Tulipas itsekin käytyä ensimmäistä kertaa Teneriffalla, oli kyllä semmoinen kokemus, että mieluusti lähtisi toistekin
Ensimmäinen ja toinen päivä meni aivan paikkoja pällistellessä ja vuokraamoa etsiessä, joka löytyikin ihan vain bussimatkalla maisemia katselemassa, eiku seuraavalla pysäkillä ulos ja nopeata kävelyä vuokraamolle varailemaan pyörää
Kolmantena päivänä vuokraamon henkilö tuli autolla hakemaan hotellilta ja veivät vuokraamolle, minulle siunautui pyöräksi Yamaha DT125, 70 000km ajettu kaksitahtinen laitos, sillä pyörällä ajeltiin sitten kaksi päivää ja ~250km kunnes se moottoritielle kiihdyttäessä päätti sanoa itsensä irti ja piti rullailla tien sivuun odottelemaan pariksi tuntia vuokraamoon porukkaa hakemaan autollansa.
Vuokraamolle saapuessani sinne oli juuri sopivasti brittipariskunta palauttanut heidän vuokraamansa nelitahtisen i-moto Tiger SM125 pyörän, tiskin takana lupailtiin minulle yksi ylimääräinen päivä ja juurikin tämä tiikeri alle. Samaisena iltana ei juuri käynyt kuin Teiden tietä testailemassa ja takaisin hotellille. Viidentenä päivänä lähdinkin sitten aivan aamutuimaan ajelemaan ja suunnitelmissa oli käydä Los Cristianista (Saaren eteläosa) aivan saaren läntisimpään osaan, joka oli Tenon vuoristo (aivan uskomatonta seutua) ja sieltä rannikon kautta takaisin, onnekseni "eksyin" tuohon pieneen Masca nimiseen kylään joka sijaitsi keskellä vuoristolaaksoa, siellä oli kyllä semmosta serpentiiniä, ettei tasan tule suomesta löytymään samantasoista! Mascasta ajelin kohti Teideä ja sieltä taas alas, päivä olikin jo pulkassa ja kilometrejä kertyi noin 200
Kuudentena päivänä tuli vain ajeltua ympäri saaren eteläosaa josta lempparitieksi kehkeytyi Teidelle vievä TF-21 tie, mutkaa mutkan jälkeen ja alhaalta kun ajaa alas niin kaasua ei juuri tarvitse käyttää sillä vauhtia kertyy muutenkin.
Seitsemäntenä päivänä tuli aamulla yhdeksän aikaan lähdettyä viimoiselle ajelupätkälle, sillä ensimmäisenä päivänä tuli varailtua Maxicat venematka kyseiselle päivälle ja pakkohan sinne oli mennä. Päätin käyväni mielestäni parhaalla tieosuudella elikkä tuolla Teiden suunnilla, viimeistä kilometriä kun olin tulossa alas TF-51 tietä ja lähdin ohittamaan kahta autoa suoralla tieosuudella, kävi pieni kolari. Ollessani taaemman auton kohdilla (sokea kulma?) tuli hänellä samat ajatukset ensimmäisen auton ohittamiseen, luultavasti olan takaa katsomatta vetäisi sitten minun eteeni autonsa ja tottakai hän sitten osui minun pyörääni, ei muutaku 60 vauhdista eturengas lähti alta ja siinä sitte pyörittiin ja kierittiin vähän matkaa kunnes pysähdyin, ajokamoja oli päällä ajotakki ja ajohanskat (+kypärä) joten yläkroppaan ei tullut mitään naarmuja, kamat kyllä oli sen verran ruvella, että tulee kyllä jatkossakin käytettyä entistä ahkerammin! Kumpaankin polveen ilmesty vähän isommat naarmut mutta ei onnekseni muuta käynyt. Autosta nousi vanha saksalais(?) pariskunta, tulivat sitten selvittämään asiaa saksaksi, jota minä en ymmärtänyt. Kysyessäni heiltä englanniksi mitä yrittävät sanoa niin ei sanaakaan englantia puhuneet, päättivät sitten alle minuutissa lähtä paikalta enkä täten kerennyt mitään tietoja ottaa ylös sillä katselin vielä omia vaurioitani ja vuokramopoa, joka ei ollut tiputtanut muuta kuin peilin, tanko vinossa, yksi kate halki ja naarmuja ympäriinsä. Noh, ei auttanut muuta kuin lähtä ajelemaan hotellille sillä laivaretki oli tunnin sisällä ja itselläni ei niin pahasti käynyt, että olisi sairaalassa ollut tarve käydä.
Seuraavana päivänä pitikin sitten käydä palauttelemassa pyörä, vuokraamo peri korjauskulua älyttömät 370 euroa, sinänsä ymmärrettävää sillä bisnestähän he tekevät. Viimeiset pari päivää tulikin sitten löhöiltyä auringonpaisteessa ja katsellessa vähän tarkemmin sitä lähialueen kaupunkia (Los Cristianos, Playa Americas)
Enpä tiedä moniko tuota stooria jaksaa lukea mutta ajattelin sen kirjoittavani tähän ketjuun

Lomamatka oli kyllä kolaria ja paria muuta vastoinkäymistä lukuunottamatta täydellinen, lämpöä riitti 20-25 astetta joka päivä ja tippaakaan ei sadetta näkynyt, voin kyllä henk. kohtaisesti suositella tuota Teneriffaa ajokohteena, eipä ole vielä tosin tullut monessa ulkomaan paikoilla käytyä ajoreissuilla, mutta tämä aurinkosaari kyllä motivoi semmoisia suunnittelemaan jatkossa!
Ne jotka tuonne päin on lähdössä ajamaan, niin kannattaa muistaa katsoa minkä auton perässä ajaa! Jos takaluukussa on jotain mainostarraa yms. niin se on luultavasti vuokra-auto ja ei välttämättä välkyimpiä turisteja löydy penkeiltä

Voivat olla liikkeissään äkkipikaisia ja muutenkin turistitoiminallisia, eli katselevat maisemia eivätkä välttämättä niin paljoa kiinnitä sitten itse tiehen huomiota (hidastavat nähdäkseen paikkaa paremmin tms.)
-mazasi