Mitenköhän tämmöinen nanotekniikkaan perustuva sadesuoja-aine mahtaisi toimia ajokamoissa?
Linkki youtube-videoon: kliks
Tunturi Supersport, Honda CB125, Suzuki VS1400
varmaan tositosi hyvin.
"pitää vettä – ja hikeä"......![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jos tuota tököttiä laittaisi kenkien pohjiin niin voisi varmaan kävellä veden päällä.
Suzuki DL650 V-Strom -18
Sellaista vesitiivistä kampetta ei olekaan mikä ei pitäisi myös hikeä, mutta vesihöyry on sitten toinen juttu, eli juuri se mitä Gore-Tex ja "kumppanit" päästää läpi – ei hikeä.(pecha @ Marras. 14 2011,14:21) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Aina sama laulu... *
Tuohan on loistava keksintö - tosin ei tee vaatteesta vedenpitävää sinällään. Tuon perusteet on yksinkertaista fysiikkaa - toteutus vaan on odotuttanut iteseään. Vastaavia pintoja on luonossakin esim joidenkin kasvien lehdissä- ne vaan perustuu usein paljolti pintarakenteeseen.
Hydrofobinen pinnoite -Eli vesi kostuta tuolla käsiteltyä pintaa, jolloin pintajännitys vetää veden pisaroiksi jotka sit valuu pois. - eli vesi ei imeydy käsiteltyyn materiaaliin, koska aine hylkii vettä, ei siksi että tukkisi kolot ja huokoset. Tiiveinkin kangas kuitenkin on kolmiulotteinen verkko kuituja, joiden välissä on ilmatilaa. Riittävä paine saa veden menemään noista raoista vaikka itse kuitu ei sitä vettä imisikään. esim ajoviima ajoasua vasten piiskaa aikalailla. (Tästä se mm-arvo, x korkean vesipilarin tuottama paine, jolla kuvataan vedenpitävyyttä)
Mutta normi sateessa pisarat pysysivät pintajännityksen voimasta niin isoina ettei pääsisi kohtuu tiiviistä kankaasta läpi vaan valuisivat pois.
Se mitä se tekee on se että vaikka vesi menisi läpi ei se kangas olisi sen jälkeen märkä. Ilmeisesti toimisi hikoilun suhteen samoin, vesi höyry tulee läpi mut ei imeydy kankaaseen. Josta vois seurata se että hiostaisi kun kaikki vetenä oleva kosteus jäisi asun sisälle, kuten Goretexissakin.
Samalla tuo mitä todennäköisimmin estäisi likaa tarttumasta, ainakaan kovin tiukkaan jolloin sadekuuro tai suihkuttelu puhdistaisi pinnan ilman täysmittaista pesua.
Kyssärit on tuon aineen saatavuus, hinta, pinnoituksen kesto ja se et kuinka liukas tuolla käsitelty kampe on - jos käsittelee esim ajofarkut niin pysykö kyydissä enää ollenkaan..
Ihan varmaan kuuluu niihin juttuihin joita täytyy kokeilla kun löytyy myyjä.
Olis aika hieno kun mopo ei suostui kastumaan (ainakin ne hankalammat kolot pysyi puhtaana) *
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ensi kerralla kun menette Rossoon syömään niin laittakaapa siitä vesikannusta pikkaisen vettä pöytäliinalle. Sama ankanselkäilmiö kuin tuossa videossa. Vähän vastaava käsittely. Tiedän firmankin joka sitä tekee, mutta ajopukua on turha sinne viedä...
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Eikös tuossa ole täysin vastaava. Sukarin Maskuun mars!
Softcare
Tuota Ross Nanotechnology'sin ainetta en tunne, eli en sano mitään muuta kuin, että epäilen kestävyyttä..
Softcarea on tullut käytettyä joskus kymmeniä litroja ihan ammattimaisesti. Mielestäni ja suoraan sanoen se on aika turhaa ainetta. Käsitelty tekstiili ja nahka hylkii kyllä vettä, mutta teho katoaa aika nopeasti. Muutaman viikon päästä esim. käsitellyssä tekstiilikalusteessa ei juurikaan huomaa vedenhylkimisreaktiota.
Eikä se kankaan kastumista estä, hidastaa vaan hieman. Ajoviimassa käsitellyn ja käsittelemättömän kankaan eroa tuskin edes huomaa.. Satavarmasti kastuu molemmat, käsittelemätön vain hieman nopeammin.
Voin toki olla väärässä, jos em. aine on kehittynyt muutaman vuoden takaisesta.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.