..Sconea mutustellen katselen Atlantin korkeita aaltoja jotka nousevat pitkin pitkää ja leveää aavaa hiekkarantaa. Ylempänä vihreällä nummella näen murentuneet linnanrauniot sekä lukemattoman määrän lampaita. Tuuli yrittää viedä ajosta vielä lämpöiset ajohansikkaani Suzukini satulan päältä mutta nappaan ne nopeasti kiinni, samalla kun jo toisella kädellä puen Nolanin päähäni, vielä puraisu fudgea ja painan punaisesta napista Gladiuksen jyrähtäen pörisemään. Suomessa riehuu lumimyräkkä mutta täällä sitä ajellaan: ”Hi, Just´come a long baby, let´s hit the road again”!... Norjassa siis ollaan ? No ei tällä kertaa, vaikka nopeasti siltä voisi vaikuttaa. Tuokiokuva oli Durnessin rantatieltä, tarkemmin sanottuna Sutherlandista, eli Highlandin yläpuolelta jossa kapeat ja nopeat mutta asfaltoidut mutkatiet kiertävät rantaviivaa, tien molemmin puolin reunustavien, vuosisatoja vanhojen kiviaitojen välissä.
Suzuki Gladius, ei mikään matkapärrä mutta tarvittaessa kuitenkin..
Kuinka mennä ?
Skotlantiin ei tarvitse mennä englannin kanaalin alittavalla autojunalla, ei laivalla tanskasta, hollannista tai esimerkiksi ranskasta kiertämällä, mikäli haluaa helpoimman, mukavimman ja ennen kaikkea nopeamman sekä halvimman tavan. Nimittäin silloinhan se on Fly & Ride. Olkoonkin, että monien vannoutuneiden motoristien mielestä tällainen matkanteko kuuluu sarjaan ”väärin matkailtu”, mutta jos aikaa on vain viikko tai vajaa, eikä lompakostakaan suuria punnan seteleitä löydy, niin silloin Fly & Ride on ehdottomasti paras vaihtoehto ! Uutta ja vanhaa sekä historiallista näkemistä riittää suurkaupungeista aina maaseutu idylleihin. Jokaiselle siis jotakin ja voithan tavata vaikka itse englannin kuningattaren Rolls-Roycessaan vaaleanpunaisessa kesämekossaan ja valkoisissa hansikkaissaan kuten minulle kävi jo ensimmäisellä reissullani, aivan sattumalta tosin !
..Lähestyn liikenneympyrää (rundabout) jossa seisoo mp-poliisi keltaisissa liivissään, vierellään virka- R1200RT. Koska poliisin kädet eivät heilu, jatkan ajoani suoraan ympyrästä ulos kun samassa tuleekin vastaan toinen mp-poliisi kannoillaan tyylikäs tummanpunainen Rolls Royce, jonkinlaiset liput edessä liehuen. Hidastan vaistomaisesti kun auto tulee kohdalleni ja yritän katsoa takapenkillä matkaajaa joka onkin tv:stä tuttu. Itse kuningatar ! Kyllä. Galdius heiluu laidasta laitaan kun koetan vielä peilistä seurata tuon virka saattueen matkaa…..
Fly & Ride
Skotlannin Edinburghiin pääsee kätevästi Tampereelta, Oslon, Dalenin ja Bergenin ylitse. Nuo norjalaiset kaupungit tunnistaa yläilmoista helposti, samoin kuin tuon pienen, mutta kauniin Dalenin kylän, jonka läpi mutkittelee tiukkamutkainen tie kuten Alpeilla konsanaan. Edullisimmillaan Ryanair vie Edinburghiin jopa 12 €:lla, veroineen, (tätä kirjoittaessa 12.12, hintaan 3 € ! ), edellyttäen että check-in tehdään jo netissä jolloin säästyy Pirkkalan check-in maksu (50 €). Lisäksi, jos matkalaukkuja on vain yksi, ja sekin viedään matkustamoon, säästät 40 € koska ruumaan sijoitettuna laukku maksaisi tuon. Ryanair lentää Tampereelta Edinburghiin n 3:ssa tunnissa mutta ei viikon jokaisena päivänä, (ti, to, su). Mikäli vuokrapyöräsi on valmiiksi bookattu niin iltapäivällä pääset ajelemaan vasenta kaistaa vaikka kohti Perth:iä jossa onkin melkoisesti nähtävää.
Pirkkalasta Ryanairilla
Pirkkalan 2-terminaalin tilat eivät ole turhan ylelliset joten kesäkuumalla voi odottaminen olla tuskallista. Ilmastoinnin ja odotussalin istumapaikkojen puute, selviää viimeistään lähtöselvityksen portin avauduttua. Jos jätät autosi Pirkkalan lentoasemalle, on erillisiä maksullisia pysäköintialueita 3 kpl. Noissa toimii sähköinen maksupuomi ja auton jättäminen pysäköintialueiden ulkopuolelle tarkoittaakin lähes varmaa 30 €:n sakkoa. Jaa mistäkö tiedän ! Edinburghin lentoasema onkin jo aivan toista, kansainvälistä tasoa jossa ei tarvitse eksyä. Tuloaulasta lähtien on lentokentän informaatio-, taxi-, bussi- sekä autonvuokrauspisteille selvät ja asialliset opasteet. Esimerkiksi jos olet varannut auton, tarvitsee sinun kävellä vain n 350m ja olet vuokrauspisteessä josta löytyvät kaikki tunnetuimmat alan yritykset. Oman edun nimessä kannattaa valita automaattivaihteinen joka vapauttaa vasemman kätesi ratille eikä vaihdelaatikosta kuulu ”varattu” ääniä. Kartanlukija vaimollani oli ensimmäisellä matkallamme pitkään ”outo olo” kun ohjauspyörä ei ollutkaan siellä missä se yleensä on. Ulos ajaminen kentältä on helppoa koska lentoasema sijaitsee reilusti kaupungin ulkopuolella. Keskustaan ajo kestää n.10 -15 min jonne *pääsee myös busseilla.
Mikäli lento tulee myöhään kannattaa hotellihuone varata aivan kentän vierestä, laadukkaasta mutta edullisesta Hilton-Edinburgh-Airport-hotellista. Kyyditys kentältä hotellille on maksutonta molempiin suuntiin vaikka kävelymatkakaan ei ole pitkä. Autovuokraamo on aivan hotellin vieressä.
Mp-vuokraamot & hinnat (1£ = 1.15 €)
Edinburghissa toimii useita alan liikkeitä mutta vain harvoista saa pyörää vuokralle. Yhdeksi vuorokaudeksi se on lähes ylivoimaista. Esim Alan Puffus, John Lamdale Huntly tai Two Wheels, eivät vuokraa lainkaan. Highland Ridersin (peter@highlandrider.com) ja rentamotorcycle.co.uk (mel.robinson@rentamotorcycle.co.uk), minimi on 2vrk:tta ja jostain syystä kaikki vuokraamot eivät kaikkiin sähköposteihin edes vastaa ? Esim: (sales@edinburgh-kawasaki.co.uk). Itse epäilen syynä olevan englannin vahvojen spämmisuojien ? Onhan U.K yhdessä USA:n kanssa varmasti eniten spämmi-pommitettuja maita. Eräskin vuokraamo vastasi vasta 6:nen yritykseni jälkeen ihmetellen viimeisen viestini sanamuotojani: ”miksi ette vastaa”, ”onko ketään kotona ” kun viestini ei aiemmin ollut mennyt läpi ? Sitkeyttä siis tarvitaan. Eräs edullinen, tosin Edinburghin ulkopuolinen vuokraamo toimii Cuparin kaupungissa,
Cupar-Cycles Rental Bike. (gordon@cupar.cu.uk) Matkaa tulee 35 mailia koilliseen. Vuokrasin sieltä Gladius Suzukin jo aiemmin kesälllä. Liikkeen aina palvelualttiit Roger (headman), Paul (second man) sekä nuori Chris, auttoivat asentamaan virran ulosoton pärrääni kun vain siitä vähän vihjasin. Chris lainasi jopa ajosaappaansa kun omani eivät sopineet mukaan ! Lokakuun matkallani reittini kulki siis jälleen Edinburghin lentoasemalta noudetulla vuokra-autolla Reil- Bridgen kautta suorinta tietä Gallatownin ja Glenrothin läpi Cupariin. Jätin autoni liikkeen takapihalle ja vaihdoin sen Suzukin SV650 Gladiukseen, jonka ovh vrk-vuokra oli £49 mutta viiden päivän hinnaksi olin tinkinyt sen £180:aan , £350:n depositilla. Hintaa voi mielestäni pitää kohtuullisena koska esimerkiksi Edinburghissa toimiva Calum Saltire (calum@saltire.com) pyytää 650 Banditista £400 (£80 / vrk.), £500:n depositilla. CarricYamaha vastaavasti YZF-600 jammusta £90 / vrk (postmaster@carricyamaha.com) ja takuusummana tuo sama £500. Eli vuokra-autoineenkin Cupar-Cycles oli edullinen vaihtoehto kun matkani viidentenä ja viimeisenä, kuudentena päivänä kävin vielä Stirlingissä.
Calum Saltire Co.
Olisihan minun kuitenkin pitänyt vaihtaa eri kulkuvälineitä ja vieläpä useampaan kertaan, maksaa niistä mennen tullen sekä olla aikatauluun sidottuna. Cupariin olisin toki päässyt junalla jolloin lipun hinta yhteen suuntaan olisi ollut n. £20.
Googlettaen mp-liikkeitä löytyy lisää mm Elgin:istä (Elgin Motorcycles £100 / vrk) ja ylempääkin kuten myös eri merkkisiä pyöriä. BMW:t vuokraa Edinburghissa ja Glasgowissa toimiva Motorrad Central Scotland. Näissä vuokraajan täytyy olla yli 25- vuotias ja deposit on £600 / £1000 pyörän mallista riippuen. Jenkki –vuokraamo AdMo-Tours toimii Edinburghissakin ja valikoimiin kuuluu Suzukin Bandit 600, ja pari R-sarjan bmw:tä. Hinnat alkaen £70 /vrk. Aberdeenin Scotlandbybike.com:issa tai Highlandrider.com:issa pääsee myös bmw:n satulaan, mutta Edinburghista tuonne tulee jo matkaa. HD:t löytyy sekä Glasgowista että Edinburghista. Hondat ja Trumpat myy, vaan ei vuokraa, mutta testiajot onnistuu vaikka ulkomaalaisilta täällä: Two Wheels Edinburgh Ltd (sales@edinburgh.co.uk) Tuo mp-myymälä on kooltaan sekä valikoimiltaan todella kattava ajovaruste- ja tarvikepuolineen.
Contract
Sopimusta allekirjoitettaessa tarvitaan suomalainen ajokortti sekä Master- ,Visa- tai Visa Electron kortti. Passi on myös syytä olla varalla koska joissakin vuokraamoissa sitä kysytään. Sopimuspaperi sisältää muutamia, ehkä kiusallisiakin kysymyksiä, esim. onko psyykkisiä- tai mielenterveydellisiä oireita, diabetes tai sydäntahdistin ? *Onko syyllistynyt viimeisen 36 kk:n aikana johonkin liikenne-vahinkoon ? Tai onko ajokortti ollut ns. kuivumassa viimeisen 10 vuoden aikana, jne. Lopuksi sopimuksen allekirjoitus josta saat oman kappaleen mukaan. Seuraavaksi kortin höyläys jolla varataan tuo takuusumma (deposit) joka takaa sen että vahinkotapauksessa liike pidättää tuon höylätyn summan. Itselläni oli tällä kertaa kaikki ajovarusteeni mukana, paitsi kypärä, jonka valitsin hyllyllä olevista n 7:stä käytetystä. Visiirin kunto ei ollut kehuttava mutta eipä tuo mitään maksanut. Puettuani ajovarusteet päälleni, olivat huoltomiehet jälleen asentaneet mukanani tuomani tankkilaukun takasatulalle ja virran ulos-oton satulan alle navia varten. Tankki oli täysi joten tankattuna pyörä tuli myös palauttaa tai muutoin siitä veloitettaisiin £35.
…Kokeilen jarrujen herkkyyttä sekä keulan painumista muutamilla voimakkailla työnnöillä, starttaan Gladiuksen pörisemään, kaasuttelen hetkellisesti ja hyvin Gladiuksen ruisku tuntuu kaasuun vastaavan. Käden heilautus Paulille, joka vastaa hymyillen ikkunansa takaa, ykkönen sisään ja pyörä klonksahtaa hitusen eteenpäin. Aivan kuin se olisi odottanutkin päästä jälleen mutkateille. Kaarran vasemmalle, kevyt kaasun avaus ja visiiri rävähtää ilmavirrasta kiinni ! Näytössä vilahtaa 2.nen, 3:nen ja lopuksi 4:nen. Vielä vähän matkaa niin taajama-alue päättyy ja pääsen kiihdyttämään kohti Perthiä…
Tiet & nopeusrajoitukset (1 mph = 1.6 km)
Nopeusrajoitukset ovat muotoa miles per hour (mph), seuraavasti: taajamat 30 mph, maaseutu paikoin 40 mph, tai 50 mph, päätiet 60 sekä moottoritiet 70 mph. Yhdet kamera- ylinopeussakot onnistuin saamaan kirjeenä kotia asti. Edinburghissa ja Highlandin alapuolella nopeusvalvontakameroita on runsaasti mutta niistä myös varoitetaan selvästi. Poliisit ovat varsin näkyvästi liikenteessä moottoripyörillään sekä kamera-autoillaan ja esim liikenneympyrässä ajoa tarkkaillaan. Poliisi saattaa olla liikenneympyrässä seuraamassa kuinka hyvin tai huonosti ympyrään ajetaan, samalla kun varastetuiksi ilmoitettuja ajoneuvoja scannaillaan tai muuten epävarmasti eteneviä (huume-) kuljettajia seulotaan tiheästä liikennevirrasta.
Vastaavasti pohjoisemmassa Invernessin ja Highlandin puolella, ei juurikaan kameroista ole haittaa vaan maaseututeillä voikin sitten vastaavasti päästellä ihan oman maun mukaan ! Erittäin mutkaisilla mutkapätkillä, joita Highlandin maaseuduilta löytyy, jopa varoitellaan autoilijoita vastaantulevista moottoripyöräilijöistä ihan omalla liikennemerkillä.
Ristikoita (Cattle grids) tapaa kapeilla maaseututeillä aivan kuten norjassakin. Näistä myös varoitetaan liikennemerkein, aivan kuten erityisen jäätävistä tienkohdista (Ice) omallaan. Samoin tulva-alueet , (Flood) eli tienkohdissa jotka sateella täyttyvät vedellä helposti, näistä varoitetaan, koska teiden viemäröinti tai kallistukset eivät toimi kuten meillä. Muutamia sateita tuolla ajettuani huomasin, että nuo syvät vesilätäköt on otettava todella varovasti. Myös kivivyöryvaara tai esimerkiksi jyrkkä alamäki -merkkejä tapaa Highlandin alueella runsaasti.
Maaseudun teiden reunat voivat yllättää, nimittäin silloin kun reunan asfaltti loppuu voi heti reunalla olla syvä, jopa 15-20cm mittainen pudotus hiekalle, tai vastaavasti, tien reunus nurmitupsuineen onkin korkeammalla kuin itse tie. Tien reunaviivaa ei myöskään ole aina maalattu joten sateella/hämärässä/sumussa ajoa pitempää matkaa kannattaa harkita tarkoin !
Keskiviivalle upotetut omalaatuiset heijastimet ovat mp:lle myös ikäviä. Kookkaat ja metalliset heijastinmutikat ovat sateella liukkaita, ja muutenkin, jos niitä ei tiedosta, saattaa nuo tulla täräyksenä yllärinä esim ohitustilanteessa tai vaikkapa heti sen jälkeen. Mutikoita esiintyy moottoritien lisäksi myös pienemmillä teillä niin että mutkissa niitä on tiheämmin kuin suorilla.
Maantiet seurailevat vanhoja tielinjauksia joten kapeita kivisiltoja on myös runsaasti. Sillat itsessään eivät ole vaarallisia mutta vanhoina ne ovat kapeita sekä toisinaan myös varsin jyrkkiä hyppyreitä, niin että eräässäkin oli varoitusmerkki siksi että esimerkiksi rekka-auto voi jäädä pohjastaan siltaan kiinni !
He hee....
…Edessäni aukeaa laakso, aivan kuin jostain lännen filmistä, näen kaukana häämöttävän korkean ja jyrkkäreunaisen vuoren jonka yläosa jää pilven sisälle. Kuin jokin valtava leikkuri olisi katkaissut sen. Kuinka epätodellinen näky ! Liikennemerkissä lukee ICE ja vaistomaisesti tulenkin kurviin vain moottorilla jarruttaen, onhan vasta lokakuu, ei tuossa kaarteessa jäätä vielä voi olla, ei edes Highlandissa….
Tarkkana taajamissa...
Tekstitettyä liikennetiedottamista
Maanteillä tapaa runsaasti tekstitettyä opastusta: esim. tyyliin: ”turhautuminen on seurausta siitä jos et laske takana tulevaa ohitsesi”, ”hidasta”, ”kiertotie” tai ”anna tietä” joita varsinkin esiintyy runsaasti. Yleistä on myös taajama-aluilla ajonopeutta osoittavat vilkkuvat valotaulut: Näissä taulun ”kasvot” joko hymyilevät tai sitten suu menee mutruun. Vauhdin hidastuessa oikeaan nopeuteen (30 mph), tauluun ilmestyy teksti: ”kiitos kun ajat hiljaa” ! Tämän tapaista, kannustavaa kiitokseen perustuvaa palautetta toivoisi myös tänne suomeen !
Maaseudun peltomaisemissa tuli vastaan useaan kertaan liikennemerkki: ”mutaa tiellä”, joka ei ehkä aivan virallinen ollut mutta monella eri paikkakunnalla noita näki. Tämä varoitti yksinkertaisesti syyskynnöissä työskentelevien traktoreiden mukanaan tielle tuomasta savesta ! Erittäin hieno oivallus !
Fun Factory Beginning! GREAT !
Ajomatkat
Lokakuussa päivän lyhyys luonnollisesti rajoittaa matkaamista koska hämärä tulee jo noin kello 21:00 maissa. Keskinopeus jää muutenkin Highlandin alueella melkoisen alhaiseksi johtuen paljolti yksikaistaisista teistä (Single Traffic Roads) joilla vastaantulevia pitää väistellä kohtaamiseen tarkoitetuilla passing place:lla. Edessä tulevan ajoneuvon valojen vilautus tarkoittaa: ”tule vain, odotan”, eikä kuten suomessa tulkittaisiin: ”väistä idiootti” ! *Ajovaloja ei maanteillä käytetä, ei edes pilvi päivisin koska se ei ole pakollista *Itse ajelin sujuvasti keskimäärin 130 mailia päivässä mutta ehdoton maksimi tuli vastaan kyllä 180 mailin jälkeen. Meri-ilmaston vaikutukseen kuuluvat syksyisin myös laajat sumu alueet etenkin iltaisin ja aamuisin joten nopeaa matkavauhtia ei aina siksikään voi pitää. Saavuin Invernessiin iltamyöhään klo 22:00 jälkeen ja viimeiset 30 mailia oli ajonopeuteni korkeintaan 15-20 mph sakeaakin sakeammasta sumusta johtuen.
…Pimeää ja sumua. Lähes läpinäkymätön, sumutippainen visiiri vääristää vastaantulevien valot viiruiksi ja tekee ajamisen todella vaikeaksi ! Samoin kaikki nuo valot menevät oikealta ohitse, joka tuntuu oudolta. Matelen 20 mailia tunnissa eikä nopeutta voi yhtään nostaa koska toisella kädellä pitää jatkuvasti pyyhkiä suojalaseja joita käytän visiirin alla. Rannikon täytyy olla aivan vieressä koska tällainen hernerokkasumu ei voi tulla kun ainoastaan mereltä…..
Missä MacHuurre...outoa ?
Skotit ja MacKenziet yms.
Skotlantilaiset saattavat yllättää ensikertalaisen ystävällisyydellään. Vai mitä sanoisitte jos esim *kaupungilla ajaessasi, suoraan edessä, kadun varteen parkkeeratun auton oven ollessa auki ja jouduttuasi muuttamaan hieman ajolinjaasi, autolleen juokseva kuljettaja huutaakin ystävälliseen sävyyn: ”Sorry for my open door, Sir ”. Tai kun aamulla varhain kiinnittäessäsi tankkilaukkua paikoilleen ja vetoketjun jumiinnuttua hetkeksi, sitä raplatessasi kuulet takaa äänen: ”Sir, do you need some help ?” Ventovieraan skotin tarjotessaan vilpittömästi apuaan, auttaakseen aikaista motoristia ! Tai kun illalla saavut B & B-majoitukseen, joista löytyy ne omat, vakioidut teenkeittovälineet astioineen, kysyy emäntä sinulle sopivaa hetkeä tuoda kuuma tee maidolla ja kun et hämmästykseltäsi heti saa vastausta aikaiseksi tuokin tarjottimellaan kuuman sitruunateen saman tien ! Tällöin et voi olla huomaamatta kuinka ystävälliseen skottien maahan olet saapunut ! Varaudu myös maaseudulla ajaessasi siihen että kättä on nostettava lähes kaikille vastaantuleville, aina pienestä tytöstä - vanhukseen ja kaikille siltä väliltä.
