Avataanpa uusi aihe, vaikka tämä on sama kun kaivais verta nenästään... Tosin ei hirveän ajankohtainen, näin motoristin näkökulmasta, kun tuo ajokausikin on jo useimmilta päättynyt.... Tuli vaan mieleen, kun kyseinen äksidentti sattui omalle kohdalle, viime perjantai yöllä... Eli omasta, täysperävaunullisesta yhdistelmästä, kärryn etuakselin pinnoitettu rengas räjähti, seurauksella että, koko renkaan pinta lähti yhtenä kappaleena ja jäi motarille, ilmeisesti oikealle kaistalle... Tosin, itsellä ei siinä vaiheessa ollut tietoa asiantilasta... Se "tykinlaukaus" kun kuuluu, ei hytistä käsin ole mitään käsitystä, menikö tuhannen p***un päreiksi tai jotain siltä väliltä... No, tässä kyseisessä keississä, saman linjan rekka ajoi kyseisen renkaan pinnan yli pienin vaurioin, kuin myös "väyrys" mersun kuski, joka omien sanojen mukaan olisi voinut väistää renkaanriekaleet, mutta luuli niitä pahvilaatikoksi ja ajoi yli vaurioittaen puskuriaan...
Lähinnä, kysymys kuuluu, että mikä on paras tapa toimia, kyseisessä tilanteessa, itse nilkutin sen yhdistelmän n. 1.5km päässä olevalle levähdyspaikalle...
Vaihtoehdot:
a) Liinat kiinni, hätärit päälle ja haahuilemaan pimeälle motarille, led valon voimalla, etsimään renkaanriekaleita n. 200-300 metriä taakseppäin??
b) Nilkuttaa, se kärry turvallisempaan paikkaan "levähdyspaikalle", jättää kärry sinne ja lähteä seuraavasta liittymästä takaisin jne... Kunnes pääsee takaisin tapahtumapaikalle, tässä tapauksessa olisi kestänyt n. 30-40 minuuttia, eli pa**at oli jo tapahtunut...
c) Liinat kiinni, kärry irti... Tosin kärry täysin pimeänä motarin poskessa....
Nää, oli nyt aika retorisia kysymyksiä, koska kuski siinä tiukassa välissä sen päätöksen tekee... c: vaihtoehto on tottakai pois suljettu, eikö ??... a: vaihtoehto, nään jo lööpit "iltapulussa", rekkakuski haahuili pimeällä motarilla, jäi henkilöauton yliajamaksi...
Ennekuin kukaan besserwisser kerkee vastaamaan, niin KYLLÄ kuski pyrkii tarkistamaan renkaiden/kärryn kunnon, siinä ajassa kuin on mahdollista...
PS. Nyt ennen kaikkea, haen ammattikuskien näkemyksiä... Heillähän on kuitenkin "kokemusta" tällaisiasta tilanteista!!
Tosin, kaikki palaute, on jälleen tervetullutta...
PPS. Ja nyt se pointti, miksi postasin tämän tänne org:iin... OHITA se raskaskalusto ripeästi, kuten itsekkin teen pärrällä...
Nimimerkillä: Elänyt, ne molemmat puolet................
Sori, tuli taas kirjoitettu pienimuotoinen "raamattu"....
Kawasaki 1100 ZZR -91
Suzuki GSX 1300 R *-00
Suzuki GSX 1300 R *-08
+300 km/h Club of Finland
Noita renkaanriekaleita kun näkyy jatkuvasti tien varressa niin näkyykö se renkaasta ennen riekaloitumista että sen ikä/kilsat alkaa olla täynnä ja että noin voi tapahtua? Vai ihan sattumanvaraisestiko uudetkin renkaat räjähtelevät?
Ei ole onneksi vielä tullut ajettua yli.. paskalla mäihällä ei kestä pystyssä.
Saatikka jos sattuu tulemaan lennosta riekaleet naamalle. Mythbustersithan tuota testasivat ja muistaakseeni tulivat lopputulokseen että tappaa ihmisen vielä auton sivuikkunan läpäistyään
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Näin, sen tähden nostin tän aiheen tapetille, tietäen,*että tästä voi tulla lunta tupaan... Ja ne pinnoitetutut renkaat, ovat se ongelma, kärryissä ja veturin telipyörissä näitä käytetään... Uudet ei pääsääntöisesti räjähtele, niitä käytetään pääsääntöisesti vetäjän etu akselilla ja vetopyörissä... Mutta, kuten jo varoitin, nopeasti sen rekan ohi, kuten itsekkin teen pärrällä... *"Saatikka jos sattuu tulemaan lennosta riekaleet naamalle. Mythbustersithan tuota testasivat ja muistaakseeni tulivat lopputulokseen että tappaa ihmisen vielä auton sivuikkunan läpäistyään"... Tää on tosi, joten varoituksen sana kaikille motoristeille, itseni mukaan lukien, vaikka ajan molempia, mutta kun se paska säkä käy niin ........(jyk4 @ Marras. 20 2011,23:01) kirjoitti
Edit: ne typot, ne typot....
Kawasaki 1100 ZZR -91
Suzuki GSX 1300 R *-00
Suzuki GSX 1300 R *-08
+300 km/h Club of Finland
joskus aoikoinaan sanonut ajokauden alussa kun säät lämpenevät....
älkää hitossa ajako rekan puskurissa kii tai roikkuko rinnalla...just ton takia.
pitäshän ne riekaleet sieltä putsata, mutku tuo poikii tuhat ja ykx muutakin hommaa ja mennäppä sinne sekaan hortoilemaan.etenkin kun tuota silppua saattaa olla puolenkilsan matkalla.
sinänsä kumma kuinka vähän ihmiset seuraavat mitä tiellä on
-eräs esimerkki-
muokx...eipä noista juuri päälle näe mikä kajahtaa seuraavaksi...tietysti pari pinnotusleimaa nelinelivitosessa peräkärrin renkaassa ei hyvää lupaa...
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Henkilökohtaisesti yllättyisin iloisesti jos joskus näkisin kuskin keräämässä renkaanpaloja. Arvostus teitä ammattimiehiä kohtaan nousisi melkoisesti. *![]()
Oli pakko lisätä pari hymiötä ettei tule enempää paskaa niskaan.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Minä ajoin rekan renkaan palan päältä ja oma rengashan siinä meni. joten minä tein näin (voi rekallakin näin tehdä)
Vilkkua oikealle auto pientareelle. Moottoritiellä on ylensä tilaa pientareella. hätärit päälle, Hanskalokerosta taskulamppu penkin alta varoitus kolmio mukaan. Lähdin pientaretta pitkin kävelemään, kokosin varoituskolmion ja laitoin sen sinne 200m päähän. Lampulla etsin sen palasen tieltä ja itse olin kokoajan pientareelle. Poistin palasen tieltä, menin takaisin autolle vararengas alle. Kolmiota hakemaan ja eikun menoks.
![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Näitä tilanteita varten on hyvä olla ne parjatut keltaiset liivit siellä hanskalokerossa.(marko.fzs @ Marras. 21 2011,09:34) kirjoitti
Paha tuossa on maallikon mennä rekkakuskille kauheasti neuvoja mennä antamaan...Riippuu niin paljon tilanteesta.
Ensinnäkin kuskin tarvitsi reagoida ja tehdä päätös todella nopeasti huomattuaan renkaansa räjähtämisen. Siinä jos jäät funtsimaan, että pysähtyäkö vai ei, niin sitten saat kyllä juosta todella pitkät matkat takaisinpäin.
Ja mihin sen rekan sitten voit pysäköidä ykskaks? *
En tiedä missä määrin tuollaisia tilanteita läpikäydään rekkakuskien koulutuksessa, mutta ilmeisesti pitäisi.
Seuraavaksi tulee mieleen, että jos kuski velvoitetaan siivoamaan renkaanjämät, niin siihenkin pitäisi sitten olla työkalut ja varusteet rekan hytissä valmiina. Eli
- kuskille ilman muuta huomioliivi
- jokin huomio / pysäytys tms valo, jolla varmasti saadaan takaa tuleva liikenne hidastamaan tai jopa pysäytetyksi. Sinivilkku yleensä tehoaa, mutta tuskin sellaisia rekkakuskeille sentään tohditaan luovuttaa. Väärinkäyttävät kumminkin...
Sitä paitsi, kuinka monessa tapauksessa rekkakuskilta jää koko renkaan posahdus kokonaan huomaamatta?
En tiiä...ilmeisesti aihe vaatii esiin noustakseen alle jonkun kunnon kolauksen, jossa menetetään ihmishenki tai mieluummin useampi, ja aiheuttajaksi osoitetaan pinnoitetun renkaan posahdus.
Omalle kohdalle on sattunut mopon selässä parikin läheltä piti -tapausta.
Ensimmäisessä olin kehä III:lla juuri ohittamassa kuormuria, jonka rengas räjähti juuri kun olin sen kohdalla. Olihan kauhea jysähdys! Seurauksena ei itselle onneksi ollut housupyykkiä vakavampaa. En jäänyt katselemaan, hajosiko rengas sitten riekalaieksi takanatulevien silmille..
Toinen sattui Amerikan Interstatella Denverin eteläpuolella, jossa ajoin vasenta kaistaa ja noin vajaat sata metriä edessä oikealla olevan Peterbilt-rekan perävaunun ojan puoleinen rengas räjähti. Edessäni ajanut Passat-kuski tietysti panikoi ja lyttäsi liinat kiinni. Olin nähnyt renkaan posauksen, joten Passatkuskin reaktio ei onneksi tullut itselle ihan yllätyksenä, mutta kyllä siinä LoTjan integraaliabseja koetellessa käväisi mielessä, että toivottavasti perässäni ajanut kuski oli myös hereillä. Onneksi Passatin kuski ei sentään pysähdyksiin asti jarruttanut, vaan ainoastaan hidasti voimakkaasti, joten en sentään jäänyt juustoksi parin voileivän väliin. Ajokaistoille sinkoilleet riekaleet olivat onneksi aika pieniä.
Se Peterbiltin kuski ei häntä hetkeä myöhemmin ohittaessani kyllä mitenkään vaikuttanut edes tietoiselta aiheuttamastaan hässäkästä. Sen verran vakaan tuntuisesti kaveri eteen päin tuijotteli...
t. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ei rekan renkaan hajoamista kuski aina edes huomaa.(RoRo @ Marras. 21 2011,08:53) kirjoitti
Ja periaatteessa jokainen tiellä liikkuja on velvollinen korjaamaan havaitsemansa romut syrjään. Monikohan vaan vaivautuu..?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jos se rengas räjähtää, niin kuljettaja sen taatusti kuulee ja siis huomaa. Siihen tilanteeseen olen meidän kuljettajille antanut ohjeet, että hätävilkut päälle, ja pysäyttää välittömästi pientareelle vaurioiden tarkastusta varten. Sitten toiminta, kuten joku jo kirjoittikin: jokainen on velvollinen siivoamaan jätteensä tieltä. On edesvastuutonta jättää ne renkaanriekaleet sinne, se voi aiheuttaa hyvinkin vakavan onnettomuuden. Yleensähän tuollaisessa vauriossa pettää renkaasta runko tai / ja vyöt, ja tien varsilla lojuvissa renkaiden pinnoissa onkin tavallisesti näkyvissä runkon ja vöiden teräsvaijerien päät, pelkkä pinta irtoaa erittäin harvoin.
Räjähdystä vaarallisempi on minusta tilanne, jossa rengas on tyhjentynyt vähitellen, jolloin kuljettaja vauriota huomaamatta saattaa ajaa tyhjällä renkaalla kymmeniä kilometrejä. Ja koko ajan rengas hiljalleen hajoaa osiin, lennättäen pienempiä palasia takana ajavien päälle. Moottoripyörällä liikkuvalle riittää kämmenen kokoinenkin kappale aiheuttamaan vakavan vahingon.
Tuosta tyhjänä pyörivästä renkaasta kyllä varoittaa takana ajavia monesti selvä palavan kumin käry, tyhjä rengas kuumuu ennen lopullista hajoamistaan niin paljon, että alkaa jopa käryämään.
äkkiäkös siinä hengestään pääsee jos moottoritiellä alkaa renkaanpalasia jahtaamaan.. parhaimmat vetää kuitenki yli 140 siinä 120-alueella.
jos siihen pientareelle pysäköi, niin hätävilkut ehdottomasti päälle, kyllä siinä pitäisi jo motoristinki pienet aivot miettiä, mikä vikana kuvassa ku talon kokoinen auto tien sivussa vilkuttelee.
toki tilanne on oikein paha ja isosti roskaa tiellä, niin jos kunnon hätä tulee sen kanssa ja vaarantaa liikennettä, niin silloinhan tehtävän voi välittää poliisille joku käy paikalla vilkkuja esittelemässä ja rauhoittaa sitä liikennettä. toinen vaihtoehto on tienpitäjä joka käy sen siivoamassa jos ei niin akuuttitilanne päällä eli tuolloin voi soittaa tienkäyttäjän linjalle ja sitä kautta asiaa eteenpäin urakoitsijalle.
mutta tosiaan jos tilanne voi aiheuttaa välitöntä vaaraa ihmisille tai omaisuudelle, niin en näe vääränä ratkaisuna soittaa poliisille siitä.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Yllättävän helppoa se on minulle. Ajoradalle ei saa jättää mitään vierasesineitä, sen sanoo lakikin.(pozo izquierdo @ Marras. 21 2011,10:14) kirjoitti
Voihan ylimääräset rojut korjata tieltä vaikka ei olisi itse niitä sinne jättänyt.(Le Motard @ Marras. 21 2011,12:15) kirjoitti
Viimeksi tänä aamuna kun velipojan kehotuksesta valitsin Tuusulanväylän... oli jotain hässäkkää Lahdenväylällä...
Ajelin Tuuskille Korsosta ja huomasin kuinka vastaantulijat jarrutteli ja koukkaili tietyssä paikassa.
Kun tulin kohdalle niin siinä oli ilmeisesti ison peltisen IV-putken pätkä jonka joku oli ajanut littanaks.
Sopivasti mutkalla ollessaan se oli sitten jäänyt kyljelleen siihen tielle ja näytti vähän isommalta ongelmalta kun olikaan..
Kawalla U, ja takaspäin vähän matkaa ja johan se tuli vastaan niin nopeesti että ajoin kymmenen metriä ohi.
Toisaalta se oli ihan hyvä kun se seuraavana tullut rekka ohitti esteen pientareen puolelta ennenkuin ehdin heittää rojut sivuun.
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
jos nyt aletaan laista puhumaan niin kannattaa sitten lukea sitä opusta hiukan pitemmälle..siinä on mainintaa jokaisen tienkäyttäjän velvollisuuksista..(Le Motard @ Marras. 21 2011,12:15) kirjoitti
huudas hep kun pääset sinne saakka![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Käsittääkseni velvollisuus korjata jätteet ajoradalta ei vaikuta mitenkään velvollisuuteen olla jättämättä sinne roipetta.(Tuppervaari @ Marras. 21 2011,13:19) kirjoitti
Luen kyllä pykälät ja kappaleet ihan sinne viimeisen virkkeen loppuun saakka, kiitos vain.
kokonaisuudessaan pozolla oli tuossa monia hyviä miettimisen arvoisia pointteja,,,(pozo izquierdo @ Marras. 21 2011,10:14) kirjoitti
hiukan topikkina kandee lukea taasen erässeikka joka auttaa kummasti joutumatta itse onnettomuuteen..lukea liikennettä. nähdä eri tapahtumia ja kuinka se vaikuttaa kokonaisuuteen. siitä saa sen puuttuvan sekunnin murtoosan mikä pelastaa kynttiläketjulta.
kirjoitti
![]()
toisekseen..itse asiaan..itse suhtauntunut aina hiukan kriittisesti noihin pinnoituksiin...ok..lyhyellä matkalla...kevyellä kuormituksella ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta useassa tapauksessa mitään säästöä asiasta ei juuri tule pitkän päälle. Ja etenkin kun tuo pinnoittaminen on välillä semmoista ja tämmöistä. toinen pinnoituskerta etenkin määrätyillä renkailla, täysillä painoilla ja pitkääsiivua vedettäessä alkaa olla kyllä jo liikaa. paukku tulee.
aina silloin tällöin näkee myös eturenkaana pinnoitettuja renkaitaedesvastuutonta.
liittyy juuri tuohon pinnoitettuun renkaseen ohjaavalla akselilla..näitä henkiä on jo mennyt, muta toistaseksi se on ollut vain rekankuljettaja..ja sehän ei ketään kiinnosta.kirjoitti
muokxmuokx..kehittyneemmissä liikennemaissa tääkin on hoidettu silleen että teitä myös siivotaan. varsin pikaisesti rojun sinne ilmaannuttua.suomessa ei niin väliä.riittää kun keväällä pikkasen.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Joskus nämä näkee etukäteen päältä, useinkaan ei.
Vaikka itsellä on tuo raskaankaluston ajo ollut aina enemmänkin harrastuspohjaista, on renkaita paukkunut alla kuitenkin useampia. Kun näin käy, on itsestään selvää ollut aina että peli tien sivuun suht turvalliseen paikkaan majakat päälle, ja välittömästi korjaamaan kaikki rojut pois. Yleensä saa kerätä lokasuojankappaleet renkaanraadon lisäksi.
