…vai meniköhän toi suoraan Tullin sopimuskumppaneille jälleenmyyntiin?
http://www.tulli.fi/fi....108.pdf
Merkki ja malli: BMW GS Adventure
Kunto: Normaali
Päätöspäivä: 19.8.2011
Käyttöönottopäivä: 8.4.2010
Ajokm: 7000
Verotusarvo: 13 642,50 €
Tullihallituksen arvonmääritysohjehan meni noin:
Löytyiskös täältä ketään joka on ostanut normaalikuntoisen 2010-vuosimallin GSA:n tänä kesänä alle 14 000 eurolla?kirjoitti
Eikö BMW pidä arvoaan kun vuoden vanhasta ajoneuvosta on sulanut jo 40 % uuden lähtöhinnasta – vai ei maar tässä joudu epäilemään että maailman vähiten korruptoituneessa lintukodossa rakennetussa maailman parhaassa autoverojärjestelmässä olisi jotain mätää?
Ei sikäli että asia muuten niin kiinnostaisi mutta kun oma metsälehmä on asiassa sen verran ojassa että tarttisi itse tehdä reilusta, yhdenvertaisesta ja kansalaisia syrjimättömästä autoveropäätöksestä oikaisuvaatimus.
Silloin tieto käytettyjen 30 % normaalia myyntihintaa alhaisemmista toteutuneista kauppahinnoista jeesaa kummasti *
[Edit. Perkele noita otsikoita, eikö niitä pysty muokkaamaan jälkikäteen mistään?]
Jos oli vanha vuosimalli, tai vertaavat GS 800:een?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
kai niilläki nettimoto näkyy töissä..(vetomies @ Loka. 13 2011,11:48) kirjoitti
saa olla kyllä monta vuotta vanha että tuolla hinnalla gessu lähtee..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tyhmä kysymys: Onko mahdollista, että gessu oli mällätty?
"Voiko kyykkypyörää ajaa ylipäänsä?"
sama linja se on muidenkin merkkien osalta vai onko joku saanut ostettua möhkökawan 252 eurolla tai -07 Versyksen 3600 eurolla.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Näkemättä päätöstä voi varmaan olettaa, että yleiseen myyntihintaan on tehty ainakin 1500e "perusvähennys".(kodiak @ Loka. 13 2011,11:44) kirjoitti
Näin ollen yleinen myyntihinta Suomessa olisi päätöksen mukaan 15142,50 euroa. (Ei siis alle 14000 euroa)
pyörähän voi vielä olla ylivuotinen. Jos olisi mällätty, niin kuntona tuskin olisi että "normaali". Yleiskunto vaikuttaa käsittääkseni vain jos kunnossa lukee jotain muuta kuin että "normaali". Varusteet toki vaikuttaa myös, mutta yleensä vain korottavasti.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Nettimoto -BMW R1200GS Adventure
Aika erikoinen on hinta - jos on ehjä.
Tuohon hintaluokkaan osuu tuoreimpana 2007 61tkm ajettu yksilö.
2010 malleje ei ollu mut vähän ajettu -09 18490e, hintaeroa on 4847,50e tuon uudemman hyväksi. Ihan normaaliin hinta vaihteluu tuo mennee... *
Edit: Ellei sit oon menny mallimerkintä sekaisin.
Edit2: pitäisköhän käyä hakemasa pikaisesti Buimuri kun nuin halvalla saa maahan...
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Hinnan määrittäminen mene vähän hankalaksi kun nettimotossakin on niin vähän vastaavia. 2010 malleja ei ole yhtään, mutta jos ottaa keskiarvon noista 2007-2009 malleista mitä myynnissä on, niin saadaan 15196,25 euroa, joka on aika tarkasti se mistä päätöskin näyttäisi olevan tehty. Otanta on tuolloinkin vasta 8 pyörää, ja siinä on kaikki muut nettimotosta paitsi 2011 malliset. Jotain tuollaista keskiarvoistamista lienee harrastettu. Ja eipä siihen parempaakaan keinoa ole, ei sitä verotusarvoa voi yhden tai kolmenkaan myynnissä olevan yksilön perusteella tehdä, kun silloin yksittäinen ylihintainen yksilö vaikuttaisi jo liikaa. Pyöristys on reilua tehdä asiakkaan hyväksi, jos tilanne on epäselvä.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
On se ton aurinkoa tarkemman MAHTI-järjestelmän toiminta melkoista alkemiaa, tossa on tämän vuoden 2010-käyttöönotettujen GS- ja GS Adventure -mallien verotusarvot:
Merkki ja malli: BMW R 1200 GS ADVENTURE
Kunto: Normaali
Päätöspäivä: 19.8.2011
Käyttöönottopäivä: 8.4.2010
Ajokm: 7000
Verotusarvo: 13 642,50 €
Merkki ja malli: BMW R 1200 GS
Kunto: Normaali
Päätöspäivä: 20.6.2011
Käyttöönottopäivä: 9.9.2010
Ajokm: 7000
Verotusarvo: 17 835,80 €
Merkki ja malli: BMW R 1200 GS
Kunto: Normaali
Päätöspäivä: 17.5.2011
Käyttöönottopäivä: 8.3.2010
Ajokm: 8000
Verotusarvo: 16 407,95 €
Merkki ja malli: BMW R 1200 GS ADVENTURE
Kunto: Normaali
Päätöspäivä: 14.4.2011
Käyttöönottopäivä: 29.4.2010
Ajokm: 7000
Verotusarvo: 18 898,85 €
Merkki ja malli: BMW R 1200 GS ADVENTURE
Kunto: Normaali
Päätöspäivä: 20.1.2011
Käyttöönottopäivä: 24.3.2010
Ajokm: 8000
Verotusarvo: 18 609,10 €
Oliskos toi tuorein sitten joku '08 joka on otettu käyttöön 2010, sen ikäisille markkina-arvontatyöryhmä on löytänyt tänä vuonna n. 13 k€:n verotusarvoja![]()
mitas tosta..nyt sitten vain hakemaan sita gs;saa kun on hinta mihin voi vedota.
mika tassa on ogelma?
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Kerros vielä viisaampana että mihin hintaan käytettyä tuova yksityishenkilö vetoaa?kirjoitti
Meinaatko että oikaisuvaatimukseen käy Tullin toiselle ajoneuvolle määrittämä verotusarvo kun "hintahavainnot" arvotaan Nettimotosta*![]()
Onnistuiskos tällainen yksinkertainen herrasmiessopimus teoriassa. Tästä päivästä lähtien jokainen nettimotossa pyydetty hinta on 50% todellisesta pyynnöstä.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Uitettu ja täällä mällätty=lunastus.(JMH @ Loka. 13 2011,21:18) kirjoitti
Sitten vain etsimään uutta pyörää, kun vakuutustäti on antanut vain 50% arvosta ja vetoaa pyyntihintoihin.![]()
Piru, aina jotain mutkia matkassa. Oishan toi pitänyt tajuta.(Akiva @ Loka. 13 2011,21:24) kirjoitti
Edit: mut hei, saishan sen uuden sit ulkomailta halvemmalla
-> suomalaiset myyjät konkkaan (tää on loputon suo)...
Kutsutaan myös osaoptimoinniksi, kait.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
tuosta viisaammasta en tireda mitaan kun sekin perustuu vain yhteen arvioon.(kodiak @ Loka. 13 2011,21:06) kirjoitti
kylla oikein hyva peruste on juuri tuo tullin verotuspaatos.
ja ei tuo lunastus tms perustu myyntiin eika pyyntiin vaan todellisiin myyntihintoihin..yleensa kateisalennuksineen.
ei aina pida kaikkea esitettya hyvaksya..kylla siihen voi omankin nakemuksen sanoa. ja verotusasioissa on aina mahdollisuus valittaa.
sita ma vaan ihmettelen ku yleensa naraa on aiheuttanut se kun noita verotusarvoja pistetaan ihan utopistiseksi. nyt joku on saanut neuvoteltua omalle pyoralleen edullisen verotusarvon. hatunnosto sille
tuo totta..vakuutus tati saattaa tarjota murtoosaa korvaukseksi..sehan on kaupankauntia. kaikkee ei vain pida hyvaksya. jos ei muu auta ni sanoo et tuokaa se pyora tanne.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Toiset nostaa hattua kansalaisia yhdenmukaisesti kohtelevalle oikeusvaltiolle, toiset "maan tavalle" jossa pyritään manipuloimaan näennäisesti objektiivisia viranomaispäätöksiä omaksi eduksi.kirjoitti
Näitä jälkimmäisen ihannoijia tuntuu olevan tässä maassa ihan riittämiin.
yhdenmukaisesti?(kodiak @ Loka. 14 2011,09:26) kirjoitti
mita hiton tekemista talla on yhdenmukaisuuden kanssa?
eti tuolta tullin paatoksista kaksi prikulleen samalaista verotuspaatosta *eroa niissa on. osa vain osaa vedota johonkin ja osa nielee kaiken paskan mita heille syotetaan
pisnis is pisnis......
ma nostan hattua niille jotka koettavat itse tehda asioille jotain konkreettista..ja on etenkin tulli on paikka missa ei kannata kehua kuinka kallis tallanen mopoti oikeesti on.
noin yleensa..ei noita pyoria myoda missaan verotusarvoilla..niitten paalle tulee lisax ajoneuvovero mika tassa tapauksessa tekee kokonaishinnaksi pyoreasti 17 k ekee..eli sano nyt mika tuossa on ongelma?
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Missä vaiheessa MAHTI-hintajärjestelmästä vedettävän tiedon tai Tullihallituksen markkina-arvoryhmän arvonmääritystyön osalta sun näkemyksen mukaan tapahtuu se "johonkin vetoaminen"?kirjoitti
Meinasin kysyä että onko sulla ylipäänsä mitään tietoa käytettynä maahantuotujen ajoneuvojen verotuksesta mutta tuon luettua homma tulikin kokolailla selväksi.kirjoitti
Aloita vaikka Tullin sivuilta ja tutustu sovelletun verotusarvon käsitteeseen.
Ko. perusvähennys on tarkoitettu kompensoimaan pyyntihintojen ja toteutuneiden myyntihintojen eroa.kirjoitti
Veropäätöksessä seisova verotusarvo on siis Tullin näkemys hinnasta jolla vastaava ajoneuvo on verotettuna Suomessa ostettavissa.
Suora kysymys Kodiakille: millä pyörämerkillä ja -mallilla ajelet? Oletkos myyntiaikeissa... *
Vai osto? Vaikoeikökumpaakaan, no eihän se mulle kuulu...
OT mutta, kommenttina tuohon aloituksen vihjailuun: ollaanhan me tosi lähellä venäjän rajaa, ollaanhan, liekö vaikutusta otsikon valintaan... ??*
MAD (mean absolute deviation)
mita koetat kertoa?(kodiak @ Loka. 14 2011,13:17) kirjoitti
vai pelkastaan vain vituttaa ku oot tainu *ite maksaa hiukan liikaa
ma tuosta mahtista piittaa kuttujakaan..ja sen kummepaakaan jos jonkun pyora on nyt arvioitu halvemmaksi..tuskin suakaan jos ois omapyora kyseessa.
Otetaas nyt ihan hitaasti...tulli voi maaritella nuo verotusarvonsa ihan kuin haluaa. sen ei tartte perustua mihinkaan. ja jos tullilla on jokin kaytanto ei se tarkoita et se ois myos oikeasti niin. laki on nyt kuiteskin jotain muuta kuin tullin kaytannot.
ja tee valitus kun kerta hairitsee.
muokx..joo muistin oikein...piti silti tarkistaa....siinahan on se 30 prossan liukuma verotusarvossa maksimissaan...smaten asiakas voi vedota muuhun ajoneuvon jutskiin mitka vaikuttavat kjo. avoneuvon arvoon...eli melko pitkalle neuvoteltava asia..no ens kerralla osaat saakin tehda tiskilla muutakin kuin pelailla pilijardia ja hyrailla tasaarvoa
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Toinenhan se pitäisi ostaa jos kerran halvalla saa.(Motoristorante @ Loka. 14 2011,14:16) kirjoitti
No joo, kai tässä oli tarkoitus ihmetellä ääneen MAHTI-järjestelmän mielivaltaisuutta ja koko tuontiverojärjestelmän hinnanmäärityksen järjettömyyttä.
Tunnustusta täytyy antaa todistusvoimaisille puheenvuorolle jotka palautti vanhan totuuden mieleen: kansalla on juuri sellainen järjestys kuin mitä se ansaitsee.
Tällaisiakaan ongelmia ei aiheutuisi, jos Suomen valtio noudattaisi EU:n vaatimusta lakkauttaa autovero, joka on aivan törkeää vapaan kaupan ja kilpailun rajoittamista. Rahallisesti ei voi perustella autoveron välttämättömyyttä, sillä (monikertaistuneet) myyntimäärät toisivat jo alv:n muodossa saman rahan kuin nyt vähäisen myynnin tuoma raha, joka koostuu autoverosta.
Autoveron lakkauttamisen seurauksena Suomen ajoneuvokanta uusiutuisi hetkessä ja Suomen markkinoille tulisi paljon merkkejä ja malleja, joita nyt ei ole lainkaan tarjolla. "Harmaatuonti" vähenisi todennäköisesti, koska sille ei olisi enää tarvetta.
Toisaalta Suomen valtio saisi samalla aikaan suuremman päästövähennyksen kuin nykymenettelyllä (CO2-verotus), koska uudet ajoneuvot ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin muutamiakin vuosia vanhat.Eli jos ajoneuvokanta siirtyisi lähes kokonaan vähäpäästöisiin ajoneuvoihin muutamassa vuodessa sen sijaan että se kestäisi 20v (tai vielä kauemmin). Verotuksen painopistettä voitaisiinkin samalla siirtää vanhojen ja runsaspäästöisten ajoneuvojen verottamiseen, mikä kiihdyttäisi vaihtuvuutta edelleen. Keski-Euroopassahan saatiin vauhtia uusimiseen, kun luvattiin pieni porkkana uusien ajoneuvojen hankintaan (tai vanhan ajoneuvon romuttamiseen). Siitä voi vain arvata millainen vaikutus olisi autoveron lakkauttamisella. Jospa valtionjohdossa ymmärrettäisiin se yksinkertainen seikka, että protektionismi osuu useimmiten omaan nilkkaan. Tiedä häntä. En pidätä hengitystä.
Tällaisina epävarmoina aikoina pitää olla munaa tehdä rohkeita uudistuksia ja saada talouteen vauhtia. Taitaa olla jäykkä virkamieskoneisto jarruna kehitykselle.
Jotkut väittävät, että käytettyjen ajoneuvojen hinta romahtaisi ja niitä myyvät yritykset menisivät konkurssiin. Tuskinpa. Voisihan tulla hetkellinen notkahdus myyntiin, mutta kun uusiutuminen lähtisi liikkeelle, kiertokin kiihtyisi, jne.
Onkohan muuten kukaan kansalainen valittanut EY-tuomioistuimeen suomalaisesta ajoneuvoverokohtelusta. Meitähän syrjitään törkeästi muiden EU-valtioiden kansalaisiin nähden. Miten sellainen voidaan hyväksyä?
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Kuten uutisista ollaan todettu, ne ovat taas suuressa viisaudessaan nykyistä "menettelyä" "parantamassa" http://www.vm.fi/vm....ero.pdfkirjoitti
e. typoja
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
tässä asiassa tulli on aina ollut valtio valtiossa. heille ei ole merkinnyt mitään lain tarkoitus vaan ovat aina tulkinneet sitä omalla mielivaltaisella tavallaan.kirjoitti
soveltamalla omia käytäntöjään, mitkä kuitenkaan ei perustu mihinkään lakiin.
sinänsä väärin..kansalla on juuri sellainen järjestys kuin se hyväksyy. ei tässäkään ole ansaitsemisella mitään osaa taikka arpaa.kirjoitti
-kansa on kyllä osannut kehitellä erillaisia teknisiä apuvälineitä siihen ongelmaan kun valtakoneiston mielivalta on mennyt ylitse sietokyvyn-
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Melko harkisemattomasti kirjoitettu otsikko. Ilmeisesti olet tutkinut tullin veropäätöstaulukoita ja olet sitä mieltä että suomessa peritään joistakin moottoripyöristä liian vähän autoveroa.(kodiak @ Loka. 13 2011,11:44) kirjoitti
Mahti-hintajärjestelmä jota tulli käyttä määritellessään autoveroa on mielestäni erittän hyvä. Se ei erottele asiakkaita, tullimiehet, pankinjohtajat, siivoojat, eläkeläiset,... maksavat saman verran veroa tuomistaan autoista tai moottoripyöristä.
Tulli kerää hintatietoja jatkuvasti ja päivittää markkinahintoja noin kuukauden välein. Olen tuonut maahan moottoripyöriä ja seurannut markkinoiden hintakehitystä kaiken aikaa ja mielestäni tullin markkinahinnat seuraavat täysin markkinoiden muutoksia.
Kannattaa myös muistaa että:
Käytetyn ajoneuvon tavanomaisten alennusten määrä on 5 % lisättynä 750 eurolla käytetyn ajoneuvon pyyntihinnasta tai 1 500 euroa riippuen siitä, kumpi näistä johtaa suurempaan vähennykseen.
Vähennyksen määrä on kuitenkin enintään 30 % pyyntihinnasta laskettuna. Tavanomaisia alennuksia vastaavat määrät muuttuvat markkinatilanteiden muutosten mukaan.
Jos markkinhinta on 5.000,-€ saat siis tuon 1.500,-€ tavanomaisen alennuksen ja maksat veron 3.500,-€ hinnasta, reilua eikö vaan?
Sopimuskumppanit, yritykset voivat myydä uusia pyöriä haluamallaan hinnalla, kauppiaan pitää toimittaa omat myyntihintalistat tullille ja maksaa vero niiden mukaan. EE-Speed, Tampereen Vaihtoautocenter, Erkka Korpiaho Racing mm. ovat yrityksiä jotka ovat näin toimineet. Tämä kaikki on täysin normaalia, laillista liiketoimintaa eikä kysymyksessä ole syrjintä, korruptio tai tullin "henkilökunta-alennuksista".
Äläs nyt. Kyllä se keskivertosuomalaisessa herättää suunnatonta kateutta jos jossain tapauksessa laitonta ryöstöveroa joutuukin maksamaan vähemmän.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010