Yhtenään
Aina silloin tällöin
Joskus harvoin
Ei vielä tähän mennessä
LUE KUNNOLLA ENNEN VASTAAMISTA - sisältää tarkennetun kysymyksenasettelun
Monista keskusteluista on syntynyt kuva, että joidenkin moottoripyöräilijöiden eteen ajaa "puusilmiä" vasemmalta ja kärkikolmioiden takaa vähintään joka toisessa risteyksessä, monta kertaa päivässä.
Kuinka yleinen ja laaja ongelma oikein on kyseessä?
Yritetään hieman kartoittaa tilannetta. Eli siis:
Onko tällä ajokaudella väistämisvelvollisuutensa laiminlyönyt ajoneuvo aiheuttanut sinulle todellisen vaaratilanteen jonka välttämiseksi olet joutunut jarruttamaan ja/tai väistämään?
Kyse ei siis ole siitä, että oletko epäillyt jonkun ehkä voivan ajaa eteesi, vaan siitä että onko joku ihan todella oikeasti ajanut eteesi.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Kerran on tänä kautena joutunut väistämään kun puusilmä tunki pakettiautonsa liikenneympyrään mun kohdalla. Näitä liikenneympyrätapauksia olis luultavasti tullu muutama lisää jos ajaisin myös Heinolassa samalla luottamuksella ympyröissä. Siellä ei uskalla, monilla ei näytä olevan aavistustakaan ketä pitäisi väistää.
E: aijoo, unohtui se vastaantulevasta jonosta mun kaistalle ilman vilkkua ampaissut ambulanssi jota joutui myös väistelemään.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Kausia 90-91 en muista ja kauden 2002 aikana kerran olen joutunut autoa väistämään, mutta vikaa oli myös minussa (mutkatiellä, ehkä yli järkevän tilannenopeuden), mutta ihme kyllä kausien 2006-2009 aikana en ole joutunut väistämään tai jarruttamaan todellisen vaaratilanteen takia. Muutamia kertoja olen jarruttanut varmuuden vuoksi ja kerran (tällä kaudella) pysäyttänyt kokonaan 30km/h alueella välttääkseni onnettomuuden, mutten laske sitäkään tähän kyselyyn alhaisen nopeuden takia. Tuolloin oli kyllä puusilmä se toinen osapuoli.
Eli todella vähän olen joutunut väistelemään puupäitä näiden viiden kauden aikana. (n. 50tkm)
Retired
Tällä kaudella ei kertaakaan. Viime vuonna yhden kerran. Kilometrejä kertynyt tuona aikana yli 14000 km. Ei mielestäni kovin useasti.
- Engine MC -
Muutaman kerran tänä kesänä. Riippuu todella paljon pyörästä. Eteenajotodennäköisyys on kääntäen verrannollinen valoumpion kokoon. Kaikkein helpoiten tyrkätään piikkien ja pikku-umpioisten kyykkyjen eteen (esim R1 ja Ducati 999). Myös yksisilmäinen Blade tuntuu houkuttelevan puusilmiä huomattavasti enemmän kuin kahdella isolla lampulla varustettu vanha Daytona.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tänään,marjastaja/sienestäjä pamautti eteen metsäautotien sivusta vaikka olisi nähnyt mut peilistään jo sata metriä aikaisemmin.Oli sentään kohtuullinen vauhti ja tilaa vasemmalla.
Kyllähän noita aika usein sattuu. Viime viikolla tais olla ainaki 2. Yks liikenneympyrässä ja toinen nyt ei tullu kolmion takaa, mutta ajo vastakkaisella ajokaistalla melkee mun päälle![]()
tänä kesänä tilanteita ollut kolme tai neljä jossa on joutunut ottamaan jarruista ja renkaista kaiken tehon irti ettei jysähtäisi ja niissäkin olen onneksi ennakoinut että se saattaa kuitenkin tulla vaikkei sais.joka vuosi samassa paikassa joutuu vaaraan.eli mikkelissä kirkonvarkauden sillan jälkeen pursialan liittymästä tullaan surutta eteen.itse sitä osaa jo varoa mutta kaikki ei.toivottavasti ei tule koskaan tapahtumaan mitään vakavampaa,onneksi 60 aluetta.
rakentaja Rane
Onko todellinen vaaratilanne se että joutuu jarruttamaan? Ei minusta. Mutta jos joutuu tekemään äkkijarrutuksen ja/tai väistön yhteenajon välttämiseksi se on todellinen vaaratilanne.
Toissapäivänä 300 km:n matkalla sivutieltä tultiin neljästi (4) eteen niin että ajovauhti tipahti sallitusta nopeudesta 30-40 km/h jarrutuksessa. Ei suoranaista vaaratilannetta kun oli hereillä ja pystyi reagoimaan ajoissa. Vastaavia tapauksia tänä kesänä yhteensä n. 15 mutta ei onneksi ainoatakaan kalsaripyykkiä vaativaa vaaratilannetta. Kilometrejä tänä kesänä 12 tkm.
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Tänä vuonna ei ole vielä kertaakaan TODELLISTA vaaratilannetta ole tullut eteen. Pari "puolitodellista" tilannetta on syntynyt, mutta puusilmäautoilijat ovat juuri ennen h-hetkeä vaihtaneet toimivan silmän päähänsä ja näin ei ollen selvitty vain pienellä pulssin nousulla. Viime vuonna tosin oli muutama ihan todellinen tilanne. Ekaa kertaa kun oltiin emännän kanssa lähdössä kakspäällä liikenteeseen nii heti toisessa risteyksessä joku keski-ikäinen nainen oli lähellä teilata meidät päin liikenteenjakajaa kun hyökkäsi kolmion takaa eteen. Onneksi ennakoisin tilanteen ja sain pysähdyttyä ja pidettyä pyörän pystyssä ottamalla tukea liikenteenjakajan kivetyksestä ennen kun tuli pipi. Toisessa tapauksessa ei niinkään ollut kyseessä puusilmäisyys vaan ylimielisyys kun eräs karvanaamainen mulkku tuli toijjotalla eteen vaikka katseli mun tulemistani jonkin aikaa ihan silmästä silmään, mutta kääntyi silti eteen kolmion takaa mikä aiheutti mulle sen että piti koukata liikenteenjakajan väärältä puolelta ettei kolahtanut. Piti antaa reilusti palautetta mutta apina pääsi karkuun seuraavista valoista vanhoilla vihreillä...
Normaalin ihmisen unentarve on keskimäärin 10 minuuttia lisää.
Eipä ole eteen käännytty, mutta moottoritien kiihdytyskaistalla edelläoleva kotilokuski päätti lyödä jarrut lukkoon.. onneksi jäi vielä noin metri pelivaraa, ennen kuin olisin tehnyt lähempää tuttavuutta kotilon peräluukun kanssa.
-Honda CBR 600F -98
Tänäkesänä 5-6 vaaratilannetta joissa olisin ollut onnettomuuden osapuoli ilman omaa aktiivista väistämistä. Pari kertaa on yritetty teilata moottoritiellä ja kahdesti kolmion takaa yritetty ajaa eteen. Monessa tilanteessa olen ratkaissut tilanteen kahvaa käntämällä ja väistöliikkeellä. Muutamassa sitten on joutunut vetämään liinat kiinni. Eipä noita pienempiä enää edes pahemmin säikähdä, alkaa vaan vituttamaan.(Kikka6 @ Syys. 14 2009,18:23) kirjoitti
Itse lasken vaaratilanteeksi sen, jos joudun aktiivisesti luopumaan oikeuksistani, väistämään tai jarruttamaan voimakkaasti ja ainoastaan oma toimintani estää onnettomuuden.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Itselläni kävi joskus niin, että oli kello n. 14.30 ja satuin ajamaan koulun ohi. No, sieltä iski taksi eteen. Vasemmalla ei ollu tilaa ja oli pakko kääntää oikealle koulun pihalle osittain nurmen kautta. Siihen jarrut, visiiri auki ja kameraan hymyä!Kyllä ne kahto ihailevana, tuli tippa linssiin
Tämä on kuitenkin uniikkitilanne itselleni, harvoin näitä on minulle sattunut.
Kaksi kertaa tehty uukkari eteen. Kerran tuli punasia päin niin roimasti, että oli pakko jarruttaa. Jos olisin lähtenyt luottaen vihreään... (ai mut se ei ollutkaan puusilmä).
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Muutama päivä sitten kävi näin:
Seison liikennevaloissa punaisissa ensimmäisenä, viereisellä kaistalla auto vasemmalla puolellani. Risteyksessä oikealla myös seisoo auto punaisissa. Minulle vaihtuu vihreä valo, kiihdytän...mitä tekee risteyksessä oikealla oleva auto...lähtee myös liikkeelle ja suoraan eteen päin kiinteää punaista. Kiroilen kypäräni sisällä että mene saatana sitten ja hellitän kaasua. No mitä tekee puusilmä, iskee liinat kiinni suoraan eteeni keskelle kaistoja...olipa ihan kuningasveto. Oli flipat aika lähellä...
BMW R1200GS -13
Ex. Kawasaki Versys -08
Vastasin: " Aina silloin tällöin "
Jatkuvasti tulevat autoilla kolmioiden takaanta eteen, lähes joka päiväistä, jopa näillä tutuille teillä, 40kmh alue tämän minun kotialue kokonaisuudessaan, jopa näillä kaduilla tulevat eteen.
Alku kesästä seuraukset olivatkin sitten pikkusen vakavemmat:
Tutulla tiellä 70kmh nopeusrajoitus, sitä kesäpäivänä normia kruisailua, kunnes kolmion takaanta tulee suoraan tielle auto, koko tie matkaltaan siis suoraa josta oikealta puolelta tullaan tielle, risteyksenkin kohdalla on 70kmh rajoitus.
Vaihtoehtoja ei ollut, mietin että kohta rysähtää, ja niin myös kävi. Auton etukulmaan suudeltiin voimalla jonka jälkeen suutelin auton kattoa, asfalttia pitkän matkaa ja siitä sitten ojan pohjalle, tuloksena pyörä lunastukseen, vasemman jalan sääriluu murtui kahdesta kohtaa johon tehtiin salpaydinnaulaus. Oikeasta jalasta lumpio sijoiltaan (mennyt ennenkin 3x pois paikoiltaan) oikeasta kyljestä kaksi alinta kylkiluuta murtuivat. Oikean jalan nilkkaan abriss-murtuma.
Voisin sanoa että, läheltä...käytti. Kiitän luojaa siitä ettei tullut ketään vastaan.
edit: en tiedä onko ihan sattumaa mutta vaihdettuani xenonit pyörän keulille on nämä eteentulot vähentynyt huomattavasti risteyksissä.
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
tänä kesänä 2krt/7000km
VT750C4
"ymmärrys kasvaa kokemuksen myötä"
Oottekos muuten miettiny semmosta että kun tulee joltain pikkutieltä(esim hiekkatie)ison tien risteykseen ja kääntyy oikealle niin kannattaa katsoa myös sinne oikeelle sieltä voi tulla ohittava auto tai mp tai ihan mikä vaan keula edellä vastaan!meinas viime kesänä Porissa olla tosi tosi lähellä napsahtaa punasen mondeon keulaan kun ohitin autoo niin yhtäkkiä onkin auto edessä!omaakin vikaa oli kun vauhtia oli aika reippaasti koska se saatanan kotilo jota ohitin alko päästämään voimasavua sen verran paljon että joutu nakkaan kolmosen et pääs kunnolla ohi!kyllä se jäi kauas kun tajus tilanteen vakavuuden vaikka löysäsin ja odottelin sitä ukkoo et jututtaisin sitä tai potkisin peilin paskaks jne.sillon oli kyllä vähän höyryä kypärän sisällä!vastaan tuleva ukko kehtas vielä näyttää centteriä vaikka oli sen vika!tie oli ihan suora eli se ukko olis varmasti nähny mut jos olis yhtään katsonu!
YZF1000R
Jarrutus ja äkkijarrutus,siinä se väittelyn YDIN *(Kikka6 @ Syys. 14 2009,18:23) kirjoitti
![]()
Mikähän ero noihin liityy,kun puhutaan risteyksestä eteen tulevasta ajoneuvosta.... jos tulet sekunnin aiemmin,niin äkkijarrutat ja sen sekunnin myöhemmin,vain jarrutat.... Eteen tuli jokatapauksessa *ja vältät kolarin molemmissa tapauksessa oman toiminnan vuoksi .
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Edellisen kerran mun eteen on ajettu inssissä viime keväänä. Sen jälkeen ei ole ajettu kertaakaan niin, että olisi kovin kiire ollut jarrutella. Ja nyt on n. 13000km takana. Kun on pari kertaa pitänyt jarruttaa vähän niin omaa vikaa kun on ollut ylinopeutta jonkun verran, mutta silloin olen ollut entistä tarkempana risteyksissä ja alkanut jarruttelemaan heti kun nähnyt auton tulevan risteykseen ja yleensä ennen risteystä sen nopeuden pudotan sopivaksi.
e: En käytä pitkiä päivisin
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Tänään viimeksi. Taajama -alueella kotio ajellessa kolmion takaa sykäisi tojantin gorilla melkein kylkeen, joutui oikeasti väistämään pientareelle. Tänä kesänä / syksynä ei oo kerenny yhtä paljon noita sattumaan, kuin edellisenä, mutta silti jo kymmenkunta tilannetta on tullu eteen...