Hiukkasen huvittaa kommentit ettei rekkakuski moista huomais, sillä kun kärrystäkin ampuu rengas täysiltä paineilta niin kuskinpukilla se tuntuu kun ois etunen mennyt. Tietysti rengas voi tyhjentyä hiljalleenkin mutta senpä tähden ne kalautellaan vasaralla läpi ennen tielle lähtöä.
Valitettavasti myös pinnaamaton voi mojahtaa joskus ja silloinhan se menee yleensä edestä. Näin kävi itsellä juuri menneenä kesänä, onneksi varoitti täristämällä hetken aikaa ja pamahti vasta kun olin ehtinyt pysäyttää bussipysäkille ja menossa alle katsomaan että onko paripyörien väliin jäänyt kivi vai mikä siellä jumputtaa. Valitsi hyvän paikan, oli menossa Kytäjälle kaivuri kyydissä ja sillä(kään) tiellä vasemman etusen räjähtäminen ei oo oikeen toivottavaa, ainakaan oikealle kaartavassa mutkassa ja siinähän se tietysti mieluiten hajoaa. Rengas oli tosiaan pinnaamaton, kuviotakin reilusti jäljellä mutta paistovuosi siitä jäi tarkistamatta, saattoi olla suht iäkäskin.
Nyt on tuoreet kumit edessä, molemmin puolin.
Nämä taustat kun on tiedossa niin tulee mopon sarvissa suhtauduttua isoihin autoihin tietyllä varovaisuudella. Ja kyllähän niitä renkaita aina välillä pääsee irtikin, kärryistä varsinkin, ja se on melkoinen pommi mille vaan vastaantulijalle.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Tää on hyvä aihe koska tuolla väylillä on kaikkea sälää...varsinkin pimiäajossa tulee ylläreitä...-että on ajattelemisen aihetta !
OT: Eikä nuo renkaat ole se ainoa danger. Nimittäin nyt taas kelit alkaa olemaan sellaiset että noiden "junien" katolle kertyy vettä/räntää/lunta/jäätä. . . . Ja sitten kun se yhdistelmä lähtee liikkeelle ja pääsee tiettyyn nopeuteen niin kontit /ressut kun alkaa vispaamaan niin sieltä ylhäältä tulee melkoisen ladonoven kokoisia laattoja -> lentää ja muuten kauas taakse + sivulle tai syliin !
Vastaantulija ei voi muuta kun muistaa aihetta iltarukouksessaan mutta perässä jutaaja -senkään takia ei kannata ajella kannassa !!!
kuva
NÄITÄ tosiaan näkee.. joskaan nyt ei ihan yhtä "yliampuvia" kun videossa..(mchuurre @ Marras. 21 2011,14:53) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Kiintoisaa, mutta tämä on vain maallikkopohjalta! Täräytin itse Passatilla tommosen riekaleen yli kesällä lahden motarilla. Olin ohituskaistalla ja vauhtia oli riittävästi. Edellä menevät väistelivät "jotain", mutta menestys oli vaihteleva ja riekale oli matkalla kaistan ulkoreunaan, joten reaktioaika oli minullekin liian lyhyt, kun se näky edeltä menvän perästä kirkastui. Melkosta ääntä se piti, mutta ei menny rengas ja pellissä oli vain kumista jälkiä. Alustaa en ole tarkastanut.
Miten käy, jos tosta soittaa tielinjalle? Voiko rekkakuski soittaa, vai seuraako sakot? Joku hälytyskeskus saisi yhteyden tiepalveluihin, palokuntaan, jne. Niillä niitä vilkkuja pimeeseen riittää.
Joka tapauksessa on yllättävää, mitä pahaa noi renkaanriekaleet voi saada aikaiseksi. Mulla kävi säkä. Prätkällä voi oikeesti päästä hengestään. Onneks en itte aja enää prätkällä pimeellä.
... jotain piti muistaa
Täällä oli monia hyviä mielipitetä asiasta, kuten toivoinkin... Ensinnäkin, joku mainitsi aivan oikein, että kun se rengas RÄJÄHTÄÄ, niin sen kyllä kuulee... On kuin tykinlaukaus... Toinen pointti, minkä bongasin ja mikä pitää myöskin paikkansa, oli se että, ne rojut pitäisi omatoimisesti, aiheuttajan toimesta korjata pois... Ja nyt tulee, se mutta... Kun se räjähdys tapahtuu, ei kuskilla ole välittömästi mitään tietoa, mistä rengas räjähti, menikö yksi vai useampi rengas kerralla?? Oliko kärryn, vai vetäjän rengas/renkaat kyseessä... Tästä syystä, en ainakaan henk.kohtaisesti suorita mitään hätäjarrutusta, voi lähteä nimittäin koko paska käsistä, ei hyvä!!... Nätisti jarruttaen, ollaan tapahtumapaikasta, 200-300 metrin päässä, se renkaan pinta on sillä jossain, jos siitä jäi jotain jäljelle... Tästä päästään, kolmanteen pointiin... Sitä sinivaloa ei ole meillä, ei edes punavaloa, millä voisi varoittaa autoilijoita... Kolmas pointti, minkä noin äkkiä bongasin, oli se että arvostus ammattikuljettajia kohtaan, nousisi uusiin sfääreihin, jos ne korjaisivat omat romut sieltä tieltä pois... Ihan asiaa, mutta ei ketään voi velvoittaa, menemään 200-300:aa metriä taaksepäin, sysimustalle motarille hakemaan renkaan riekaleita, ilman hätävaloja tai mitään turvaa... Vai voiko ??
PS. Koittakaa kaikki motoristit, ohittaa se rekka ripeästi ja mahdollisimman kaukaa vasemmalta, kun koskaan ei tiedä, koska se rengas sanoo sopimuksensa irti... Näin itse teen... Jos, se rengas räjähtää ja olet lähi tuntumassa, niin ei hyvä heilu... Ihan vaan varoituksena *....
Kawasaki 1100 ZZR -91
Suzuki GSX 1300 R *-00
Suzuki GSX 1300 R *-08
+300 km/h Club of Finland
Ittellä kajahti kärryn ekalta akselilta rengas tossa pari kuukautta sitten Linnatuulen kohilla tos Janakkalassa, onneks itellä kävi niin hyvä tuuri et pysy runko kuitenkin yhessä kasassa viel vanteen ympärillä. Kuitenkin sen verran kova jysäis oli et rikko jarrulinjan samalla. Mutta vahvasti epäilen, että jos renkaasta ois pintaa lentänyt motarille niin en ois käynyt niitä sieltä ilman vilkkuvaloja hakemassa.
- I will go on my way from the cradle to the grave. -
Kai sullakin on rekassa hätävilkut?(Crivil @ Marras. 22 2011,03:54) kirjoitti
Oon nähnyt semmoset rekassa päällä ja kyllä moiset kertoo ainakin edes hieman hereillä olevalle autoilijalle että jotain tötöä olis edessä.
Voisi kuvitella että yleensä raskaan kaluston varusteisiin kuuluu turvaliivit, ainakin monilla tehdasalueilla moiset vaaditaan kaikilta. Lamppua pitäisin kyllä itse mukana jos moista ei kaluston varustukseen kuulu.
Fiksuahan olisi että laki velvoittaisi tietyt vehkeet kuskille aina mukaan kun isoilla autoilla liikutaan.
08 EXC-R 450 * 10 SM R 990 (ex) * 10 SMC 690 (ex) * 06 GSX-R 1000 (ex) * 05 exc 525 (ex) * 03 636 (rip)
Renkaan puhkeamista ei voi estää, mutta mitens toi mchuurteen "jääongelma" kuinka moni kuski tarkistaa sen ennen ajoon lähtöä?
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Kerran pamahti vastaantulevan rekan tienpuoleinen perävaunun rengas maantiellä just autoni edessä, minulla vauhtia noin 80 km/h, rekalla varmaan saman verran. En heti tajunnut ees mitä tapahtui, hirveä pamaus ja pöläys ja ropinaa perään. Pinnoitteen kappaleita lensi autoni keulaan. Vedin auton tien sivuun, tarkistin pienet vauriot ja eikun rekan perään. Tielle ei kumista jäänyt isoja kappaleita.
Kuski oli pysäyttänyt linja-autopysäkille. Kävin ottamassa tiedot ylös mutta kun kyseessä oli työsuhdeauto niin en tehnyt edes vahinkoilmoitusta maalivaurioista.
Tuli silloin mieleen että mitähän jos olisin ollut pyörällä liikenteessä. Jo se pelkkä säikähdys olisi voinut laittaa minut tekemään jotain typerää, kuminpalat siihen päälle 150 km/h päin näköä... auts.
Toivottavasti ei satu kenellekään kohdalla pyörällä.
Heritage Softail -97 + S&S 124" (2030 CC)
joo, niitä rekan pyöriä kyllä joskus irtoilee... ja se menee yleensä pitkälle. Tuommoinen onkin melkoinen painajainen vastaantulijalle – onneksi todennäköisyys on kuitenkin aika pieni!(KariFi @ Marras. 21 2011,14:31) kirjoitti
Onkohan noissa muuten pakollisena mitään lukkopulttisysteemiä, tai muuta varmistinta?
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Anteeksi mutta nyt kyllä pikkuisen vituttaa. Ensin tehdään riekaleista ongelma ja sitten levitellään käsiä kun ei sinne tielle uskalleta mennä ilman liivejä ja lamppuja.
Pitäisikö ne vaikka käydä itse hankkimassa? Tai pyytää vaikka työnantajalta sen joulupullon tilalle?
Se ammattikuljettaja jota asia oikeasti kiinnostaa, on varmaan jo hankkinut sen punaisen tötsän sen ledilampun nokkaan ja vetää sen turvaliivin niskaan joka varmasti autosta löytyy.
Ennen keikalle lähtöä sama kuski kävelee kärryn ympäri ja tsekkaa pallot ja valot kytkemisen jälkeen samalla reissulla kun katsoo että ilmajousitus on oikeassa asennossa. Sen jälkeen hän ajaa telineen kautta talvikelillä ja kurkkaa onko siellä päällä jäätä.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Ne hätävilkut kyllä varmaan onkin päällä, jos se rekka seisoo siellä tien poskessa, mutta ne varotusvalothan pitäisi olla myös jo siellä 200-300 metriä ennen niitä tiellä olevia rojuja ja mahdollista jalankulkijaa joka niitä keräilee pois.(iirot @ Marras. 22 2011,07:40) kirjoitti
Joten vielä yksi lisävaihtoehto aloitukseen, soitto hätäkeskukseen ja kertoa, missä kohtaa mahdollisesti on rojua tiellä, niillä kun olisi ne kunnon siniset vilkkuvalotkin käytettävissä.
Aika hurjaa tosiaan on syksypimeällä mennä itse sinne ajoradallekin juoksentelemaan ja väistelemään autoja varsinkin jos liikenettä on reilummin ,vaikka huomio liivitkin olisi päällä.
Huomio kuitenkin aika monella kiinnittyy enemmän niihin edessä oleviin vilkkuihin, eikä niin tarkasti siinä välissä olevaan tiehen ennen vilkkuvaloja.
Ja lopuksi, jos ei ole ihan pakko mennä siitä rekastakaan heti ohi, niin pitämällä 200-300m turvaväli siihen, antaa kummasti vaan näkyvyyttä ja edessä oleville tapahtumillekin kummasti lisää aikaa toimia ja väistää.
Taitaa 200-300mm "turvaväli" olla enempi realismia.(avanoma @ Marras. 22 2011,08:59) kirjoitti
Siinä onkin muuten eräs varsin simppeli jippo, millä motoristi voi helposti parantaa osakkeitaan tässä pelissä.
Jos ottaa tavakseen roikkua aivan siinä edessä ajavan takakontissa ´kiinni´, niin herttaisen vähissä on mahkut toimia, mikäli sieltä edelläajavan alta putkahtaa jotain yllättävää. Autoista tippuneet pakoputken pätkät on eräs esimerkki tällaisista, niitä olen itsekin joutunut joskus väistelemään. Saattavat nousta jopa ilmaankin, jos edellä ajava ajaa sopivasti niiden päältä, siitä on jo leikki todella kaukana. Isot montut on toinen ikävähkö ylläri, ei ehkä niin kovin usein Suomessa, tosin tienpito tuntuu kyllä meilläkin menneen alaspäin.
Liian lähellä ison ajoneuvon takana ajaminen ei siksikään ole suositeltavaa, että silloin jää helposti havaitsematta esim. sivuteiltä tulijoiden, tai vastaantulevien vasemmalle kääntyvien vinkkelistä.
Siis varsin yksiselitteinen asia kaikenkaikkiaan. Silti tuolla näkee aika useinkin ns. tuuriinsa luottajia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä