Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 77:sta
  1. #1
    Taas on huokaistu yhden Turku-Hesa-Turku-reissun jälkeen.
    Keli mitä mainioin, 3-4 astetta lämmintä, pilvipoutaa, pientä tihkua. Vain sen verran, että tiestä nouse hento kurasumu. Sade ei riitä puhdistamaan visiiriä. Moottoritie on auki, isompaa vaihdetta ja hanaa. Vähän pois, ei liikaa. Vauhti 120, ehkä 2-3 yli. Kaikki hyvin, rentoa ajoa.
    Paitsi aamuruuhka. Tottakai ihmisten pitää töihin ehtiä, ja rekkojen kuljettamaan rahtia. Ei hätä, rekka vetää 85-87 oikeaa kaistaa, muut ohittavat vasenta kaistaa. Pari pykälää alas, kaasua pois ja ohitusjonoon mukaan. Vauhti 90-95. Autoja edessä 30. Henkilöautoja ja pari rojupakua, jotka yleensä ajavat sen verran kun komero kulkee. Ei minulla kiire ole. Ei koskaan moottoripyörällä. Muutama kilometri osana jonoa ei rasita. Pitää vain jättää turvaväli! Ai mikä? Se on se matka, jonka kura nousee edellä ajavan auton takapäästä ylöspäin tuohon visiirin korkeuteen, tukkien tuon tuulilsin umpeen. Muutenkin kivampi ajaa 30 m edelläajavan takana, kuin roikkua liukkaalla tiellä purkurissa.
    Ok. Turhaa marinaa. Turvaväli 100 m ja jos joku tulee siihen väliin, pidetään 100 m siihen. Mutta ei. Mehän käymme EAK:n kerran vuodessa ja pari kertaa radalla harjoittelemassa, mutta sitten ilmestyy se B-korttilainen halpatuontiaudilla taakse. Ei työnnä, mutta mopon vertaa ei ole matkaa takarenkaaseen. Kiroaa vielä kännykkäkäteensä tien tukkeena olevan motoristin. Keinot ovat vähissä, miettii vain mitä tehdä, kun tietää että B-kansalainen ei tee mitään, jos joudun jarruttamaan. Mutta kas, B-mies oivaltaa samalla, kun hänen aivonsa toimiva osa hiiltyy, hän koukkaa kännykkä korvalla oikealle, rekkojen väliin, katsoo vasemmalle, avaa suunsa ja huulet tuottavat liikkeen suoltaen ulos aivojen koko kapasiteetin; "vittu". Samalla halpisaudi vaihtaa vasemmalle, kahden metrin päähän eteeni, nostaen kurasumun eteeni. En malta raaputtaa hiekkaa ja pikeä pois uudesta visiiristä, vaan jarrutan vauhdin pois, jotta väli tähän veronmaksajaamme kasvaa, odottamaan tihkusateen puhdistavan visiirin, kunnes taakse ilmestyy uusi saksanseisoja, aivokuollut B-kuski Nokian E7 korvassa. Haloo!
    No, matka meni hyvin, liittymiä riitti ja ruuhka purkaantui vartissa. Vauhti kasvoi ohituskaistalla, mutta ei kaikilla. Visiiristä näki ulos, tie oli kuiva. Vauhtia oikeasti alle sakkorajan. Näillä itsetuntoisilla autoverosäästäjillä uskallus oli loppu ja koko aivokapasiteetti tarvittiin älypuhelimeen. Tulivat vastaan, samaa kaistaa, perä edellä. Samat autot. Satanen lasissa. Sen verran olen autoja ajanut elämäni aikana, että uskon että on parempi, jos ei uskalla autoa ajaa motarilla yli satasta, kannattaa kulkea junalla. Siitäkään ei tiedä, koska se on perillä.
    Tätä odotellessa voisi olla parempi alentaa nopeudet sille tasolle, että B-juppikin pärjäisi siellä.
    Oppija.
    Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
    Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
  2. #2
    No sehän oli oma vikasi, mitäs ajoit hitaammin kuin Audikuski edellytti... *

    Ei vaan, eräs typerimmistä tempuista noilla paskanaamoilla on tulla roikkumaan siihen ihan prätkän takarenkaaseen kiinni. Siinä kun tulee joku äkkitilanne, vauhtia päälle satasen ja "turvaväliä" alle 10 metriä, niin motoristi hyvin äkkiä vielä maksaa autoilijan täydellisen idioottimaisuuden hengellään. Tuskin tarkoittavat sellaista riskiä aiheuttaa, mutta voisi sitä päätään välillä vähän käyttää, koska asia on päivänselvä jos sitä vaan hiukan edes viitsii tuumia.

    Toinen henkkoht suosikkini stadin Kehäteillä on nämä itseään ilmeisesti joksikin formulakuskeiksi luulevat, jotka ruuhkaliikenteessäkin suorittavat kaistanvaihdot äkillisellä tempaisulla ratista vasemmalle/oikealle. Mitään vilkkuja ei heillä tietenkään ole käytössä (tällaiseen ajotapaan usein liittyy myös oman etupuskurin oleminen lähes kiinni edellä ajavan takapuskurissa sekä kaikenlainen muu viihdyke ajaessa, kuten kännykkä, eväiden syönti ja nenän sekä takapuolen kaivelu samalla sormella). Jonkun kerran on ollut tarjolla ottaa ihan kunnolla koppi tällaisesta moniosaajasta, mutta olen onneksi tottunut mopoilemaan esimerkiksi Aasiassa, niin ei tuollaiset manööverit tule yllätyksenä. Eli ne pystyy kyllä yleensä väistämään, mutta todella tarkkana täytyy olla, joka hetki.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  3. #3
    Eijeijeiei-ei noin saa toimia... (EI saa jättää >5m turvaväliä) *Mitäs siellä EAK:n kursseilla oikein opetetaan?!

    Oikea tapa on ajaa oikealla ja hoitaa ohitukset splittaamalla hetkeksi vasemman kaistan puolelle, ohittamista "kiltisti" *jonottavien väliin! Vilkkua saa käyttää, mutta se ei ole suositeltavaa, sillä joku tieraivokohtauksen alainen tekee kaikkensa estääkseen aikeesi.
    Jos visiiri paskaantuu, aja maks.10 sekuntia kusipäisen kotilokuskin takapuskurissa (sellaisen tunnistaa helposti = kyllä!) - hän hoitaa lasolit silmillesi, sitten vaan pyyhkäisy... Toimii. Myös vkonloppuliikenteessä.

    Tänne "stadiin" ja varsinkin "aluskuntiin" on pesiytynyt sellainen joukko umpijunttipersuja, että aivan turhaa haaveilet *sivistyneestä liikennekäyttäytymisestä! Pahimmillaan motarilla ryhmitytään vasemmalle kaistalle peninkulman verran, ajetaan sitä 9-kymppiä ja kun rampilleajon aika tulee, tungetaan takaisin oikealle...
    Taajama-alueella taas, jos joku sekaaneksynyt ajelee liikennesääntöjen tai EAK-luennoilla opetettujen "suositusten" mukaisesti, pääsee hän hengestään - tai ainakin pelti paukkuu ja romua tulee.

    Täällä (=Helsingin "metropoli" muk.luk. 150km vaikutusalue) pitää ajaa - ja ottaa tila(nne) haltuun. Niin tekevät *muutkin - eli kaikki me ~99% kuljettajista - jotka olemme ehdottomasti parempia kuin keskivertokuskit... *
    MAD (mean absolute deviation)
  4. #4
    Läheisesti aiheeseen liittyy tämäkin tai ainakin täällä Satakunnan seudulla huomaa seuraavan ilmiön; ajetaan 70-75km/h valtatietä, jossa 80 rajoitus, mutta kun tulee ohituskaistat ja 100 rajoitus aletaankin ajamaan 110:ntä.

    Siinä sitten ohittelemaan kun rysät sijoitetaan juuri näihin pätkiin
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  5. #5
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (mico @ Loka. 14 2011,14:44) kirjoitti
    Läheisesti aiheeseen liittyy tämäkin tai ainakin täällä Satakunnan seudulla huomaa seuraavan ilmiön; ajetaan 70-75km/h valtatietä, jossa 80 rajoitus, mutta kun tulee ohituskaistat ja 100 rajoitus aletaankin ajamaan 110:ntä. *

    Siinä sitten ohittelemaan kun rysät sijoitetaan juuri näihin pätkiin *
    Tuohon itselläni hajoaa totaalisesti pää kun joudun työkseni maakunnissa liikkumaan. Prätkällä tuo on helppo ratkaista sillä, että suorittaa ohitukset muualla kuin ohituskaistoilla, mutta auton kanssa se on välillä hieman hankalampaa. Näitä apasseja jos ohittaa, niin voi varautua armottomaan valoshowhun ohituksen jälkeen, sillä tuollaiset "kaaharisaatananperkeleet" pitää kouluttaa ruotuun välittömästi. Yksi mummeli aljoi n. 60kmh 100kmh alueella ja kun olin sen ohittanut, lähti n. 70-80 vuotias harppu seuraamaan minua 120kmh nopeudella valoja vilkutellen. Muutamaa rekkaa ohittaessani tuo samainen harppu meinasi tintata vastaantulevaan autoon kun mun perään oli pakko päästä. Parkanosta Jalasjärven nesteelle se seurasi. Nesteellä kun menin tankkaamaan, niin näytti sentteriä ja lähti ajamaan takaisnpäin kohti Parkanoa. Oliskohan se seurannut Seinäjoelle asti jos en olisi pysähtynyt...

    Kaupunkiliikenteessä vituttaa nuo ainaiset arpojat, pelkääjät ja fiestakuskit jotka luulevat ajavansa 40t rekalla. Ei voi olla niin vaikeaa liittyä kiihdytyskaistalta liikenteen joukkoon, että pitää pysähtyä kiihdytyskaistalle odottamaan kilometrin mittaista rakoa klo 16 ruuhkaliikenteessä tai ettei uskalleta mennä liikenneympyrään kun puoli ympyrää on tyhjänä. Toinen ihmeellisyys on nämä parkkeeraussankarit jotka vievät lähiömastodontillaan kolme paikkaa kun auto on ajettu niin vinoon parkkiruutuun.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  6. #6
    Lainaa (Juutana @ Loka. 14 2011,14:59) kirjoitti
    Lainaa (mico @ Loka. 14 2011,14:44) kirjoitti
    Läheisesti aiheeseen liittyy tämäkin tai ainakin täällä Satakunnan seudulla huomaa seuraavan ilmiön; ajetaan 70-75km/h valtatietä, jossa 80 rajoitus, mutta kun tulee ohituskaistat ja 100 rajoitus aletaankin ajamaan 110:ntä. *

    Siinä sitten ohittelemaan kun rysät sijoitetaan juuri näihin pätkiin *
    Tuohon itselläni hajoaa totaalisesti pää kun joudun työkseni maakunnissa liikkumaan. Prätkällä tuo on helppo ratkaista sillä, että suorittaa ohitukset muualla kuin ohituskaistoilla, mutta auton kanssa se on välillä hieman hankalampaa. Näitä apasseja jos ohittaa, niin voi varautua armottomaan valoshowhun ohituksen jälkeen, sillä tuollaiset "kaaharisaatananperkeleet" pitää kouluttaa ruotuun välittömästi. Yksi mummeli aljoi n. 60kmh 100kmh alueella ja kun olin sen ohittanut, lähti n. 70-80 vuotias harppu seuraamaan minua 120kmh nopeudella valoja vilkutellen. Muutamaa rekkaa ohittaessani tuo samainen harppu meinasi tintata vastaantulevaan autoon kun mun perään oli pakko päästä. Parkanosta Jalasjärven nesteelle se seurasi. Nesteellä kun menin tankkaamaan, niin näytti sentteriä ja lähti ajamaan takaisnpäin kohti Parkanoa. Oliskohan se seurannut Seinäjoelle asti jos en olisi pysähtynyt...

    Kaupunkiliikenteessä vituttaa nuo ainaiset arpojat, pelkääjät ja fiestakuskit jotka luulevat ajavansa 40t rekalla. Ei voi olla niin vaikeaa liittyä kiihdytyskaistalta liikenteen joukkoon, että pitää pysähtyä kiihdytyskaistalle odottamaan kilometrin mittaista rakoa klo 16 ruuhkaliikenteessä tai ettei uskalleta mennä liikenneympyrään kun puoli ympyrää on tyhjänä. Toinen ihmeellisyys on nämä parkkeeraussankarit jotka vievät lähiömastodontillaan kolme paikkaa kun auto on ajettu niin vinoon parkkiruutuun.
    Tuttua huttua...

    Parhaimmillaan on vitutukseen tullut vetäistyä kerralla noin.6 autosta oikealta ohi siinä vaiheessa kun ohituskaista alkaa ja jokainen tampio ottaa vasemman kaistan, sekä alkaa etsimään pienempää vaihdetta kiihdyttääkseen. Taatusti on kukkahatut kirvanneet, todennäköisesti ollut jopa hengenahdistusta pahimmilla.
    Supermoto
  7. #7
    Hyvin tuttuja ilmiöitä kerrassaan. Näitähän näkee pitkin päivää liikenteessä ollessaan.

    Pakko todeta tähän avartava kokemus Pariisin liikenteestä. Kävin siellä alkuviikosta työasioissa. En ole käynyt aikaisemmin, joten uusi tuttavuus.
    Ensinnäkin siellä on maksiskoottereita varmaan yhtä paljon kuin koko Suomessa on kaksipyöräisiä yhteensä. Niitä huristaa pitkin katuja yötä päivää runsain mitoin. Jotakuinkin kaikissa kortteleissa on pysäköity niitä useita kappaleita vapaamuotoiseen, mutta toimivaan järjestykseen.
    Toiseksi on ihaltavaa kuinka jouhevasti liikenne toimii siellä. Kaikille on tilaa ja splittailu toimii vaivattomasti. Autotkin vaihtelevat kaistoja suurpiirteisesti ja kiireinenkin saa tilaa ilman että se aiheuttaisi valoshowta tai tööttikonserttia eikä liioin taktisia sormimerkkejä.Pariisissa taitaa olla väkeä melkein tuplaten enemmän kuin koko Suomessa, mutta silti siellä ei ole yhtä huonosti toimivaa liikennettä kuin Kehä III:n sisäpuolella.

    En usko, että ranskalaiset tai Pariisilaiset olisivat meitä suomalaisia jotenkin älykkäämpiä tai jollain muulla synnynnäisellä ominaisuudella parempia. Pikemminkin siellä on kulttuuri, jossa ollaan toisilleen ystävällisiä ja huomaavaisia. Myös niille, jotka tekevät virheitä tai ovat muutoin kömpelömpiä liikenteessä - kuten usein turistit. Eli sillä tavoin toimien liikenne sujuu joustavasti ja tehokkaasti.

    Jos sikäläinen liikennekulttuuri olisi yhtä sarvikuonomaista kuin täällä Suomessa, Pariisin liikenne lamautuisi täysin eikä kukaan enää pääsisi minnekään. Kaikki (ajoneuvot) seisoisivat avohässäkässä ja kuskit väläyttelisivät kilpaa valojaan, huudattaisivat torviaan sekä näyttäisivät mitä eksoottisimpia käsimerkkejä ynnä huutelisivat naama punaisena toisilleen alatyylistä vokabulääriä.

    Päästäänköhän Suomessa ikinä samalle liikennekulttuurin tasolle kuin Pariisissa...?
    BMW R1200GSA LC
    BMW R1150GS
    ex: K1600GT, K1200GT
  8. #8
    Tuttua huttua...

    Parhaimmillaan on vitutukseen tullut vetäistyä kerralla noin.6 autosta oikealta ohi siinä vaiheessa kun ohituskaista alkaa ja jokainen tampio ottaa vasemman kaistan, sekä alkaa etsimään pienempää vaihdetta kiihdyttääkseen. Taatusti on kukkahatut kirvanneet, todennäköisesti ollut jopa hengenahdistusta pahimmilla.

    Tämä on rikoksista pahimpia! Kuten myös jos hidastat vauhtia ylämäessä jossa nopeusrajoitus 80 km/h ja taustapeilistä ei näy muuta kuin rekan keula ja tämän jälkeen kiihdytät taas sallittuun nopeuteen!...
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  9. #9
    Vaarivainaallani oli tapana harrastaa nopeusrajoitusten noudattamista ja kaahareiden "kouluttamista" kiihdyttämällä rajusti, jos joku yritti ohi ku vaari veti mittarikaheksaakymppiä. "Ei minua tartte ohittaa, kun ajan rajoituksen mukaan." Kerran nuorisojoukko kireellä corollalla kyllästyi ko. temppuiluun ja paahtoi vaarin nissanista ohi perseet sivulasissa. Mummu meinas repsikan paikalla saada sydänhalvauksen: "Mikä taivaan tähden se oli?" "Ekkös ennen oo persettä nähny?" vastas vaari ja tyytyi tappioonsa. Näitä siviilipoliiseja näkyy edelleen valitettavan paljon liikenteessä. Kaikki vanhat paskamersutkin kulkee yllättävän lujaa juuri esimerkiksi ohituskaistojen kohdalla jyrkkäänkin ylämäkeen. Itse koitan aina siellä kypärän sisällä pitää mielessä, että en ole minuuttiakaan myöhässä ennen kuin olen perillä. Tärkeintähän on kuitenkin päästä ehjänä kotiin.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  10. #10
    itselläni on nykyään lähes lehmän hermot tuolla liikenteessä, varsinkin työmatkalla. yleensä tulee myös valittua vaikka vähän pidempi reitti jos se on liikenteeltään hiljaisempi, joka ei tietenkään aina ole mahdollista.

    kieltämättä hermoja joskus on koeteltu tutuilla mutkapätkillä jos tasaiseen tahtiin eteen tulee autoja jotka ajaa 20 alle tikkarin. silloin voi vain niellä tappionsa ja todeta olevansa väärään aikaan liikkeellä.

    topikin aloittajan kanssa olen samaa mieltä tuosta turvaväliin kiilaamisesta - se on perin ikävää. toisaalta se on pelin henki ja vaihtoehtona on nysvätä oikeaa kaistaa siellä rekan takana.



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  11. #11
    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 14 2011,21:57) kirjoitti
    Vaarivainaallani oli tapana harrastaa nopeusrajoitusten noudattamista ja kaahareiden "kouluttamista" kiihdyttämällä rajusti, jos joku yritti ohi ku vaari veti mittarikaheksaakymppiä. "Ei minua tartte ohittaa, kun ajan rajoituksen mukaan." Kerran nuorisojoukko kireellä corollalla kyllästyi ko. temppuiluun ja paahtoi vaarin nissanista ohi perseet sivulasissa. Mummu meinas repsikan paikalla saada sydänhalvauksen: "Mikä taivaan tähden se oli?" "Ekkös ennen oo persettä nähny?" vastas vaari ja tyytyi tappioonsa. Näitä siviilipoliiseja näkyy edelleen valitettavan paljon liikenteessä. Kaikki vanhat paskamersutkin kulkee yllättävän lujaa juuri esimerkiksi ohituskaistojen kohdalla jyrkkäänkin ylämäkeen. Itse koitan aina siellä kypärän sisällä pitää mielessä, että en ole minuuttiakaan myöhässä ennen kuin olen perillä. Tärkeintähän on kuitenkin päästä ehjänä kotiin.
    Joskus 90 luvun alussa mentiin Virtasalmea kohti kahdella autolla, me edellä ja kaveri perässä. Mentiin ensiksi ohi yhdestä Asconasta, mutta kun kaveri meinasi tulla siitä kanssa ohi vanhalla Hiacella niin alkoi Asconakuski kiihdyttään eikä päästänyt ohi....
    Sitten se saikin ahaa elämyksen ja yritti menä meistä ohi.... rinnalle pääsi samalla tavalla, mutta meillä kuski painoi kaasun pohjaan -73 Plymoutissa, joten sai kyllä karvaasti maistaa omaa lääkettään sen jälkeen - ei ollut Asconalla jakoa......
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  12. #12
    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 14 2011,21:57) kirjoitti
    Vaarivainaallani oli tapana harrastaa nopeusrajoitusten noudattamista ja kaahareiden "kouluttamista" kiihdyttämällä rajusti, jos joku yritti ohi ku vaari veti mittarikaheksaakymppiä. "Ei minua tartte ohittaa, kun ajan rajoituksen mukaan." Kerran nuorisojoukko kireellä corollalla kyllästyi ko. temppuiluun ja paahtoi vaarin nissanista ohi perseet sivulasissa. Mummu meinas repsikan paikalla saada sydänhalvauksen: "Mikä taivaan tähden se oli?" "Ekkös ennen oo persettä nähny?" vastas vaari ja tyytyi tappioonsa. Näitä siviilipoliiseja näkyy edelleen valitettavan paljon liikenteessä. Kaikki vanhat paskamersutkin kulkee yllättävän lujaa juuri esimerkiksi ohituskaistojen kohdalla jyrkkäänkin ylämäkeen. Itse koitan aina siellä kypärän sisällä pitää mielessä, että en ole minuuttiakaan myöhässä ennen kuin olen perillä. Tärkeintähän on kuitenkin päästä ehjänä kotiin.
    omassa tapauksessa ei ole ollut kyse kouluttamisesta,ja tuskinpa rekkakuski hakee ohitusta ylämäessä kun oman auton mittari näyttää lähes 100 km/h, 80 nopeusalueella... eikä taustapeilistä näy muuta kuin rekan keula...
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  13. #13
    Lainaa (jarno73 @ Loka. 15 2011,05:37) kirjoitti
    tuskinpa rekkakuski hakee ohitusta ylämäessä kun oman auton mittari näyttää lähes 100 km/h, 80 nopeusalueella... eikä taustapeilistä näy muuta kuin rekan keula...
    Monesti vaan sen oman auton mittarivirhe on 4-16 km/h.
    Raskaassa kalustossa kun on kalibroidut mittarit ja ne saa kulkea max. 89. Mutta vaikka ne ajaisi tasan 80km/h niin henkilöauton mittari voi jo silloin näyttää jopa 96 km/h. Ja mikäli rengaskokoa on muutettu, niin virhe voi olla jopa suurempi......
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  14. #14
    Lainaa (AXP @ Loka. 14 2011,17:17) kirjoitti
    Hyvin tuttuja ilmiöitä kerrassaan. Näitähän näkee pitkin päivää liikenteessä ollessaan.

    Pakko todeta tähän avartava kokemus Pariisin liikenteestä. Kävin siellä alkuviikosta työasioissa. En ole käynyt aikaisemmin, joten uusi tuttavuus.
    Ensinnäkin siellä on maksiskoottereita varmaan yhtä paljon kuin koko Suomessa on kaksipyöräisiä yhteensä. Niitä huristaa pitkin katuja yötä päivää runsain mitoin. Jotakuinkin kaikissa kortteleissa on pysäköity niitä useita kappaleita vapaamuotoiseen, mutta toimivaan järjestykseen.
    Toiseksi on ihaltavaa kuinka jouhevasti liikenne toimii siellä. Kaikille on tilaa ja splittailu toimii vaivattomasti. Autotkin vaihtelevat kaistoja suurpiirteisesti ja kiireinenkin saa tilaa ilman että se aiheuttaisi valoshowta tai tööttikonserttia eikä liioin taktisia sormimerkkejä.Pariisissa taitaa olla väkeä melkein tuplaten enemmän kuin koko Suomessa, mutta silti siellä ei ole yhtä huonosti toimivaa liikennettä kuin Kehä III:n sisäpuolella.

    En usko, että ranskalaiset tai Pariisilaiset olisivat meitä suomalaisia jotenkin älykkäämpiä tai jollain muulla synnynnäisellä ominaisuudella parempia. Pikemminkin siellä on kulttuuri, jossa ollaan toisilleen ystävällisiä ja huomaavaisia. Myös niille, jotka tekevät virheitä tai ovat muutoin kömpelömpiä liikenteessä - kuten usein turistit. Eli sillä tavoin toimien liikenne sujuu joustavasti ja tehokkaasti.

    Jos sikäläinen liikennekulttuuri olisi yhtä sarvikuonomaista kuin täällä Suomessa, Pariisin liikenne lamautuisi täysin eikä kukaan enää pääsisi minnekään. Kaikki (ajoneuvot) seisoisivat avohässäkässä ja kuskit väläyttelisivät kilpaa valojaan, huudattaisivat torviaan sekä näyttäisivät mitä eksoottisimpia käsimerkkejä ynnä huutelisivat naama punaisena toisilleen alatyylistä vokabulääriä.

    Päästäänköhän Suomessa ikinä samalle liikennekulttuurin tasolle kuin Pariisissa...?
    Tästä tulikin mieleen että pitäisi saada pakolliseksi valtion kustantamana jokaiselle ajokortin hommaavalle tai omaavalle vaikkapa edes päivän ajokokemus jossain tuollaisessa paikassa. Voisi vaikuttaa täällä kotimaassa aika positiivisesti liikennekäyttäytymiseen kun nähtäis että toisinkin voi ajaa ja liikenne toimii eikä kaksi ajoneuvoa aiheuta jo ruuhkaa.
    Honda XL1000VA 2006
  15. #15
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mulle ei kyllä tämmösiä opettajia ole tullu eteen. Päin vastoin on jääny mieleen yks aika hyvän näkösen Audin kuski, joka vilkaisi taakse ja jätti kiihdyttämättä 60 alueen jälkeen ja siirty pikkasen oikeemmalle... Nä minähän päästelin morotellen puhtaalle baanalle...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  16. #16
    Lainaa (Pave. @ Loka. 15 2011,07:05) kirjoitti
    Lainaa (jarno73 @ Loka. 15 2011,05:37) kirjoitti
    tuskinpa rekkakuski hakee ohitusta ylämäessä kun oman auton mittari näyttää lähes 100 km/h, 80 nopeusalueella... eikä taustapeilistä näy muuta kuin rekan keula...
    Monesti vaan sen oman auton mittarivirhe on 4-16 km/h.
    Raskaassa kalustossa kun on kalibroidut mittarit ja ne saa kulkea max. 89. Mutta vaikka ne ajaisi tasan 80km/h niin henkilöauton mittari voi jo silloin näyttää jopa 96 km/h. Ja mikäli rengaskokoa on muutettu, niin virhe voi olla jopa suurempi......
    juu,...mutta tuskinpa rekkakuski hakee ohitus paikkaa ylämäessä...
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  17. #17
    Lainaa (JouniST4 @ Loka. 14 2011,10:40) kirjoitti
    Taas on huokaistu yhden Turku-Hesa-Turku-reissun jälkeen.
    Keli mitä mainioin, 3-4 astetta lämmintä, pilvipoutaa, pientä tihkua. Vain sen verran, että tiestä nouse hento kurasumu. Sade ei riitä puhdistamaan visiiriä. Moottoritie on auki, isompaa vaihdetta ja hanaa. Vähän pois, ei liikaa. Vauhti 120, ehkä 2-3 yli. Kaikki hyvin, rentoa ajoa.
    Paitsi aamuruuhka. Tottakai ihmisten pitää töihin ehtiä, ja rekkojen kuljettamaan rahtia. Ei hätä, rekka vetää 85-87 oikeaa kaistaa, muut ohittavat vasenta kaistaa. Pari pykälää alas, kaasua pois ja ohitusjonoon mukaan. Vauhti 90-95. Autoja edessä 30. Henkilöautoja ja pari rojupakua, jotka yleensä ajavat sen verran kun komero kulkee. Ei minulla kiire ole. Ei koskaan moottoripyörällä. Muutama kilometri osana jonoa ei rasita. Pitää vain jättää turvaväli! Ai mikä? Se on se matka, jonka kura nousee edellä ajavan auton takapäästä ylöspäin tuohon visiirin korkeuteen, tukkien tuon tuulilsin umpeen. Muutenkin kivampi ajaa 30 m edelläajavan takana, kuin roikkua liukkaalla tiellä purkurissa.
    Ok. Turhaa marinaa. Turvaväli 100 m ja jos joku tulee siihen väliin, pidetään 100 m siihen. Mutta ei. Mehän käymme EAK:n kerran vuodessa ja pari kertaa radalla harjoittelemassa, mutta sitten ilmestyy se B-korttilainen halpatuontiaudilla taakse. Ei työnnä, mutta mopon vertaa ei ole matkaa takarenkaaseen. Kiroaa vielä kännykkäkäteensä tien tukkeena olevan motoristin. Keinot ovat vähissä, miettii vain mitä tehdä, kun tietää että B-kansalainen ei tee mitään, jos joudun jarruttamaan. Mutta kas, B-mies oivaltaa samalla, kun hänen aivonsa toimiva osa hiiltyy, hän koukkaa kännykkä korvalla oikealle, rekkojen väliin, katsoo vasemmalle, avaa suunsa ja huulet tuottavat liikkeen suoltaen ulos aivojen koko kapasiteetin; "vittu". Samalla halpisaudi vaihtaa vasemmalle, kahden metrin päähän eteeni, nostaen kurasumun eteeni. En malta raaputtaa hiekkaa ja pikeä pois uudesta visiiristä, vaan jarrutan vauhdin pois, jotta väli tähän veronmaksajaamme kasvaa, odottamaan tihkusateen puhdistavan visiirin, kunnes taakse ilmestyy uusi saksanseisoja, aivokuollut B-kuski Nokian E7 korvassa. Haloo!
    No, matka meni hyvin, liittymiä riitti ja ruuhka purkaantui vartissa. Vauhti kasvoi ohituskaistalla, mutta ei kaikilla. Visiiristä näki ulos, tie oli kuiva. Vauhtia oikeasti alle sakkorajan. Näillä itsetuntoisilla autoverosäästäjillä uskallus oli loppu ja koko aivokapasiteetti tarvittiin älypuhelimeen. Tulivat vastaan, samaa kaistaa, perä edellä. Samat autot. Satanen lasissa. Sen verran olen autoja ajanut elämäni aikana, että uskon että on parempi, jos ei uskalla autoa ajaa motarilla yli satasta, kannattaa kulkea junalla. Siitäkään ei tiedä, koska se on perillä.
    Tätä odotellessa voisi olla parempi alentaa nopeudet sille tasolle, että B-juppikin pärjäisi siellä.
    Aiheutit minulle syvää ahdistusta, koska luulin ihan rehellisesti että kun ohittaa mielenosoituksellisesti oikealta ja vielä kiroaa katseiden kohdatessa, niin ohituskaistan tukkija tuntisi edes pientä häpeää tai syyllisyyttä. Mutta ei. Sinun mielestä siellä missä muut yrittävät rajallisen aikansa puitteissa liikkua paikasta toiseen, yleensä ansaitakseen elantonsa, on sinulla oikeus haitata sujuvaa liikennettä, koska se on harrastuksesi ja muiden pitää ymmärtää ottaa se huomioon sekä kerääntyä jonoksi taaksesi.

    Vaihda julkisiiin, jos suomen nopeusrajoitukset ovat mielestäsi liian korkeat. En ole ainakaan nähnyt vielä Expressbussia, joka sotkisi liikennettä moottoritiellä noin pahasti kuin kuvattu oma toimintasi...
  18. #18
    Haaa! Huomaan, että täällä niin asiantuntevassa orgissa kirjoittaa joku sellainenkin, joka ei osaa lainkaan ajaa moottoripyörää. Noooh, kaikilla meillä on heikkoutemme! Ei.kenenkään tarvitse pois liikenteestä jäädä, jos siellä viihtyy. Ajatuksena täytyy vain muistaa pitää se, ettei harjoittelu tapahdu siellä liikenteen joukossa, ja että tarkoitus on tulla elossa kotiin.
    Oppija.
    Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
    Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
  19. #19
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JouniST4 @ Loka. 17 2011,19:24) kirjoitti
    Haaa! Huomaan, että täällä niin asiantuntevassa orgissa kirjoittaa joku sellainenkin, joka ei osaa lainkaan ajaa moottoripyörää. Noooh, kaikilla meillä on heikkoutemme! Ei.kenenkään tarvitse pois liikenteestä jäädä, jos siellä viihtyy. Ajatuksena täytyy vain muistaa pitää se, ettei harjoittelu tapahdu siellä liikenteen joukossa, ja että tarkoitus on tulla elossa kotiin.
    Jos tää oli tarkoitettu SuzukiV2:lle, niin ei taida pelkkä facepalm riittää...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  20. #20
    En ymmärtänyt Jounin ensimmäistä juttua ja vielä vähemmän tätä viimeisintä.
    Pitäisikö kaikki nopeusrajoitukset laittaa 40km/h niin heikommallakin ajataidolla pärjäisi?
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
  21. #21
    Lainaa (SuzukiV2 @ Loka. 15 2011,14:56) kirjoitti
    Aiheutit minulle syvää ahdistusta, koska luulin ihan rehellisesti että kun ohittaa mielenosoituksellisesti oikealta ja vielä kiroaa katseiden kohdatessa, niin ohituskaistan tukkija tuntisi edes pientä häpeää tai syyllisyyttä. Mutta ei. Sinun mielestä siellä missä muut yrittävät rajallisen aikansa puitteissa liikkua paikasta toiseen, yleensä ansaitakseen elantonsa, on sinulla oikeus haitata sujuvaa liikennettä, koska se on harrastuksesi ja muiden pitää ymmärtää ottaa se huomioon sekä kerääntyä jonoksi taaksesi.

    Vaihda julkisiiin, jos suomen nopeusrajoitukset ovat mielestäsi liian korkeat. En ole ainakaan nähnyt vielä Expressbussia, joka sotkisi liikennettä moottoritiellä noin pahasti kuin kuvattu oma toimintasi...
    On opetettu olemaan väittelemättä idiootin kanssa, koska hän vetää keskustelun omalle tasolleen ja voittaa kokemuksella. Otan kuitenkin riskin.

    Aloitusviestissähän lukee selvästi, että oikealla kaistalla rekat vetää n.85-87km/h. Vasemmalla kaistalla sen sijaan ohittava liikenne vetää sen minkä pystyy (viestissä mainittuna n.90-95km/h). Selvää, eikö? Tässä nyt yksittäinen motoristi voi valita joko oikean tai vasemman kaistan. Olosuhteet eivät varmastikaan houkuttele ns. splittaukseen (tihkusade päällä, rekat oikealla, dorkat vasemmalla). Selvää?

    Päätös liittyä vasemmalla kaistalla kulkevien ohittavien kanssaliikennöitsijöiden joukkoon on tehty. Kuitenkin vasemmalla, nopeammallakin kaistalla on turvallista pitää edellä menevään ajoneuvoon nopeudella 95km/h (hyvälläkin kelillä) ainakin se 100m turvaväli. Etenkin jos kaksi metriä perseen takana tulee henkilöauto. EIKÖS VAAN?

    Nyt päästään asian ytimeen. Sen henkilöauton kuljettaja siinä takana ei yksinkertaisesti tajua, että vaikka hän mielenosoituksellisesti ohittaisi TURVAVÄLIÄ pitävän motoristin oikealta ja koukkaisi takaisin siihen vasemmalla häämöttävälle ei-kenenkään-maalle, hän on silti siinä samperin jonossa, joka ei edelleenkään etene kuin 90-95km/h. Aikaa säästyi perillä mitattaessa joitain sekunteja ja verenpaine on kuitenkin ollut koko vartin ruuhkan ajan kaksi baria. Onnea vaan.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  22. #22
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Juutana @ Loka. 17 2011,20:17) kirjoitti
    Lainaa (JouniST4 @ Loka. 17 2011,19:24) kirjoitti
    Haaa! Huomaan, että täällä niin asiantuntevassa orgissa kirjoittaa joku sellainenkin, joka ei osaa lainkaan ajaa moottoripyörää. Noooh, kaikilla meillä on heikkoutemme! Ei.kenenkään tarvitse pois liikenteestä jäädä, jos siellä viihtyy. Ajatuksena täytyy vain muistaa pitää se, ettei harjoittelu tapahdu siellä liikenteen joukossa, ja että tarkoitus on tulla elossa kotiin.
    Jos tää oli tarkoitettu SuzukiV2:lle, niin ei taida pelkkä facepalm riittää... *
    ROFL. Jos tosiaan V2:lle tarkoitettu, pitänee uusia käsitys siitä mitä tarkoittaa "osata ajaa moottoripyörällä". Harvempi suomalainen, saati orggilainen kuitenkaan on saarella ajanut. *



    Superbike #7
  23. #23
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 22 2011,22:21) kirjoitti
    Nyt päästään asian ytimeen. Sen henkilöauton kuljettaja siinä takana ei yksinkertaisesti tajua, että vaikka hän mielenosoituksellisesti ohittaisi TURVAVÄLIÄ pitävän motoristin oikealta ja koukkaisi takaisin siihen vasemmalla häämöttävälle ei-kenenkään-maalle, hän on silti siinä samperin jonossa, joka ei edelleenkään etene kuin 90-95km/h. Aikaa säästyi perillä mitattaessa joitain sekunteja ja verenpaine on kuitenkin ollut koko vartin ruuhkan ajan kaksi baria. Onnea vaan.
    Asian ytimessä: Jos oikealla kaistalla on riittävästi tilaa ohitukseen on siellä myös enemmän sitä motoristin kaipaamaa turvaväliä. Ja mistäpä se ohittaja tietää, että kuka se kaistan tukko on. Itse ainakin vedän ohi sieltä mistä mahtuu, kunnes vapaata baanaa on edessä. *



    Superbike #7
  24. #24
    Lainaa (Nitrous @ Loka. 22 2011,22:49) kirjoitti
    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 22 2011,22:21) kirjoitti
    Nyt päästään asian ytimeen. Sen henkilöauton kuljettaja siinä takana ei yksinkertaisesti tajua, että vaikka hän mielenosoituksellisesti ohittaisi TURVAVÄLIÄ pitävän motoristin oikealta ja koukkaisi takaisin siihen vasemmalla häämöttävälle ei-kenenkään-maalle, hän on silti siinä samperin jonossa, joka ei edelleenkään etene kuin 90-95km/h. Aikaa säästyi perillä mitattaessa joitain sekunteja ja verenpaine on kuitenkin ollut koko vartin ruuhkan ajan kaksi baria. Onnea vaan.
    Asian ytimessä: Jos oikealla kaistalla on riittävästi tilaa ohitukseen on siellä myös enemmän sitä motoristin kaipaamaa turvaväliä. Ja mistäpä se ohittaja tietää, että kuka se kaistan tukko on. Itse ainakin vedän ohi sieltä mistä mahtuu, kunnes vapaata baanaa on edessä. *
    Tätä juuri tarkoitin viestini alussa.

    Onhan meidän turha haaveilla suurten eurooppalaisten metropolien liikennekulttuurista, kun yksilötasollakin kansalaisemme kasvavat tähän minäminä, tuosta mahtuu, no on se nyt perkele kun siinä nutaavat kaikki kun minulla on kiire -malliin.

    Sitä tietää kummasti paljon asioita liikenteessä, kun vähän viitsii katsoa sitä edessä häämöttävää takapuskuria/-rengasta pidemmälle. Ja jos malttaa pitää hiukankin sitä turvaväliä, aukeaa silmien eteen ihan toisenlainen maailma. Hupsistakeikkaa, kun näkee oikein monta kulkuneuvonmittaa eteenpäin sitä liikennettä. Voi ihan oikeasti harrastaa vaikkapa ennakoivaa ajotapaa.

    Ohops, tulipas avauduttua. No.. itsepähän otin riskin. *
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  25. #25
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 22 2011,23:03) kirjoitti
    Sitä tietää kummasti paljon asioita liikenteessä, kun vähän viitsii katsoa sitä edessä häämöttävää takapuskuria/-rengasta pidemmälle. Ja jos malttaa pitää hiukankin sitä turvaväliä, aukeaa silmien eteen ihan toisenlainen maailma. Hupsistakeikkaa, kun näkee oikein monta kulkuneuvonmittaa eteenpäin sitä liikennettä. Voi ihan oikeasti harrastaa vaikkapa ennakoivaa ajotapaa.
    Jotenkin tulee mieleen, että osa porukasta todellakin seuraa vain edessään tapahtuvaa liikennettä. Sen takia jäädäänkin siihen vasemmalle kaistalle junnaamaan 5kmh alle nopeusrajoituksen vaikka takana olisi millainen jono. Parhaimmillaan on tullut nähtyä kun edellä ajava kuski ei anna edes tilaa ambulanssille jolla on pillit päällä.

    Samalla tavalla liikenteen sujuvuutta parantaa se, että seurataan niitä peilejä ja lasketaan se nopeammin ajava kuski ohi. En ainakaan itse koe, että se olisi minulta pois jos lasken jonkun edelleni joka haluaa kovempaa ajaa.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  26. #26
    Lainaa (Juutana @ Loka. 23 2011,10:36) kirjoitti
    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 22 2011,23:03) kirjoitti
    Sitä tietää kummasti paljon asioita liikenteessä, kun vähän viitsii katsoa sitä edessä häämöttävää takapuskuria/-rengasta pidemmälle. Ja jos malttaa pitää hiukankin sitä turvaväliä, aukeaa silmien eteen ihan toisenlainen maailma. Hupsistakeikkaa, kun näkee oikein monta kulkuneuvonmittaa eteenpäin sitä liikennettä. Voi ihan oikeasti harrastaa vaikkapa ennakoivaa ajotapaa.
    Jotenkin tulee mieleen, että osa porukasta todellakin seuraa vain edessään tapahtuvaa liikennettä. Sen takia jäädäänkin siihen vasemmalle kaistalle junnaamaan 5kmh alle nopeusrajoituksen vaikka takana olisi millainen jono. Parhaimmillaan on tullut nähtyä kun edellä ajava kuski ei anna edes tilaa ambulanssille jolla on pillit päällä.

    Samalla tavalla liikenteen sujuvuutta parantaa se, että seurataan niitä peilejä ja lasketaan se nopeammin ajava kuski ohi. En ainakaan itse koe, että se olisi minulta pois jos lasken jonkun edelleni joka haluaa kovempaa ajaa.
    Yritän vielä kerran. En enempää. Lupaan.

    Kyse ei ole siitä, etteikö se viis alle rajoituksen ajava motoristi seuraisi myös takana tapahtuvia asioita. Se jono siinä vasemmalla kaistalla nyt vaan ei liiku yhtään sen nopeammin, vaikka kaveri ajaisi sen edessään pitämänsä turvavälin nollaan. Toki on niitäkin, jotka todella käytöksellään (esim. viis alle rajoituksen) tukkivat liikennettä, mutta se on aivan eri tarina eikä liity tähän aiheeseen millään tapaa.

    Ei todellakaan voi olla keneltäkään pois, jos liikkuja tahtoo pitää edessään reilummin tyhjää. Koukkaa oikealta kaverin eteen niin olet karvan alle kolme sekuntia edellä tätä teiden tukkoa, mutta silti junnaat siinä samassa jonossa viis alle rajoituksen. Se "nopeammin ajava kuski" on vain illuusio ko. kuskin omassa pikku päässä. Hän kun näkee vain sen motoristin edessään, eikä sitä toivotonta jonoa ja ruuhkaa siellä turvavälin etupuolella.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  27. #27
    Niiden rekkojen välissä on paljon tilaa, joten se motoristi, joka menee oikealta ohi, poimii esim. Lahden motarilla parikymmentä autoa helposti. Taas pari rekkaa ohi ja oikealla on puolkilsaa tyhjää, kun kaikki ajaa vasenta kaistaa. Siitä pitäs ehdottomasti sakottaa, ettei ymmärretä, että se vasen on ohitusta varten ja siinä välissä, jos on tyhjää, on velvoitettu siirtymään oikeanpuoleiselle kaistalle. Sillä tavalla, ne ajaa, sivistysmaissa.
    ... jotain piti muistaa
  28. #28
    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 23 2011,11:13) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Loka. 23 2011,10:36) kirjoitti
    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 22 2011,23:03) kirjoitti
    Sitä tietää kummasti paljon asioita liikenteessä, kun vähän viitsii katsoa sitä edessä häämöttävää takapuskuria/-rengasta pidemmälle. Ja jos malttaa pitää hiukankin sitä turvaväliä, aukeaa silmien eteen ihan toisenlainen maailma. Hupsistakeikkaa, kun näkee oikein monta kulkuneuvonmittaa eteenpäin sitä liikennettä. Voi ihan oikeasti harrastaa vaikkapa ennakoivaa ajotapaa.
    Jotenkin tulee mieleen, että osa porukasta todellakin seuraa vain edessään tapahtuvaa liikennettä. Sen takia jäädäänkin siihen vasemmalle kaistalle junnaamaan 5kmh alle nopeusrajoituksen vaikka takana olisi millainen jono. Parhaimmillaan on tullut nähtyä kun edellä ajava kuski ei anna edes tilaa ambulanssille jolla on pillit päällä.

    Samalla tavalla liikenteen sujuvuutta parantaa se, että seurataan niitä peilejä ja lasketaan se nopeammin ajava kuski ohi. En ainakaan itse koe, että se olisi minulta pois jos lasken jonkun edelleni joka haluaa kovempaa ajaa.
    Yritän vielä kerran. En enempää. Lupaan.

    Kyse ei ole siitä, etteikö se viis alle rajoituksen ajava motoristi seuraisi myös takana tapahtuvia asioita. Se jono siinä vasemmalla kaistalla nyt vaan ei liiku yhtään sen nopeammin, vaikka kaveri ajaisi sen edessään pitämänsä turvavälin nollaan. Toki on niitäkin, jotka todella käytöksellään (esim. viis alle rajoituksen) tukkivat liikennettä, mutta se on aivan eri tarina eikä liity tähän aiheeseen millään tapaa.

    Ei todellakaan voi olla keneltäkään pois, jos liikkuja tahtoo pitää edessään reilummin tyhjää. Koukkaa oikealta kaverin eteen niin olet karvan alle kolme sekuntia edellä tätä teiden tukkoa, mutta silti junnaat siinä samassa jonossa viis alle rajoituksen. Se "nopeammin ajava kuski" on vain illuusio ko. kuskin omassa pikku päässä. Hän kun näkee vain sen motoristin edessään, eikä sitä toivotonta jonoa ja ruuhkaa siellä turvavälin etupuolella.
    Niinpä.

    Tuossa saattaa ehkä yksi kompromissin tynkä kuitenkin olla se, että lyhentää sen oman turvavälin sen verran lyhyeksi, että takana ajava malttaa jättää hiukan pidemmän välin omaan takarillaan.

    Tämä toteutuu monesti siksi kun MP on ajoneuvona tietyllä tavalla läpinäkyvä kun taas auton persus ei.

    Tihkusateessa on sekin sitten mahdollisesti kuitenkin huono homma, hiukan riippuen siitä kuinka pahasti se oma visiiri kurautuu lähempänä edelläajavan auton perässä ajettaessa.

    Pimeällä pitäisi varmaan MP:llä jotain kevyttä peräkärryä vetää, että niitä valoja olisi pari kappaletta hiukan etäällä toisistaan.. Näyttäisi sitten autoilijoista lajitoverilta.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  29. #29
    Lainaa (seku @ Loka. 23 2011,11:27) kirjoitti
    Niiden rekkojen välissä on paljon tilaa, joten se motoristi, joka menee oikealta ohi, poimii esim. Lahden motarilla parikymmentä autoa helposti. Taas pari rekkaa ohi ja oikealla on puolkilsaa tyhjää, kun kaikki ajaa vasenta kaistaa. Siitä pitäs ehdottomasti sakottaa, ettei ymmärretä, että se vasen on ohitusta varten ja siinä välissä, jos on tyhjää, on velvoitettu siirtymään oikeanpuoleiselle kaistalle. Sillä tavalla, ne ajaa, sivistysmaissa.
    Aivan ja oikein.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  30.  
  31. #30
    Lainaa (SuzukiV2 @ Loka. 15 2011,14:56) kirjoitti
    Aiheutit minulle syvää ahdistusta, koska luulin ihan rehellisesti että kun ohittaa mielenosoituksellisesti oikealta ja vielä kiroaa katseiden kohdatessa, niin ohituskaistan tukkija tuntisi edes pientä häpeää tai syyllisyyttä. Mutta ei. Sinun mielestä siellä missä muut yrittävät rajallisen aikansa puitteissa liikkua paikasta toiseen, yleensä ansaitakseen elantonsa, on sinulla oikeus haitata sujuvaa liikennettä, koska se on harrastuksesi ja muiden pitää ymmärtää ottaa se huomioon sekä kerääntyä jonoksi taaksesi.
    Täysin samaa mieltä.

    Ja sitten vielä FJN1200N:lle.. Mäkin otan riskin ja väittelen idiootin kanssa.

    Lainaa (FJ1200N @ Loka. 23 2011,11:13) kirjoitti
    Ei todellakaan voi olla keneltäkään pois, jos liikkuja tahtoo pitää edessään reilummin tyhjää.
    Se todellakin on monelta pois. Viestin aloittaja on toiminut typerästi suomalaisessa liikenteessä ja ymmärrän täysin tuon autoilijan hiiltymisen. Suomalainen liikenne ei vain toimi niin että ohituskaistalla voi junnata jollain sadan metrin turvaväleillä, ja vielä hidastaa nopeutta kun joku tunkee siihen väliin että saa uudelleen sen sadan metrin happirakonsa. Siihen tulee kokoajan porukkaa oikealta ohi siihen väliin. Ja sitten kun sen mopon perässä köröttelee jokun sen verta lainkuuliainen kansalainen että ei viitsisi oikealta ohittaa niin vähemmästäkin vituttaa kun rekasta ei pääse ohi mennä, mopo jarruttelee jatkuvasti syliin ja muut vessat menee menojaan oikealta ohi. Ihan sama vaikka siellä edessä ei sen lujempaa mentäskään. Alottajan kannattaa ajella sen rekan perässä niin kauan että takana ei enää ole ketään ja sitten lähteä ohitus ristiretkelleen.. paitsi että kun toivoo vielä että rajoitus olisi 80 niin miksi edes ohittaa? Nauttisi vaan ajosta ja pitäs sen sadan metrin raon siihen rekkaan. wtf....



    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

    ZX12R
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen