Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 97:sta
    Tosiaankin ensimmäistä pyörää olen ostamassa itselleni ja kysyisin neuvoa viisaammilta...

Naku-mallisen haluan ja budjetti n. 10 000 euroa. Uudehkokin saisi olla, suurinpiirtein 09-11 väliltä.

Lähinnä katsellut hondaa, yamahaa, suzukia ja kawaa. Uusi ducatikin hivelee silmää, mutta menee yli budjetin ja muutenkin hiukan "erilainen" pyörä.

600cc, 750cc vai 1000cc??

Kokemusta pyörällä ajosta ei ole ja "mopo"koulukin alkaa vasta tällä vkolla. Uskon, että järki on päässä ja ikääkin hiukan alle 40vee. Tarkoituksena käyttää pyörää paljon kaupunki alueella, ei niinkään mitään pitkiä reissuja. Aika paljon huviajo yms.

Itse jättäisin 600 kuutioiset väliin, koska ne on jo fyysisestikin pienempiä kuin isommat pyörät ja kuski ei ole pienimmästä päästä.

ABS-jarrut olisi hyvät olla pyörässä.

Jos vaihtoehtoina olisi ed. mainitsemat merkit ja sieltä malleja cb1000r, fz8n, fz1n, gsr750, z750, z1000...
    Mitä suosittelisitte ja millä perusteella??
    Minä uutena motoilijana vastaisin, että jätä ISOT pyörät myöhemmälle, pyörien koko muuttuu 600-700 välillä "isommaksi"-fyysisesti ja takuulla kerkeät 750+ motolla alkuun. Eikä niin helposti tapahtu tahattomia sutimisia jne. Toiset korjatkoon, jos olen väärässä.
    Ducati 750
    Olen kuullut että mitä tehokkaampi naku, sen raskaampi ajaa pitkillä taipaleilla.
    Itse oon toistaiseksi tämmönen kortteli-cruisaaja, kävin kyllä tekemässä viikon reissun tuonne länsinaapuriin mutta ajokokemus olis ollu mukavampi edes pienellä katteella...luulisin....Mutta, mielipiteensä kullakin.
    Suzuki Gsxr 1000cc
    Honda CBF 1000cc
    Honda CBF 600 N
    Kawasaki 500 EN
    Yamaha 250 Virago
    Suzuki GS 500
    Kawasaki 250, vm 1972 3-cylinder

"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin."
    Ite olen alottanut prätkäuran allekirjotuksen pyörällä, eli tonnisella Monster S2R:llä. Pyörän tehoja nyt ei varsinaisesti tarvi pelätä jos on järkeä päässä, oikealla kädellä niitä tehoja voi säätää. Oikeastaan voisi sanoa että osta tarpeeks iso ni ei tartte ehkä samantien vaihtaa, pääsee sil 600:sellakin kortista ja hengestään. Koko/paino ei noissa kuitenkaan hirveästi moottorin tilavuuden mukana muutu mallin sisällä.

Noin uutta pyörää nyt tuskin on pakko hommata? Ei kannata karsastaa yli 20tkm ajettujakaan pyöriä, ne on vasta ajouransa alussa nekin. Sen voi myös kattoa et eka iso huolto on tullu jo tehtyä ni säästyy nekin rahat. Ehkä jos on sellanen kutina et tulee joskus kylellään käytyä ni voi pari tonnia budjetistakin pudottaa, saa yhtä hyvän pelin silläkin ja ei sit niin harmita ku ei o ihan uuden karhea pyörä nurin.

Siitä minkä merkkisen pyörän valkkaat on sit ihan omasta mieltymyksestä kiinni, koeajamassa ja -istumassa voi käydä mut on ne kaikki ihan ok teknisesti ni se mikä mieltä eniten kutkuttaa on ehkä paras valinta. Omaa pyörääni en ole katunu, vanhan mallinen Monster oli pakko saada.

Tiivistettynä, osta riittävän iso pyörä, isompi on parempi ja iälläkään ei ole niin väliä varsinkaan jos vaikka 5 vuoden haarukassa pysyy eikä niitä 20-30tkm pyöriäkään tarvi karsastaa vaikka tarjolla on alle 10tkm ajettujakin. Jos nakun hankkisin nyt niin tonninen ilmajäähdytteinen Monster mulle varmaan edelleen tulis alle, ehkä kävisin koeistumassa uudempaakin mallia. Se vaan on parhaan näkönen ja kuulonen ja kaikkea.
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
    Ainakin Hondien nakupyörissä CB1000R on mielestäni leppoisampi ajettava kuin 600 Hornetti. Matka-ajossa varsinkin, kun ei tarvitse kuunnella 6000rpm ininää normaalissa matkanopeudessa. Kaupungissa taas parempi vääntö tekee käsittelystä alakierroksilla helpompaa. Ei kyllä mitään syytä miksi ei sopisi ensimmäiseksi pyöräksi varsinkin jos on järki päässä. Eihän sillä ole pakko vetää tuppi nurin koko aikaa. Sen sijaan paremmasta väännöstä nauttii lähes koko ajan. Painossakaan ei juuri ole eroa, istuinkorkeus on vähän korkeampi. Ainoa mistä en tykännyt oli mittaristo, mutta se on makuasia. ABS-versio ehdottomasti.

Ainiin mutta jotta et ihan heti kyllästy niin tuollahan oli turbobusa sopivasti myynnissä myös.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
    Lainaa (motodino @ Syys. 06 2011,19:17) kirjoitti
    Jos vaihtoehtoina olisi ed. mainitsemat merkit ja sieltä malleja cb1000r, fz8n, fz1n, gsr750, z750, z1000...
    Mitä suosittelisitte ja millä perusteella??
    Itse olen aloittanut tuolla listasi jälkimmäisellä vaihtoehdolla. ikä lähentelee myös 4kypää ja painoa on "alle sata". Jaan tuon Mikunin sanoman, "laittaa heti sellaisen ettei tarvi hetkeen vaihtaa". Kyllä ne tehokuristimet on löydyttävä omasta päästä.

Minun viesti tai motto voisi olla: Osta tunteella, järjellä ei ole mitään tekemistä pärrä valinnan kanssa.
    Järkimies jättäisi nakut kaupan hyllylle *

Keski-ikäinen hurjapää =)
    Samaa mieltä edellisten kanssa. Osta heti vaan tarpeeksi iso!
    Noista joko z1000 tai cb1000 jos keveitä pyöriä haluaa. Jos olet oikeen iso mies niin xjr1300,gsx1400 jne.jne. ovat myös "helppoja" ajettavia. Itse aloitin tuolla z750 Kawalla, ja jo parin kuukauden jälkeen isompaa teki mieli. Kävinkin paria matkasporttia ajamassa (n160 hv), mutta olivat painavia,kömpelöitä ja ennenkaikkea aivan susia alustoiltaan verrattuna tuohon pikku zetaan. En olisi heti uskonut kuinka paljon niissäkin voi olla eroja. Minun silmään tuo uusi z1000 on kyllä todella hieno mopo.
    Hakusessa..
    Triumph Street Triple R tai jos on pakko olla enemmän kuutioita KTM Super Duke, R jos osuu budjettiin.

Itse siirryin suoraan raskaaseen sarjaan harrastusta aloittaessa. Päivääkään en ole katunut. Oma pyörä siis GSX 1400 -07.
    GSX 1400 -07
    Lainaa (s&s @ Syys. 06 2011,20:35) kirjoitti
    Triumph Street Triple R tai jos on pakko olla enemmän kuutioita KTM Super Duke, R jos osuu budjettiin.
    Aivan! Noi multa unohtuikin. Kumpi vaan Kävisi mullekkin.
    Hakusessa..
    jos ajelet paljon kaupungissa ja haluat huolettoman yleispyörän abseilla, niin yammun fz1:nen. *se että ottaako varttikate vai nakun on sitten makuasia. varttikatemalli parempi jos ajaa kylmällä kelillä/matkaa paljon.

se fz8 on varmaan kanssa ihan hyvä. mutta samalla saa tonnisen...

uuden speed triplenkin sais abseilla, on vaan vähän kalliimpi noihin yammuihin verrattuna.

we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050

R.I.P.
    Liittyi Aug 2005
    Vantaa
    budjettipuolelta kannattaa huomioida myös erot vakuutushinnoissa. On aika suuri ero kusiaisen ja tonnisen vakuutushinnoissa.
    Kawasaki ER-5 1998 aka Romulus 2010-2012
    Kawasaki ZX-6R 2003 (636 Ninja) aka Pimu 2012-2014
    Suzuki GSXR-600 2009 aka no name yet 2014-
    No en suosittele käytettyä pyörää vasta-alkajalle. Mistä sen tietää mikä pommi se on. Ja aloittelijana et välttämättä edes huomaa jos siinä on jotain vikaa, ennenkuin on tavalla tai toisella liian myöhäistä.

Joo vähän jyrkkä mielipide mutta, mutta tulipahan sanottua. Tästä aiheesta tuli juuri kirjoitettua off-topic * viesti tuonne motoristiviha -osastoon.

Itsellä on ekana pyöränä tuo GSR750, eikä ole valittamista, mutta uutena en tajua mistään mitään joten tätä mielipidettä ei voi arvostaa kauhean korkealle.

Tuo vakuutusjuttu yläpuolelta on hyvä pointti. Aloittelijan bonukset lähtee minimistä. Mulla vakuutukset nyt n. 1100 Tapiolasta, vaikka on keskitason keskittäjäalennukset.

Tämän foorumin Suzuki-osastossa on myös GSR750-infoa.

Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
    suoraan litrasiin malleihin, ei tarvi ostaa heti uutta. ktm, triumph, honda, kawa, mikä omaan makuun istuu.
    Z 1000 -10
    Z 750 -07
    Lainaa (jaket @ Syys. 06 2011,21:08) kirjoitti
    jos ajelet paljon kaupungissa ja haluat huolettoman yleispyörän abseilla, niin yammun fz1:nen. *se että ottaako varttikate vai nakun on sitten makuasia. varttikatemalli parempi jos ajaa kylmällä kelillä/matkaa paljon.

uuden speed triplenkin sais abseilla, on vaan vähän kalliimpi noihin yammuihin verrattuna.

Eikös FZ1:set ole virityksiltään ja välityksiltään lähimpänä tonnisia kyykkyjä noista isoista nakuista? Kaupungissa omiaan? Itse suosittelen kyllä kanssa suoraan tonnisen hankkimista, mikäli järkeä löytyy. CB1000r mielestäni selkeästi sirompi ja ketterämpi kuin Z1000, joten kaupungissa aivan omiaan. Toisaalta isolle miehelle Z parempi vaihtoehto..
    CB1000r -11

ex GSX 650f -09
    Ktm superduke 990, helppo ajaa. Sitten Kawasaki Z1000 "se ensimmäinen malli" tai uusin voisivat olla kanssa hyvä. Tuskin nuo Ducatin monsteritkaan huonoja vaihtoehtoja olisi.

Lainaa (exhaust @ Syys. 06 2011,21:23) kirjoitti
    Tuo vakuutusjuttu yläpuolelta on hyvä pointti. Aloittelijan bonukset lähtee minimistä.
    Onko tosiaan nykyään noin? Vuosituhannen alussa kun hankin ekan oman niin liikennevakuutus oli -20% ja kaskoon sain täydet bonarit heti alkuunsa. Edellytti tosin pientä kiristystä vakuutusyhtiöön päin mutta joskus niinkin päin...
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Lainaa (Zamout @ Syys. 06 2011,21:47) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Syys. 06 2011,21:08) kirjoitti

Eikös FZ1:set ole virityksiltään ja välityksiltään lähimpänä tonnisia kyykkyjä noista isoista nakuista? Kaupungissa omiaan? Itse suosittelen kyllä kanssa suoraan tonnisen hankkimista, mikäli järkeä löytyy. CB1000r mielestäni selkeästi sirompi ja ketterämpi kuin Z1000, joten kaupungissa aivan omiaan. Toisaalta isolle miehelle Z parempi vaihtoehto..
    ei tonnisessa kyykyssä mitään vikaa ole kaupungissa, muuta kuin ajoasento. ja se on fz:tassa parempi. helpompi ainakin musta on ajaa tonnisella kuin 600:Sella. ainakin hermoille. enemmän vääntöä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Tuohon haarukkaan menee Triumph Street Triple. Aika suvereenisti hallinnu 600cc nakupyörä testejä.

Tuosta kaunis street triple

Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
    Kannattanee kokeilla myös todellisia all round-pyöriä:

- Triumph Tiger 800 / 800 XC,
    - BMW F800GS / F650GS

syitä: ajettavuus kaikkialla, ajoasento ja sen variaatiot, tilaa käsille ja jaloille, *jarrut, kantavuus, jälleenmyyntiarvo,...

vuodesta 1971 ....
    Lainaa (sarainem @ Syys. 06 2011,23:14) kirjoitti
    Ktm superduke 990, helppo ajaa. Sitten Kawasaki Z1000 "se ensimmäinen malli" tai uusin voisivat olla kanssa hyvä. Tuskin nuo Ducatin monsteritkaan huonoja vaihtoehtoja olisi.
    Täysin samaa mieltä! Itse aloitin Z750 Kawalla ja parin kuukauden ajelun jälkeen teki mieli isompaa pärrää.
    Z1000 ja 990 Dukea ajelin silloin jokusen kilometrin ja molemmat vakuuttivat sekä kaupungissa että maantiellä. Molemmat hyviä kompromisseja! Itse omaan vielä kaupunki ja maantieajon lisäksi vähän seikkailumieltä, joten KTM 950SM jäi talliin. KTM:ssä on myös hyvin tilaa isommalle kuljettajalle *

Tuosta voi vakoilla samanlaista fillaria http://www.nettimoto.com/ktm/supermoto/1177015
    Been there, broke that!
    Tämän threadin lopussa on nakupyörien vertailutestituloksia lehdistä.
    Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
    Kiitos vastauksista!! Ja lisää mielipiteitä kuunnellaan mielellään..

Jos ei takerruta suoraan merkkeihin/malleihin, niin millainen pyörä aloittelijalle sitten olisi parempi mm. vääntöjen suhteen?

Ja jos oletetaan että minulla kuskina on järki päässä ja osaan säätää nopeutta kaasukahvasta, niin onko sitten tuollainen isompi ja vääntävämpi kone parempi, helpompi, mukavampi ajaa kaikessa max 100-120km/h nopeuksissa, niin maantiellä kuin kaupungissakin??

Tulen koeajamaan kyllä muutaman pyörän ennen ostoa, mutta kun on niin totaalisen noviisi vielä, niin mielipiteet on tervetulleita.

Jatkakaa...
    Lainaa (motodino @ Syys. 07 2011,09:34) kirjoitti
    onko sitten tuollainen isompi ja vääntävämpi kone parempi, helpompi, mukavampi ajaa kaikessa max 100-120km/h nopeuksissa, niin maantiellä kuin kaupungissakin?
    On!
    Omasta (lyhyestä) kokemuksesta voisi sen verran höpöttää, että aikanani aloitin moottoripyöräkokemukseni
    Husqvarnan 450 supermotolla joka on kaikinpuolin helppo, näppärä ja kevyt käsitellä, tosin maantiellä ihan susi *
    Sen jälkeen on ajettu kaikella Z750 Kawasta, K1200S Bemariin.
    Omasta mielestä vasta-alkajalle ehdottomasti paras pyörä on tuo Kawan Z750. Vaikka pyörä painaakin jonkinverran n.200kg ei painoa tunne sillä painopiste on alhaalla.
    Pyörä on todella näppärä ajaa ja kääntyy helposti pienessä tilassa. Itse koin myös kaasun toiminnan todella positiiviseksi, joka teki pyörän käsittelystä helpomman kuin minkään aiemmin ajamistani.

Eli siis jos jätän nuo merkit ja mallit pois tekstistä niin mielestäni pyörä joka on suht matala (ainakin painopisteen suhteen), on näppärä kääntymään ja jonka
    hallintalaitteet (kaasu, jarrut, kytkin) ovat "leppoisia" eli ei nykimisiä tai muuten repiviä käyttää sopii parhaiten aloittelevalle motoristille. Loppujenlopuksi koneen väännöstä ei hirveätä hyötyä ole jos sitä ei osaa käyttää. Kyllä se pienempikin kone liikkuu ihan yhtälailla. Itse olen kesällä 2011 omistanut sekä pienen kierroskoneen että ison vääntökoneen ja molemmilla tulee hyvin toimeen! Käyttäjä lopulta päättää kumpi on parempi *
    Been there, broke that!
    Lainaa (seppo02 @ Syys. 06 2011,23:26) kirjoitti
    Lainaa (exhaust @ Syys. 06 2011,21:23) kirjoitti
    Tuo vakuutusjuttu yläpuolelta on hyvä pointti. Aloittelijan bonukset lähtee minimistä.
    Onko tosiaan nykyään noin? Vuosituhannen alussa kun hankin ekan oman niin liikennevakuutus oli -20% ja kaskoon sain täydet bonarit heti alkuunsa. Edellytti tosin pientä kiristystä vakuutusyhtiöön päin mutta joskus niinkin päin...
    Yleisimmät lähtöbonukset ovat liikenne 20% ja kasko 70%. Kaskon täysien bonuksien saaminen saattaa edellyttää pientä neuvottelua yhtiöstä riippuen, aluksi voivat tarjota 60% aloitusbonusta.

Liikennevakuutuksen bonusnousu vuodessa on parhaimmillaan jopa 10% tietyissä yhtiöissä kun pyörälle kertyy tarpeeksi käyttöpäiviä ajokaudessa.

Hintaeroa tosiaan kertyy. Jos nyt vaikka otetaan 600 Hornetti vs. CB1000R vm. 2009, niin lisäkustannusta tulee liikenne +150€ ja kasko +50€ noilla lähtöbonareilla omassa vakuutusyhtiössä. Saattaa toki vaihdella yhtiöittäin, mutta noin suuntaa antavasti.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
    Moro,

Itse saman valinnan kanssa tänä kesänä päätin ostaa suositteluiden pohjalta Z750 Kawan.

Syitä:
    +Haluan opetella käsittelyä ilman tekniikkaa mahdollisimman au naturel (ei abs, luistonesto)
    +Vauhti riittää tuossa vehkeessä helposti, kaverista on kiinni enemmän kuin pyörästä
    +Uskon tämän olevan ketterämpi kaupungissa kuin 1000+ pyörien, tämä on mutuilua
    +Halvempi jos opettelu kellauttaa pyörän tai muusta syystä ryssin jotain rikki. Halusin kuitenkin vaan pari vuotta vanhan (-09).
    +Tuntui heti omalta ja hanskaan sopivalta
    +Ajelen kaupungissa pääsääntöisesti, joten en pääse nauttimaan niin paljon kyykyn vauhdista tai matkapyörän mukavuudesta maantiellä
    +Tän jälkeen ymmärtää paremmin sitä mitä siltä pyörältä oikeasti haluaa

-Totta on se, että sitä rupes jo parin kk jälkeen haaveilemaan näistä isommista. En kyllä tiedä miksi, koska mitään tarvetta sinänsä ei ole
    -Nakulla ei ole mitenkään super hauskaa ajella motaria, sitä hakeutuu pienemmille teille

Olen käynyt pari kertaa radalla ja koittanut haastaa omia käsittelytaitoja mahdollisimman rajoille. Jarruttamista, mutkia, väistämistä, hidasvauhti pyörimistä jne tekniikka harjoitusta. Jos joskus tiukkapaikka tulee liikenteessä (eläin, toinen auto jne jne) niin en ainakaan ole arkaillut opetella kunnolla. Tiedän muutamia tuttuja jotka ostivat suoraan uuden tonnisen niin voin sanoa, että suoraa osaavat ajaa kovaa muu on jäänyt harjottelematta. Ei ole pyörän vika sinänsä tietenkään mutta kallista isoa pyörää ei välttämättä ekana lähe pyörittää käsittelytaitojen rajoille

Mutta ota se mikä parhaalta tuntuu. Niitä voi vaihtaa vaikka kaks kertaa kesässä jos haluaa!

Tsemppiä ja tervetuloa huippu hauskan harrastuksen pariin!
    Itse kanssa etsin naku pyörää joka istuu hyvin vähän isommalle kaverilla ja päädyin Suzuki 1400GSX:ään ja päivääkään en ole katunut.

Siinä on pyörä joka näyttääkin/tuntuukin moottoripyörältä.

Jotenkin nämä uuden nykyiset naku pyörät ovat kaikki sellaisien Bomber pyörien näköisiä jotka on tehty 20v pojille ....
    GSX1400-07
  30.  
    Itseltäni kanssa +1 ääni 1.4 GSX:lle , vääntö on voimaaaaa * ...

Ei ole kyllä tehnyt kertaakaan mieli lähteä pyörä kaupoille vaihtamaan,taidanpa sit lähteä ajelulle ...

Tuossa viel kuva

Suzuki GSX 1400 -07
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen