Onkos moottoripyörissä sama seisontaan laitto käytäntö kuin autoissa nykyään ? Eli siis autoihinhan tehdään väliaikainen rekisteristä poisto, mikäli muistan oikein.
Tulipa vaan mieleen että jos näin on, miten käyttäytyy vakuutusyhtiö, joka myy vakuutusta joka on vuoden ympäri voimassa ja tällaiseen tekee rekisteristäpoiston ?)
MUOKS:
Joo eli ei
AKE - Liikennekäytöstäpoisto
Liikennekäytöstäpoisto voidaan tehdä kaikille muille paitsi L-luokan ajoneuvoille (mopot, moottoripyörät, kolmipyörät, kevyt nelipyörät ja nelipyörät).
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
no kannattaa kysyä sieltä vakuutusyhtiöstä.
ympärivuotinen vakuutus on siis koko vuoden voimassa, seisonta-ajallisissa sun pitää ilmoittaa milloin se vehje on käytössä. muun ajan se on poissa rekisteristä, vaikka siinä se kilpi on kiinni.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
^ Rekisterissä ja vakuutuksissa olo on kaksi eri asiaa. Joissain yhtiöissä voit pyörälle ilmoittaa seisonta-ajan, joissain et. Kilvet pysyy tällöin joka tapauksessa.
Jos poistat rekisteristä, lähtee kilvet ja vakuutukset. Uudelleen rekisteröinti saattaa olla pienoinen rumba, varsinkin jos on pidemmän aikaa poistettuna ja jos pyörään on tehty muutoksia.
***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
Itse tuota vak. asiaa selvittelin pyörän vaihdon yhteydessä, kun IF:ssä ainakin minulla maksut pomppasivat hirmuisesti.
Huutokaupan jälkeen valinta oli Tapiola, jonne siirsin kaikki vakuutukset, ja Hondan osalta maksut putosivat oleellisesti.
Tapiolasta olen kuullut myönteistä heidän korvausaktiivisuudestaan, taisi olla Karza kun siitä kirjoitteli.
Tapiolassa systeemi on, että liikennevak. maksetaan 1.4. - 31.10. välisenä aikana. Oma ajokauteni on vapusta syyskuun loppuun, jolloin ilmoitan noiksi kahdeksi kuukaudeksi pyörän seisomaan säästäen siinäkin.
Ensi vuonna kun liikenteen bonus saavuttaa maksimin 70%, niin vakuutusmaksut ovat: liikenne ja täyskasko 160€:n omavastuulla, yhteensä pikkusen päälle 600€/a, ja se ei ole paljon VFR1200F:n tehopainoisesta pyörästä.
Esim IF:ssä täyskasko oli selvästi kalliimpi, vaikka omavastuu oli 500€!
Ja kun tietää, että jos mälli sattuu, niin asioistani huolehtiminen niin koti- kuin ulkomailla on erinomaista, niin tyytyväinen täytyy olla...
<p>.</p>
Jooh... nyt kannattaa käydä läpi ko. vak.yht. sopparit.
Jos fillari ns. seisontavak. ja säilössä oma talli. Jos kippaat sen niin vakuutus ei korvaa. Tästä on kokemuksia.... tosin siinäkin on ns. kiertotie.![]()
FJR - 06
Oikea termihän oli siis liikennekäytöstäpoisto:(Jagge @ Loka. 20 2011,12:35) kirjoitti
AKE:
Liikennekäytöstäpoisto
Liikennekäytöstäpoistolla tarkoitetaan Suomessa rekisteröidyn ajoneuvon väliaikaista liikennekäytöstä poistamista ja tämän tiedon merkitsemistä ajoneuvoliikennerekisteriin. Liikennekäytöstäpoisto tehdään kuluvana päivänä. Poiston ajalta ei peritä ajoneuvoveroa. Auton rekisterikilpiä ei tarvitse liikennekäytöstäpoiston yhteydessä palauttaa. Jos auton kilpiä ei palauteta, vakuutusturva on osittain voimassa. Omasta vakuutusyhtiöstä voi tiedustella, mikä on auton vakuutusturva ja liikennevakuutuksen minimimaksu poiston aikana.
Mutta tuotahan ei voi siis pyörälle tehdä ..
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Saisiko sitten kotivakuutuksista ? Oletteko muuten lopettaneet kaskot talven ajaksi jos on käytössä ollut ympärivuoden vakuutukset ? Mahtaako saada takaisin samoilla bonuksilla keväällä ?(Roope @ Loka. 20 2011,17:49) kirjoitti
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
L-luokan ajoneuvolle tuo liikennekäytöstä poisto tapahtuu kilvet palauttamalla. Ei ole muuta keinoa. Näin fillari on "seisonnassa", ei vakuutusmaksuja maksettavana. Mutta jos palautatkin tuon takaisin kilpiin alle vuoden seisonnan, saatkin kaikki em. maksut takautuvasti "seisonta-ajaltakin" maksettavaksiOn ne niiiiiin kivoja nuo ympärivuotiset
Oma ratkaisuni oli tänä syksynä fillarin myynti. Ei vak.maksuja, ei mitään, edes takautuvasti jos vaikka jo keväällä ostaa uuden tilalle![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jos kerran Karza on ollu tyytyväinen, se on hyvä -ja on hyvä, jos voi antaa myönteistä palautetta. En nyt kumminkaan itse suitsuttaisi yhtään vakuutusyhtiötä. Yhtiön idea on ottaa rahat ja pitää ne. Yksityisasiakas ei ole samassa asemassa, kuin yrittäjä. Ne vakuutukset ei oo vertailukelpoisia.
Ens keväänä Turvan ehdot mukautuu kohti Tapiolan vastaavia ja silloin taitaa mun vakuutukset lähteä sieltä. Mihin? Ei varmaa tietoa, mutta OP:n ja Nordean kilpailutan siten, että ne näkee Turvan voimassa olevat hinnat.
... jotain piti muistaa
Seisonta-aikani koskee vain liikennevakuutusta.(Roope @ Loka. 20 2011,17:49) kirjoitti
Kaskoa ei ole mahdollista saada katkaistuksi talveksi.
Ainakin Tapiolassa kasko lähentelee jo vakuutusalan matemaattista hifistelyä.
Näet talvikuukausina turvaa on vähemmän, kuin kesällä jolloin ajetaankin enemmän, eli pääasiassa ajetaan vain kesällä.
Niinpä esim. törmäysturvaa ei ole talvikuukausina lainkaan, mutta varkaus-, palo-, ilkivalta-, yms. turvat ovat.
Niinpä esim. jos pyörän kippaa tallissa, sen päälle putoaa jotain, tai siihen osuu jokin, tai talli palaa, tai voro käy kylässä, niin korvausta saa. Kotivakuutus ei kata pyörän vahinkoa esim. tulipalossa, niin kuin ei autonkaan. Niissä pitää olla omat vakuutukset.
Totaali katkaisua irtisanomisella ja taas keväällä uudelleenvakuuttamisella kysyin ja vastaus oli suora. Ei onnistu, ehdot rupeavat heikkenemään moisella temppuilulla.
Vuotuisen summan muistin väärin yläkanttiin. Oikea summa on aika tarkalleen 575€ ensi vuoden heinäkuun jälkeen ja se ei ole paljon tuon tason vakuutuksista, tuon tason teho-painosuhteiselle pyörälle. On täysi turva kaikkialla Euroopassa, tulipa sitten vahinko muiden toimesta, tai aiheuttipa sen itse...
Kikkailua korvausten saamiseksi, eli kiertotiet jne en suosi, enkä soisi muidenkaan suosivan. Kun niitä ns. ilmaisia lounaita ei ole ja jos kalliita korjauksia teetetään, niin viime kädessä maksumiehiä ovat muut vakuutuksen ottajat. Ja kiertotien käyttäjä vakuutuspetoksen tehdessään maksattaa aiheuttamanasa vahingon muilla...
<p>.</p>
Missään nimessä ei ole suitsutusta Tapiolaa kohtaan, vaan relevanttia kerrontaa.(seku @ Loka. 20 2011,20:14) kirjoitti
Nyt kun Tapiolan systeemit ovat tulleet tutuiksi muutaman kuukauden aikana, niin esim. heidän Web-sivuston toimivuus on huomattavasti käyttäjäystävällisempää kuin If:n.
Vakuutusasiat kaiken kaikkiaan ovat erittäin kimurantteja asioita, kun kyseessä ovat kaikki vakuutukset. Pyörään vähemmän kuluvaa summaa ei laiteta piirongin laatikkoon, vaan sillä hankittiin lisää henkilökohtaista suojaa ja turvaa niin itselle kuin rouvalle, siis tapaturmien ja hoitokulujen varalle, jos sellaisia sattuisi tarvitsemaan. Vakuutusten perusteellinen läpikäyminen on iso urakka kyllä... Esim itse, vaikka olen OP:n asiakas ja siis ns. bonuksia kertyy, niin OP-vakuutusta en kokonaisuuden kannalta katsonut kannattavaksi hankkia - kumma juttu, mutta niin vain on...
Mitä tulee maksuihin ja korvauksiin. Niinhän se on, että vakuutusmaksuja maksetaan ja lähes aina vakuutusyhtiö lopulta on voittaja kerättyjen maksujen/maksettujen korvausten pelissä. Mutta esim. jokainen maksaa pakollisen liikennevakuutuksen kiltisti, saamatta koskaan korvausta sieltä - ja on asiaan enemmän kuin tyytyväinen, kuka sitä huvikseen itseään loukkaamaan. Tämä siis esimerkkinä yhdessä ns. pakollisessa maksussa.
Sitten vapaaehtoisella puolella vaikkapa omakotitalon palovakuutus. Sehän on oltava pakollisena, jos kiinnittää kiinteistönsä ja hakee se vakuutena lainaa. Jos lainaa jne. ei ole, niin palovakuutus ei ole pakollinen. En tunne ainuttakaan kiinteistön omistajaa, joka ei olisi palovakuuttanut esim. taloaan vahingon varalta. Enkä tunne ainuttakaan ihmistä joka toivoisi missään puheissa, että palaisipa talo, niin saisi korvauksilla päivitettyä sen uuteen kuosiin. Siinä mielessä vak.yhtiöiden parjaaminen on turhaa, että sinne kannetaan rahaa vs. harvoin sieltä saaden mitään.
Kannattaa siis selvittää turvataso ja mitä tarvitsee, huutokaupattaa tarpeensa - ja maksaa maksut - toivomatta, että koskaan tulisi *tarpelliseksi saada korvauksia.
Mutta sitten kun sopiva ja kattava turvataso on, niin mukava on korvauksiakin hakea , sillä todella nykymaailmassa, mitä ihmeellisimpiä asioita tapahtuu, missä omaisuutta vahingoittuu.
<p>.</p>
Kyllä minä olen saanut korvauksen maksamastani pakollisesta liikennevakuutuksessa kun kotilolla ajoin kolarin. Ei nimittäin tarvinnut maksaa vastapuolen autoa omasta pussista...
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Minulla ei ole mitään huomauttamista juttuusi, päinvastoin, kiitän viitseliäisyydestä. Pyysitkö muuten tarjousta Turvasta?(Motoristi1958 @ Loka. 21 2011,07:50) kirjoitti
Tapiolaa en edes harkinnut, mutta juttusi jälkeen, on sekin ehdolla.
... jotain piti muistaa
Aivan aivan, ja sen takiahan liikennevakuutus on pakollinen ja pitää olla.(tontze @ Loka. 21 2011,08:19) kirjoitti
Tietäisiköhän joku tilaston, esim prosentuaalisesti kuinka moni on saanut korvausta vs. ei ole saanut.
Kukaanhan ei suoraan toivo koskaan saavansa, koska aiheuttamastaan vahingosta kärsii esim. bonusmenetystä välittömästi.
Esim custom vs. tehopyörien liikennevakuuksissa on absoluuttisesti valtava ero, kun bonuksia ei ole kertynyt.
Ero pienenee tuntuvasti ja on suhteellisesti paljon pienempi kun bonukset ovat tapissa eli 70 %:ssa.
Siis esim. vak. kyykyssä on 1000€ ja customissa 500€, 0-bonus, abs. ero 500€.
Täydellä 70% bonuksella kyykyssä 300€ ja customissa 150€, abs. ero 150€, siis valtavasti pienempi kuin 500€.
Kannattaa siis pyrkiä ajelemaan vahingoitta, se on selvää säästöä...
<p>.</p>
Etenkin, kun sen mällin maksaa muut motoristit! Vakuutusyhtiö ei koskaan maksa mitään. Se kerää joka sentin+verot+kulut+voitot muilta motoristeilta ja kun kysymys on henkilövahingosta, on tilanne se, että kyseinen motoristi tuskin koskaan elämänsä aikana maksaa oman mokansa.(Motoristi1958 @ Loka. 21 2011,09:23) kirjoitti
Lisätään! Tässä ei ole tarkoitus syyllistää ketään, vaan todeta vain tosiasia.
... jotain piti muistaa
Tein niin, että vertasin pyörän vakuutusta webbi-laskureilla samoilla ehdoilla ja siitä sitten etenin... ja päädyin Tapiolaan.(seku @ Loka. 21 2011,09:16) kirjoitti
Ainakin edustaja sanoi, että Tapiola on Suomen suurin ajoneuvovakuuttaja..., niinhän ne edustajat aina.
Yksityishenkilönä olen liikkeellä eli vertailuperusteiksi, ja vakuutukset sisältävät monivakuutus- ja turva-alennusta.
Hyvä että rumba on takanapäin - ikävää hommaa ja hankalaa...
<p>.</p>
Itselläni kans tapiolasta liikennevakuutus ja täyskasko.
Tässä tuoteseloste: http://www.tapiola.fi/NR....ste.pdf
Tietääkseni tapiolla on myös paras tai parhaasta päästä ratavakuutukset tuossa. Meni muistaakseni jotenkin niin, että jos on opettajan johdolla ajamassa radalla, niin vakuutukset on täysin voimassa ja jos ajaa yksin, niin vahingosta puolet maksaa tapiola. En siis tiedä tarkkaan, millaiset nuo ratavakuutukset on muilla yrityksillä.
Tapiolalla laskutus menee niin, että n. 60% maksuista tulee ajokaudelle 1.4.-31.10. Seisontaan voi laittaa tuolla ajalla, mutta täytyy olla seisonnassa yhtäjaksoisesti 30vrk, jotta saa vakuutuksista hyvitystä. Myös kaskosta saa hyvitystä.
Itselläni on myös lunastusetu, koska eka pyörä alla.Lunastusetu selviää myös tuolta tuoteselosteesta.
Vakuutuksia saa maksaa vielä mukavan summan, koska liikennevakuutuksen bonukset lähti pohjilta eli 20%
Kun joskus 2004 tehtiin tommonen tutkimus Smoton puitteissa, niin silloin webbi-laskurien tulos oli huuhaata, eli todellinen tarjous oli jotain muuta, kuin webbi-laskurilla saatu.(Motoristi1958 @ Loka. 21 2011,14:00) kirjoitti
Silloin tutkittiin pyöriä usemmassa tyypissä ja kokoluokassa. Tutkimuksista osa julkaistiin sitten prätkälehdessä.
Homma on todella puuduttavaa, vaan silloin opin, että vakuutusyhtiöden vakuutustuotteet ovat vaikeasti vertailtavia. Esimerkiksi toisilla alueet oli seitsemässä riskiluokassa, jollakin kolmessa ja vakuutuspaikalla oli iso merkitys jne...
... jotain piti muistaa
Turvassa on samantapainen ympärivuotinen vakuutus kuin Tapiolassa, eli 1.4.-31.10. välillä voi seisottaa ja saa hyvitystä seisontapäivistä. Marras-maaliskuussa saa siis ajaa jokatapauksessa.
Esim. Bläkkärini vakuutukset täysillä bonuksilla noin 750e. Maksimiseisonta-ajalla vuosimaksu 115e. Liikennevakuutuksen hinta putoaa seisoessa melkein nollaan, täyskaskosta jää päälle muut kuin kolarointiturva ja maksaa ilmeisesti vähän enemmän kuin osakasko.
Huomatkaapa muuten, että liikennevakuutuksen bonusjärjestelmä mopoille on erilainen eri yhtiöissä. Yhtiötä vaihdettaessa ei siirretä bonuksia, vaan vahinkohistoria. Jonka perusteella uusi laskee omalla tavallaan mihin bonukseen historia oikeuttaa. Turvassa (ja Tapiolassa??) bonus nousee 5-10% vuodessa, tuo 10% vaatii lähes täysimittaisin ajokauden. Edesmennyt lakisääteinensysteemi vaati puoli vuotta ajoa ja 5% vuodessa. Muilla yhtiöillä käytössä kaikkea tältä väliltä.
Toinen huomionarvoinen pointti: mopon vakuutukset ei kata ajovarusteista yleensä kuin kypärän. Loput menee omasta pussista, ellei ole sopivaa kotivakuutusta tai matkatavaravakuutusta. Kotivakuutus yleensä jollain rajoitusehdoilla toimii, Turvan rajoitukset max 4500e ja 45vrk kerrallaan kaikkialla maailmassa. Tämä kannattaa tsekata vakuutusyhtiöitä vertailtaessa, varsinkin jos harrastukseen kuuluu myös matkailu. Ikävän yleinen rajoitus on voimassaolon rajaaminen akselille kotinurkat-pohjoismaat.
Vakuutusyhtiöiden kilpailuttaminen ja vertailu on työlästä, kotiloiden liikennevakuutuksia lukuunottamatta tuotteistuksissa on isoja eroja. Joitain vakuutuksia ei edes voi siirtää, esim 10-15v sitten otettuja jatkuvia matkustajavakuutuksia vastaavia ei mistään saa.
Minä en ole Turvan myyntimies, meidän vakuutuksista suurin osa on Turvassa edellisen täyskilpailutuskierroksen seurauksena ja olen ollut muutaman vuoden suht tyytyväinen asiakas. Hinnat oli ainakin silloin ok, ja tuotteistus edelleenkin meille sopiva. Olisi kiva kuulla ketjussa mainitusta Turvan ehtojen huononnuksesta ensivuodeksi tarkemminkin.
Turva lähettää vakuutuskirjan kanssa tiedotteen tulevista korotuksista. Vakuutuskirja tulee milloin laskun kanssa, milloin erillään, mutta sen liitteenä on tiedote tulevista korotuksista. sieltä näet, mikä muuttuu.(jme @ Loka. 21 2011,19:34) kirjoitti
Turva on aiemmin kohdellut erityiseduin esim. Touring Finlandian vakuutuspoolia. Nekin edut viedään ensi huhtikuun jälkeen sikäli, kun minulle ilmoitus pitää paikkansa. Me, jotka noista ovat nauttineet, olemme saaneet ajaa itäblokissa ilman mitään omavastuukorotuksia ja Via Baltican kautta kulkevat arvostivat sitä. Tosin kohdallani ei ole ollut mitään korvattavaa. Turvan omistuspohja taitaa olla muuttunut ja uusi isäntä sanonee, missä kaappi seisoo.
Seuraavan ajokauden alku on ajankohta, joka kertoo totuuden, itse kullekin.
Lukuunottamatta Turvan laskutuskäytäntöä, olen ollut lähes Turvan mainosmies, mutta jatkossa en ole, jos sille ei ole katetta.
... jotain piti muistaa
Tapiola korvaa ainakin kypärän, ajoasun, saappaat ja hanskat..(jme @ Loka. 21 2011,19:34) kirjoitti
Sekä kypäräpuhelimen.(motodino @ Loka. 21 2011,22:23) kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
TFMK / Turvan edut lähti saman tien, kun pyörä vaihtui reilu kuukausi sitten. Listahinnalla tarjosivat uutta vakuutusta, eikä mitään muitakaan etuja herunut, vaikka pyörän 70/70 vakuutukset oli olleet Turvassa yli 10 vuotta.(seku @ Loka. 21 2011,19:49) kirjoitti
Parhaan tarjouksen sain Lähivakuutuksesta ja se on jopa edullisempi kuin aiempi TFMK-Turva, eli yhtiö vaihtui.
Kyllä siinä Touringin-Turvan vakuutuksessa on ollut erityisehtoja Baltian reissaajille. Ainakin hälytin, tuplalukko ja vartioitu paikka on olleet edellytyksenä. Ja muistelisin, että omavastuussakin oli jotain korotuksia - voin muistaa väärinkin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Vartioitu paikka kuulostaa oudolta, mutta muuten noita on noudatettu, eli ehkä ne oli ehtojakin. Muuten vakuutuksissa on ollu henkilökohtaisuuksia. Mullakin oli aikanaan pyörän keskeytysvakuutuksen korvaus 84 E/vrk(J@ck @ Loka. 22 2011,13:49) kirjoitti
Jota en kyllä koskaan lunastanut.
... jotain piti muistaa
Tietääkseni tapiolla on myös paras tai parhaasta päästä ratavakuutukset tuossa. Meni muistaakseni jotenkin niin, että jos on opettajan johdolla ajamassa radalla, niin vakuutukset on täysin voimassa ja jos ajaa yksin, niin vahingosta puolet maksaa tapiola. En siis tiedä tarkkaan, millaiset nuo ratavakuutukset on muilla yrityksillä.
Tapiolalla laskutus menee niin, että n. 60% maksuista tulee ajokaudelle 1.4.-31.10. Seisontaan voi laittaa tuolla
Tuo ratajuttuhan on erinomainen jos tosiaan on noin, pitääpä tsekata. Kun tulee radalla piipahdettua pari päivää kaudessa.
Tuo kaskon seisomaan laittaminen huhti-, ja lokakuuksi. ei minulle ainkaan mainostettu, täytyy tsekata sekin...
Kaikki kirjoittamani on vain yksityishenkilön kokemaa asian tiimoilta.
Leipätyökseni en ole missään tekemisissä vakuutusalan kanssa.
<p>.</p>
Pystyäkseen tutkimaan ja tekemään vakuutusyhtiöiden välistä ehto ja hintavertailua on tunnettava ala melko hyvin. Vakuutusten ehdot ovat muuttuneet viimeisten vuosien aikana jonkin verran. Samoin on tehnyt myös hinnoittelu. Nykyään ei voi enään sanoa että yksi yhtiö on edullisin, vaan on katsottava asioita pyörä kohtaisesti. Erot voivat olla hyvinkin merkittäviä. *(seku @ Loka. 21 2011,16:42) kirjoitti
Olen kirjoittanut ja tehnyt Moto 1 lehteen reilun 10 vuoden ajan moottoripyörien vakuutusvertailuja ja alkuvuoden numerossa annoin seuraavan perusohjeen:
Jos omistat kuntopyörän (kilvetön) vakuuta se IF:ssä.
Mikäli ajat paljon radalla on IF:n rataehdot parhaat (prosenttiomavastuu 25 % kun Tapiolaryhmässä (tapiola ja turva 50 %). *
Peruspyörissä yhtiö, josta ainakin kannattaa kysyä on Fennia. *
Mikäli raha-asiat on OP:ssä kannattaa keskittäjän kysyä Op-Pohjolasta (huomioi bonuksilla maksaessasi pääomaveron säästö).
Customit IF (varsinkin vähän iäkkäämmillä customeilla erittäin edullinen), Pohjola, Fennia. *
Lähivakuutus on yksi keskittäjän vaihtoehto, muina Pohjola, If ja Tapiola ryhmästä Tapiola. Tapiolan keskittämisedut ovat paremmat kuin Turvan. Lisäksi Turvan hinnat monessa pyörässä ovat Tapiolaa korkeammat*
Seisonta-ajalliset vakuutukset löytyvät Lähivakuutus, If, Fennia, Tapiola-ryhmä, Aktia. Tapiolaryhmän kohdalla lyhyen käytön matematiikka on huonoin, eli perusmaksu nousevat korkeiksi jos pidät esim 1 kk pyörää liikenteessä. *
Vanha Nordea eli nykyinen Trygg oli kaikissa ryhmissä kallein vaihtoehto.
Aktia oli kaikissa moottoripyöräluokissa edullisen (kevät 2011). Tässä on huomioitava Aktian erilainen bonuskertymä. He eivät anna (muista poiketen) liikenteeseen 20 % lähtöbonusta, mutta Aktia on silti pärjännyt tarjouskilpailuissa. *
Teen vuosittaisen vertailun Moto 1 lehteen ja käytän yhtenä taustadatana omaa lähes 50 pyörän hintatilastoa, jota olen kerännyt ja täydentänyt lähes 20 vuoden ajan. Olen tehnyt myös vakuutusmaksujen kehittymisen vertailua vanhaan sylinteritilavuus ja käyttöalue perusteiseen hinnastoon. *
Noista korvauksista ja vakuutusmaksuista sen verran, että vakuutustoiminnan tarkoituksena on kerätä rahat tietyltä ryhmältä ja maksaa keräämistään varoista ryhmän sisällä vahingoittuneelle korvauksia. Vakava liikenne vahinko maksaa vakuutusyhtiölle n. 2 000 000 €. Omaisuus vahingot (joita kaskoista korvataan) on "pienempi juttu" vakuutusyhtiöille.
Näistäkin asioista olen kirjoitellut Moto 1 lehdessä varsin paljon. Tavoitteena avata vakuutusten mysteeristä maailmaa.
En työskentele vakuutusyhtiössä, mutta olen ollut niissä eri tehtävissä. Kannaottoni ja artikkelini ovat neutraaleja, eikä niissä vedetä mihinkään vakuutusyhtiöön. Oma tavoitteeni on edesauttaa meitä motoristeja löytämään kulloinkin oikea ja toimiva vakuutusratkaisu.
Sitten vielä se, että vakuutusten ehdot ovat perusasioilataan samanlaisia. Erot syntyvät yksityiskohdissa, joiden arvostus on jokaisella erilainen. Tämän takia olen lisänyt artikkelihini tuollaisen suositus kohda.
Jos haluaa lukea viime keväisen vertailun saa sen tilattua Moto 1 *lehden toimituksesta. Teen vastaavan jälleen ensi vuonna. Ajankohta on vielä piirun avoin. *
Hintojen vertailun teen aina samoilla perustiedoilla, jolloin siitä saa suuntaa antavan näkemyksen. Luvut ovat oikeita jutussa käytetyillä muuttujilla. Tarkoitus onkin antaa ohjeellinen kuva hintojen kilpailukykyisyydestä.
westy
^Aktiasta joku sana.. Ei ole mutua, vaan erikseen varmistettu jokunen viikko sitten.
Aktian kasko ei korvaa radalla yhtään mitään, ei edes ohjatun ajoharjoittelun puitteissa tapahtuvaa vahikoa. Kaiken huippuna se, ettei edes ennakoivan ajon kursseilla mahdollisesti tapahtuvaa vahinkoa korvata.
Suljetulla alueella kasko on voimassa ainoastaan, jos tilaisuus liittyy ajokortin hankkimiseen. Näin minulle yksiselitteisesti ilmoitettiin.
Eli jos vakuutuset on Aktiassa ja jotain tapahtuu, niin kannattaa miettiä kestääkö persaukset. Tai jättää rata ja e.a.k.k:t väliin.
Ja Westyhän sen varmaan muistaa - jos minä muistan väärin. Eli mitä ne TFMK:n / Turvan ehdot olikaan Baltiassa ja entisessä Itä-Euroopassa reissaaville
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Puhuttiinko vakuutusehdoissa selkeästi radalla tapahtuvasta harjoittelusta vai suljetusta alueesta? Yksikään moottorirata Suomessa ei nimittäin täytä tuota suljetun alueen määritelmää.(J@ck @ Loka. 24 2011,14:54) kirjoitti
Superbike #7
Mulla on yleensä hyvin vähän huomauttamista westyn juttuihin ja pääsääntöisesti asia vakuutuksiin liittyen on tasan niin, kuin westy esittää.(westy @ Loka. 24 2011,12:47) kirjoitti
Mutta tuosta lainauksen osiosta ei selviä, mikä on tuo "tietyltä ryhmältä". Siten iso osa motoristeista kuvittelee, että hänen vahinkoaan subventoi eri ryhmät yhteiskunnassa ja esim. sitä henkilövahingon hoitoakin subventoidaan, niin se on tosiasiassa on päinvastoin. Silloin se moka on iso, koska totuus on se, että vahingon maksaa MUUT MOTORISTIT (anteeksi huuto) ja sen lisäksi vakuutusveron, keruukustannukset, osingot (joo, joo, eihän sitä saa jakaa liikennevakuutuksesta; tappiollisia, jne, vaan silti jaetaan?).
Jokainen, joka sanoo, että "vakuutusyhtiöhän tämän maksaa" on oikeastaan moraaliton idiootti.
edit: typo
... jotain piti muistaa
Katson huomenna jos löydän Aktian sähköpostit ja kopioin oleelliset kohdat tänne.(Nitrous @ Loka. 24 2011,15:36) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.