Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    Näinä päivinä lähtee 750GSX EF:n moottorinvaihtoprojekti käyntiin. Vanha moottori on huonossa hapessa, liian vähillä öljyillä ajetty magneetonkopan vaihtamisen jälkeen, kun vaivihkaa öljy valunut jostain välistä pois

Mutta hätä ei ole tämän näköinen, voihtomoottori toki löytyy jo varaosapyörästä ja sen kimppuun olisi aika käydä kevään lähestyessä kovaa vauhtia.

Tähän topikkiin kerätään kokemuksia ja vinkkejä joista voisi olla apua ensikertaa moottoripyörää huoltavalle jannulle.
    Kiinalainen työkalusetti, mäyräkoira, Jaakko Tepon cd, 1,5 ltr cokista ja pitkä kossu olis ihan paikallaan oikea oppiseen moporemonttiin. Ja riittävä vauhti on siinä hommassa pelkkää plussaa!

Kunnon kuvilla varustetulla huoltomanuskalla selviää jo melko pitkälle. Niissä löytyy usein mm. moottorin irroitus yksityiskohtaisesti selitettynä ja kuvitettuna. Helpottaa huomattavasti remontteja, ei tule niin paljoa tuhoja eikä tehtyä turhaa työtä.
    Murjaanien kuningas!
    Kunnon huoltomanuska on tosiaan hyvä hankinta, etenkin aloittelijalle, mutta monesti myös kokeneemmallekin remppaajalle. Ja ainakin Suzukin tapauksessa suosittelisin vahvasti tehtaan omaa manuaalia, on nimittäin huomattavasti perusteellisempi kuin Haynesit yms. Näitä löytää yleensä netistäkin pienellä penkomisella.

Koneen vaihdossa kannattaa uhrata muutama hetki koneen nosto-operaation suunnitteluun. Etenkin kun tuon 750EF:n konekin taitaa olla vielä näitä järeämpään painoluokkaan kuuluvia. Runkoputkia on hyvä suojailla naarmuuntumiselta teippailemalla niiden ympärille pahvia, rättejä tai jotain muuta vastaavaa. Kaikki mahdollinen koneen liikuttelua haittaava kannattaa ruuvata suosiolla irti jo etukäteen (esim. sytkäpuolat tms.). Koneestakin voi mahdollisesti irroitella jotain osia ennen nostelua, kuten öljypohja ja venttiilikoppa. Nosto-operaatiossa voi sitten käyttää luovuutta sopivimman tavan keksimisessä. Yksi aika yleinen niksi on kaataa pyörä kyljelleen, jolloin mottia pääsee nostamaan suoraan ylöspäin. Tällöin voi myös paremmin hyödyntää vaikka auton moottorinosturia tai muita apuvälineitä. Itse olen yleensä köyttänyt koneeseen pari pitkähköä putkenpätkää nostoaisoiksi, joiden avulla koneen saa kahteen pekkaan ujuteltua pystyssä olevan pyörän rungon läpi.
    Arttu
    Joo tossahan olikin hyviä vinkkejä! Kiitoksia niistä, lisää toki otetaan mielellään vastaan.

Haynes, sekä suzukin service data-kirjaset löytyy painetussa muodossa ja niitä olen koittanut kääntää suomenkieleen.

Toi itse moottorin siirtäminen poispaikaltaan voikin olla melkoinen operaatio.. jotakinhan siihen on keksittävä kun ei mitään erikoisia moottorinsiirtovälineitä satu löytymään
    Rok rok
    Digikamera ja riittävästi kuvia purkuvaiheen aikana.
    Karkkikaupasta tyhjiä irtokarkkirasioita ja osat niihin 'aihealueittain', tussilla kirjoitetaan kanteen kuvaus esim. "pakoputken kiinnitys"
    Hande G.
    Lainaa (handegunnar @ Tammi. 04 2012,09:52) kirjoitti
    Karkkikaupasta tyhjiä irtokarkkirasioita ja osat niihin 'aihealueittain', tussilla kirjoitetaan kanteen kuvaus esim. "pakoputken kiinnitys"
    Ai perhana, toi onkin hyvä! Mulla kun aina hukkuu kaikki mutterit ym.

Vinkkejä alkaa olemaan ihan kivasti jo, vielä kun tohon moottorin irrottamiseen ja paikaltanostoon keksis jotakin..
    Rok rok
  8.  
    Moottorin irrotus on aika simppeli homma mutta sen saaminen pois rungosta vaatii pari äijää joilla riittää papua. On nimittäin sen verta ahtaasti asennettu että vaatii paljon vääntöä ja kääntöä ennen kuin tulee ulos. Eikä tule kuin toiselta puolelta, muistaakseni oikealta.
    <p></p>