=9mm - One size, Fits all=
------------------------------------------------------------------------
Viivi: " Mitä ajattelit, kun tapasimme ensimmäisen kerran ?"
Wagner: " Ei kyntömies vakoaan valitse... "
Tänä kesänä ei yhtään alussa kysyttyä tilannetta.
Toki ollaan tultu kolmion takaa eteen ja vastaantulevat ohittelevat, niin että saa väistellä pientareelle, yritetty vaihtaa kaistaa päälle jne.
Mutta tänäkesänä ei varsinaisia paniikkitilanteita. Eikä varmaan muutamaan kesään.
Eli ei ole tarvinnut renkaat savuten jarrutella, eikä oikeestaan väistelläkään paniikissa.
(kopkop)
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Muutaman kerran kesässä, pitää hereillä
Aina pahinta peläten...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Viimeksi viime viikolla.
Olin kyllä autolla liikenteessä.
Kylkeen ois menny, mutta sain väistettyä vastaantulijoitten kaistalta.
Aavistelinkin että tuo saattaa tulla eteen ehkä myös se pelasti.
Ratissa nainen ajoi uutta volvoa, ei edes kattonu tuleeko liikennettä vaikka oli väistämisvelvollinen.
Pelottaa että tuollaisia on liikenteessä, virheitä tietysti sattuu, mutta jos ei vaivauduta edes päätä kääntämään![]()
Viina miehen virvottaa, mut olut antaa voimaa.
* *Busa 08
Monta asiaa olen moottoripyörän kanssa vuosien varrella nähnyt, mutta tänä vuonna keväällä kävi kyllä ennätys suoritus. Pakettiauto (sellainen hieman suurempi) peruutti liikennevaloissa päälle. Punaiset paloi, olin perässä, tai oikeammin reunassa. Ajattelin että kuljettaja silloin pelistä näkee. Peruutusvalot syttyivät, tööttäsin, huidoin ja huusinkin. Pakko oli luopua pyörästä ja hypätä itse turvaan.Ja pyörä lunastukseen.
![]()
GSX-1300R
En minäkään. Olen aidosti hyvilläni RSV:n tuplalyhyistä (ja pitkistä).(Number28 @ Syys. 14 2009,19:50) kirjoitti
Retired
Olen itse puusilmä, ainakin joskus harvoin. Kukapa ei olisi, jos rehellisiä ollaan..
Niin ja tänä kesänä on joku hieman varomattomasti eteen tuupannutkin, mutta ei mitään pahaa vaaratilannetta kuitenkaan. Siis sillain, että olisin joutunut väistämään, tai paniikkijarruttamaan.
Kun taajamissa pitää nopeuden suunnilleen järjellisisssä puitteissa (kortinmenetysraja) ja jättää kovemmat kiihdyttelyt maantielle, niin puusilmät vähenee huomattavasti.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tällä kaudella espoon keskuksessa tullut eteen punaisia päin bussi ja jonkun mummon ohjastama Audi. Itse olen meinannut ajaa punaisia päin Haagan liikenneympyrässä, sekava paikka kun ajaa sen vain kerran vuodessa.
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Ei onneksi ole tähän menessä ollut edes kalsaripyykkiä tuottavia tilanteita noiden puusilmien kanssa. Taajamassa välillä pusketaan eteen, mutta sielläkin on selvitty ilman kolhuja.
Aika varovasti tulen risteykseen jos näyttää vähänkin epäilyttävältä. Tosin nuo oikeasti vaaralliset tilanteet tulee sitten niin nopeasti että eipä siinä paljoa ehdi tehdä. Täytyy ihan puuta koputtaa *kop kop*, sillä aika tuurilla ollaan nämä 5 ajokautta seilattu.
Suzuki GSX750
Keväästä 2000 alkaen menty tätä harrastusta uudestaan ja sinä aikana vain yhden kerran on ajettu eteen ja se tapahtui muutama viikko sitten, että kovin usein ei ole tapahtunut.
Eikun toisen kerran oli motarilla kun hiacekuski änkes ohituskaistalle vaikka olin ihan kohdalla 3-4 vuotta sitten Tampereen ja Hämeenlinnan välillä. Elikkä pari kertaa on ollut actionia liikaa.
70-luvun lopusta ja 80/90-luvun vaihteesta on jo niin pitkä aika etten muista niitä.