Siis pakissa pakolliset, ei mukana.
yamaha diversioonia varten...
kasimillinen, kymppimillinen ja kakstoistamillinen hylsy jatkovarrella = lähtee tankki ja ilmanputsari veke.
ristipääruuvari = lähtee kaasarit ja letkut veke ja auki
kakstoistamillinen ja kaks kolmetoistamilista kiintoavainta ja 22 millinen lenkkiavain niin pääsee kiristämään ketjut/irroittamaan takarenkaan.
muutama kuusiokoloavain niin saa katteita pois.
19 millinen lenkkikö se oli niin saa eturenkaan pois.
milläköhän aukes öljyproppu.. tais olla 18 millinen hylsy, jatkovarrella
tulppa-avain.
Öljynsuodattimen avain + räikän jatkovarsi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
osta aina se mitä tarvitset, lopulta sulla on kaikki.
muistisääntönä kuitenkin se, että lenkkejä ei saa käyttää jos voi käyttää hylsyä ja tavallista mutkakuukiokoloa ei saa käyttää jos on saatavilla T mallinen avain tai hylsysarjasovite.
Oikeesti kannattaa aloittaa ostamalla ruuvimeisseleitä, jotain hyviä, tasapäisiä ja ristipäitä eri kokoja.
sitten ostat bahcon tai jonkun kamasa toolssin hylsysarjan, jossa on isot ja se pikkuhylsy sarja samassa. Sitten hylsy/torx kärkisarja(esim bahco 10euroa), ja sovitepala jolla saat sen ison sarjan pikkuhylsyn sopimaan niihin kärkisarjan kärkiin. Niitä sovitteita ei ole kaikkialla, ja se on ihme, koska se on maailman paras sovite. IKH:sta löytyy ja class ohlssonilta halvemmalla.
+iso jako-avain, papukaijapihdit, ja iso vasara. noilla pystyy purkamaan koko pyörän.
pieni momenttiavain on kanssa hyvä, ei biltema...
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sehän on selvää!
-Kawakuskilla kansityökalut
-Hd miehellä muttereita taskut täynnä ja niihin sopivat aseet
-Trumppamiehellä nettiyhteys taskussa ja manuaali siellä (työkalut kotona)
-Hondamiehellä 160tkm. raato alla ja uutta musaa ibodissa
-Bussikuskilla "kierukan" säätöön tarvittavat aseet taskussa (letherman)
-Yammukuski kuuntelee kolinoita jo tallissa käsiposkella ja huomaa että vehkeet on vieressä eikä lastaa niitä mukaan
Tollasta settii... *
Sääli on sairautta!
Ketkä v*tun muut?
Tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan täydellinen nöyryytys.
Busa L1
Bk K-9
Kiitos asiallisista vastauksista.
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Aivan ehdoton kapistus pyörä- ja autohommissa on tuommoinen magneettipäinen taipuisa hässäkkä, jolla poimitaan ne katteiden väliin pudonneet pikku ruuvit ja mutterit.
EDIT: Jaa olihan tämäjo tuolla mainittu.
Oma lista mopon huoltamiseen ja ropaamisen:
Räikkäsatsi
Lenkkisatsi
Kuusiokolosatsi
Sähkömiehen meisselit
Lyöntimeisseli (ei pakollinen, mutta käyttäminen juhlaa)
Sivuleikkurit
Siirtoleukapihdit
Nokkapihdit
Lukkorengaspihdit (launtai ja maanantai mallia)
Tuossa vissiin sellaiset ettei tarvii heti kauppaan lähteä.Ite kyllä odotan sitä kertaa ettei jotain viimehetken hankintaa tarvis huoltoa varten tehdä.
Street Triple 08
Letkunkiristimiin tälläinen ja papukaijat mielellään mallia kunnolliset.
Hornet 600cc.
Jos Harley-Davidson tekisi lentokoneita, lentäisitkö?
M: Street-Rod/V-Rod speciaali kuitulokari taakse.
Riittää, tai ei riitä.. 3/8 on aika hento sarja yhtään suurempien pulttien ja mutterien vääntämiseen. 1/2 sarjaankin kannattaa hommata voimavarsi, ettei hajota räikkää tiukassa olevien mutterien kanssa.(Pekkavee @ Marras. 03 2011,18:19) kirjoitti
Pikkuhommissa ja ahtaissa paikoissa 1/4" on myös kätevä. Minun tallista löytyy nuo kaikki kolme sarjaa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tämmönen tai vastaava, ehdottomasti (itellä kulkee mukana GeeTeen versio, jossa yleisimpiä pihtejä, leikkureita, jakari jne.).(Jarsu @ Marras. 03 2011,15:48) kirjoitti
Jakoavaimen ois saanu jättää keksimättä.
Siis jakarit viimeistään nyt helvettiin kalupakeista!
Vihoviimenen keksintö.
Iskumensseli on osottautunut hyödylliseks kaluksi.
Momentti-avain ja korjaus-opas myös suositeltavia t-s-i henkilölle.
<p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
Khyyl _laadukas_ jakoavain on jees. En mä ainakaan ole saanut jakarilla tuhoa aikaseks viimesimpään 10-20 vuoteen...?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tällaiselle
kun opettaa itsensä kunnollisen kärkisarjan kanssa missä on kuusiot ,torxit ja hylsytkin 13mm asti niin ei jaksa enään hirveesti muita vääntimiä käyttää .
Ja on momentit kiristämiseenkin .
Korjaamo-ohjekirja että näkee kuinka löysälle pultit kiristetään.
Triumph Tiger 800 XRX
Ite suosittelen NÄITÄ pihtejä jakoavainten tilalle, sopii hyvin matkalle eikä kannat mene rikki. Ei ole kyllä mitkään ilmaiset.. Pienemmille kannoille sitten lenkit, kiintoavaimet ja hylsyt. Kyllähän noita työkaluja ajan mittaan kertyy, ite oon ostellut pikkuhiljaa kun jotain erikoisempaa on aina tarvinnut.
Karvalakimpi Boschin IXO löytyy. Eipä tarvi enää ruuvinkantoja vääntää "mylälle" käsipelillä. Taitaa jotain 4-kympin pintaan olla hinta.(Oula @ Marras. 06 2011,07:48) kirjoitti
![]()
Juuri olin noita Knipexejä suosittelemassa. Paria kokoa kun ottaa niin niillä korvaa ison kasan työkaluja. Varsinkin jakarin voi unohtaa kokonaan.(Miihkali @ Marras. 06 2011,08:37) kirjoitti
HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Jakoavain on oikeasti kyllä hyvä ja monikäyttöinen työkalu, mielellään kohtuu laadukas jakoavain. Siirtoleuka-avain vaan ei ole mikään työkalu lujassa kiinni oleville pulteille/muttereille sen paremmin avaamiseen kuin kirimiseenkään, mutta käyttöä mokomalle on kuitenkin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Kyllä laadukkaalle jakarille on käyttöä,mutta aika usein
näkee ettei osata vääntää oikealla leualla.
Voiman tulee kohdistua kiinteään leukaan.
Itse en kyllä mp-hommissa jakaria käytä.
Leathermanin joku malli on aina mukana liikkuessa. Muita työkaluja ostan pelkästään tarpeeseen ja aina sellaisia joiden tilalle epätodennäköisen rikkoutumisen jälkeen saa heti uuden tilalle.
Stahlwille, Bahco, Facom ja mitä näitä muita onkaan. Knipexin pihtejä taitaa olla pari. Hylsysarjat on Kamasaa jotka on ostettu kunniakkaalla 80 -luvulla. Samoin suurin osa Stahlwillen avaimista.
Kamasaa en nykyään enää osta. Kauppias (Työkalutori, Oulu) kertoi takuukäytännön muuttuneen. Pitää rikkoutunut lähettää ensin tarkastettavaksi jne.
Työkalut ovat enimmäkseen tallissa. Liikkuessa on mukana vain käytännössä tarpeellisiksi havaitut käsityökalut.
Seuraavaksi hankintalistalla on sitten momenttiavain. Niistä foorumilla on ollut asiallinen keskustelu.
Lisäys: Mulla on pienet tulot ja aina vähän rahaa käytössä. En voi ostaa hyvää ja halpaa. Ei ole varaa. Pitää ostaa vain se hyvä.
Hilo
//Suzuki GS1100G
Tälle pers tuntumalta tuollainen(Pekkavee @ Marras. 03 2011,18:42) kirjoitti
+29
Eilen tuli tiirailtua taskulampulla yhden ilmanputsarikotelon ruuvin perään lähes tunnin. Ja yritettyä kalastella sitä tuolta vaihteiston päältä ties millä virtelmällä tuloksetta. Tänään sitten hain tuollaisen 4 euron magneetin varren päässä, ja ensimmäisellä yrittämällä kuului napsahdus ja ruuvi nousi sieltä jostain alta viiden sekunnin *![]()
Jotain muutakin tarttui matkaan:
-Mikrometri
-2 puolista teippiä
-Kutistesukkia
-Momenttiaväännin
-Avosilmukka avaimia 8-11m
-Nippuside tarrakouruja
-Lukkopihdit
-WD-40:stä
-Silikooni sprayta ja jarrunestettä
Yksi artikkeli, mikä ei ole pakollinen, mutta tottunut käyttämään rempoissa, niin ei enää tulisi ilman toimeen. Tollainen metallinen "lautanen", jonka pohjassa pehmustettu magneetti. Kätevä heittää vaikka tankkiin kiinni, ja kaikki ruuvit sun muut saa vaan sitten heittää siihen. Ei huku enää kateruuvit sun muut, ja toimii vaikka ylösalaisin
Suolapähkinät ja koskenkorva nyt ihan alkuun.
Sen jälkeen ihan v*tun moinen satsi kaikkea mahollista mitä halvalla saa. Kaikelle löytyy käyttökohde jossakin vaiheessa. Esimerkiksi Bilteman öljynsuodattimen irroittimen osa (nauha malli) toimii nyt sliparin tiivisteenä.
Sole ny nii justiinsa, kuha toimii.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Ääni tälle(uiop @ Marras. 30 2011,23:48) kirjoitti
![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Taitaa toikin työkalupakin koko riippua asuinseudusta, itellä ei ole kovin lähellä työkalujen lainailupaikkoja, joten omat työkalupakit ei mahdu pätkämallin hiaceentosin onhan noita huollettaviakin: auto, 2 mopoo, 4 kelkkaa, mönkijä, parit moottorisahat, ruohonleikkuri, raivuri, lumilinko, 2 venettä, moottorikaira, 1 Hotelli ja toki noi sähköllä toimivatkin sitä huoltoo välistä tarvii.
Tärkein kaikista kuitenkin on toimiva ratio![]()
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
No sama täällä ,ei yhteen autoon mahdu .(Piece @ Joulu. 01 2011,11:15) kirjoitti
Mutta nyt puolivuotta kaverin tallissa ollu yhessän nurkassa työkalut vähän soukemmalla niin ei meinaa hommista tulla yhtään mitään ko ei nurkissakaan ole niitä miljoonalaatikoita ja kasoja .
Joutu kans öljynsuodatin avaimen varresta "lainaamaan" puolet ,lisävalokiinnitykseen ko ei oo mitään ylimäärästä.
Mutta *tämä kun kääntyy kanssa istumeksi niin en antaisi pois .
Ja tollanen on vähän turhan täynnä käsityökaluja mutta hirveen mukava kun kaikki on aina vieressä valmiina.
Triumph Tiger 800 XRX
Tämä on täyttä totta. Leimalla tuntuu olevan suuri painoarvo, riippumatta mitä siinä lukee. Oman ja kaverin pyörän huoltokirjaa olen leimannut Kiinassa teetetyllä leimasimella jolla tulee leima HANDE. Huollot olemme itse tehneet meidän autotallissa ja minä olen lyönyt leiman. Oli kerran huvittavaa, kun kaverin entinen pyörä oli myöhemmin myynnissä Nettimotossa ja oli oikein mainittu, että huoltokirja löytyy. Olihan se tietysti huollettu ja hyvin olikin edellisen omistajan toimesta, mutta leimat olivat HANDE-leimasimesta.(J@ck @ Marras. 03 2011,11:53) kirjoitti
Takaisin aiheeseen. Yllättävän hyvä työkalu on pulttipyssy. Emännän ER5:sta yritin vaikka kuinka pitkillä varsilla saada etuhammasrattaan mutteria auki, mutta ei onnistunut. Kävin sitten Biltemassa etsiskelemässä parempia työkaluja ja löysin sähkökäyttöisen pulttipyssyn (silloin minulla ei vielä ollut paineilmakompuraa). Se mutterihan aukesi ihan vituilemati pulttipyssyllä, niin kuin ei olisi kiinni ollutkaan. Kaveri kehui myös paineilmatalttaa hyväksi vehkeeksi erilaisten jumittuneiden tappien irroittamiseksi. Semmoinenkaan ei maksa Biltemassa kuin n.15€, mutta tietysti pitää olla se kompura.
Hande G.
Ihan jees peruskamat ja tulee huollot tehtyä. Sitten on tietysti vielä merkkikohtaiset spesialittyökalut, esim. tulpanavain kun paikat on vähän ahtaat. Kyllä noilla pärjää jo todella hyvin.(J@ck @ Marras. 03 2011,11:34) kirjoitti
![]()
Pesäpallomaila on hyvä saa idiootit pidettyä loitolla kun tekee huoltoa/ja tai remppaa 1/4 ja 1/2 tuuman vääntiöllä olevat hylsysarjat kiintolenkit torxit jne. Peruskauraa momentti tunnottomille käsille.![]()
![]()
Yamaha Majesty YP250-98 (myyty)
Nykyinen Suzuki Burgman AN400-00 (myyty)
Uusi pärrä Honda GL1800-08
Uusin Kymco Xciting500-05
Noista räikkävääntimistä voidaan olla montaa mieltä. Itse näen turhaksi räikkävääntimien ostamisen koska useimmissa momenttiavaimissa on myös räikkätoiminto.
Mutta jokainen tavallaan.
Jokainen tavallaan mutta tuo sinun tapasi on kyllä varsin eksoottinen.(Pyörämies @ Joulu. 09 2011,16:27) kirjoitti
Pidetään ne työkalut niille tarkoitetuissa toiminnoissa. Jakarit sorvaamassa kantoja ja räikät särkymässä liiasta vääntämisestä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-