Talvijutailun (Touring) riskiarvioitia by mchuurre
Elikkäs tuli vaan mieleen jotta oliskos tämmöselle "manuaalille" kysyntää vai onko se vain tuolla kurapyöräilijöitten puolella kun on nämä talvijutaushemmot ?
Luonnos vasta kyseessä asiateksti puuttuu kokonaan ja jos alkaisin oikein syventymään tähän niin varmaan noi alakohdat voisi vielä tuplaantua.....
Emmäätiijä...sanokaa ny joku osuko- uppos vai menikö kaukaa huti
LUONNOS: Rel 1
1. Moottoripyörä
1.1 -Jäätymisen vaikutukset
-Jarrut
-Valot
-Vaijerit
-Moottorinohjaus
-Polttoaineen syöttö
-Ilmansuodatin
-Lokasuojien sisäpinnat
-Iskunvaimennus
-Jäähdytysjärjestelmä
-Akku
-Lyijyakku
-Kuiva-akku
-Moottoriöljy
-Vaihteisto sekä kytkin
-Lukot (tankkaus + ohjaus)
1.2 -Varustaminen
-Rengastus
-Lisävalolaitteet
-Lämmittimet
-Lisäsuojat (ajoviima)
-Latausjärjestelmä
-Akkukapasiteetti
-Apukaapelit
-Vaijerivoitelut
-Synteettiset voiteluaineet
-Kaatumaraudat /suojat
-Madaltaminen / madallussarjat
-Erikoistyökalut
1.3 -Kunto
1.4 -Painoluokka
-Isot matkapyörät
-Isot endurot
-Endurot
-Piikit
-Mopot
1.5 -Koko
1.6 -Rengastus
-Vakiorengastus
-Kesärenkaat
-Karkeakuvioidut renkaat
-M+S renkaat
-Välikelin renkaat
-Endurorenkaat
-Jääratarenkaat
-Omakuviointi
-Nastatyypit
-Kuluminen vs. ajonopeus
-Liimat
-Tasapainoitus
-Koon vaikutus
-Painoluokitus
-Vyörengas vs. ristikudos
-Profiilin tai rengaskoon vaihto
-Kulutuskesto
-Rengaspaineet
-Sisärengastyypit
-Solukumit
-Vauriokorjaus
-Ulkorenkaan paikkatyypit
-Paikan kesto
-Varastointi
-Vanheneminen
-Tyypilliset vauriot
-Lumiketjut & tilapäisvälineet
1.7 -Valolaitteet
-Ajovalo
-Takavalo
-Suuntavalo
-Lisävalot
-Haluvalot
-Kypärävalot
-Hätä- / taskuvalot
-Majakat & muut vilkut
-Polttimot
-LED
-XENON
-Pyrotekniset valaisulaitteet
1.8 -Lämmitys
-Moottorin hukkalämpö
-Kahvalämmitys
-Satulan lämmitys
-Visiirin lämmitys
-Thuliliivit
-Sähköiset alusasut
-Lämpöpohjalliset
-Vesikiertoiset ajopuvut
-Akut vs. paristot
-Vastuslangat (Kenthal)
-Mitoitus & laskentakaavat
-Sulakkeet & kytkimet
-Kemialliset lämmittimet
-Mukana pidettävät lämmittimet
-Pyrotekniset lämmittimet
-Kaasut
-Trangiat
-Bensiinikäyttöiset
-Tilapäiset lämmittelypaikat
1.9 -Tuulensuoja
-Katteettomat pyörät
-Katteelliset pyörät
-Katteet
-Puolikatteet
-Tuulilasit
-Tilapäiset tuulisuojat
-Tankohuput
1.10-Jäänmuodostus
-Rakenteet
-Ohjaustanko
-Jarrulevyt
-Valolaitteet
-Tuulilasi
-Polkimet
-Suojaus
-Irroitus
-Sulatus
-Kuumavesi
-Kuumailma