Skottien maassa on klaaneilla historialliset perinteet. Monet klaanit ja heidän käyttämänsä kilttien ruutumallit ovat edelleen turistien suosiossa ja nähtävillä sekä erilaisin tuottein ostettavissa. Kilteissä, (se miesten ”hame), esiintyvät kangasmallit ovat tarkasti määriteltyjä ja ovat käytetty vain tiettyjen sukujen eli klaanien asuina. Säkkipillin soittaja ilman kilttiä on maanpetokseen verrattavissa oleva rikos joten aina kun kuulet kadun varressa tuo imelän ”piipun” äänen, mene katsomaan ja arvuuttelemaan minkä klaanin asu on kyseessä..
…Ajelen Gladiuksellani Invernessin keskustan Youth Hostelissa yövytyn sumuisen yön jälkeen pohjoiseen vievää valtavaa Kessock Bridgeä (A9) pitkin jossa liikenne vilkastuu selvästi. Katson sillalta alas ja muistan että tuossa salmessa on mahdollista nähdä delfiiniparvia joista keroo myös P-alueen oma opastaulu matkamuisto myymälöineen. Kiihdytän sadetihkusta välittämättä, lämpöliivini lämmön selässäni tuntien ja kohta visiirini kirkastuukin, aivan kuten koko taivaanranta aamun kajossa...
Mutkan takana saattaa tulla vastaan vaikkapa tälläinen ylläri !
Highland
Highland ei ole vain yksi pieni alue, vaan se ulottuu Inverness:istä aina luoteisnurkan Darness:iin eli koko tuon Skotlannin yläosan alueen kattaen. Alueella sijaitsee monta hiihtokeskusta ja aivan oikeita vuoria jota ei nopeasti voisi kuvitella Skotlannista löytyvän. Britannian korkein vuorikin, Ben Nevis, (1343m) on juuri tuolla ylängöllä. Eri elokuvista on varmasti tulleet tutuiksi nuo vihreät nummet, niillä vaeltavat lampaat, linnojen rauniot, vanhat kalpeat kivi-aidat, sekä kapeat mutkittelevat single traffic road:it harvoine, mutta toimivine ohituspaikkoineen. Mutta nuo korkeuserot jotka tuolla sijaitsee, mykistää !. Hihglandin pääkaupunki Inverness, 60000 asukkaineen on monipuolinen laaja linnoitus kaupunki, monine ostoskeskuksineen. Lukuisia Skotlannin kaupunkeja halkoo iso joki ja tuollakaan se ei ole poikkeus. Vaikka Highland on Skotlannin sateisimpia alueita ei vastaavasti Highlandin rannikoilla tule talvisin lunta juuri lainkaan, tai se mitä harvoin tulee, sulaa jo seuraavina päivinä pois eikä tuolla talvirenkaita tunneta saati ole niitä edes saatavilla. Vuoristoalueilla sitten jossa lunta tulee väliinsä runsaasti, tiet pidetään aurattuina sekä suolataan aina tarpeen mukaan. Yli metriset kinoksetkaan eivät ole harvinaisia.
Fort George Moray Firth
On suuren suuri linnoitus entisiltä ajoilta joka on rakennettu strategisesti tärkeän, Invernessiä mereltä suojaavan upean hiekkaniemen kärkeen. Korkeat muurit vallihautoineen ovat toimineet aikoinaan tuon kaupungin lukkona ja suojana. Sisäänkäynti linnoitukseen on luonnollisesti maksullinen mutta ajanpuutteen vuoksi jätin tuon suosiolla väliin. Linnan mitta suhteet nimittäin valkenee vasta kun ostaa esimerkiksi ilmakuvakortin linnoituksesta josta huomaa että alueella vierailuun on syytä varata enemmän aikaa kun pari tuntia.
Valuutta ja kieli
Skottien käytössä ovat punta ja pennyt (pence), kuten Englannissakin ja jotka käyvät siis koko maassa. Skotlannin omia puntia painetaan myös jotka ovat erinäköisiä eivätkä kaikki pankit ulkomailla noita vaihda takaisin, joten viisainta onkin vaihtaa ne aito-englantilaisiin ennen maasta poistumista. Osa kolikoista on varsin erikoisen kulmikkaita perinteisten pyöreitten pennyjen lisäksi. Luottokorteista VISA-Electron toimi itselläni kaikilla huoltoasemilla sekä tavarataloissa että ruokapaikoissa. Pienissä korttiostoksissa tosin voi mennä £1:n lisämaksu jonka myyjät ystävällisesti ilmoittavat ennakkoon. Erikoista on se että huoltoasemien rengaspaineilma-automaatit vaativat kolikoita toimiakseen ! En tavannut yhtäkään ”perinteistä” ilmakassia vaan kaikilla asemilla joista ilmaa oli saatavilla, siitä piti maksaa ? Saarella puhutaan enempi tai vähempi murteellista ”skottienglantia” sekä gaelin kieltä. Maanteiden paikannimi kyltit on kirjoitettuna molemmilla tapaa ja gaelin kieltä voi kuunnella myös radion omalta kanavalta. Murteellisen englannin ymmärtäminen voi paikoitellen tuottaa hankaluuksia, mutta tuosta syystä, oma ääntäminen ei sekään ole sitten niin tarkkuutta vaativaa !
…Tankattuani pientä maitolaituria muistuttavan huoltoaseman ainoalta bensapumpulta, vastapäiseltä kaupalta juoksee luokseni mies perimään maksua. Päätän maksaa £10:n setelillä ja saan takaisin aivan ihmeellisiä kulmikkaita ja eri värisiä kolikoita joita en ole ennen tavannut. Ilman laseja teksteistä on turha yrittää saada mitään selvää. Varmaa on kuitenkin se, että noiden kolikoiden koko ei näissäkään merkitse sen suuruutta. Luotan tyynesti vaihtorahojen oikeellisuuteen ja puen Nolanin uudelleen jatkaakseni matkaa itään, kohti Wick:iä, josta voisin hypätä lauttaan ja purjehtia Oakleyn saarille katsomaan viikinkien muinaisia asuinsijoja....
Loch Ness (Nessin järvi)
Tuon kuuluisan hirviön olemassa olosta voitaisiin väitellä pitempääkin mutta tosiasiassa tuolla taruolennolla tehdään runsaasti rahaa. Loch Ness on 37 km pitkä ja syvimmiltään 230m syvä jonka rannalta Drumnadrochit:ista, löytyy mm Loch Ness-Centrum lukemattomine hirviöesineineen ja *matkamuistoineen joita myydään mielellään aivan jokaiselle Skotlantiin saapuvalle turistille. Itse järvi on usein sateen keskellä oleva pitkulainen vuonomainen järvi (Loch), joka melkein halkaisee *alapuolisen Highlandin Fort Williamsista - Invernessiin. Loch Nessin sekä kaikki nuo muut, pitkulaiset järvet yhdistää 96 km:n mittainen Caledonian kanava, joten matkan varrella saatat nähdä useita sulkuportteja sekä aluksia lipumassa rannikolta toiselle.
Single-Road.
Miksi mennä ?
Skotlannissa ajetaan moottoripyörällä ympäri vuoden eikä talvi ole suomen talvi. Jos 12 €:lla pääsee aivan toisenlaisiin, uusiin ajomaisemiin, liikennekultturiin, vanhaan- ja perinteiseen historialliseen ympäristöön niin eikö se ole jo siinä ! Jo Edinburgh sinällään tarjoaa lukemattomia historiallisia nähtävyyksiä: upea linna entisen tulivuoren päällä. Vanha kaupunki hirttoaukioineen, museot ja lukemattomat kirkot, maanalainen kaupunki, Bub:it, Kuninkaalliset hovit, Camera Obscura, Tattoo-tapahtumat, jne.
….Gladius vastaa pirteästi kaasunavaukseen ja kiviaita vilistäen käännän kahvaa reippaammin heti kun kylän viimeiset, hassut kivipäätyiset talot jäävät taakseni. Cattle grid täräyttää pyörää ja sitten alkaakin nousu jälleen ylemmäs noille ylänköteille jossa vastaan ei tule kuin jokunen auto harvakseltaan. Meren tuoksu kertoo että rannikolla ollaan edelleen….. *
Altavuono p-norjassa ? No.
Majoitus
Bed and Breakfast majoitusta (B&B) löytyy Skotlannista todella runsaasti. Ongelmana ehkä onkin valita se tähtimäärältään itselleen sopivin ja paras. Huoneistojen hinnat aamupalalla ovat alkaen £25 – £40 sis. wc:n ja suihkun jotka ovat usein samassa tilassa. TV ja vedenkeitin tykötarpeineen sekä pienine välipalakekseineen kuuluvat myös settiin. Aamiaiseksi voi esittää erityistoiveita ja itse kasvissyöjänä olen saanut mm isoja ylämaan mustikoita, vadelmia, tai varta vasten juustolla kuorrutettuja toasteja yms. eli toiveita kysytään mutta tee tai kahvi ovat yleensä vakioitu. Kaakao *harvinaisena on tilattava erikseen. Makkarat, juustot ja munakkaat löytyvät myös yleensä erilaisten kotona perinteisesti valmistettujen hillojen kera, joita voi vieläpä ostaa mukaan.
Edullisempia vaihtoehtoja (£10 – £20) ovat sitten Youth Hostelit tai Bunkerhouset. Esim Inverness Youth Hostel tarjoaa lähes kellonympäri majoitusta ja aivan keskustan pääkadulla 10 punnalla. *Huone on tosin jaettava jopa 10 muun kesken, mutta näin syksyllä sesongin ollessa ohi, saa yleensä koko huoneen omaan käyttöön. WC ja suihku ovat käytävällä. Stirlingin Youth Hostel:in hinta oli vastaavasti £27 jossa vuodepaikkoja 5. Tilana tuo oli surkea, aivan kuin jokin laivahytti ahtaine suihkuineen ja wc-tiloineen. Yhteinen oleskelutila jossa mm biljardi, tv, pienehkö kirjasto ja maksullinen Internet tosin korvasivat tilannetta hieman. Pyyhe ei yleensä kuulu huonehintaan, eikä saippuaa, tms. ole saatavilla. Kuuma ja kylmä vesi tulevat omista hanoistaan joten käsipesukin voi olla alkuunsa vaativa suoritus koska hanat ovat painikkeita joita painetaan koko ajan.. Sähkövarusteita varten kannattaa ostaa adapteri esimerkiksi puhelimen latausta varten. Mieleenpainuvin majoitus josta sain myös kirjeystävän, oli mr.Roy Cooke Banchoryssa. Hän pitää edullista mutta todella viihtyisää B&B:tä vaimonsa Gail:in ja poikansa Hamish:in kanssa tien B974 varrella joka on moottoripyöräilijälle nautittava pätkä täynnä mutkia ja mm lähiseudun korkein tien kohta, upeine näköalapaikkoineen. Tuolla kyseisellä tiellä autoilijoita varoitetaankin vastaantulevista moottoripyöräilijöistä liikennemerkein !
Ruokapaikat
Pienetkin kylät tarjoavat erilaisia snack-bar:eja, sekä bub:eja mutta.oma valintani on fish & chips- tyyppiset pikaruokalat joista yleensä löytyy myös se ”vegeterian meal”. Skotit nimittäin rakastavat peruna- ja kalaruokia, (hmm mistähän johtuukin..). Haggis lienee se kaikkein ”eksoottisin” jota Bikers ei voi unohtaa: sisälmyksiä ! Pienissä syrjäkylien ravintoloissa voi syödä £7:lla maittavan aterian leipineen ja juomineen. Eksoottisempaa kaipaaville on myös intialais- sekä kiinalaisravintoloita ihan jokaiseen makuun. McDonald´s:t vaativat sitten jo kaupungin. Ruokailuajat ovat myöhäiset. Jos menet bub:iin syömään iltakuudelta voit olla sen ainoa asiakas. Keittiöt aukeaa jo alkuillasta, mutta mikäli haluat myös ruokaseuraa, tulee väki vasta noin ilta 9:n jälkeen. Pikaruokapaikkoja löytyy myös suomen tyyliin, eli ihan laidasta laitaan. Pikkupurtavista scone on mukava välipalana ja se on joko suolainen tai makea, sämpylää tai pullaa muistuttava purtava. Täytteenä voi olla mitä tahansa, tai sitten se on kuin rusinapulla. Teolliset sconet eivät pärjää maultaan kotitekoisille. Fudge on taasen se skotti-toffee joihin törmää huoltoasemilta lähtien. Makuja on rajattomasti mutta hampaiden paikat ovat kovilla mausta riippumatta. Mitä tuoreempi ja pehmeämpi, sen varmemmin paikka irtoaa.
Mitä nähdä ?
No ne upeat linnat ja katedraalit on tietysti nähtävä: Edinburgh itsessään, Stirling, Braemar, Glamis, St Andrews, Elgin Katedrhal, Dunrobin Castle, kymmenittäin hienosti entisöityjä ja käytössä olevia tai sitten aikojen saatossa raunioituneita linnoja. Säkkipillinsoittajat (Sagpipe) kiltteineen. Näitä tapaat kaupunkien kaduilla ja eri tapahtumissa. Eri puolilla maata järjestettävät Tattoo-musiikki esitykset, golffareille kansainvälinen huipputurnaus: ”The Open”, St.Andrews:issa.
Kapt Scott:in laiva "Discovery"
Discovery naparetkipurjealus Dundeessa, se jolla kapteeni Scott vietti etelänavalla 2 ankaraa talvea, mutta pääsi takaisin. Sotahistoriasta kiinnostuneille on tietysti Loch Ewe (Cove) josta käsin liittoutuneiden laivasaattueet lähtivät kohti Muurmanskia ja jossa on nähtävänä noita tykistöasemien bunkkereita sekä muistomerkki uponneiden miehistöjen muistolle. Tai sitten Battle of Britainin eri puolella rannikkoa sijaitsevat hylätyt lentokentät (Fife-Ness), tai nuo lentäjien muistomerkit. Hävittäjäkoneet, mm Edinburghin lentokentän Supermarine Spitfire XVI, se ”perustyökalu” kun ilmatilaa puhdistettiin 1940-45. Useasta pienestä kylästä löydät valkoisia, hyvin vaalittuja sotamiespatsaita jotka ovat omistettu ensimmäisen maailmasodan kaatuneille. (Highlanders Memorial Statues). Sillä Highlandin skotit osallistuivat suurina määrinä tuohon ensimmäiseen maailmanpaloon ja siksi heitä myös kaatui paljon, mm Sommen ja Verdunin taistelukentillä. Harry Potter- faneille todellinen ”must” on Glenfinnanin rautatieasema, turisti centereineen sekä roomalaisten rakentama akvadukti, jota pitkin elokuvassa Harry Potterin junalla liikutaan…jne.
Harry Potter faneille "must"
Commando museo ja Isle of Skye jäi toistaiseksi itseltäni väliin vaikka varsinkin tuota jälkimäistä on niin kovin kehuttu. Ehkä syynä oli tolkuton vesisade kun saavuin Skyen vastarannalle, eikä ollut oikein ajokeliä tulossa koko päivänä. Mutta mitäs sanoisitte John Lennon Memorial Gardenista Durnesissa ? Tuolla John kävi aikoinaan monen monta kertaa koska hänen sukulaisensa asuivat siellä. Tai viereinen Smoo Cave, joka on kuin merirosvojen maanalainen kallioluolasto.
Entä Orkneyn saaret, jonne pääsee laivalla Thursosta tai Gills Bay:stä ! Rantaviivaa Wick:istä Broraan ajaessani näin merellä myös useita öljyporauslauttoja, liekit torneissa leimuten. Mutta ne mutkatiet nyt tärkeimpänä. Itse löysin todella kauniin ja kapean merenranta maisematien Shieldgaidista-Applecrossiin, jonka näkymät toivat ehdottomasti mieleen norjan, noine rakkolevä rantoineen. Tai sitten tuo aivan pohjoisin rannikkoreitti Durnessin ja Thurson välillä, tie n:o A838..
Google Maps:in StreetWiew on mainio työkalu maisematietä etsiessä. Siitä vaan ”ukkoa” raahaten omaa ajoreittiä etsiessäsi, pääset näkemään monet maisemat ennakkoon. Molemmilla, omilla Skottimatkoillani tuli monta ”tuttua” maisemaa vastaa koska tuolla ”ukolla” olin käynyt ne *katselemassa jo ennakkoon. Suosittelen !
Ja vaikka alkoholi ja moottoripyöräily eivät yhteen kuuluisikaan niin tiesitkö että skoteilla on yli 2500 eri viskimerkkiä ja noihin tislaamoihin pääsee tutustumaan sekä aineita myös maistamaan jos niin haluaa.
Army-look !
Harrastusmahdollisuudet
Haluaisitko alkaa harrastamaan tukinheittoa tai kivenkantoa (Highland Games), kuten nuo kisailijat, eri kylien goljatit, kokoontuvat kerran kesässä kilpailemaan ja samalla vaalimaan jo vuonna 1000 jkr. alkanutta lajiaan. Tai entä moderneja lajeja kuten golf, surffaus, tai sugger. Kalastus ylämaan joissa tai merellä sekä tietenkin mutkateillä pärräily on ominaista skoteille. Retkeily ja patikointi porukoita tapaa myös jokien varsilla telttoineen ja kumiveneineen.
Internet
Itse käytän yhteydenpitoon eri paikkakuntien kirjastoja joista saat kirjastokortin maksutta ja se on voimassa jopa 5 vuotta. Lääni-, (alue-) kortti käy useammassakin kirjastossa ja Internet koneita löytyy useimmiten aina vapaana, eli tarjontaa on. Esimerkiksi Fife:n kuntayhtymän kortti toimii St. Andrew – Perth välillä laajalti. Internet-kahviloissa taksa on yleensä £1 / 10- 15 min, mutta syrjäseuduilla voi saada jopa 30 min samalla rahalla, tosin hieman hitaammalla yhteydellä.
Langaton verkko (Fi Wi) toimii usealla paikkakunnalla kattavasti, joten oma pc on tietysti kätevä oman ride-plogin päivitykseen.
Eläimet
Highlandin vuorille pysähtyessäsi saatat kuulla riekkojen pärrytystä, tai näet saksanhirvilauman kuten minulle kävi parissakin kohden. Eräskin hirvi oli nousemassa juuri tielle mutta Gladiuksen pörinä keskeytti sen, mutta jarruttaa jo kyllä piti. Haukat ja kotkat ovat tuolla seudulla yleisiä,. mutta mieleenpainuvin otus lienee tuo Highland Cow, utelias mutta rauhallinen paksunahkainen lehmälaji, pitkä etutukka silmillään. Tuo erikoinen lehmärotu tulee toimeen todella karuilla seuduilla joka kestää tuulta ja pakkastakin. Meren asukkejakin voi rantaviivalla nähdä, kuten hylkeitä, delfiinejä ja myös valaita. Erikoisin villieläin on kuitenkin villikissa (wildcat) jota tuurilla voi todellakin tavata luonnossa villinä. Arkoina niitä ei voi kuitenkaan kotikissoihin sekoittaa, vaan todennäköisesti näkemäsi kissa oli se ”tavallinen”.
….Ajelen korkeaa ruohoreunus mutkatietä kohti edessäni häämöttävää majakkaa, kun tiukan mutkan jälkeen tien vieressä seisoo juuri tuollainen Highland Cow. Uteliaana se nostaa hitaasti päätään kuin kuunnellakseen tarkemmin Gladiukseni röpötystä, mitään se ei kuitenkaan otsatukkansa takaa pysty näkemään. Turpa jauhaa heinää keskeytymättä ja pää laskeutuu jälleen kohti maata vaikka jalkaudun satulasta ja otan kamerani esille. Lehmä on jo aivan vierelläni. Hengitys höyryää viileässä ilmanalassa eikä lehmää tunnu haittaavan vaikka taputan ajohansikkaalla sen paksukarvaista selkää. Skottilehmätkin tuntuvat olevan ystävällisiä vieraille ! *Hyppään takaisin satulaan ja laitan vaihteen päälle. Nyt suunta eteenpäin koska matkani ei tunnu edistyvän juuri lainkaan kun koko ajan tulee uusia ja arvaamattomia kuvauskohteita. Skotlanti on kaunis ja uusia elämyksiä täynnä !
”The (Bikers) Armies Have All Gone Now, But The Castle Is Still Standing!”