Mitä työkaluja hankkisitte ns. pakollisena harrastajan työkalukaappiin? Ei oo tarkotus alkaa mitään moottoriremppaa tekemään.
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Kaljaa ja osaavan mp-korjaamon yhteystiedot(sik @ Marras. 03 2011,10:46) kirjoitti
^^Semmonen on ja pitkällä varrella. Toimii hyvin häirikönpoistajana. Se on hyvä myös kiristettäessä pyöränpultteja.
Merkkihuollon osoite on myös hyvä tietää, sieltä saa leiman huoltokirjaan.
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Jos nollilta pitäis lähteä niin ehdottomasti jonkin kattavan hylsy/lenkkiavainsarjan, missä olisi kaikki samassa paketissa. Helppo säilyttää ja pitää osat tallessa.
Kuusiokoloja tuntuu tarvitsevan joka paikkaan prätkässä, joten niitä pari erilaista sarjaa ainakin.
Loput sitten sitä mukaan kun tulee tarve...
Paine-ilma on myös kätevä monessa, vaikka ei pakkiin mahdukaan.
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Tässä alkuun:
- hylsysarjat 3/8 ja 1/2"
- kunnolliset ruuvimeisselit, ainakin kolmea kokoa: talttapäät, phillips ja pozidrive ristipäät
- torx-sarja
- kuusiokoloavaimia
- sivuleikkurit, linjapihdit, siirtoleukapihdit, kärkipihdit
- kiinto-lenkkiavainsarja
- jakareillakin on joskus käyttöä
- vasara
- erilaisia lyöntituurnia
- abikopihdit, liittimiä yms. pieniin sähköhommiin tarvittavaa sälää
- koetusmeisseli
- yleismittari
- 150 € paineilmakomuran ja siihen tarviketta kun hankkii, niin ihmettelee miten aiemmin on pärjännytkään..
- korkinavaaja
- jne, jne.. tarpeen mukaan lisää
Hankitpa mitä vaan, niin yleensä ne halvimmat kannattaa jättää hyllyyn. Toisaalta ammattilaisen työkalutkin on harrastekäyttöön turhan arvokkaita.
Työkäyttöön hommasin Adita Oy:stä, Valuraudantie 1, 00700 Helsinki sellasen pakun etupenkin alle mahtuvan laukun, jossa on hyvä valikoima lähes ammattilaatua olevia erilaisia työkaluja. Hinta oli tarjouksessa silti alle 200 €, en tiedä onko niitä enää.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Millases pakis on huoltokirja, ja vielä merkkihuollon leimoil?(sik @ Marras. 03 2011,10:57) kirjoitti
Kuinka usein ko pakki huolletaan?
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Vinkkinä sellanen, että tee-se-itse leimasimia saa vaikka lähimmästä kirjakaupasta. Pienellä mielikuvituksella siihen voi sanailla vaikka Utsjoen mp-huolto xxxx ja puhelinnumeroks mitä vaan - vaikka sihteeriopiston sivuilta *(pupu @ Marras. 03 2011,11:37) kirjoitti
Kokemuksesta tiedän, että leimojen löytyminen on pääasia. Se, onko ne merkkihuollon, vai merkittömän huollon, on yhdentekevää.
Ei ole ollut autoissakaan oikeastaan koskaan merkkihuollon leimoja, mutta hyvin on pikkupajan leimat kelvanneet. Ihan samoin asia on mp:n suhteen.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ääni tälle, aika kattava setti pl. kuusiokolosarja.(jp_89 @ Marras. 03 2011,15:26) kirjoitti
ex Kawasaki Z1000SX -14
ex Yamaha FZ6SA -06
A-AND-B-CZ-DK-E-ENG-EST-FIN-F-D-I-LV-LT-L-PL-N-S-SCO
^Meinasin joskus ostaa tuollaisen setin, mutta sitten kun tarkemmin mietin asiaa niin päädyin ostamaan vain tarpeelliset hylsyt ja muut avaimet.
Mutterimopo on osoittautunut erittäin hyödylliseksi peliksi. Ostin Bilteman 39.9e maksavan sähkömopon ja hyvin on pelannut.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Samaa mieltä. Kuusiokoloiksi sitten sellainen sarja, jossa toinen pää on pallo ja mielellään karkaistua tavaraa.(Jarsu @ Marras. 03 2011,15:48) kirjoitti
Lisäksi yksi iso jakari, lajitelma erikokoisia ruuvareita karkaistulla kärjellä, kärki- + yhdistelmäpihdit. Ja momenttiavaimia kaikille momenteille välillä 4-300 Nm.
Porakone (ei ruuvinväännin), jolla porataan ne muljatut ruuvinkannat pois + lajitelma kunnon poranteriä (ei sitä honkkarin halvinta settiä).
Mukaan myös kupari- ja alutahnaa, ruuvilukitetta ja crc:tä.
Ja remontti-iltoina selväpäinen mamma tai kaveri, joka kuskaa amatöörimekaanikon lähimpään alan putkaan hakemaan lisää työkaluja tai tarviketta.
Oiskohan tos semmonen perussetti mil pärjää:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/work/bo...k-puristin.jpg
ja
http://www.ip.fi/~scuuba/org/work/mahtuu-mahtuu.jpg
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
ESIM. TÄMÄ
Käypä peli ja estää vähän niitä porakonehommia, mihinkä ylhäällä viitattiin.
Ja lukkopuhdit tai pari *ovat kanssa aika hyvät.
Molemmat nuo olen täältä foorumeilta bongannut, kun katsellut/haeskellut eri keskusteluja.
Triumph T-bird 900 Sport -03
Itse ainakin olen oppinut, että jakoa-avaimen ainut käyttötarkoitus on muttereiden ja pulttien pyöristäminen. ns. mutterisorvi.
Harley Davidson Vrod -03
Suzuki B-King -09
Tuska tuottaa mielihyvää.
Toi tietokone lienee hyödyllisin vehje tuossa läjässä.(scuuba @ Marras. 03 2011,17:28) kirjoitti
Siitä voi katsoa huolto-ohjeet netistä.![]()
![]()
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Bilteman 3/8" kärkihylsyt
Tuote 10-366 kuusiokoloille 7,99 euroa *ja
tuote 10-368 Torxeille 7,99 euroa pyörän tarpeiden mukaan.
Vääntimeksi lyhyt räikkäväännin
tuote 10-502 16,99 euroa.
Sillä ei ole kovin suurta vaaraa vääntää alumiinikierteitä sököiksi.
Vartta siihen voi joskus laittaa lisää tarpeen mukaan, eli vaikka ison lenkkiavaimen.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Tärkein vielä puuttuu.
Magneetti/tai jousikäyttöinen pudonneiden ruuvien ym.
osien poimija.
Ei niin pientä remonttia,etteikö joku osa luiskahda
pahimpaan mahdolliseen poteroon.
Kaljottelu kannattaa hoitaa omanaan ja remontit omanaan.... Meinaan jos ne yhdistää, kärsii molemmat harrastukset....
Työkalujen määrän suhteen ei ylärajaa ole... Ja noilla biltsun kalliimmilla työkaluilla pärjää loistavasti, itse monta isoa remontia niillä tehnyt, eikä mitään ongelmia.
Prätkähommissa 1/4 ja 3/8 kokoset riittää suurimpiin osiin töistä, isompiin pultteihin ja muttereihin sit 1/2 kamat ja momenttiavaimet ehdottomasti, säästyy monelta, ennenkö on tuntuma hanskassa.
Elä ja anna muiden roudata.
Miksi pitäisi olla kahta kokoa.(J@ck @ Marras. 03 2011,11:34) kirjoitti
Eikö 3/8" riitä?
Bilteman tuote 10-127 voisi olla hyvä perussarja.
max hylsy on 22 mm.
Jos tarvitsee isompaa. vaikka 30 mm, ketjun eturattaan irrotukseen, niin voi ostaa sovitepalan ja holkin erikseen.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Ainakin meikäläisen ropaamissa laitteissa, on sen verta ahtaita paikkoja ettei 3/8 mahdu, mutta 1/4 menee mainiosti ja sit löytyy NS: pitsiräikkä mikä on monessa hommassa yliveto..(Pekkavee @ Marras. 03 2011,18:19) kirjoitti
Elä ja anna muiden roudata.
Joo, 1/4" vehkeet on ihan hyviä ja monessa hommassa erinomaisia.(andestone @ Marras. 03 2011,18:25) kirjoitti
Tuossa vaan ehdotettiin 3/8" ja 1/2" sarjoja, joita ei mielestäni tarvita molempia.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
No ainaskin eturattan mutteri on ollu sen verta kiinni, ettei 3/8 kamoilla ois ollu paljoo jakoo ja onhan noita muutakin ollu... Toisaalta noi pienemmät kyllä melkein kaikkeen riittää ja kuten sanottua työkaluja ei ole koskaan liikaa.(Pekkavee @ Marras. 03 2011,18:28) kirjoitti
Elä ja anna muiden roudata.
Työkalurullalla pärjää aika pitkälle, perustyökalut omalle pyörälle.(andestone @ Marras. 03 2011,18:18) kirjoitti
Noin niinkun kotimaassa ajellessa.
Sitten jos matka tyssää kokonaan, on repussa kiva olla ne vitutuskaljat kotimatkalle![]()
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Jep, ei oo kiva päästä rempan lopuksi vielä purkamaan katteet uudestaan pois.(polip @ Marras. 03 2011,18:18) kirjoitti
Eikä ole kallis
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Toihan on mainio peli.(Medi @ Marras. 03 2011,18:35) kirjoitti
Valot ja kaikki *
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Mitään avaimia en mukaan ota mutta autotallissa pitää olla:
-hyvä lenkkiavainsarja
-hylsyavainsarja
-tulppahylsy
-kuusiokoloavainsarja
-kaikenkokoisia ruuvimeisseleitä
-momenttiavain 20-200Nm
-öljynsuodattimen vääntöavain
-ilmanpainemittari ja kompura tai pumppu
Näillä pääsee alkuun
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Joo "pirunkoura" Ja teleskooppimangneetti pelastaa monesta.
Elä ja anna muiden roudata.
No eturattaan mutterille voisi sitten suositella kiinteää T-kahvaa, vaikka(andestone @ Marras. 03 2011,18:33) kirjoitti
Biltema 10-1791, hinta 4,99 ja siihen sitten iso hylsy perään.
Ja vaikka jatkovarsi Biltema 10-1800, hinta 2,99.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ni joo..
johonkin pitää raja vetää, mikä tehdään tienpäällä. Siihen on työkalut, johonkin pikkujuttuun ei sais kaatua mikään reissu.
Aikamoisia arsenaaleja silti porukalla messissä
Pelkästään jo se mitä cocktailmekon lisäksi mahtuu mukaan asettaa rajoitteita.
Hirmu ikävä ollut kyllä joskus kotona olevia työkaluja, joilla voisi varmistaa pyörän olevan käyttökelvoton ilman lisäosia...
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä