Mukana, tuon kasan kavereitakin. Saadaan niitä ylihintaisia makkaroitakin myytyä.![]()
"On tää hieno laji!"
Duc M696(myyty vakuutusyhtiölle)
---
Lainaa lelu: Contour GPS + 16gb Class 10 muistikortti. Maailman paras (HD)kypäräkamera!
Jos joku saa hilattua F1:n Alastarolle ajamaan, niin kiinnostus on taattu.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Näin olisi tarkoitus ja toki kerjätään kaikilta mahdollisilta paikalla olevilta kamerat vehkeisiin kiinni, niin voidaan ikuistaa homma niidenkin katseltavaksi joilla sattui juuri olemaan tuolloin kissa ristittävänä.(Juutana @ Loka. 05 2011,21:09) kirjoitti
Nykyisinhän tuo ei ole mikään ongelma. Luuri taskuun ja mötikkä peräkonttiin kiinni ja varmuuden maksimoimiseksi tuplaten.
Ja jos sattuu olemaan jotain videokuvaajiakin, niin sellaiset voisivat hyville paikoille mennä, en usko kovinkaan kauaa kuvailevani omasta mopostani sen enempää SB:n kuin F1:nkään hanuria, Fefen osalta voi olla toisin. Ja mikään ei estäne sitä, etteikö Miika voi tulla Bemullaan näyttämään ajolinjoja mulle. Ferrarin omistaja kuitenkin halusi ottaa revanssin mua vastaan ja näyttää kuinka se lähtee ruudusta kun Tero ei kuulemma osannut lähteä
Pitää vain etukäteen suunnitella homma sellaiseksi, ettei siinä mitään turvallisuusriskejä tule. Ajatus mutkassa ohi ajavasta F1:stä ei hirveästi houkuttele, mieluummin lentäkööt lokit ja teeret noista ilmanottoaukoista sisään.
Marssijärjestyshän tuossa nyt on selvä. F1:stä vastaan mopolla tuskin on mitään jakoja, ellei teknistä vikaa tule. Katuauto vs katupyörä -väännössä voi tulla turpaan, sitä ei tiedä etukäteen. Mutta saahan tuollaisesta mielenkiintoista inssidataa vaikkei nyt Rossi olekaan ajamassa eikä Schumi. Rata on kuitenkin rata jossa me kaikki voidaan käydä ajamassa ja antaa vähän erilaista tuntumaa kuin joku mutkanopeus jostain Saharan radasta jossa kukaan ei ole koskaan käynyt eikä tule käymään.
Jukka
Kyllä kiinnostaa.
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Onko muuten asia näin että F1-autot ovat kautta aikain olleet radalla superbaikkeja nopeampia? Yritin pikaisesti kooklata mutta aika laihoin tuloksin. Olisi mukava nähdä jotain faktaa esim 1950-luvun tai 1920-luvun kärki autoista ja pyöristä.
Litranen sisävessa
Kuulostaa erittäin hyvältä, tällä voisi saada näkyvyyttä ja kiinnostusta jo tätä foorumiakin laajemmalti.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
F1:siin tuli siivet kaudelle 1968, joskin alkeelliset mutta kuitenkin. Kehitys lähti sitten todella eteenpäin 60- ja 70-lukujen vaihteessa. Uskoisin, että tuosta lähtien Formula 1 on ollut nopeampi radalla kuin mikään samanaikainen moottoripyörä, mutta todennäköisesti oli nopeampi myös ennen siipiaikaa. Vanhatkin formulat meni jo kolmea sataa. Superbikeilla alettiin ajamaan MM-sarjaa vasta 1988, joten niistä ei ole kovinkaan vanhaa dataa saatavilla.(viltsu81 @ Loka. 06 2011,07:33) kirjoitti
Tietysti voi verrata muihin mp-sarjoihin, esim. GP-pyörillä ajettiin MM-sarjaa jo 1949. Harmillisesti esim. wikipedian kausiartikkeleissa ei ole kierrosaikoja vanhoista mp-kisoista, Formuloista on lähes kaikki. Nehän ajoivat muutamilla samoilla radoilla kuin F1, esim. Spa, Monza, Montjuich, Clermont-Ferrand... Mutta noistakaan en pikaisesti löytänyt samojen vuosien aikoja ja muutamista löytyy parin vuoden erotuksella, mutta ei joissain ei ole 500cc luokan aikaa tai niillä ei kisattu sillä radalla. Esimerkiksi F1 ajoivat ensimmäisen kerran Clermont-Ferrandissa 1965, jolloin F1:set olivat vielä 1500cc vapareita, ja tuolloin nopein aika oli 3.18. Samalla radalla vuonna 1962 oli GP-pyörät (50cc, 125cc, 250cc ja sivuvaunut) ja kakspuolikas oli nopein ajalla 3.59.
Kiinnostaa kyllä.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Mukana!
-Kawasaki z750 -04
-Kawasaki Er-6n -08
-Kawasaki GPZ600r -85
- Aprilia RS 125 -02
Onko tiedonjanosi tyydyttynyt tuolta osin?(Tctic @ Loka. 05 2011,13:49) kirjoitti
Keke ajoi aikoinaan Ahvenistolla omalla (olisko ollut vm -82) vapaastihengittävällä Williams F1:llä kisassa mukana näytösluontoisesti, ja aika taisi olla ~1,12. Korjatkoon joku jos tämä moottoripyörien rataennätys on pahasti pielessä, mutta minulla on sellainen mielikuva ettei se 1,20:stä paljoa heitä.
Kyllä siinä varmaankin se vajaa 10 sekuntia on auton ja mopon ero.
Mielenkiintosta olisi saada selville mihin aikaan pystyy motoGP-pyörä Virttaalla, jos kuski olisi ensin treenaisi riittävästi radan metkuja, ja pistäisi kaiken peliin. Itse veikkaisin ajan olevan noin 3 s pohjolan säännöillä rakennettua superia nopeampi. Tämä siis vain kaarteissa keveyden ansiosta, koska lyhyillä suorilla ei tehot lopu kummassakaan.
F1 kellottaa 1,10 veikkaisin.
Keke ajoi 1.10,x 1984 ja pyörien virallinen rataennätys on John Tuulen Yamaha TZ250:lla ajama 1.22,x vuonna 1994.(a-pp @ Loka. 11 2011,21:09) kirjoitti
Keke Ahvenistolla
Ei taida nykyään onnistua tuollaiset sladit(SuzukiV2 @ Loka. 12 2011,15:05) kirjoitti
![]()
Eikä tuommoiset viikset..(Ytsför @ Loka. 12 2011,15:30) kirjoitti
Jos kunnon kisaa haluaisi viritellä, niin Formula Ford voisi olla aikas jännä kilpakumppani SBK-pyörälle, ainakin kisojen kierrosaikojen perusteella. Alastaroa ei voi verrata suoraan, mutta ainakin Kemoran ja Botnian perusteella kisa voisi olla tiukkakin.
Pitääköhän F1:stä avata ohjauksenrajoitin Alastarossa vai pitääkö MP:n opetella uudet linjat?
Toisaalta, kyllähän sen F1:den näkeminen kovempi juttu olisi kuin Fordin.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Se oli tosiaan näyttävää menoa Kekellä, kun tuli ex-Nesteen kaaren alta varikkosuoralle, sisäkaidetta hipoen tuhdissa sladissa. Driftaus ei varmaankaan ollut vielä lajina edes synytnyt silloin?
SuzukiV2: lle kiitos moottoripyörien rataennätyksen tiedosta. Olen käynyt Ahvenistolla kymmenisen kertaa viime ja tänä kesänä, ja reilu kuukauden vanha oma ennätys 1,30,35 on yllättävänkin (harjoitustaustaan ja kokemukseen nähden) verrattuna tuohon rataenkkaan.
Vuoden 1994 rataennätyksiä vertailemalla nykypäivien rataennätyksiin (pyörät) päästään lopputulemaan, että rataennätys olisi Apparalla luokkaa 1:15-1:17 jos siellä urku auki lähdettäisiin ajamaan osaavien toimesta. Tosin sellaisia kavereita taitaa löytyä aika vähän tästä maasta, jotka haluaisivat henkensä pistää peliin. Apparalla kun tuppaa olemaan pikkaisen nuo suoja-alueet erilaisia kuin muilla (Suomenkaan) radoilla.(a-pp @ Loka. 13 2011,13:49) kirjoitti
Oma ennätykseni Ahvenistolta on vuodelta 2007 jolloin ajoin 1:30.6 ja sen jälkeen en ole kellosta aikaa katsellut enkä toivottavasti tule katselemaan. Muilla radoilla ajat ovat parantuneet siitä 2-4 sekuntia.
Jukka
kyllä kiinnostaa ja minä myös voin tuoda kavereita mukana ostamaan niitä kalliita makkaroita!![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Viimeiset PM:t pyörillä ajettiin 1993 ja silloin nopeimman ajan ajoi John Tuuli 1.24,03 jos noihin tuloksiin on uskominen. Se lienee virallinen rataenkka pyörällä.(SuzukiV2 @ Loka. 12 2011,15:05) kirjoitti
250 aika-ajo 1.25,59 Timo Helkiö ja kisa John Tuuli 1.24,03. Kisan voitti Yrjö Salonen, paras aika 1.24,37.
Superbike aika-ajo 1.24,64 Ben Nyman ja kisassa 1.25,61.
Supersport aika-ajo 1.27,91 Timo Paavilainen ja kisassa 1.27,99.
125 aika-ajo 1.27,73 Jukka Vainio ja kisassa 1.28,43.
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>