Ensi vuoden alusta aletaan myymään pääasiassa vain tuota uutta E10 "biobensaa" ja sen soveltuvuuden autoihin saa selville täältä mutta siinä ei puhuta mitään moottoripyöristä. Samalla sivustolla lukee muissa tapauksissa sen soveltuvuus pitää tiedustella maahantuojalta.
Onko orggilaisilla asiasta tietoa ja käykö se esim. Suzuki SV 650 malliin?
Mites olis tämä:(mohikaani @ Touko. 26 2010,12:51) kirjoitti
http://www.e10bensiini.fi/e10-ben....pyoriin
Eipä tuossa hyvin suppeassa listassa ainakaan mitään Suzukeista puhuta...(surfa @ Touko. 26 2010,12:59) kirjoitti
Ja Kawoistakin vain lyhykäisyydessään: Ei käy(mohikaani @ Touko. 26 2010,13:04) kirjoitti
Siis ei mitään vuosimalleja, pyörämalleja, tms. lainkaan. Ihan vain yksoikoseen, ei käy
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Taitaa olla aika vaiheessa tuo E10 soveltuvuus eri pyöriin, kun käy lähes kaikkin -78 jälkeen valmistettuihion Hondiin, mutta ei mihinkään Kawaan...;) Ja Suzukit muuttunevat talutettaviksi, niihin ei käy mikään bensa 2011 jälkeen...
TH
Bandit 1200S
TH
Bandit1200S
Pikasesti tuota autolistaa tuolta samaiselta sivustolta katselin tänään ja siellä on kyllä melko runsaasti todella isoja virheitä...
"Ei käy" merkkauksia sellaisille malli/moottori/vuosimalli -yhdistelmille joita ei ole olemassa ja myös sellaisia, jossa konetyyppi on ollut kauemmin käytössä kun listassa mainittuina vuosina, jollon yllättäen sitten sama kone toimisikin E10 jos se on vuotta myöhemmin pajalta tullu pihalle...
Eli luotettavuus noilla on hyvin, hyvin heikkoa...
Ehkä loppuvuodesta voisi jo saada sellaista listausta aikaiseksi millä tekisikin jo jotain.
Abusus non tollit usum
Mulla 2005 Honda CBR 600F:n manuaali kertoo kissan kokoisilla kirjaimilla että yli 4% etanolibensiiniä EI tule käyttää edes lyhytaikaisesti.
Honda Fireblade HRC 2012
Löysin googlaamalla tällaisen. Esim. Ducatiin ei tuon listan mukaan sovi, koska ohjekirjassa on kielletty käyttämästä mitään polttoaineen lisäaineita. Tätä noudatetaan, kunnes joku toisin kertoo...
http://www.fueltestkit.com/manufac....10.html
Jotenkin koko E10-juttu vähän pääsi yllättämään, mutta mikäs siinä.
Eli nykyisistäkin vain V-Power kelpaa ?(THuhtamäki @ Touko. 26 2010,13:21) kirjoitti
![]()
Ducatit M696 Dark & SS1000DS Red
Nykyistä 5% etanolibensaa on myynnissä kyllä ensi vuonnakin, koska 30% autoistakin ei toimi kunnolla 10% etanolilla. 5% ei vielä pitäisi vaikuttaa mihinkään, ja onhan sillä ajettu jo jonkin aikaa, vaikka monet ei sitä edes tiedä. V-Powerin myyntikin vissiin loppuu jos Shell poistuu Suomesta.
E10 ja H-D keskustelua (jenkkilässä)
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Oma manuska tarjoaa seuraavat ohjeet: älä käytä polttoainetta joka sisältää enemmän kuin 10% etanolia, tai enemmän kuin 5% metanolia. Siis 1100 Honda Shadow -97, ei pitäis olla ongelmaa siis.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
V-powerinkin saatavuus loppunee jos Shell saa jakeluketjunsa kaupaksi. too bääd.
Yamahaan ei E10 käy - ainakaan tämänhetkisen tiedon mukaan - kysyin KoneKeskolta jo aikaisin keväällä.
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Tiesithän, että nykyisissä 96E:ssä ja 98E:ssä on 5 % etanolia?(THuhtamäki @ Touko. 26 2010,13:21) kirjoitti
Taitaa jopa olla hieman enemmänkin, kun muistelen tarkaksi määräksi mainitu 5,75 %:a.
Eiköhän ohjekirjassa mainituilla lisäaineilla tarkoiteta sellaisia omatoimisesti tankkiin lisättäviä lisäaineita. Vaikkapa TV-shopista ostettavia litkuja.(matt1 @ Touko. 26 2010,13:25) kirjoitti
Eihän puhdasta 100 %:sta bensiiniä edes myydä missään. Ehkä apteekissa, mutta huoltoaseman bensiineissä on monia erilaisia lisäaineita.
Joo, juuri näin ja paljonkohan tämä "suojalaaduksikin" tituleerattu liemi maksaa?(Utah @ Touko. 26 2010,13:55) kirjoitti
Asiaa sivuavassa kirjoittelussa vilahtaa pahaenteisesti mm. "ympäristöystävällisyys", "uusiutuvan energian käytön lisääminen" ja tärkeimpänä "ohjaava verotus" yms. virkamieshevonsaastaa.
Eli viherpesty E10 tullee olemaan samanhintaista tai vähän kalliimpaa kuin nykyinen 95. Pieni hinnankorotus voidaan aina perustella esim. tuotantokustannusten nousulla, veroa tuskin lasketaan.
Samalla "suojalaadun" hinta nostetaan "vero-ohjauksella" "uusiutuvan energian käytön lisäämisen" ja "ympäristöystävällisyyden", "hiilineutraaliuden" yms. propagandapaskan nimissä jonnekin 1,70-1,80 euron tasolle.
No, bensa ja viina on aina hintansa arvoista, mutta ottaa aika pahasti kanisteriin tuo valtion syöttämä propaganda ja sillä perusteltavat jatkuvat hinnankorotukset.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Honda VFR Vtec vm 2004 käyttöohjekirjasta s.49:
'Alkoholisekoitteiset polttoaineet
Mikäli joskus joudut käyttämään
alkoholisekoitteista polttoainetta, varmista
että oktaaniarvo on vähintään yhtä korkea tai
korkeampi kuin Hondan suositus.
Tyyppejä on kaksi; etanolipitoinen ja metanolipitoinen.
Älä käytä polttoainetta jos etanolipitoisuus on
yli 10 %. Metanolipitoista polttoainetta emme
suosittele käytettäväksi ollenkaan.
Älä koskaan käytä yli 5 % metanolipitoista
polttoainetta, vaikka se olisi lisäaineistettua.
Polttoainejärjestelmän ja moottorin käyntiin
ja tehoon liittyvät viat ja vauriot eivät kuulu
Honda takuun piiriin mikäli alkoholipitoista
polttoainetta on käytetty.
Honda ei voi varmistua alkoholipitoisten polttoaineiden
käytöstä ennen kuin näytteet sopivuudesta on todistettu.
Ennenkuin hankit polttoainetta tuntemattomalta asemalta,
selvitä sisältääkö aine alkoholia. Mikäli sisältää, varmistu prosenttiluvusta.
Mikäli polttoaine ei ole suositeltua, vaihda laatuun joka ei sisällä alkoholia.'
Eli etanoli -pohjainen 10% pirtubensa käy,
metanoli varauksin 5 % asti.
Näin olen ymmärtävinäni käyttöohjekirjan kertoman.
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Ainakin SV:n user manual kertoo juuri tuon 10% etanolia rajaksi. Eli toimii!(mohikaani @ Touko. 26 2010,12:51) kirjoitti
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
:-) Tarttee varmaan ruveta myymään kawasakeihin merkkibensaa :-P
Mä uskallan veikata, että delvakkia alakerrassa ja e10 yläkerrassa meno jatkuu ihan normisti... siis Hondalla ei ilmeisesti Kawalla :-D
CBR 1000F -89
enpä tuota kyllä ihan heti omaan hontaan tunge vaikka tuo netin manuaali/linkki muka niin sanookin. jos se ei kestäkään, kuka korvaa..? *
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Omituista:(THuhtamäki @ Touko. 26 2010,13:21) kirjoitti
2003 xr125l:, 2000 cb500:n manuaaleissa sallittiin etanolibensiinin käyttö enintään 10% asti, myös nykyisessä suikassani(malli jääköön mainitsematta) sama juttu.
MGTOW-Men going their own way. http://mgtowfi.wordpress.com/
Mielenkiintoista... Tuommonen "kopio nippu" käyttäjän käsikirja kertoo juurikin tuon ei yli 10% etanolia ja kirjamallinen Omistajan käsikirja kertoo ettei yli 4% alkoholi bensoja saa käyttää.
Molemmat ovat kuitenkin samaa mieltä että mikäli moottori laukeaa ja havaitaan käytetyn alkoholi sekoitteisia polttoaineita niin takuu ei korvaa...
Honda Fireblade HRC 2012
suomentajalla mennyt etanolit ja metanolit sekaisin?
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Eikös tämä ole helppo ratkaista. Ostaa bensaa isoon sammioon ja jättää sen näkyvälle paikalle. Yön aikana paikalliset puskakemistit ovat tislanneet alkoholin pois kyseisestä polttoaineesta ja jäljellä on puhdasta polttoainetta. Alkoholi, tässä tapauksessa toivottavasti etanoli, on kadonnut parempiin suihin. 10 litraa polttoainetta -> 1 litra puhdasta viinaa. Hyvä vaihtokauppa jos jättävät vielä keräyslautaselle (jonka siis olet jättänyt valmiiksi sammion viereen) vaikka sen euron tai kaksi maksusti hyvästä etanolista.
Näin minä olen ajatellut asian ratkaista.
Kawasaki Green(chainese @ Touko. 26 2010,15:38) kirjoitti
![]()
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Näin sen tulkitsen, ja silti olen usein ajokauden toisiksi viimeiseen tankilliseen laittanut tirauksen masinol kattia. JOs vaikka poistaisi vähän kosteutta ja karstoja. Tuossa listalla se oli kuitenkin tulkittu ehdottomaksi kielloksi käyttää etanolibensaa... Minä tankkaan kuten ennenkin parasta mahdollista ysivitosta ja eiköhän maahantuoja sitten älähdä jos pitää siirtyä apteekin bensaan.(redhat @ Touko. 26 2010,14:41) kirjoitti
HAHA!
"http://www.e10bensiini.fi/files/44/E...ripyoriin.pdf"
Järkyttävän surkee plari! Oisko joku 5v puuhastellu?
Ensinnäkin, moottoripyörät rinnastetaan ruohonleikkureihin! Tiedot "samalla sivulla" LOL!
Toiseksi, listataan pelkästään merkki, ja soveltuvuus? Mitä helv... onhan samalla merkin alla todella monenlaisia pyöriä monilta eri vuosikymmeniltä, joissa erilaisia moottoreita, miksei niistä ole mainittu mitään *
Jos toi lista on tekijänsä mielestä keskeneräinen, pitäisi se lukea ISOLLA siellä, että miten, milloin, ja millä tarkkuudella listaa tullaan täydentämään !!!
Onko tää todellakin esitetty vakavalla naamalla aikuisille ihmisille, jotka omistaa moottoripyörän?
Jokatapauksessa, piti ihan ääneen revetä nauramaan, kun tuon pdf:n luki...täysin...käsittämätöntä! *![]()
Uudessa TM:ssäkin oli juttua 95E10 bensasta mutta miksi ihmeessä eivät laittaneet listaa mopoista? Näytti olevan sillai, että jos palamistapahtuma on kovin tarkka ruiskutuksen kuviosta ei E10 pala tarpeeksi hyvin ilman annoksen suurentamista sen sisältämän vähäisemmän energiamäärän vuoksi. Siis odotettavissa on että kulutus lisääntyy kun joutuu antamaan enemmän kakkua saman vauhdin saavuttamiseksi? Näyttäis myös olevan niin että jos suositellaan 98 oktaanista ei E10 käy...tämä siis autoissa.
F800GSA
Olisi vielä mahtavaa jos se kulutus lisääntyis about sen 5% mitä "nykybensan" päälle tulee sitä alkoholia, sehän tarkottais sitä että autot kuluttais ihan saman määrän öljystä tehtyä bensaa, mutta siellä on vaan ylimääräistä alkomaholia haittaamassa. Jotenkin tuntuu että koko homma on taas jonkun byrokraatin keksimä juttu että saadaan johonkin epärealistiseen päästömittaukseen "suuret" erot nykyaineisiin verrattuna.
Minkähän vuosimallin SV? Kaasari/ruisku?(Jayded @ Touko. 26 2010,15:23) kirjoitti
Tässä on Suzukin ohjekirjasta lainattu ote. Kyllä tuo E10 käy ainakin osaan Suzukeista. Kysyin asiaa GSF 1250 malliin. Soveltuvuuden omaan suzukiin voi kysyä osoitteesta suzuki@suzukifinland.com
POLTTOAINE–, ÖLJY–
JA JÄÄHDYTYS NESTESUO
SITUKSET
POLTTOAINE
Käytä lyijytöntä, yli 91-oktaanista polttoainetta.
Suositus on 95E.
Lyijyttömän polttoaineen käyttö piden tää
sytytystulppien ja pakoputkiston ikää.
Suositus hapetetusta poltto ai neesta
Tässä ajoneuvossa voidaan takuun katkeamatta
käyttää hapetettua poltto ainetta,
joka täyttää oktaanivaatimukset,
sekä myös seuraavassa luetellut vaa timukset.
HUOMAA: Hapetetuilla polttoaineilla
tarkoitetaan sellaisia polttoaineita,
joissa on mukana happea kuljettavia
lisä ai neita, kuten MTBE:tä tai alkoholia.
MTBE:tä sisältävä polttoaine
MTBE:tä (metyylitertbutyylieetteri) voidaan
käyttää, mikäli sen määrä ei ole
yli 15 %. Tämä hapetettu polttoaine ei
sisällä alkoholia.
Bensiinin ja etanolin sekoitukset
Lyijyttömän polttoaineen ja etanolin
(vilja-alkoholi) sekoitusta (tunnetaan
myös nimellä “GASOHOL”) voidaan
käyttää, mikäli etanolin määrä ei ole yli
10 %.
Bensiinin ja metanolin sekoitukset
Polttoaineet, joissa on maksimissaan
5% metanolia (puualkoholi) voivat olla
soveltuvia tähän ajoneuvoon, mikäli
niissä on mukana lisäliuotinaineita ja
kor roosionestoaineita.
ÄLÄ KÄYTÄ sellaista polttoainetta, jossa
on yli 5 % metanolia. Tämä voi aiheuttaa
vaurioita polttoainejärjestel mään,
tai käyntihäiriöitä. Tällaisten polt to ai neiden
käytön aiheuttamien ongel mien korjaus
ei kuulu ajoneuvon takuun piiriin.
HUOMAA:
• SUZUKI suosittelee hapetettujen
polttoaineiden käyttöä ympäristösyistä.
• Varmista, että hapetettu polttoaine
täyttää oktaanisuositukset.
• Mikäli et ole tyytyväinen ajoneu von
toimintaan käyttäessäsi hapetettua
polttoainetta, tai mikäli naku tusta
ilmenee, vaihda toiseen polt to ai nemerkkiin,
sillä niiden omi nai suuksissa
voi olla eroja.
Alkoholia sisältävä polttoaine
voi aiheuttaa vaurioita maalatuille
pinnoille.
Toimi varovasti, jotta polttoainetta
ei valuisi yli, kun tankkaat.
Pyyhi yli valunut polttoaine
välittömästi pois.
Suzuki GSF 1250SA -08