Pitäisi askarrella tuo vaihdenäyttö Hondaan, mutta pientä epäselvyyttä on nopeus- ja kierroslukumittarien signaalijohtojen kytkennässä. Molemmille mittareille kun tulee kolme johtoa eikä asennusohje erittele mihin niistä pitäisi näytön johdot kytkeä.
Mikäli oikein luin pienipränttistä kytkentäkaaviota tulee nopeusmittarille vihreä/musta, ruskea/sininen ja pinkki johto.
Kierroslukumittarille taas vihreä/ruskea, kelta/vihreä ja ruskea/sininen.
Toiseksi ohjeissa neuvotaan ryöstämään signaalit suoraan johtosarjasta, mutta voisiko sen sijaan kytkeä johdot suoraan mittariston taakse, se kun on muista syistä nyt irrallaan? Tuoltahan löytyisi ruuvit joiden alle saisi pienet rengasliittimet kaikille muille johdoille paitsi vapaavalon signaalille.
Mikäli kuitenkin johdot pitää liittää nimenomaan johtosarjaan en aio mitään ryöstäjiä käyttää vaan teen liitokset juottamalla ja kutistesukkaa päälle.
Toinen ongelma liittyy pyörän visiiriin. Pyörään on vaihdettu joku tuplakupla, joka hyvästä ulkonäöstään huolimatta nostaa pyörteilevän ilmavirran juuri kypärän korkeudelle joka taas lisää melua. Jos nousen seisomaan ilmavirran yläpuolelle hiljenee tuulen tuiverrus merkittävästi. Tankkia halaamalla kuitenkaan en tunnu pääsevän ilmavirran alle.
Onko kokemuksia kumpaan suuntaan kannattaisi visiirin kanssa mennä: Vakiovisiiri joka laskee ilmavirtaa, vai joku touring-visiiri joka nostaa ilmavirtaa (vai nostaako tarpeeksi)? Kilometrejä kertyy niin nurkka-ajossa kuin maantielläkin.
Kypäränä on käytössä Nolanin N103 mikäli sillä jotain vaikutusta on asiaan.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Nopeusmittarin osalta veikkaisin seuraavaa...
Vihreä/musta maa, ruskea/sininen plussaa ja pinkki varsinainen signaali.
Ja kiekkamittarin suhteen...
Vihreä/ruskea maa, ruskea/sininen plussaa ja kelta/vihreä signaalia moottorin ohjaukselta.
Nuo siis pikaisen googletuksen perusteella...
Plussat ja maat nyt on helppo tarkistaa ihan yleismittarilla, varsinkin jos kerran mittaristo on valmiiksi irti.
Ei kai tuota ole pakko kytkeä johtosarjaan, on vain helpompi antaa yhdet ohjeet asennukseen kuin luetella kaikki mahdolliset vaihtoehdot.
Eli käsittääkseni mikään ei estä kytkemästä noita johtoja suoraan mittarin taakse, jos siis löytyy pisteet josta nuo signaalit löytyy.
Eikä välissä ole mitään mittariston elektroniikkaa yms...
Palataanpa aiheeseen. Vaihdenäyttö on nyt kytkettynä yllä mainitulla tavalla suoraan mittariston taakse, mutta toistuvista yrityksistä huolimatta en ole saanut näyttöä toimimaan oikein. Virrat tulee kyllä, mutta asetusten säätäminen ei tahdo onnistua. Resetoinnin jälkeen tunnistaa kyllä vapaan, mutta itse vaihteita ei enää tahdo tunnistaa. Mahtaako piuhat kuitenkaan olla liitettynä oikeisiin paikkoihin, eikö tunnista signaaleja oikein mittariston taakse kytkettynä vai missä lienee vika?
Piuhat menevät seuraavasti:
Punainen: Plussa virtalukon takaa
Musta: Maa
Keltainen: Nopeussignaali (johtosarjasta pinkki)
Sininen: Kierrosluvun signaali (johtosarjasta kelta/vihreä)
Vihreä: Vapaavalon tunnistin.
Ylempi paksumpi musta johto on piirilevyn vaurion hyppylanka eikä liity vaihdenäyttöön mitenkään.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76