-Liekkikuumennus
-Glykolikäsittely
1.11-Laukkuvarustus
-Sivulaukut
-Perälaukku
-Tankkilaukki
-Reppu
1.12-Tavaroiden sidonta ja kuormaus
-Tarakka
1.13-Lisävarustus
-Painoa lisäävät
-Painoa vähentävät
-Sähkötoimiset
-Mekaaniset
1.14-Yhteysvälineet
-GSM
-PMR
-Netti
2. Ohjastaja
2.1 -Jäätymisen vaikutukset
2.2 -Ajonhallinta
-Reaktioaika
-Tuntoaistimus
2.3 -Ajokokemus
2.4 -Koko
2.5 -Kylmänkesto
-Harjoittelu
-Tupakointi
-Alkoholin käyttö
-Liikunta
-Avantouinti
2.6 -Tasapainon hallinta
-Harjoittelu
-Iän vaikutus tasapainoon
-Satulakorkeus
-Jalkatappien sijoitus
-Pysähtyminen
-Pysäköinti
2.7 -Pukeutuminen
-Ajopuvut
-Ajosaappaat
-Ajokäsineet
-Kypärät
-Alusasut
-Kasvomaskit
-Ajolasit
-Kalvopuvut
-Villa
-Angoravilla
-Windstopper
-Neopreeni
2.8 -Kunto
2.9 -Väsymyksenhallinta
-Lepo
-Lisäravinteet
-Liikunta
-Piristeet
-Kuulonsuojaus
-Tauot
2.10-Ravinto
-Kasvisruokavaliot
-Juominen
-Alkoholi
-Kuivavalmisteet
-Lämminateriat
-Hedelmät
-Välipalat
2.11-Lepo
-Ajoaika
-Ikä
-Säännöllisyys
-Kylmän vaikutus
2.13-Paleltumat
-Luokitus
-Ajoviiman vaikutus (taulukko)
-Ennakointi
-Oireet ja tunnistaminen
-Ensiapu
-Jälkihoito
2.14-Näkökyky
-Ajolasit
-Silmälasit
-Yönäkö
-Visiiri
2.15-Pimeänäkö
-Valaistus
-Ravinto
2.16-Sairaudet
-Haittaavat tekijät
-Estävät tekijät
-Lääkitys
3. Ajokeli
3.1 -Säätyypit
3.2 -Kitkakertoimet & jarrutusmatkat
-Sula asfaltti
-Kylmä asfaltti (ilmaa kylmempi)
-Kylmä asfaltti (ilmaa lämpöisempi)
-Jää
-Lumi
-Uusi lumi
-Polannejää
-Paannejää
-Suojalumi
-Pakkaslumi
-Vitikeli
3.3 -Näkyvyys
-Valaistus
-Lumisade
-Vesisade
-Häikäisy
-Jäänmuodostus
-Huurtuminen
-Pakokaasupilvet
3.4 -Merisää
-Radiotiedotukset
-Ajo rannikkoalueilla
3.5 -Ennusteet
-Lyhytaikaiset ennusteet
-Pitkäaikaiset ennusteet
-Keskilämpötilat eri paikkakunnilla
-Luetettavuus
3.6 -Vuodenaika
-Aikainen kevät
-Myöhäinen syys
-Terminen talvi
-Arktinen talvi
3.7 -Vuorokauden aika
-Yöajo
-Aamu
-Keskipäivä
-Kaamos
3.8 -Pakkaspurevuus
-Ajonopeus
-Tuulen vaikutus
3.9 -Lauhtuminen
-Nopea lauhtuminen
-Keskimääräinen lauhtuminen
-Hidas (pitkäkestoinen)
3.10-Akilliset säätilan muutokset
-Vesisade (alijäähtynyt vesi)
-Räntäsade
-Nopea jäätyminen
.Musta jää
3.11-Liukkauden esto
-Auraus
-Hiekoitus
-Natriumkloridi
-Suolaliuos
-Kaliumformiaatti
-Sulamisvesien johtaminen
3.12-Ennakointi
3.13-Varautuminen
3.14-Kelivaroitukset
3.15-Tärkeät puhelinnumerot eri maissa
Hätänumerot
Tiepalvelunumerot
Tielaitokset Destia ym.
3.16-Kelikamerat suomessa & muut linkit
3.17-Kelikamerat muissa maissa
3.18-Tiestön talvihoitoluokat suomessa
4. Ongelmatilanteet
4.1 -Jäähtyminen
4.2 -Jäätyminen
4.3 -Moottorihäiriöt
4.4 -Kylmästartti
4.5 -Jäähdytysjärjestelmän tukos
4.6 -Huono näkyvyys (LVP-menetelmä)
4.7 -Luisto
4.8 -Sutiminen
4.9 -Jatkuva luisto
4.10-Tieltä suistuminen
4.11-Kiinni juuttuminen
4.12-Kaatuminen
4.13-MP:n alle jääminen
4.14-Hinaus
4.15-Aura-auton kohtaaminen
4.16-Aura-auton ohittaminen
4.17-Keskivalli
4.18-Kaistavallit
4.19-Sulamisvedet
4.20-Jäällä ajo
4.21-Kelkkauralla ajo
4.22-Väsymys
4.23-Paleltuma
4.24-Tilannetajunnan menetys
5.Talviajon erityispiirteitä
5.1 Lappi
-Talvinopeusrajoitukset
-Kelkkaurat
-Porovaara
-Suolaamattomat tiet
5.2 Ruotsi
-Vägverket / Trafikverket
-Kolonna-ajo
-Venterumit
-Hätämajoitteet tunturialueilla
5.3 Norja
-Statens Vegvesen
-Kolonna-ajo (kolonnekjöring)
-Yösulkukohteet (nattestenging)
-Talvisuljetut (vinterstengte)
-Tunneliajo
-Lumivyöryt
-Odotushuoneet (venterum)
-Hurtigruten talvella
5.4 Saksa
-Talvi-autobahn-ajo
-Autobahn:in talviajonopeudet
-Katujen suolaus kaupungilla
-ADAC
5.5 Itävalta
-Sulkukohteet
-Ketjujen / nastojen käyttö
-Urean ruostuttava vaikutus suojaamattomiin metalliosiin
5.6 Muut maat
-Kesken….
Ja olisihan sitä paljon muutakin mitä en nyt tähän puolessa tunnissa kerinnyt pläjäyttää...mutta josko sitä jostain tämmösestä olis lähdettävä liikeelle ?
![]()
Eikun vaan kirjoittamaan kaikille talvimotoristeille opusta. Taitaa aika Antero Vipunen muodostua![]()
-07 GSX-R 600, -09 YZF-R1, -10 GSX-R 750, -11 YZF-R1, GSX1300R -08,
Aika kattava lista..listaan voisi vielä lisätä turvavarusteet: hätäraketti.sukset,lumikengät,lumilapio.jääskrapa, lumiharja...
<br />
Jotai tuollaista laajuutta *se ennakointi talvikäyttöön tarvinnee .
Nuo ulukomaat minulta varmaan jää vähemmälle .
Jos nyt naapuri kylille ehkä ja Muurameen kohan Päijänne jäätyy . Tuossa oli jo lahtien perukat jäässä . Että kohta päästään.
Minä olen nyt toista päivää jo vienyt roskatkin ulos Klanin lämpöpuku ylläni ,varmuuven vuoksi *:
Jäänaskalit kaulassa ulkona kulkenut .
Aina kun Gessulista puhutaan uutena hankintana tulee vääjäämättömästi esille uppoaminen suohon ja sen iroitus .
Suolla ajo ei niinkään enää kiinnosta kun aikoinaan tuli Husgvarnoja ja XT:itä sieltä kammettua ihan riittävästi .
Mutta tuo nietokseen juuttuminen taitaa olla melkoinen riski myöskin jos sinne tupsauttaa sen verran vauhdilla että hokit ei tapaakkaan enää maata.
Senpä vuoksi olen suunnittelemassa Gessuliin kiinnikkeitä vinssikoneistolle sekä taakke että eteen .
Tuossa Savenmaalla on mukana kait pylpyräkin että jos sillä pärjisi.
Täytyy jattää tankkilaukkuun tilaa tuolle mutta apuvaijeri , maakiilat ja moukari vähän askarruttaa että mihin ne saa mahtumaan .
Ongelmahan nietokseen juuttumisessa on että minne saa vaijerin kiinni .
Akkukäyttöinen Hilti on harkinnassa jos routaiseen maahan saisi ammuttua kourallisen nelituumaisia niin eikö se pitäisi tarpeeksi varsinkin jos asvalttiin asti löytää .
Minulla on kokemusta jo postiautolla hinaamisesta kun Naarajärvellä putosin ojaan ja ystävällinen kuski pysäytti ja mummut katseli ikkunoista kun minut vedettiin linjurilla ylös ojasta .
Mutta saattaa joskus yönsydännä tuiskuyönä tulla aika pitkäksi jos terveet ihmiset pysyvät vain tuvassa niin on kyllä kehitettävä joku ankkurointi systeemi .
No tämä nyt meni vain pelastamiseksi
Mutta sitten yksi juttu on tuo eväiden kuljetus että onko kukaan käyttänyt kylmälaukkua lämmittimenä ja löytyykö Gessulin takalaukun kiinnittimeen välikappaletta lämpölaukulle . Tai voisihan toisen sivulaukunkin vaihtaa lämpölaukuksi. Se pelkkä tyrös laatikko ei jaksa kolmea päivää pitää eväitä sulana kyllä sen on sähöllä toimittava . Laitetaan sellainen rele että ajon aikana vain lämpiää voi muuten startti tihkasta helposti.
Eihän siittä mitään tule jos ei veitsi voihin pysty jos malttaa vartin tauvon pitää ja syöjä samalla .
Ei trangialle kerkiä voita lämmittämään jos jotai velliäkin pitäis vilauksessa saada.
Triumph Tiger 800 XRX
Vaikka aihe onkin konkreettisella tasolla pikkuisen kaukana realisoitumisesta, niin silti kiinnostaa... Oikeastaan eniten toi nastapolitiikka ja se käytännön pitopuoli.. Näkisin itte kaksi osa-aluetta, matkamotoristeilyn ja sitten semmosen metsäteillä winterwonderland-tuppinurin rokken-roll vetoa... Viimeiseksi mainittu on aika selkee homma, lunta vaan tarpeeksi ja nastapiikkirengasta alle. Mutta entäs toi maantiepuoli, jossa suurimmaksi osaksi keli on joko paljasta asvalttikeliä tai paljaat asvalttiurat. Siis että pääsääntöisesti ropajaa nastat pikipintaan. Mutta siinäpä se on sitten kun jos tulee se lumilaikku niin sitten on etuen alta heti jos ei ole kunnon piikkiä alla? Kunnon piikit taas katoaa asvaltilla rullaillessa? Vai riittääkö matala "autonrengasnasta" pitämään etusen ohjauskykyisenä -> jos niitä nastoja on enemmän kun laki sallii? Selvää touhuahan tää on jos ollaan alueella missä lumi tulee tielle talvella ja lähtee keväällä pois (iikkinastaa alle ja vetoa), mutta täällä alempana ja lännempänä tienpinta vaihtelee kivestä lumeen ja lumestä jäähän ja jäästä loskaan ja vesipintaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Katsopas shy tuon Satapiikin sivut noista nastoituksista.Mun ja muiden kokemusten mukaan liian kova vauhti on se pahin nastojen tuhoaja asfaltilla.Siellä on edelleen harrastajapakettitarjous kelvollisista piikkirenkaista joilla on ilo loirottaa lumisia pikkuteitä ja vaikka jäälläkin.
Adve osaa taas kertoa kuinka ne nastat kesti rautahanurin talvikelissä,tuskin siellä paljon mentiin pikkuteillä.
Tuo jo mainittu lapio tuli mieleen monta kertaa talvella kun kaverin afrikkalaista työnnettiin ja vedettiin kohti iniön rantaa.
Reipas kinos kantavaa lunta niin ei yltä rengas maahan kun mopo keikkuu lumen päällä panssarin varassa, tiukassa oli.
Eihän tuollaista salakavalasti nousevaa kinosta edes huomannut aakealla jäällä ennen kuin oli ns. liian myöhäistä.
Kyllä pienillä moponastoillakin pärjäilee ! Itellä ollut tähän asti joko ei mitään tai sitten pelkkää moponastaa. Kuvan 5:sta takana harvakseen ja 6;sta edessä vieläkin harvempaan mut keskellä. Tuo n:o 6 on t o d e l l a pieni, mutta ihmeen hyvin se vakavoittaa menoa !!(shyhander @ Marras. 22 2011,16:50) kirjoitti
Mittakaavasta ei saa kunnolla selkoa mutta tavallinen autonnasta jää tuohon 5:sen ja 4:sen (rekkanasta) väliin.
Täältä keski-suomesta kun suuntaan tuonne Harstad:iin niin onhan tuossa semmoset 1000km sulaa mustaa ja sama takaisin, mutta kaksi tuollaista tai vastaavaa reissua (ja ollut painoa päällä) olen tuommoisilla moponastoilla jutaillut ja tähän mennessä vain yksi (1) nasta on edestä ja takaakin lentänyt pois, näyttäsi muut olevan vielä sitkeästi renkaissa kiinni vaikka ei ole liimattu! Näin talvisin tuolla on muutenkin se yleinen talvinopeusrajoitus käytössä että ei kai se nyt hirviän iso ropleemi ole 80km/h +5 jutailla...?
Ja se menee juuri noin kuten rellonen tuossa haastoi: asfaltilla nasta kuumenee rajusti tuon maagisen 80km/h:n jälkeen että vain kipinäsuihku alkaa näkymään vaikka olisi miten kovapalaa.
Mutta kokeilen nyt seuraavaksi enduronastaa (N:o 3) edessä ja takana sekä reunoille laitetaan tuota pitempää (N:o 1). Liimalla kiinni ja valkoisella ajoa niin paljon kun vaan mahdollista....
Tuossa joskus yhden talven ajoin endurolla mantiellä ja ainakin siihen oli hyvä yhdistelmä - karkeat renkaat joihin sitten henkilöauton nastat. Eli nastat pitää jäällä ja karkea kuviointi lumella!
PS. liian pitkät nastat taas tekee ajamisesta hankalaa paljaalla tiellä, näin on viisaammat kertonut!
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Seuraavas reissus olikin sitten lapio mukana,vaikka ei tarvittu *(Seikkailu_R @ Marras. 22 2011,17:28) kirjoitti
https://picasaweb.google.com/1161687....5305634
Niin ja tohoon listaan vielä et älkää missään nimessä suunnitelko mitään pidempiä matkoja sähkölämmityksen varaan,se kun periksi antaa keskellä yötä jossain kaukaa kaikesta ja pakkasta alle 20 astetta niin ei lupaa hyvää jos ei pysty työntää pyörää juoksemalla vieres et pysyy lämpimänä läpi yön!!!
Kerrospukeutuminen on kaiken A ja Ö ja hifistellään sitten niillä sähkövermeillä välillä jos haluaa mutta ei voi laskea sen mukaan et niillä pärjää,ne kun menee aina pahimmas paikas rikki tai muuten vaan ei toimi.
Vaan ompiko noista pyörännastoista mitään lakia?(shyhander @ Marras. 22 2011,16:50) kirjoitti
Sama määrä ja koko kuin autossakin, saa sijaita tasaisesti renkaan kulutuspinnalla.(hra1150 @ Marras. 22 2011,21:19) kirjoitti
Vai olikos nämäkin jo muuttuneet, siis autojen osalta?
Seuraavas reissus olikin sitten lapio mukana,vaikka ei tarvittu *(Adve @ Marras. 22 2011,20:20) kirjoitti
https://picasaweb.google.com/1161687....5305634
Niin ja tohoon listaan vielä et älkää missään nimessä suunnitelko mitään pidempiä matkoja sähkölämmityksen varaan,se kun periksi antaa keskellä yötä jossain kaukaa kaikesta ja pakkasta alle 20 astetta niin ei lupaa hyvää jos ei pysty työntää pyörää juoksemalla vieres et pysyy lämpimänä läpi yön!!!
Kerrospukeutuminen on kaiken A ja Ö ja hifistellään sitten niillä sähkövermeillä välillä jos haluaa mutta ei voi laskea sen mukaan et niillä pärjää,ne kun menee aina pahimmas paikas rikki tai muuten vaan ei toimi.[/quote]
No joo !
Kyllä tässä ennenkaikkea pelonsekaisin tuntein odotellaan kelejä että pääsee varovasti harjoittelemaan .
Ei varmaan Keski-Suomalaisillakaan pääteillä ole hirveästi todellisia lumipolanteita välimallin nastarenkailla ajettavaksi.
Mutta onhan täällä noita pikkuteitä ihan riittämiin joita olen katsellut jo pari talvea ,sillä silmällä ja nyt Gessulilla kartoittanut .
Toinen tapa harrastaa talviajoa lienee sitten Päijänne jonne mulla on kotoa 300 metriä .
Siellä lienee vilkas liikenne talvellakin että jälkiä löytyy ja tietty joskus niitä kinoksiakin .
Pukeutumisesta hyviä esimerkkejä otettaisiin ilolla vastaan .
Esimerkiksi käsineiden valinta minulla tuottaa ongelmia .
Lämpimät , pehmeät,taipuisat ja hyvän ajotuntuman omaavat talvikäsineet taitaa olla mahdottomuus.
Triumph Tiger 800 XRX
Tankorukkaset nyt ainakin sallii hieman kevyempien hanskojen käytön.
Kahvoihin lämpöä vielä lisäksi niin aika pitkälle pärjää perus (suomen) kesä hanskoilla.
Paksummat tumput varalle.
Hanskat tuollaset on itellä käytössä ja aikas lämpöset ovat, ei mene tuuli lävitte ja eipä noi halua oikeeen kastuakaan.
Testiajon aikaan oli reilu -25°C keli ja jalkoihin tarttee hommata lämpimämmät kengät, joilla vielä saa tuon tohtorin potkittua vielä käyntiinkin.
Eipä talveksi ole muuta ratkaisua kuin kerrospukeutuminen ja niiden puuvilla vaateiden hyllytys.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein