta mielestäni kaikki harjoittelu on hyvästä, mutta osatakseen hallita pyöränsä kaarteessa, pitää harjoitella ajamista kaarteessa ja se nyt on turvallisempaa radalla kuin liikenteessä. Osatakseen ajaa hitaasti pitää opetella ajamaan hitaasti ja sekin on turvallisempaa suljetulla parkkipaikalla kuin liikenteessä.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Ketään en uskalla lainata, mutta omalta kohdaltani ajattelen näin ja kokemuksia...
emäntä kun ajoi vähän aikaa sitten kortin ja pomppasi ajokokeessa juuri niiden keilojen pujottelun takia, niin otin ja vuokrasin Aprilian Pegason, jolla sitten harjoiteltiin koko pitkä päivä, tehtiin oma rata parkkikselle ja ei muuta kuin hinkkaamaan.
Pitihän sitä itekkin kokeilla ja pirun vaikeeta se hidasajo ja pujottelu oli, meni melkosesti aikaa ennenkuin sain onnistuun hyväksytyllä tavalla.
Ja niin rupes onnistuun emännältäkin ja sai kuin saikin kortin seuraavalla kerralla.
Rataa olen jonkun verran kiertänyt(aika vähän) ja mä asetan rohkeesti nää tavallaan vastakkain...
siis taatusti on hyödyllistä tehdä juuri tuota mitä edellä hinkattiin+jarrutusten harjoittelu... auttaa pyörän käsittelyssä liikenteessä ja muuallakin, mut olen vähän samoilla linjoilla kun JGo...
rataharjoittelu on ainakin mun kohdalla auttanut pyörän hallintaan nopeissa ja yllättävissä tilanteissa, kaarteissa, liikenteen ennakoimisessa ja yleensäkki herkistänyt aisteja melkoisesti, tuota "etua" en usko saavani vaikka kuinka pujottelisin niitä keiloja ja tekisin jarrutusharjoituksia, ei sillä että ne jo osaisin, päinvastoin.
En vaan koe tarvitsevani EAK- harjoittelua niin paljon kuin radalla tapahtuvaa, omiin tarpeisiini ja uskon rataharjoittelun vähentävän juurikin niitä kurvista ulos onnettomuuksia, luonnollisesti.
Kuten JGo osuvasti sanoikin, osatakseen ajaa hitaasti, pitää opetella ajaan hitaasti, osatakseen ajaa nopeesti, pitää opetella ajaan nopeesti ja molemmat niille tarkoitetulla metodilla ja alueella.
Siitä sitten poimimaan se ittelle tärkee juttu tai vaikka molemmat, se taitaa olla paras vaihtoehto.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Ihmetyttää tuo vastakkainasettelu, EAK vs. ratailukurssit.
Kaikki treenaus ja ajaminen opettaa.
Keiloja kiertämällä ja jarruttelemalla oppii aika paljon...kuulostaa helpolta? Käykää kokeilemassa jollain kurssilla!
Samoin ratailussa voi kokeilla turvallisesti omia rajojaan kovassakin vauhdissa sallitusti. Auttaa taatusti siihen turvalliseen kaarreajoon maantiellä. Ei nämä harjoittelumahdollisuudet lyö toisiaan korville, niinkuin tästä ketjusta voisi ymmärtää
Kaikista ei tule ratakettuja, eikä kaikki saa hirmuisesti irti keilojen kiertelystä...
Väittäisin silti että aika moni viimekesänä kurssittautuneista sai maan pinnalle palautuksen.
...Kyllä se kevät sieltä tulee tänäkin vuonna![]()
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Liikenneturvallisuuskampanja?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/1210...tonta%E2%80%9D
... jotain piti muistaa