Lotjan perälaakeri meni vaihtoon 68 000 km:n kohdalla. Masiina on uudelleen nipussa ja huomenna koeajolle....
Honda CB 350 Four, Suzuki GS500E, BMW K100RS, Suzuki DR800, BMW R1100RT, BMW K1200LT
"Meni vaihtoon"...tarkoittaako, että vaihdoit vapaaehtoisesti vai että se otti ja pyki?
Jaa niin, kun otsikkosi on "prosenttiryhmää", niin kai tarkoitit tuota jälkimmäistä...
Minkäsvuotisesta pelistä on kyse? Sattuuko -99 - 2002 -haarukkaan?
t, pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Meni vapaaehtoisen vaihdon piikkiin. Takapyörään ilmestyi välys, ja huomasin, että kaarteissa tuntui selvää jurinaa ahterissa. Tämän jälkeen tarkastin öljypropun. Metallipalasia tms. ei propussa näkynyt, mutta päätin kiikuttaa perän laakerinvaihtoon.
Pyörä on vm 2000
Honda CB 350 Four, Suzuki GS500E, BMW K100RS, Suzuki DR800, BMW R1100RT, BMW K1200LT
No mitä toi otsikko tässä viestissä sitten tarkoittaa?
"Prosenttiryhmää"
En ymmärrä yhtään. **
*
Pekka
![]()
*
PS. Otsikko on näköjään muutettu paremmin aiheeseen sopivaksi.
Pekka
mietin ihan samaa, että kyllä prosenttijengi ja bemarit on yhtä kaukana toisistaan kuin sika on sateliitista![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Prosenttiryhmä tuli siitä, että ameriikan tietojen perusteella tietty % lotjan peristä poikii ajossa tietyn kilometrimäärän jälkeen. Tämä perä olisi poikinut ilmeisen pian.
Honda CB 350 Four, Suzuki GS500E, BMW K100RS, Suzuki DR800, BMW R1100RT, BMW K1200LT
Juu, kyse on siis semmoisesta aika epätieteellisestä selvityksestä jenkeistä, jossa raportoituja (LT:n) perälaakeririkkoja on verrattu rekisteröityihin pyöriin ja on päädytty lukuun noin 4 %.
Selvitys on tehty jo muutama vuosi sitten mutta en osaa tuosta sen enempiä taustoja kertoa.
Arvaukseni aiheen aloittajan vuosimallista sattui haarukkaan eli tuo "prosenttiliike" koskee erityisesti noita alkuvuosien pyöriä.
Menihän perämurikan kannen esijännitys 0,05 - 0,10 mm haarukkaan kun uuden laakerin tälläsitte? Nimittäin Vermontissa asuu BMWLT.com foorumilta tuttu kaveri "Charlie VT" eli Curtis oikealta nimeltään, joka on ottanut oikein elämäntehtäväkseen LT:n hajonneiden perämurikoiden analysoinnin ja korjaamisen. Hänen tutkimustensa mukaan todella monissa hajonneissa alkuvuosien pyörissä oli tuo kannen esijännitys (eli laakerin shimmaus) tehtaan jäljiltä liian suuri. Kuulalaakeri on tällöin saanut osakseen liian suuren aksiaalikuorman ja tämä on ilmeisesti vienyt noita hautaan ennenaikaisesti.
Näin ollen laakerinvaihdon yhteydessä olisi tärkeää tarkistaa tuo shimmaus (eli laakerin yhteyteen tulevan säätölevyn / levyjen paksuustarve) eikä vaan summamutikassa mättää uuden laakerin seuraan vanhoja shimmilevyjä.
Tuosta aiheesta löytyy tämän Curtisin tekemä sangen seikkaperäinen video, jossa on juurta jaksain näytetty miten tuo shimmaus eli kannen esijännitys tarkistetaan. Ei ole mitään avaruustiedettä tuo...
Video löytyy tuolta
http://www.bmwlt.com/uploads/
Kolmanneksi alimmainen video. Se on aika pitkä ja raskas ladattava ja alkaa hevosen kuvalla, mutta tuon kun jaksaa katsoa läpi niin oppii aika paljon.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Pozo. Vein irtoperän Tampereen R.M.Heinolle, joten en tiedä miten shimmaus tehtiin. Enkä hoksannut kysyä![]()
Honda CB 350 Four, Suzuki GS500E, BMW K100RS, Suzuki DR800, BMW R1100RT, BMW K1200LT
Kysyppä. Kun vastaus on hiljaisuus, niin tiedät, että vaihtoivat vaan laakerin ja kasasivat samoilla shimmeillä... Oisit vieny Kymäläiselle.
<p>2002-2014</p>
,,no sitte seuraavalla kerralla sinne,,(C-A-D @ Loka. 22 2011,08:17) kirjoitti
Itte vaihdoin tuon videon ohjeen mukaan omaan k-sataseen, kun alkoi rohista, vuotaa öljyä, ja ilmestyi klappia. Hyvä tuli, vaikka aikaa otti shimmi prikkojen kanssa leikki, mutta mikäs kiire mihkään talvella oli.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Minulla meni isolaakeri vaihtoon 115 tkm kohdalla (-99 LT). Alkoi jyristämään jo kuudenkympin vauhdissa sen verran, ettei ollut epäilyksiä.
Peku
Onkos tätä tautia jotenkin liikkeellä?(pomppe1 @ Marras. 01 2011,22:56) kirjoitti
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
No sehän meni ihan aikataulussa sitten. Tai oikeastaan jo vähän yliajallakin...(Beku @ Marras. 01 2011,22:39) kirjoitti
![]()
Hyvä, jos ei kerran tielle jättänyt ja pääsit vaihtamaan itse valitsemassasi paikassa.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo