Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 91:sta
  1. #31
    Lainaa (motomatti @ Loka. 08 2011,11:02) kirjoitti
    Honda on pyrkinyt varmistamaan oman jälkimarkkinointinsa tekemällä standardista poikkeavan mitoituksen.
    Missä Honda malleissa noita erikoismitoitettuja pyörälaakereita löytyy?

    Vastaus: ei missään. Honda käyttää ihan taatusti standardilaakerikokoja joka ainoassa linjastolta putkahtavasta kaksipyöräiskulkineessa. Jokainen pyörä/auto/mikä tahansa sarjatuottaja pyrkii poikeuksetta pysymään aina standardikomponenteissa saatavuuden, hinnan, kilpailuttamisen helppouden yms vuoksi. On täyttä potaskaa väittää että Honda tekisi toisin.

    Ei- standardikokojen käyttö kun ei ole sarjatuotanto tehtailussa (tai muussakaan) taloudellisesti järkevää.

    Toki, jos osoitat että Hondan pyörälaakereiksi eivät ns standardikoon laakerit käy, korjaan mielipidettäni.

    Ohessa kuitenkin pieni lista Hondan pyörämalleista/niihin kuuluvista pyörälaakereista. Jok´ikinen laakeri on tuossakin listassa ihan 100% standardirekkula.

    MuTu- tiedon vähentämiseksi



    .
  2. #32
    Lainaa (vma @ Loka. 08 2011,08:21) kirjoitti
    Ei kait tuosta hommasta pidä mitään helvetin tiedettä tehdä.

    Tuossa koko takapyörän laakeri/stefasarja alle 30,- plus postitus.

    laakerit
    Hei, tuohan vaikuttaa aivan loistavalta nettikaupalta! On vaikka mitä tarpeellista, mm. 1 tai 2 hammasta isompi takaratas, pölysuojia erikseen ym. pikkusälää... Kiitos linkistä.
    ZZR 1200
  3. #33
    Lainaa (sradder @ Loka. 08 2011,09:49) kirjoitti
    Jos itse sitten hankitte ja asennattte laakerit, niin tarkastakaa pyörimissuunta. Ettei käy kopelösti.
    Täähän oli jo huumoriosatoa onneksi.... ?
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  4. #34
    Lainaa (sradder @ Loka. 08 2011,09:49) kirjoitti
    Jos itse sitten hankitte ja asennattte laakerit, niin tarkastakaa pyörimissuunta. Ettei käy kopelösti.
    Hehehehe.
    Hyvää huumoria sinulta. Ei ole kaverin tai minun tarvinnut laakereiden osalta huolehtia mistään pyörimissuunnasta koska oikeasti sillä ei ole mitään väliä kummin päin laakerit asennetaan.
    Eipä myöskään tuossa laakerin vaihtohommissa tarvita mitään naurettavia erikoistyökaluja kuten laakerin ulosveto sarjaa.

    Nämä työkalut riittivät minulle ja kaverille:
    Tiivisteiden poistossa talttapää ruuvimeisseli. Laakereiden poistossa/asennuksessa vasara ja räikän mukana tullut jatkoputki. Tärkein asia laakereiden asennuksessa oli muistaa se että laakerin uloimmalle kehälle saa lyödä, ei lainkaan keskemmälle ettei laakeri vaurioidu tai mene kokonaan rikki. Ennen asennusta vaseliinia useimpiin osiin ja tiivisteisiin.



    MGTOW-Men going their own way. http://mgtowfi.wordpress.com/
  5. #35
    Lainaa (TommoKe @ Loka. 08 2011,18:16) kirjoitti
    Lainaa (sradder @ Loka. 08 2011,09:49) kirjoitti
    Jos itse sitten hankitte ja asennattte laakerit, niin tarkastakaa pyörimissuunta. Ettei käy kopelösti.
    Täähän oli jo huumoriosatoa onneksi.... ?
    Valitettavan usein samaa huumoriosastoa kuin moottoriöljy keskustelu. Kun eihän ne siellä tehtaalla mitään öljyistä ymmärrä.

    Tekstit ja laakerin dimensionumero asennetaan mielummin aina ulospäin.
    Ja viikon pähkinä kuuluukin että miksi ne laakerit mielummin asennetaan nimenomaan juuri näin päin?
    Murjaanien kuningas!
  6. #36
    Lainaa (Pyörämies @ Loka. 08 2011,19:00) kirjoitti
    ...
    Nämä työkalut riittivät minulle ja kaverille:
    Tiivisteiden poistossa talttapää ruuvimeisseli. Laakereiden poistossa/asennuksessa vasara ja räikän mukana tullut jatkoputki. Tärkein asia laakereiden asennuksessa oli muistaa se että laakerin uloimmalle kehälle saa lyödä, ei lainkaan keskemmälle ettei laakeri vaurioidu tai mene kokonaan rikki. Ennen asennusta vaseliinia useimpiin osiin ja tiivisteisiin.
    Myös vanhaa laakeria voi käyttää ajurina uuden asennuksessa tiettyyn syvyyteen saakka.

    -J-
  7. #37
    Lainaa (GSXR_JaP @ Loka. 08 2011,19:33) kirjoitti
    Lainaa (Pyörämies @ Loka. 08 2011,19:00) kirjoitti
    ...
    Nämä työkalut riittivät minulle ja kaverille:
    Tiivisteiden poistossa talttapää ruuvimeisseli. Laakereiden poistossa/asennuksessa vasara ja räikän mukana tullut jatkoputki. Tärkein asia laakereiden asennuksessa oli muistaa se että laakerin uloimmalle kehälle saa lyödä, ei lainkaan keskemmälle ettei laakeri vaurioidu tai mene kokonaan rikki. Ennen asennusta vaseliinia useimpiin osiin ja tiivisteisiin.
    Myös vanhaa laakeria voi käyttää ajurina uuden asennuksessa tiettyyn syvyyteen saakka.

    -J-
    Ja kun vanhasta laakerista sahailee ulkokehän poikki, ja poistaa turhat osat, saa ihan käyvän välipalan jolla kehtaa asentaa laakerit ihan pohjaan asti.
    Ei jää syvempääkään pesään jumiin kuten kokonainen laakeri tuppaa tekemään.

    Niitä merkintöjä on hankala jälkeenpäin tarkistella jos ovat nurjalla puolella...



  8. #38
    Onko pölysuojaamattomat laakerit nykypyörissä miten yleisiä?

    Vuosi takaperin kun omaan Ninjaan vaihdoin laakereita niin kolmesta takapyörän laakerista yksi oli avoin. Toinen vetopuolen laakereista, en muista kumpi, mutta oli varmaan sisempi koska ihmettelin ettei sitä pääse oikein millään rasvailemaan... ja oli se sen näköinenkin! Tosin rikkinäinen laakeri oli jarrujen puolella. Uudet Stormin tarvikelaakerit oli kaikki "kestovoideltuja".

    Ei muuten äkkiä uskoisi miten paljon millin klappi rikkinäisessä laakerissa saa takapään vipattamaan
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  9. #39
    Lainaa (shyhander @ Loka. 07 2011,20:54) kirjoitti
    Miten nuo laakerit sitten tunnistaa... Onko niissä jotain merkintöjä... Vaikka kun katson Yamahan varaosakatalogia niin siellä seisoo jotta 93306-30317 mutta luulenpa että tuo on Yamahan oma koodi, eikä mikään "laakeristandardikoodi". Pelkillä laakerin millimetrimitoilla ei varmaan laakerai valita..
    Siinähän se on laakerin koko varaosanumerossa.Ollut Yamahalla jo kauan,eli eka sarjan viimeinen ja seuraavan kolme numeroa, siis xxxx6-303xx.Numerosarjojen ekat numerot kertoo osin sen mihin tyyppiin tai osakokonaisuuteen osa kuuluu. Taannoin esim. Fordin osista pystyi sanomaan pelkän osanumeron perusteella mihin osa kuului vaikkei tunnistanut sitä.
  10. #40
    Lainaa (Pyörämies @ Loka. 08 2011,19:00) kirjoitti
    Tärkein asia laakereiden asennuksessa oli muistaa se että laakerin uloimmalle kehälle saa lyödä, ei lainkaan keskemmälle ettei laakeri vaurioidu tai mene kokonaan rikki.
    Tämä ohje ei olekkaan aivan yleispätevä. Pitäisi muistaa kumpi "puoli" laakerista on "sovitteella", sisä- vai ulkokehä...

    Ylipäätään laakeria ei kannattaisi asentaa lyömällä. Tasainen puristus olisi parempi. Toki tämä ei aina ole mahdollista.

    Jos laakerilla on tiukka sovite pesäänsä ulkokehältä, niin silloin asennusvoima tulee saada kulkemaan ulkokehän kautta. Tyypillinen sovellus juuri mp-pyöränlaakerit.

    Mutta, jos laakerin sovite onkin tiukka akselille, niin voima tulisi saada kulkemaan vastaavasti sisäkehän kautta.

    Sekä-että-tapaukset ovatkin sitten oma lukunsa.

    -Jay
    Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
  11. #41
    Lainaa (jayr_86 @ Loka. 09 2011,00:07) kirjoitti
    Pitäisi muistaa kumpi "puoli" laakerista on "sovitteella", sisä- vai ulkokehä...
    Eiköhän nuo pyörälaakerit yleensä mopohin mene tuolla ulkokehä- sydeemillä, joten ei tätä kannata sen vaikeammaksi tehdä.
    .
  12. #42
    Onhan se hyvä että joihinkin Honda malleihin käy standardilaakeritkin.
    Toisaalta, niihinkin malleihin joissa on Hondan ikioma mitoitus tarjotaan tarvikkeena standardilaakeria. Jos leveys on vain 0,25 - 0,5 mm poikkeamalla alkuperäisestä ei sitä helposti huomaa. Esimerkiksi etupyörä tulee vain hieman eri kohtaan keskilinjaan nähden ja jarrulevy myös. Puoli milliä tai alle jää helposti huomaamatta. Etuhaarukka sen sijaan voi tulla alapäästään leveämmälle.

    Sitten niistä poikkeamista ei ole haittaa suurestikaan kun ulko- tai sisäkehän halkaisija on 0,5 - 2 mm poikkeamalla standardilaakerista.

    Noita poikkeavia laakereita on aina joukossa ja varsinkin mitä vanhempiin malleihin mennään on tarvinnut holkittaa laakeripesiä/akseleita, sorvata akselia ohuemmaksi, tai välysholkkien pituutta muuttaa kun on haluttu siirtyä käyttämään yleisesti saatavia laakereita.

    Pysyn siis mielipiteessäni kokemuspohjalta vankasti.
    Nimimerkki vma:lla ei liene kovin pitkällistä kokemusta Hondan laakeripolitiikkaan.

    Laitetaan tähän vielä sellainen tieto että Euroopassa valmistetuissa Hondissa, kuten myös Yamahoissa, käytetään eurooppalaisten alihankkijoiden osia jotka useimmiten ovat standardimitoitettuja. Verotussyistä.

    mm
  13. #43
    noista laakereista sen verta että...

    on aivan sama mitkä siellä on paikalla jos pruutataan surutta painepesurilla pelkästään stefan takana oleviin avonaisiin laakereihin vettä ja kuraa. sama pätee vanteen keskiöihin..sieltä kun on usein yhteys laakereihin.

    oma vinkki...jostakin *"laakeriliikkeestä" laakerit numeroilla ja mitoilla paikalleen ja vaihtaa sitten vaikka joka renkaanvaihdon yhteydessä etenkin takasen hammasrattaan puoleiset laakerit. ei tuu konkurssia.

    ja ei kiinalaakerit enää mitään huonoja ole. ja turha maksaa x3 hintaa ns "laatulaakerista" noin helposti vaihdettavaan paikkaan kuin pyöränlaakeri mopoon.



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  14. #44
    Lainaa (motomatti @ Loka. 09 2011,11:58) kirjoitti
    Noita poikkeavia laakereita on aina joukossa ja varsinkin mitä vanhempiin malleihin mennään on tarvinnut holkittaa laakeripesiä/akseleita

    käytetään eurooppalaisten alihankkijoiden osia jotka useimmiten ovat standardimitoitettuja. Verotussyistä.

    mm
    Kerro vaikka 20 Hondan mallia, johon ei käy standardilaakerit.

    Lähetin edellisessä meilissä linkin, jossa JOKAISESSA mallissa oli ihan standardilaakerit. Lista kattoi muutama sata eri pyörämallia/vuosimallikymmentä, ja edelleen kaikissa oli ihan normirekkuloita.

    Varmasti on holkiettu laakeripesiä, ja muuta korjaavaa tehty. Lienee kuitenkin kuluminen syy tuommoiseen, eikä niinkään OEM speciaalimitoitetut laakerit.

    Erikoismitoitukselle on aina syynsä. Sarjatuotannossa pyörälaakeroinnissa semmoista syytä ei ole olemassa, joten mikään ei tue stdtuotteesta poikkeamisen järkevyyttä. *

    Nimimerkki motomatilla ei liene kovin laajaa tietoa sarjatuotannon tuotantotaloudellisista lainalaisuuksista.

    Mitenkä standardimitoitus vaikuttaa verotukseen?



    .
  15. #45
    Lainaa (vma @ Loka. 09 2011,14:51) kirjoitti
    Mitenkä standardimitoitus vaikuttaa verotukseen?
    Ei varmasti mitenkään, mutta EU alueella koottavien/valmistettavien laitteiden osalta EU-alueelta tehtävä alihankinta nostaa sisämarkkina-alue pitoisuutta joka helpottaa monin tavoin. Tätä motomatti oletettavasti tarkoitti.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  16. #46
    jämpsän tekniikalta (tools) hain laakerit
    skf, eikä ollu hinnan kirossa.
    asiantunteva kaveri, laitto C3 välyksen lakerit mukaan (jarrulämmöt)
    etuaksula tuli jo naputeltua kuntoon.
    vanhoissa laakereissa sanomista...toinen nihkonen pyöriin, toinen oli väljä.
    kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
    edelleen voimaa tarvittaessa.

  17. #47
    Lainaa (kake1969q @ Loka. 09 2011,20:47) kirjoitti
    jämpsän tekniikalta (tools) hain laakerit
    skf, eikä ollu hinnan kirossa.
    asiantunteva kaveri, laitto C3 välyksen lakerit mukaan (jarrulämmöt)
    etuaksula tuli jo naputeltua kuntoon.
    vanhoissa laakereissa sanomista...toinen nihkonen pyöriin, toinen oli väljä.
    Et sitten tilannut netistä eu-alueelta? Tiedä tuota miten halvalla olisit voinut saada, esimerkiksi irlannista. Tai kiinalaisia bilteemasta, kerralla kolme, kahden skf:n hinnalla?

    No, mies sai kumminkin mopoon uudet laakerit näinkin vähillä ohjeistuksilla. Käytiin tällä kertaa ainoastaan erittäin kevyt pintasilaus laakerien osto asiasta. Paljon on jäänyt varmasti vielä laakerinostovihjeitä hampaankoloon.

    Hetkinen! Mutta oliko kertaakaan puhetta delvacista, tisseistä, tai dynokäppyröistä? Jos meinaan sattuu seuraavana huoltoon tulemaan öljynvaihtoa.
    Murjaanien kuningas!
  18. #48
    Lainaa (kake1969q @ Loka. 09 2011,20:47) kirjoitti
    jämpsän tekniikalta (tools) hain laakerit
    skf, eikä ollu hinnan kirossa.
    asiantunteva kaveri, laitto C3 välyksen lakerit mukaan (jarrulämmöt)
    etuaksula tuli jo naputeltua kuntoon.
    vanhoissa laakereissa sanomista...toinen nihkonen pyöriin, toinen oli väljä.
    Mielenkiinnosta - miksi C3?
    Ajattellin vaihtaa laakereita omaani talvella.

    http://www.cooperbearings.com/tech02.htm

    "clearance is greater than standard and is typically used when the difference between the shaft and bearing housing surface temperatures is between 70°F (40°C) and 130°F (72°C). [70°F< (delta)T < 130°F ]. [40°C< (delta)T < 72°C]"

    Eli kehien välissä olis 40-72C lämpötilaeroa.

    Omassa ei varmaan montaa astetta eroa synny, koko navan lämpötila voi sopivissa oloissa ehkä olla yli 40 C - en kyllä oo mitannu tai ees kokeillu eturenkaasta, takanapa on ehkä tuon 40c. (se tosin on mutkikkaampi rakenne, ykspuoleissa swingissä.)



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  19. #49
    Lainaa (vma @ Loka. 08 2011,13:14) kirjoitti
    Lainaa (motomatti @ Loka. 08 2011,11:02) kirjoitti
    Honda on pyrkinyt varmistamaan oman jälkimarkkinointinsa tekemällä standardista poikkeavan mitoituksen.
    Missä Honda malleissa noita erikoismitoitettuja pyörälaakereita löytyy?

    Vastaus: ei missään. Honda käyttää ihan taatusti standardilaakerikokoja joka ainoassa linjastolta putkahtavasta kaksipyöräiskulkineessa. Jokainen pyörä/auto/mikä tahansa sarjatuottaja pyrkii poikeuksetta pysymään aina standardikomponenteissa saatavuuden, hinnan, kilpailuttamisen helppouden yms vuoksi. On täyttä potaskaa väittää että Honda tekisi toisin.

    Ei- standardikokojen käyttö kun ei ole sarjatuotanto tehtailussa (tai muussakaan) taloudellisesti järkevää.

    Toki, jos osoitat että Hondan pyörälaakereiksi eivät ns standardikoon laakerit käy, korjaan mielipidettäni.

    Ohessa kuitenkin pieni lista Hondan pyörämalleista/niihin kuuluvista pyörälaakereista. Jok´ikinen laakeri on tuossakin listassa ihan 100% standardirekkula.

    MuTu- tiedon vähentämiseksi
    Takahaarukan neulalaakeri ei ollut satandardi ainakaan CBX750F vaan heitti millin ulkokehältä standartiin verrattuna.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  20. #50
    Lainaa (RC17 @ Loka. 09 2011,23:16) kirjoitti
    Takahaarukan neulalaakeri ei ollut satandardi ainakaan CBX750F vaan heitti millin ulkokehältä standartiin verrattuna.
    Mikäli puhutaan neulalaakerista (ihan varma en ole tarkoitatko tuota lakrua), *jonka koko on 22x29x30mm, tuote näyttäisi olevan kovin hyvin saatavilla ja käy hyvin useisiin eri malleihin. Kyseessä siis ei olisi mikään tailor- made osa.

    Siis tuo osa:

    Neulalaakeri



    .
  21. #51
    Lainaa (ma^ko @ Loka. 09 2011,18:01) kirjoitti
    Tätä motomatti oletettavasti tarkoitti.
    Noinhan nuo EUn sisäiset asiat menevät ja tätä oletettavasti kirjailija myös tarkoitti. Kirjoitti kuitenkin jotain ihan muuta.



    .
  22. #52
    http://www.hata-autosahko.com/search/?q=kuulalaakeri
    Tuolta tilasin laatulaakerit halvemmalla ko motonetistä.
    ZZR1100:lla mennään
    9 x ss1000, 1600k, BB2500K ja SS2000K
  23. #53
    Vaihtelin tänään Gixxeriin alkuperäiset Koyon laakerit. Ensi kaudella sitten...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  24. #54
    Lainaa (heikki57 @ Loka. 10 2011,15:47) kirjoitti
    http://www.hata-autosahko.com/search/?q=kuulalaakeri
    Tuolta tilasin laatulaakerit halvemmalla ko motonetistä.
    Halpaa on, onko tietoa laakereiden merkistä?

    Netin mukaan tuo vastaa Ducatin alkuperäistä pyöränlaakeria: http://www.hata-autosahko.com/product....47x12mm

    näyttää edulliselle, muutama hintavertailu:

    https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/9079
    http://www.mc-scatter.com/laakeri-60052rs-p-37133.html
    http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/9821011/0
    http://www.mc-lifestyle.com/Varaosat/Ducati/70250451A/
  25. #55
    On tässä etuvanteen haalinta käynnissä...

    Voinko käyttää 25x42x9 laakeria 3mm shimmillä(tai pidemmällä holkilla), kun alkuperäisvanteen navassa laakeri on 25x47x12

    Saisi hieman laajennettua skaalaa jos voisi ostaa piikkisen vanteen jossa on 20mm akselille laakerit(20x42x12), muuten samanlainen kuin omassa...kai



    K750 -61
  26. #56
    Lainaa (wille- @ Loka. 10 2011,17:01) kirjoitti
    On tässä etuvanteen haalinta käynnissä...

    Voinko käyttää 25x42x9 laakeria 3mm shimmillä(tai pidemmällä holkilla), kun alkuperäisvanteen navassa laakeri on 25x47x12

    Saisi hieman laajennettua skaalaa jos voisi ostaa piikkisen vanteen jossa on 20mm akselille laakerit(20x42x12), muuten samanlainen kuin omassa...kai
    Kelpaisko 20x47x12 laakeri? Eli alkuperäistä vastaavilla mitoilla, mutta akselin reikä olisi tuo haettu 20mm.

    Ei ilmeisesti ole aivan yleinen tai muutenkaan vakiolaakeri, mutta esim. Stormilta voisi saada: 20x47x12

    Tai sitten, mahtuuko leveämmät laakerit (esim ohuempien stefojen tai lyhyempien holkkien kanssa)?: 6204 - 20x47x14

    -Jay
    Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
  27. #57
    Eikun akseli on 25mm ja sitä haetaan
    K750 -61
  28. #58
    Lainaa (Pyörämies @ Loka. 07 2011,21:11) kirjoitti
    Kaveri ajanut vasta 5000km bilteman laakereilla, ei ainakaan vielä loppuun kuluneet vaikka onkin ajanut useita kertoja yli 200kmh. Minkäänlaista välystä/klappia ei ole.
    No onpas ajanutkin paljon! Jos ne tollasen maratoonin kestää ni onne sit laadukkaat
    Ja vielä monasti yli 200 km tuntinopeudellakii!! Huh! Ei kai ainakaan Suomen teillä? Sehän tietää linnareissua

    No jos ihan tosissaan puhutaan, niin kyllä hyvän laakerin täytyy normaalikäyttöä ainakin 30.000 km kestää ilman klapin syntymistä.
    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  29. #59
    Lainaa (wille- @ Loka. 10 2011,20:22) kirjoitti
    Eikun akseli on 25mm ja sitä haetaan
    Ok, nyt tajusin mitä haetaan, mutta joudun nostamaan kädet pystyyn.

    Vastaavia tapauksia tulee pikaisella googlauksella useita vastaan. Kuulemma jopa tuommosia 3mm shimmejä kyseiselle laakerimuutokselle pitäisi olla valmiina olemassa.

    Toki kyseisessä muutoksessa herää kysymykseksi kestävyys. 25x42x9:n laskennallinen dynaaminen kuormituskestävyys on vain noin 60% tuon 25x47x12:n vastaavasta.

    Paljonko lienee varmuuskerroin ollut alkuperäisiä laakereita mitoittaessa... Viisaammat neuvokoon eteenpäin?

    -J
    Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
  30.  
  31. #60
    Lainaa (Nevalan Tiikeri @ Loka. 10 2011,20:54) kirjoitti
    No onpas ajanutkin paljon! Jos ne tollasen maratoonin kestää ni onne sit laadukkaat *:D
    Ja vielä monasti yli 200 km tuntinopeudellakii!! Huh! Ei kai ainakaan Suomen teillä? Sehän tietää linnareissua *:O

    No jos ihan tosissaan puhutaan, niin kyllä hyvän laakerin täytyy normaalikäyttöä ainakin 30.000 km kestää ilman klapin syntymistä.
    Missä vaiheessa menin kehumaan niitä laadukkaiksi?
    Hohhoijaa ja pieraisu tuolle. Lähinnä hain takaa että sentäs jollakin on edes kokeilussa nuo laakerit. Eri asia on tietysti että miten kauan ne lopuksi kestää, sen saatamme saada selville ellei kaveri vaihda koko pyörää ensivuonna.

    Jonkin verran kyllä naurattaa kun osa porukasta on niin paranoideja ja pelkkä halpa hinta aiheuttaa paljon ennakkoluuloja. Väitän skf yms. laakereilla jo hintaa lisää laadun lisäksi pelkkä merkkikin.
    Kaverilta kun kyselin bilteman laakereiden valmistajaa niin niissä ei ollut minkäänlaista merkintää valmistajasta, merkittömyys myös laskee hintaa.
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen