Ostin viikko sitten xj 900 vm 92. pyörä on tosi siisti ja mittarissa 55 tkm. Tuonti pyörä joten kilometrit ei täysin luotettavia. Moottori käy suh nätisti ja kytkin sekä vaihteisto pelaa kuin unelma. Ihmetystä aiheuttaa pieni kloksaus 1 ja 2 vaihteella kun vaihdetta vaihdettaessa kytkin irroitetaan ja veto alkaa. Isommilla vaihteilla ilmiötä ei ole. Paikallaan jos pistää 1 silmään ja etujarrulla pitää paikallaan kytkin alkaa irroittaa hyvin, mutta vähän ennen kuin liikkeelle lähtö tapahtuisi kuuluu pieni kloksaus. Ajossa sen tuntee ihan pienenä nykäyksenä. Onko tyyppivika? ominaisuus? En ole selvittänyt vielä johtuuko kardaanista vai kykimestä. Tarvitseeko muuta kuin kovaa ajoa? Kokeilin keskijalalla vaihde päällä 1-3 vaiteella renkaasta mitattuna noin 50 mm klappia ja isommilla vaihteilla selvästi vähemmän. kloksaus kuuluu moottorin päästä ei perävälityksestä.
Tyypillistä kardaanivedolle on että siinä on välystä voimansiirrossa. Suurin välys on peräisin vaihteistosta. Kardaanin etupään kulmavaihde ja varsinainen perävaihde omaavat myös hieman välystä.
Itse en pyöräsi tarkempia rakenteita tunne mutta italialaisen kardaanipyörän omistajana tiedän että kyse lienee enemmän ominaisuudesta kuin viasta. Löysät liikevarat hakevat toiseen laitaan kun kytkin alkaa tarttumaan. Sitten kun olet ajanut pyöräsi öljyt kuumaksi niin tilanne voi olla toinen. Toki kannattaa seurata jos kolahtelu pahenee.
Kai olet varmuudeksi vaihtanut uudet peräöljyt?
Kyllä nuo huollettuna kestävät paljon enemmän kuin mitä siihen nyt on kilometrejä ilmoitettu. 3 - 4 -kertaisesti.
mm
Juu, ei kannata tuonikäisessä ihan pienistä poikkeamista välittää. Ikä ja kilometrit tekee tehtävänsä ja jossainhan se täytyy näkyä muutenhan se olisi uusi. vahvoja pyöriähän nuo ovat. kilometreja voi miettiä, jos on 1. kierroksella mittari niin sillä on ajettu keskimäärin 2750 km/vuosi ,jos toinen kierros niin 7750 km/vuosi. Kumman arvelet olevan todennäköisemmän, kun kyseessä kuitenkin Saksassa aikoinaan erittäin suosittuna ollut ns. matkapyörä.
!55 000 ei ole kuitenkaan vielä paha, jos on huollettu ajallaan.
Samaa mietin itsekin, voiko kilometreihin luottaa. Itsellä oli muutama vuosi sitten suomi xj jolla oli ajettu 80 tkm. siinä oli paljon enempi kulumisen merkkejä, esim tankin ja satulan välistä maalit kuluneet, satulassa ei alkuperäistä päälistä, jalkatappien kumit kuluneet, vaihdepolkimessa vivustossa välää. ym. Mietin viitsisikö joku tuon hintaiseen pyörään niin isoa vaivaa nähdä, että vaihtaisi suurimman osan osista??? En pannut merkille silloin kyseisiä kloksahdus ongelmia. Pienellä joutokäynnillä nokkaketju pitää pientä ääntä samaten kuin alle 2000/rpm ajettaessa. Tämä ainakin Hondassa normaali ääni.
Vanhoista pyöristä on pirun vaikia sanoa todellisia ajoja.Maalaus ei pinta-alan vuoksi maksa maltaita, yksi omistaja vaihtaa jotain ja seuraava taas jotain muuta.Tuskin kukaan yksittäinen omistaja lähtee kaikkia kulumisen merkkejä peittelemään.Omassa xj:ssä oli vaihdetangon akselissa jo pirusti väljää eli epäilen, että oli kertaalleen pyörähtänyt, mittarissa 77 000 ja ikääkin kyllä jo lähes 30-vuotta. Mutta jos pyörä pelaa,kulkee vakaasti ja öljytkin pysyy missä kuuluu niin eipä sillä kannata stressata. Jakoketjuun kannattaa puuttua sitten kun ääni alkaa jo kunnolla häiritä. Löystyminen noissa ketjuissa kai se yleisesti tiedossa oleva ongelma on.
Kulmavaihteeseen saa eri paksuisia säätölevyjä. Kannattaa tarkistaa välys, ei ole paha homma.
Itsellä oli 48000 ajettu XJ, huomasin kolahduksen sillointällöin liikkeellelähdössä. Lopulta vaihteistosta hajosi kytkinakselilta iso laakeri ja kone löi täysin jumiin. Kytkinkopan avatessa oli koko kytkinkruunu vinossa sisällä. Onneksi pelleilin juuri silloin parkkipaikalla, enkä edes lipannut. Laakeri oli halpa ja helppo vaihtaa, mutta yllätyin kun ikuiseksi mainostettu moottori laukesi.![]()
GSX-R1100 -96
GSX 750 F -93
Yamaha XJ-900 -84
Honda CB-500 K3 -79
Suzuki Pv 50 -82
Vain Suomessa kateus voi voittaa kiiman.