Kiitoksia vaan kaikille ketkä kävi mun ideaa klikkaamassa, reilusti yli 1000 ääntä kasassa ja eläköön.fi -sivustolta onkin tullut seuraavanlainen kommentti:
Hei ja kiitos moottoripyöräilyn turvallisuutta parantavasta ideastasi! Se on välitetty Liikenneturvaan ja Liikennevakuutuskeskukseen kommentointia varten.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Oma kommenttini: Tienvarsikaiteet motoristiystävällisiksi
Story tells 95% of all Harleys ever made are still on the road. Remaining 5% made it home. More about this: http://luupilotti.blogspot.com/
4515 ääntä! Toivotaan et tää ehdotus sais edes näkyvyyttä!
Honda VTR1000F
kyllonen.jpg
lol
vrumm vrumm
Fillari
Mun mielestä kun jossain välissä kävin eilen katsomassa, niin olisiko ollut joku satakunta ääntä. Liittynee siis tähän http://www.elakoon.fi/idea/949
Eli ei vielä lippuja salkoihin ja paraateja järjestämään.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Erinomainen ajatus. Luulisi että liikenneministerin pesti olisi olemassa sitä varten että parannettaisiin liikenteen sujuvuutta ja huolehdittaisiin tiestön kunnosta yms. Mutta Suomessa liikenneministerin tavoitteena näyttää olevan yksityisen liikkumisen hankaloittaminen tai vähintäänkin sen kustannusten lisääminen (suunniteltu ruuhkamaksu ja tolkuttomat sakot mitättömistä rikkeistä). No, väheneehän se liikenne kun tehdään ajamisesta mahdollisimman v****maista ylettömällä kyttäämisellä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kuningasajatus on taas kerran päässyt tuhannen äänen kynnyksen yli:
http://www.elakoon.fi/idea/947
Jaahas. Ilmeisesti viesti on luettu, koska ääniä on taas vähennetty siten, että lukumäärä on reilusti alle tuhannen.
Viimeksi muokannut: vetomies; 06.02.2012 klo 17:14.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
AKIVA:n ehdotus tosi hyvä. Ei sitte muutaku kiertelemään rajoitusten mukaan kaikki suomen tolppatiet ja mukava tili ois taskussa.
Pan European 1300
Liikenneturvakin sai jo kommenttinsa ehdotukseen. Mitäpä tähän sanoisi muuta kuin että joskus kaipaisi vähemmän ympäripyöreätä puhetta ja enemmän tekoja. Tosin rivien välistä voi lukea, että Liikenneturva on jo tehnyt kaiken mitä motoristien turvallisuuden eteen voi tehdä
Linkki vastaukseen
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Tyhmänlivakka, kommunisteja edustava, taustaltaan apteekkiapulainen Lapista, liikenneministeri Merja Kyllönen ei ymmärrä ainakaan liikenneasioista yhtään mitään. Ja tuskin mistään muustakaan. Ihmetellä täytyy miten helvetissä tälläiset tyypit pääsee ministeriksi asti. Täytyy olla surkeaa sakkia tuossakin puolueessa kun Merjuska piti nostaa ministeriksi.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Sigh...
Hyvää asiaa tuossa ei oikein kai tajuttu tai haluttu ymmärtää.
Vastaus on byrokrattinen yleisvastaus koko liikenteelle.
Eli ajat sitten esim. 10km/t ja mitään pahaa ei toivottavasti tapahdu ja silloin ajotaidoilla ei ole niinkään väliä.
"Pelkkä taitojen harjoitteleminen tai niiden korkea taso kun ei välttämättä vaikuta liikenneturvallisuuteen myönteisesti. Tärkeintä on motivoida kuljettajia ajamaan turvallisesti, eli kunnon turvamarginaaleja pitäen, riittävän rauhallisesti ja vaaroja välttäen."
JGo, otan osaa. Hyvän asian näytävät viranomaiset byrokratisoineet karille
(Positiivista tuossa kommentissa on maininta turvamarginaaleista, joihin kaikkien pitäsi oikeasti kiinniittää huomiota. Niitä perän nuuskiota on liikaa liikenteessa sekä autolla että pyörälla ajaessa)
Pistin Pasille palautetta:
Kiitos Pasi nollavastauksestasi oikeasti hyvään ideaan. Tämä todellakin todistaa sen, että Liikenneturva on juurikin niin turha organisaatio, kuin olen sen ajatellut olevan. Olisiko paikka oikeasti poistua niiden tilastojen ja ympäripyöreän puheen takaa reaalimaailmaan ja tehdä jotain konkreettista?
Kun te tilastoja tunnutte niin rakastavan, niin tutkipa huviksesi, millaisiin onnettomuuksiin moottoripyörillä joudutaan. Tieltä suistuminen on merkittävin onnettomuustyyppi. Mikä tämän aiheuttaa? Liikenneturhan byrokraattinen nollavastaus on ylinopeus. Miksi? Ilmeisesti siksi, että se ei vaadi konkreettisia toimenpiteitä ja sitä voidaan käyttää omaan liikenteenhaittauspropagandaan. "Hyi hyi, älä aja ylinopeutta, tai käy näin". Paskapuhetta. Tieltä suistumiset johtuvat lähes järjestäen puutteellisesta ajotaidosta. Moottoripyörä pystyy uskomattomiin tempauksiin, kun on oikea henkilö puikoissa. Kaarreajoa ei opi kuin harjoittelemalla. Jos kaarreajon osaa, ei suistu tieltä. Konttauskypäräyhteiskuntamme tiestö on niin turvallista ja sen vaarat ja "vaarat" on merkitty niin hyvin, ettei mikään tule oikeasti yllätyksenä. Taitavan kuljettajan on helpompi myös arvioida tilanteita etukäteen ja valita oikea tilannenopeus edessä olevan kaarteen ja näkyvyyden mukaan ja näin kasvattaa sitä peräänkuuluttamaasi turvamarginaalia.
Keilojen kiertely ja jarrutusharjoitukset eivät opeta ajamaan. Reipastahtinen kaarreajo opettaa. Siinä selviää omat ja kaluston rajat (tai siis tajuaa, että itse on se rajoittava tekijä ja kalusto kykenee huimasti kovempiin suorituksiin), ja näin saa konkreettisia suuntaviivoja turvalliseen ajamiseen tieliikenteessä.
Poistukaa nyt hyvät ihmiset siitä ajattelumallista, että ylinopeus, liukkaus tai vaikkapa alkoholi aiheuttavat onnettomuuksia. Ei. Onnettomuuksia aiheuttavat ihmiset. Kuljettaja on valinnoillaan viime kädessä vastuussa siitä, tapahtuuko onnettomuus vai ei ja mikä on ajamisen riskitaso. Siinä ei auta nopeusrajoitusten laskeminen, elektroniset järjestelmät tai 0,2-promilleraja, jos kuljettaja ei tiedä, mitä on tekemässä. Kai se teille suojatyöpaikkalaisille on vastenmielistä, jos jotain oikeasti joutuisi ajattelemaan. Helpompaa on vain osoittaa sormella, sanoa "soo soo" ja laskea nopeusrajoituksia kuin oikeasti miettiä syy-seuraussuhteita ja miten niihin voisi vaikuttaa.
Lisäksi koko liikenneturvallisuuden ohjausperiaate on täysin kieroutunut. Jos tavoite on nolla liikennekuolemaa ja vakavaa loukkaantumista, eikä trade-offia esimerkiksi ajansäästöihin voida tehdä, on käytännössä mikä tahansa liikenteen haitanteko oikeutettua. Ja jotta tavoitteeseen päästäisiin, olisi liikenne lopetetava kokonaan. Yrittäkää nyt tajuta, että niin kauan kuin inhimillinen tekijä on kuvioissa mukana, saattaa sattua jotain odottamatonta ja joku saattaa sen seurauksena menettää henkensä.
Korpeaa, että joudun veroeuroillani noinkin turhaa organisaatiota rahoittamaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jos on ajokortti, niin radalla voi ajaa aivan hyvin. Pikaisesti ynnäten muutamaa sataa olen ollut kouluttamassa ja kaikki on pysyneet mukana, vaikka lähtötason skaala on ollut erittäin laaja.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Moottoripyöräpoliisien pitäisi mielestäni näyttää hyvää esimerkkiä ja pidättäytyä ajokoulutuksesta kokonaan. Silloin myös niin heidän, kuin Liikenneturhankin argumentit kuulostaisivat uskottavammilta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Puhutaanko me samasta asiasta, vai enkö osannut ilmaista itseäni riittävän selkeästi. Usein se on muutamalla sanalla vaikeaa, vallankaan kun en ole mikään sanaseppo.
Perusasioilla tarkoitan niitä juttuja, jotka ainakin jokainen ennakoivan ajon kurssit käynyt tietää. Ja toisekseen tarkoitin lähinnä ohjaamatonta rata-ajelua. Tosin hieman ihmettelen, miten ne perusasiat ohjattunakaan rataa kiertämällä oppii, vai puhutaanko me edelleenkään samasta asiasta. Voihan siellä radalla tietty olla monentyyppistä koulutusta..
Eli edelleen sitä mieltä, että ennen wauhdikkaita rata-ajeluja pitää osata perusasiat. Mun mielestä rata-ajo sopii vain sellaiselle, jolla perusjutut on hanskassa. Ja koulutuksellisessa mielessä rata-ajo on jatkoa ennakoivan ajon kursseille.
Miten helvetissä pyörää voi hallita vauhdissa, jos alkeet ei ole hanskassa ja mopo ei ole hallinnassa edes hitaammissa nopeuksissa? Mitä iloa on ajolinjoista, jos katseen käyttö, vastaohjaus ja nopeat väistöt ovat hepreaa? Kaikkia perusjuttuja en jaksa tähän kirjoittaa, on ne sen verran usein olleet esillä. Mutta on se kele, jos reikäpäänä mennään ja edes jarruttaa ei osata.
Viimeksi muokannut: J@ck; 26.02.2012 klo 20:01.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Itse puhuin lähinnä ohjatusta rataharjoittelusta, joita esim. orgin ratapäivät ovat hitaampien ryhmien osalta. Vapaaseen rataharjoitteluun ilman kokeneemman apua en välttämättä ihan jokaista aloittelijaa kannustaisi. Tosin rata on lähes aina turvallisempi paikka opetella ajamista kuin liikenne.
Esim. tuolta orgin ratapäivät ja ajokoulutukset osiosta lukaisemalla Ajotaito I, II ja III -kurssien kuvaukset löytyy lisätietoa. Ajotaito I on noista ihan perus EAK-kurssi, mutta kakkonen ja kolmonen järjestetään radalla. Tuo Ajotaito II on suunnattu pääasiassa perus EAK-kurssin käyneille, mutta käytännössä taidot kurssille osallistumiseksi on riittävät jos on ajokortti taskussa ja on pyörän pystynyt ajamalle paikalle tuomaan. Kurssin teemana on mutka-ajo maantienopeuksissa, ja kurssilla lähdetään liikenteeseen ihan ajamisen perusasioista, kuten katseenkäytöstä, ajoasennosta, ajolinjasta (kadulle sopivasta) jne. Mitä vähemmän kokemusta ja yritys-erehdys-metodilla opittuja huonoja tapoja kurssille osallistuvalla on, sen paremmin oikea ja turvallinen ajotekniikka näyttää kurssilaisiin tarttuvan. Jos et vielä ole Ajotaito II -kurssille osallistunut, toivotan sinut tervetulleeksi ensi kesänä mille tahansa orgin järjestämälle ratapäivälle koulutukseen. Voinpa melkein luvata, että moottoripyöräharrastuksen kannalta et juurikaan hyödyllisemmin voisi 50€ käyttää kuin tuolle kurssille osallistumalla. (Edit. Siis mikäli et satu olemaan jo kokeneempi ratailija. Rataketuille tuosta kurssista ei ole mitään hyötyä.)
Siinä olet oikeassa, että nopeaa rata-ajoa varten pitää olla perusta kunnossa, mutta radalla ajaminen ei välttämättä tarkoita sitä, että kaahotettaisiin päättömästi täysillä, vaan aluksi on hyvä opetella perusasiat esim. Motorgin tai jonkun muun järjestämällä EAK-jatkokurssilla.
Editti 2: Alunperin kai tässä hämäsi se kun puhuit radalle tulemisesta, etkä nopeasta rata-ajosta. Itselleni tuo radalla ajaminen kattaa kaiken moottoriradalla ajamisen koulutuksista kilpaa ajamiseen asti ja yleensä aloittelijalla se painottuu enemmän tuonne ensin mainittuun.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 26.02.2012 klo 19:46.
Superbike #7
PoS:ilta hyvää tekstiä.
Ja tuosta ajoharjoittelusta radalla sen verran, itsekin niihin (ajotaito II) parina kesänä useampaankin otteeseen osallistuneena, että se on sitä oikeaa liikenneturvallisuustyötä ja kiitos siitä kaikille vapaaehtoisille kouluttajille.![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
EAK-kurssin asiat pitäisi olla ihan jokaisella, joka autokoulussa on mp-kortin ajanut, tiedossa. Elikkä siis perusasiat pitäisi olla hanskassa. Silloin voi ihan hyvin harjoitella ajamista radalla, joko omin päin tai ohjattuna.
Juurikin näin. Ihan varmasti rataa kiertämällä oppii ihan omin päinkin, mutta oppiminen on todella paljon tehokkaampaa, jos on joku vähän neuvomassa. Jostain sitä treeniä joka tapauksessa haetaan, niin eikö ole parempi käydä muulta liikenteeltä eristetyllä alueella harjoittelemassa? Sitä paitsi, kadulla esimerkiksi kaarreajon opettelu on varsin hankalaa koska toistojen saaminen ei ole kovin kätevää ja nopeusrajoitusten puitteissa ajamalla ei varmasti opi yhtään mitään.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *