Olkaa oleen talven huoltojen aika.Mitäs öljyä olette käyttäneet pyörässä ??Kuinka usein kannatta vaihtaa noi jäähdytin nesteet jotta suoja aineet pysyvät kunnossa ?Itsellä on ensimmäisten huoltojen aika kun ostin vasta pyörän.Vieläkö olis jotain erityistä mitä kannattaa tarkastaa/vaihtaa talven aikana (tulpat ym)?
Tuolta ensin perustietoa ja esim. tuppien vaihtovälistä tietoa. http://www.hondabikes.fi/jalleenmyyn...huolto/1100-cc
Itse käytän Motul 5000 öljyä omassa pöörtissä ja vaihtoväli noin 5 tkm, sen verran noi mineraalit kestää, neljän litran purnukka maksaa motonetissä alle 30€, kuten myös paikallisessa prismassa. Hintaan ei siis kaadu tuo "lyhyt" öljynvaihtoväli.
Tankkiin kannattaa laittaa stabilointiaineet ja pyörittää pannua sen verran, että aine menee jokapuolelle polttoainejärjestelmässä. Sitten huolellinen pesu ja puunaus, akkua kannattaa käyttää laturin perässä vaikkapa kerran kuussa. Jarru- ja kytkinnesteet vaihtoon parinvuoden välein, jäähdytinnesteiden vaihdosta en osaa sanoa, omasta en tiedä millon ne on vaihdettu, liekkö koskaan.
-H-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Motul 5100 10W40 öljy toimii minun bläkkärissä. Yksi vaihtoväli mentiin Hondan uudella öljyllä ja laatikosta tuli äänekäs. Nyt on taas motulit koneessa ja normimeininki.
XX -04, R1200GS -13
Samalla Motul 5000 mennään täälläkin ja hyvin toimii, Delvakkia tuli pari kertaa koitettua, mutta ei vakuuttanut..
Kawasaki zx-12r 2005
Saab 9-5 Aero 2004
Saab 96 V4 Super -79
Motul 5100 10W40 öljy toimii minun bläkkärissä. Yksi vaihtoväli mentiin Hondan uudella öljyllä ja laatikosta tuli äänekäs. Nyt on taas motulit koneessa ja normimeininki.(Birdie @ Loka. 12 2011,07:53) kirjoitti
Paljonkos oli vaihtoväli? 6 vai 12 tkm?
Tupla-X -04
Jos laittaa Motulin 5000 öljyt, niin suosittelen vaihtoväliksi 5 tkm. Alkaa sillä kohtaa mineöljy olemaan ominaisuuksiltaan loppu, huomaan ihan selkeästi laatikon toiminnasta tuon vaihtoajankohdan tulemisen, ei tartte edes matkamittaria katsoa.(janneja @ Loka. 19 2011,21:38) kirjoitti
![]()
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Näinhän se on mineraaliöljyillä (Motul 5000 )(Harri M. @ Loka. 20 2011,11:43) kirjoitti
Vaan Motul 5100 on mielestäni jo synteettinen öljy.
Taitaa mennä sen 12 tkm? Onko kokemuksia?
Tupla-X -04
No ei se ainakaan täyssynteettinen ole.(janneja @ Loka. 20 2011,14:47) kirjoitti
Ainakaan itse en ajaisi mp:llä 12000 samoilla öljyillä. Törsätä ei siinä kohti tarvitse, mutta paljon parempia säästökohteita kyllä löytyy kuin öljyt tai niiden vaihtoväli.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Juu, on kokemusta, bläkkäreillä yli 100tkm verran. Täytyy aika paskaa öljyä olla jo uutena, jos ei tota 12tkm vaihtoväliä pelitä. Ite en ole käyttänyt Belrayta enkä Delvakkia, mutta lähes kaikkia muita merkkejä kuten Teboil, Castrol, Shell ja tietty Hondan omaa GN4:sta. Empä ole kuullut vielä yhdenkään pläkkärin vielä levinneen tuohon vaihtoväliin, vaikka se ollut tuo jo omassakin *vuonna -99 sillosilla öljyillä, käytännössä GN4:llä. Mitään noista ei ole tarvinnut vaihtovälillä edes lisätä. Ainoa asia, minkä käytössä oljyn vanhetessa kilometreistä huomaa, on vaihteiston äänekkäämmäksi muuttuva losahtelu vaihtaessa, mutta sekin on lähinnä omasta korvasta kiinni, haittaako se. Viskositeettina 10W40 on passeli. Noi Hondan uudet 10W30 litkut jää osaltani suosilla kaupan hyllylle.(janneja @ Loka. 20 2011,14:47) kirjoitti
Jos pitkät öljynvaihtovälit epäilyttää voipi ne tietty, öljyt vaihtaa vaikka tonnin välein vastoin tehtaan suosituksia, kuten myös jarrunesteet, jäähdytysnesteet jne. jos sillä saa itselleen mielenrauhan. Vaan onko siinä lopulta mitään mieltä, vaikka rahaa tulis joka ovesta on sitten toinen juttu.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Parikin Bläkkäriä omaavana käytin GN4 jota ei taideta enää myydä. Sittemmin Hondan omaa 10/30. *Tiiä sitten oliko sen parempi.
Ainakin kokemuksella voin sanoa, että ko. Motorex toimii hjyvin...ko. kapineessa. *Myöskään Yammussa 1300 fjr ei ns. yamalube toiminut sen paremmin tahi huonommin kun Motorex. Motorex on halvempi..
![]()
Noh.. niin tai näin... en ole havainnut ko. esitetyillä öljyillä oikeastaan mitää eroja.
Olen aina vaihtanut pyörään oilit n. 8000km välein...
Castrolin jotain syntaxia olisvat laittaneet kaikkiin pyöriin huollossa.
Silloin se ei toiminut ja ko. valmistaja toi markkinoille uuden kehitetyn.. *En ole koskaan ollut ko. merkin kannalla. Vaihteet kolahtaa...
Ota se nykyinen Hondan oili... 10/30... et ainakaan pety.
Toisaalta Bläkkärit 03 ja 06 olivat pelejä, joihin sai laittaa lähes mitä oilia tahansa.... aina toimi.
FJR - 06
6 tkm on ollut vaihtoväli eli noin kerran vuoteen. Tässä harrastuksessa öljynvaihdon kustannus ei tunnu missään *(janneja @ Loka. 19 2011,21:38) kirjoitti
![]()
XX -04, R1200GS -13
Suosittelen tutustumaan Hondan huoltoohjelmaan ja käyttämään Hondan suosittelemia varaosia (tulppia, suodattimia, öljyjä, etc.). Huoltodokumentit voi tulostaa maahantuojan sivuilta.
Tämä sama teksti on copy/pastettu aika moneen Hondan omistajan käsikirjaan:(Matias @ Marras. 04 2011,15:29) kirjoitti
"Moottoriöljy: Moottoriöljyllä on monia laatuvaatimuksia. Käytä ainoastaan korkealuokkaista SF- tai SG-luokan laatuvaatimukset täyttävää moottoriöljyä."
Melko moni litku täyttää nuo vaatimukset. Mielestäni topiikin aloittaja haki tässä muiden kokemuksia eri öljyistä.![]()
Bandit 1200s -06, ex-Shadow 750 -04
Suosittelen myös lukemaan ketjun alusta asti huolella.(Matias @ Marras. 04 2011,15:29) kirjoitti
![]()
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Nyt meni mottiin Motul 5000 10/40...sitä ennen Motorex 10/40 ja Hondan 10/30.Motorex toimi paremmin kuin Hondan "oma" ölppä...Motulista ei osaa vielä sanoa![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Laita Gulfin mp-öljyä...on halpaa ja toimii varmasti.
10w-40 osasynteettinen on se varma valinta![]()
D.. XD 15w40, super tai mäxä
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Superia on jo tallissa. Koneeseen meni Motulin 7100:set(kawabata @ Marras. 05 2011,01:36) kirjoitti
Tupla-X -04
Nyt on ostettu Castrol Power 10w-40 Mp öljyä,saas nähdä miten toimii.Ainakin kaikki laatuluokat löytyyAika kallista öljyä kun tarjouksessakin makso 4L 44e no jos olis hintansa väärti.Motonetistäkö porukka motulinsa ostaa ?
Tuli motonetistä ostettu vahingossa motulin 5100 15/50
suositushan on kai 10/40.
Onko tuolla hirmuisesti merkitystä jos tuota 15/50 laitan vai tarviiko käydä motonetissä vaihtamassa purtilo?
^Ei ole mitään haittaa tuolla asialla. Tuo 10 tai 15W kertoo siitä pakkaspään juoksevuudesta, eli ellet -20 asteessa peliä käynnistele, ongelmia ei tule. Itseasiassa saattaa kuumana kesänä olla tuo yläpään 50 parempi vaihto- ehto bläkkärille. Se on iso kone, ja käy joskus kuumana (joten tuo isompi kuumanpään luku on silloin parempi).