Missä Honda malleissa noita erikoismitoitettuja pyörälaakereita löytyy?(motomatti @ Loka. 08 2011,11:02) kirjoitti
Vastaus: ei missään. Honda käyttää ihan taatusti standardilaakerikokoja joka ainoassa linjastolta putkahtavasta kaksipyöräiskulkineessa. Jokainen pyörä/auto/mikä tahansa sarjatuottaja pyrkii poikeuksetta pysymään aina standardikomponenteissa saatavuuden, hinnan, kilpailuttamisen helppouden yms vuoksi. On täyttä potaskaa väittää että Honda tekisi toisin.
Ei- standardikokojen käyttö kun ei ole sarjatuotanto tehtailussa (tai muussakaan) taloudellisesti järkevää.
Toki, jos osoitat että Hondan pyörälaakereiksi eivät ns standardikoon laakerit käy, korjaan mielipidettäni.
Ohessa kuitenkin pieni lista Hondan pyörämalleista/niihin kuuluvista pyörälaakereista. Jok´ikinen laakeri on tuossakin listassa ihan 100% standardirekkula.
MuTu- tiedon vähentämiseksi
.
Hei, tuohan vaikuttaa aivan loistavalta nettikaupalta! On vaikka mitä tarpeellista, mm. 1 tai 2 hammasta isompi takaratas, pölysuojia erikseen ym. pikkusälää... Kiitos linkistä.(vma @ Loka. 08 2011,08:21) kirjoitti
ZZR 1200
Täähän oli jo huumoriosatoa onneksi.... ?(sradder @ Loka. 08 2011,09:49) kirjoitti
![]()
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Hehehehe.(sradder @ Loka. 08 2011,09:49) kirjoitti
Hyvää huumoria sinulta. Ei ole kaverin tai minun tarvinnut laakereiden osalta huolehtia mistään pyörimissuunnasta koska oikeasti sillä ei ole mitään väliä kummin päin laakerit asennetaan.
Eipä myöskään tuossa laakerin vaihtohommissa tarvita mitään naurettavia erikoistyökaluja kuten laakerin ulosveto sarjaa.
Nämä työkalut riittivät minulle ja kaverille:
Tiivisteiden poistossa talttapää ruuvimeisseli. Laakereiden poistossa/asennuksessa vasara ja räikän mukana tullut jatkoputki. Tärkein asia laakereiden asennuksessa oli muistaa se että laakerin uloimmalle kehälle saa lyödä, ei lainkaan keskemmälle ettei laakeri vaurioidu tai mene kokonaan rikki. Ennen asennusta vaseliinia useimpiin osiin ja tiivisteisiin.
MGTOW-Men going their own way. http://mgtowfi.wordpress.com/
Valitettavan usein samaa huumoriosastoa kuin moottoriöljy keskustelu.(TommoKe @ Loka. 08 2011,18:16) kirjoitti
Kun eihän ne siellä tehtaalla mitään öljyistä ymmärrä.
Tekstit ja laakerin dimensionumero asennetaan mielummin aina ulospäin.
Ja viikon pähkinä kuuluukin että miksi ne laakerit mielummin asennetaan nimenomaan juuri näin päin?
Murjaanien kuningas!
Myös vanhaa laakeria voi käyttää ajurina uuden asennuksessa tiettyyn syvyyteen saakka.(Pyörämies @ Loka. 08 2011,19:00) kirjoitti
-J-
Ja kun vanhasta laakerista sahailee ulkokehän poikki, ja poistaa turhat osat, saa ihan käyvän välipalan jolla kehtaa asentaa laakerit ihan pohjaan asti.(GSXR_JaP @ Loka. 08 2011,19:33) kirjoitti
Ei jää syvempääkään pesään jumiin kuten kokonainen laakeri tuppaa tekemään.
Niitä merkintöjä on hankala jälkeenpäin tarkistella jos ovat nurjalla puolella...
Onko pölysuojaamattomat laakerit nykypyörissä miten yleisiä?
Vuosi takaperin kun omaan Ninjaan vaihdoin laakereita niin kolmesta takapyörän laakerista yksi oli avoin. Toinen vetopuolen laakereista, en muista kumpi, mutta oli varmaan sisempi koska ihmettelin ettei sitä pääse oikein millään rasvailemaan... ja oli se sen näköinenkin! Tosin rikkinäinen laakeri oli jarrujen puolella. Uudet Stormin tarvikelaakerit oli kaikki "kestovoideltuja".
Ei muuten äkkiä uskoisi miten paljon millin klappi rikkinäisessä laakerissa saa takapään vipattamaan![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Siinähän se on laakerin koko varaosanumerossa.Ollut Yamahalla jo kauan,eli eka sarjan viimeinen ja seuraavan kolme numeroa, siis xxxx6-303xx.Numerosarjojen ekat numerot kertoo osin sen mihin tyyppiin tai osakokonaisuuteen osa kuuluu. Taannoin esim. Fordin osista pystyi sanomaan pelkän osanumeron perusteella mihin osa kuului vaikkei tunnistanut sitä.(shyhander @ Loka. 07 2011,20:54) kirjoitti
Tämä ohje ei olekkaan aivan yleispätevä. Pitäisi muistaa kumpi "puoli" laakerista on "sovitteella", sisä- vai ulkokehä...(Pyörämies @ Loka. 08 2011,19:00) kirjoitti
Ylipäätään laakeria ei kannattaisi asentaa lyömällä. Tasainen puristus olisi parempi. Toki tämä ei aina ole mahdollista.
Jos laakerilla on tiukka sovite pesäänsä ulkokehältä, niin silloin asennusvoima tulee saada kulkemaan ulkokehän kautta. Tyypillinen sovellus juuri mp-pyöränlaakerit.
Mutta, jos laakerin sovite onkin tiukka akselille, niin voima tulisi saada kulkemaan vastaavasti sisäkehän kautta.
Sekä-että-tapaukset ovatkin sitten oma lukunsa.
-Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Eiköhän nuo pyörälaakerit yleensä mopohin mene tuolla ulkokehä- sydeemillä, joten ei tätä kannata sen vaikeammaksi tehdä.(jayr_86 @ Loka. 09 2011,00:07) kirjoitti
.
Onhan se hyvä että joihinkin Honda malleihin käy standardilaakeritkin.
Toisaalta, niihinkin malleihin joissa on Hondan ikioma mitoitus tarjotaan tarvikkeena standardilaakeria. Jos leveys on vain 0,25 - 0,5 mm poikkeamalla alkuperäisestä ei sitä helposti huomaa. Esimerkiksi etupyörä tulee vain hieman eri kohtaan keskilinjaan nähden ja jarrulevy myös. Puoli milliä tai alle jää helposti huomaamatta. Etuhaarukka sen sijaan voi tulla alapäästään leveämmälle.
Sitten niistä poikkeamista ei ole haittaa suurestikaan kun ulko- tai sisäkehän halkaisija on 0,5 - 2 mm poikkeamalla standardilaakerista.
Noita poikkeavia laakereita on aina joukossa ja varsinkin mitä vanhempiin malleihin mennään on tarvinnut holkittaa laakeripesiä/akseleita, sorvata akselia ohuemmaksi, tai välysholkkien pituutta muuttaa kun on haluttu siirtyä käyttämään yleisesti saatavia laakereita.
Pysyn siis mielipiteessäni kokemuspohjalta vankasti.
Nimimerkki vma:lla ei liene kovin pitkällistä kokemusta Hondan laakeripolitiikkaan.
Laitetaan tähän vielä sellainen tieto että Euroopassa valmistetuissa Hondissa, kuten myös Yamahoissa, käytetään eurooppalaisten alihankkijoiden osia jotka useimmiten ovat standardimitoitettuja. Verotussyistä.
mm
noista laakereista sen verta että...
on aivan sama mitkä siellä on paikalla jos pruutataan surutta painepesurilla pelkästään stefan takana oleviin avonaisiin laakereihin vettä ja kuraa. sama pätee vanteen keskiöihin..sieltä kun on usein yhteys laakereihin.
oma vinkki...jostakin *"laakeriliikkeestä" laakerit numeroilla ja mitoilla paikalleen ja vaihtaa sitten vaikka joka renkaanvaihdon yhteydessä etenkin takasen hammasrattaan puoleiset laakerit. ei tuu konkurssia.
ja ei kiinalaakerit enää mitään huonoja ole. ja turha maksaa x3 hintaa ns "laatulaakerista" noin helposti vaihdettavaan paikkaan kuin pyöränlaakeri mopoon.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Kerro vaikka 20 Hondan mallia, johon ei käy standardilaakerit.(motomatti @ Loka. 09 2011,11:58) kirjoitti
Lähetin edellisessä meilissä linkin, jossa JOKAISESSA mallissa oli ihan standardilaakerit. Lista kattoi muutama sata eri pyörämallia/vuosimallikymmentä, ja edelleen kaikissa oli ihan normirekkuloita.
Varmasti on holkiettu laakeripesiä, ja muuta korjaavaa tehty. Lienee kuitenkin kuluminen syy tuommoiseen, eikä niinkään OEM speciaalimitoitetut laakerit.
Erikoismitoitukselle on aina syynsä. Sarjatuotannossa pyörälaakeroinnissa semmoista syytä ei ole olemassa, joten mikään ei tue stdtuotteesta poikkeamisen järkevyyttä. *
Nimimerkki motomatilla ei liene kovin laajaa tietoa sarjatuotannon tuotantotaloudellisista lainalaisuuksista.
Mitenkä standardimitoitus vaikuttaa verotukseen?
.
Ei varmasti mitenkään, mutta EU alueella koottavien/valmistettavien laitteiden osalta EU-alueelta tehtävä alihankinta nostaa sisämarkkina-alue pitoisuutta joka helpottaa monin tavoin. Tätä motomatti oletettavasti tarkoitti.(vma @ Loka. 09 2011,14:51) kirjoitti
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
jämpsän tekniikalta (tools) hain laakerit
skf, eikä ollu hinnan kirossa.
asiantunteva kaveri, laitto C3 välyksen lakerit mukaan (jarrulämmöt)
etuaksula tuli jo naputeltua kuntoon.
vanhoissa laakereissa sanomista...toinen nihkonen pyöriin, toinen oli väljä.
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Et sitten tilannut netistä eu-alueelta? Tiedä tuota miten halvalla olisit voinut saada, esimerkiksi irlannista. Tai kiinalaisia bilteemasta, kerralla kolme, kahden skf:n hinnalla?(kake1969q @ Loka. 09 2011,20:47) kirjoitti
No, mies sai kumminkin mopoon uudet laakerit näinkin vähillä ohjeistuksilla. Käytiin tällä kertaa ainoastaan erittäin kevyt pintasilaus laakerien osto asiasta. Paljon on jäänyt varmasti vielä laakerinostovihjeitä hampaankoloon.
Hetkinen! Mutta oliko kertaakaan puhetta delvacista, tisseistä, tai dynokäppyröistä? Jos meinaan sattuu seuraavana huoltoon tulemaan öljynvaihtoa.![]()
Murjaanien kuningas!
Mielenkiinnosta - miksi C3?(kake1969q @ Loka. 09 2011,20:47) kirjoitti
Ajattellin vaihtaa laakereita omaani talvella.
http://www.cooperbearings.com/tech02.htm
"clearance is greater than standard and is typically used when the difference between the shaft and bearing housing surface temperatures is between 70°F (40°C) and 130°F (72°C). [70°F< (delta)T < 130°F ]. [40°C< (delta)T < 72°C]"
Eli kehien välissä olis 40-72C lämpötilaeroa.
Omassa ei varmaan montaa astetta eroa synny, koko navan lämpötila voi sopivissa oloissa ehkä olla yli 40 C - en kyllä oo mitannu tai ees kokeillu eturenkaasta, takanapa on ehkä tuon 40c. (se tosin on mutkikkaampi rakenne, ykspuoleissa swingissä.)
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Takahaarukan neulalaakeri ei ollut satandardi ainakaan CBX750F vaan heitti millin ulkokehältä standartiin verrattuna.(vma @ Loka. 08 2011,13:14) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Mikäli puhutaan neulalaakerista (ihan varma en ole tarkoitatko tuota lakrua), *jonka koko on 22x29x30mm, tuote näyttäisi olevan kovin hyvin saatavilla ja käy hyvin useisiin eri malleihin. Kyseessä siis ei olisi mikään tailor- made osa.(RC17 @ Loka. 09 2011,23:16) kirjoitti
Siis tuo osa:
Neulalaakeri
.
Noinhan nuo EUn sisäiset asiat menevät ja tätä oletettavasti kirjailija myös tarkoitti. Kirjoitti kuitenkin jotain ihan muuta.(ma^ko @ Loka. 09 2011,18:01) kirjoitti
.
http://www.hata-autosahko.com/search/?q=kuulalaakeri
Tuolta tilasin laatulaakerit halvemmalla ko motonetistä.
ZZR1100:lla mennään
9 x ss1000, 1600k, BB2500K ja SS2000K
Vaihtelin tänään Gixxeriin alkuperäiset Koyon laakerit. Ensi kaudella sitten...![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Halpaa on, onko tietoa laakereiden merkistä?(heikki57 @ Loka. 10 2011,15:47) kirjoitti
Netin mukaan tuo vastaa Ducatin alkuperäistä pyöränlaakeria: http://www.hata-autosahko.com/product....47x12mm
näyttää edulliselle, muutama hintavertailu:
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/9079
http://www.mc-scatter.com/laakeri-60052rs-p-37133.html
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/9821011/0
http://www.mc-lifestyle.com/Varaosat/Ducati/70250451A/
On tässä etuvanteen haalinta käynnissä...
Voinko käyttää 25x42x9 laakeria 3mm shimmillä(tai pidemmällä holkilla), kun alkuperäisvanteen navassa laakeri on 25x47x12
Saisi hieman laajennettua skaalaa jos voisi ostaa piikkisen vanteen jossa on 20mm akselille laakerit(20x42x12), muuten samanlainen kuin omassa...kai
K750 -61
Kelpaisko 20x47x12 laakeri? Eli alkuperäistä vastaavilla mitoilla, mutta akselin reikä olisi tuo haettu 20mm.(wille- @ Loka. 10 2011,17:01) kirjoitti
Ei ilmeisesti ole aivan yleinen tai muutenkaan vakiolaakeri, mutta esim. Stormilta voisi saada: 20x47x12
Tai sitten, mahtuuko leveämmät laakerit (esim ohuempien stefojen tai lyhyempien holkkien kanssa)?: 6204 - 20x47x14
-Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
No onpas ajanutkin paljon! Jos ne tollasen maratoonin kestää ni onne sit laadukkaat(Pyörämies @ Loka. 07 2011,21:11) kirjoitti
Ja vielä monasti yli 200 km tuntinopeudellakii!! Huh! Ei kai ainakaan Suomen teillä? Sehän tietää linnareissua
No jos ihan tosissaan puhutaan, niin kyllä hyvän laakerin täytyy normaalikäyttöä ainakin 30.000 km kestää ilman klapin syntymistä.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Ok, nyt tajusin mitä haetaan, mutta joudun nostamaan kädet pystyyn.(wille- @ Loka. 10 2011,20:22) kirjoitti
Vastaavia tapauksia tulee pikaisella googlauksella useita vastaan. Kuulemma jopa tuommosia 3mm shimmejä kyseiselle laakerimuutokselle pitäisi olla valmiina olemassa.
Toki kyseisessä muutoksessa herää kysymykseksi kestävyys. 25x42x9:n laskennallinen dynaaminen kuormituskestävyys on vain noin 60% tuon 25x47x12:n vastaavasta.
Paljonko lienee varmuuskerroin ollut alkuperäisiä laakereita mitoittaessa... Viisaammat neuvokoon eteenpäin?
-J
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Missä vaiheessa menin kehumaan niitä laadukkaiksi?(Nevalan Tiikeri @ Loka. 10 2011,20:54) kirjoitti
Hohhoijaa ja pieraisu tuolle. Lähinnä hain takaa että sentäs jollakin on edes kokeilussa nuo laakerit. Eri asia on tietysti että miten kauan ne lopuksi kestää, sen saatamme saada selville ellei kaveri vaihda koko pyörää ensivuonna.
Jonkin verran kyllä naurattaa kun osa porukasta on niin paranoideja ja pelkkä halpa hinta aiheuttaa paljon ennakkoluuloja. Väitän skf yms. laakereilla jo hintaa lisää laadun lisäksi pelkkä merkkikin.
Kaverilta kun kyselin bilteman laakereiden valmistajaa niin niissä ei ollut minkäänlaista merkintää valmistajasta, merkittömyys myös laskee hintaa.