Puolen kilsan seisova jono, oikealta ohi 10km/h. Kyllä on pipo tiukalla, kolmasosa antaa mennä, toinen kolmas antaa tietä, loppu kolmannes yrittää sulkea kirjaimellisesti väylää. Voi jeesus kun se kotimatkan nopeus on tärkeä joillekin. Olin ainoa kuka ko paikasta heitti oikealle
Nimim. Annoin tänään 10:lle motoristiteinille ohitustilaa kotilolla jotta pääsisivät ehjänä perille.
- ihan turha tulla selittää mitään ennen aamukahvia -
Näin se vaan menee... Splittaa, ohita vasemmalta - saati oikealta (kauhistus!), niin kyllähän sen nyt etukäteen tietää herättävän kiiman jälkeen vahvimman tunteen.... Eihän tuo nyt yllätys kenellekään enää voi olla. Ainakaan pääkaupunkiseudulla.
<p>2002-2014</p>
Juu! Ja tääl Turun-seudulla pääsee hyvin äkkiä henkikultastaan
moisella yrityksellä. Se on tää liikennekulttuuri täällä varsinais-
suomessa varsin kehittynyttä![]()
Kyllä täällä PK-seudulla hommat pelaa liikenteen suhteen ihan semi-OK, splittaillakin saa ihan rauhassa ja tietäkin annetaan splittaajille, nopeammille ja liittymistä tuleville. Oikealta ohittaminen taas missä vaan tilanteessa niin ja näin, itse en harrasta sitä koska tuntuu väärältä.
Kokeilkaapas perussplittailua muualla, esim. Jyväskylässä. Kolmannen auton kohdalla aukeaa ovi "vahingossa" eteen ja sitten sattuu Teroa nenään. Varsinkin "ruuhka-aikaan", mikä tarkoittaa Jyväskylässä neljää autoa liikennevaloissa - joista kerkiää seudun ajamisen mentaliteetilla yksi kerrallaan vihreillä siirtymään risteyksen toiselle puolelle. Kaistanvaihtovilkuttelu tai liittymästä kaksikaistaiselle tielle ajaminen taas aiheuttaa ainoastaan sen, että se liikennevalokäyttäymisen perusteella oletetusti poistettu kaasupoljin löytyykin sieltä salamannopeasti, mutta ratti lukittuu. Eteen et tule, silti tyhjällekään kaistalle ei väistetä tilaa antaakseen.
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
Hmm no ymmärrän nyt tahallani väärin mutta miksi splitata neljän auton jonoa? Ei voi olla itselläkään mopolla niin kiire ettei vois olla viidentenä siinä jonossa?(absum @ Loka. 01 2011,01:01) kirjoitti
Tuo valoista lähteminen noin hitaasti on kyllä täällä päin maanvaiva, miksi sitä tallaa ei voi tosiaan painaa ja pidetään se vaihde päällä eikä aleta arpomaan sitten kun vihreä on palanut jo puoli minuuttia.
Honda XL1000VA 2006
Turun seudulla on tapana ajaa kaksi kaistaista tietä(siis kaksi kaistaa yhteen suuntaan) kaksi autoa rinnakkain kympin alle sallitun nopeuden,siksi usein tulee ohitettua oikealta,esim.liittymäkaistaa hyväksi käyttäen.
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
Tuskinpa sen splittaamisen perimmäinen syy yleensäkään on kiire. Se vaan on niin paljon mukavampaa lähteä paalupaikalta.(Jouni K @ Loka. 01 2011,07:03) kirjoitti
Ja eipähän ole sitten ketään tupeksimassa edessä, kun valo vaihtuu ja latu aukeaa.![]()
Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050
Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
Oot sää outo kaveri, ohittelet oikealta ja kouluttalet rekkakuskeja ajelemalla alinopeutta. Toivottavasti ei napsahda pahasti(jarno73 @ Loka. 01 2011,07:11) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
taitaa vallesmanni kirjoittaa maksumääräyksen, jos näkee sinun ohittavan oikealta, liittymäkaistaa käyttäen. Ainakin moottoritiellä napsahtaa (pelkkä oikealta ohittaminen riittää siellä), ja saattaapi tapauksesta riippuen näin käydä muullakin tiellä.(jarno73 @ Loka. 01 2011,07:11) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tuohon ei auta kai muu kuin ajaa riitävän isolla ja kovaäänisellä pyörällä ja tarpeeksi kovaa - pysyy ovet kiinni(roskakuski @ Loka. 01 2011,12:40) kirjoitti
![]()
Kyllä outo olio oon *(seppo02 @ Loka. 01 2011,10:17) kirjoitti
ohittelen oikealta,hidastan vauhtia jos auton taustapeilistä ei näy muuta kuin rekan keula ja saatan joskus jopa ajaa ylinopeuttakin
kilometrejä autolla tulee vajaa 20 tonnia ja pyörällä n.15 -20 tonnia vuodessa eikä vielä ole napshtanut oman tyhmyyteni takia! Myös maajussit jotka ajavat jarruttomilla ja valottomilla romuillaan ja näin vaarantavat muiden tielläliikkujien turvallisuuden vituttavat
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
Otan ensi suvena käyttöön täältä saamani vinkin: jos lähestyn ekana liikennevaloristeystä en aja liikennevaloihin kaista keskelle ensimmäiseksi vaan aivan reunaan ja näytän takana tulevalle että ole hyvä vaan, siinä on tilaa.
Vuosia sitten kävi niin että ohitin kilometrien pituista, enimmäkseen paikallaan seisovaa jonoa vasemmalta koska siinä ei ollut ohituskieltoa. Jonon syynä oli räjäytystyömaa ja siinä liikennevalot punaisella.
Ajoin ensimmäisen auton sivulle kun sen kuljettaja avasi oven eteeni ja sanoi että tästä et mene ja piti vielä varmuudeksi kättä lasinkehyksellä.
Ilmoitin heti meneväni kunhan valo vaihtuu vihreäksi. Autoilijan mielestä lähden vasta kun ohittamani autot ovat menneet.
Ilmoitin että lähden ilmoitukseni mukaan, laita ovi kiinni. Jos et laita, lähden kuitenkin. Automiestä nauratti: mites lähdet?
Valo vaihtui vihreäksi. Nostin kytkintä ja annoin etukaatumarautojen pyyhkiä saranoillaan nurin kääntyneestä ovesta veivit ja kahvat veks.
Vahinko etten kyennyt näkemään hänen ilmettään. Kauempaa näkyi vaan autonsa sivulla seisova kuljettaja ja pitkä jono hänen takanaan.
Parin päivän päästä tuli postissa kutsu kuultavaksi poliisiasemalle.
Siellä esitettiin syytteeksi että olin ajanut pysähtyneen henkilöauton ovea päin. Myönsin näin olleen.
Törmäyksen voimasta ovi oli kuulemma kääntynyt saranoiltaan ja sisäpuolen verhoilu ja mekanismit olivat särkyneet.
Oli helppo tuon mukaan selittää että ovi oli aukaistu eteeni, varmaankin aivan vahingossa, pysähtyneestä autosta, eikä olut tilaa väistää vaikka vauhti oli hiljainen.
Niin hiljainen että en edes kaatunut tai pyörääni tullut vaurioita.
Ei mennyt raastupaan eikä tullut sakkoja.
mm
Suomi on liikennekultturissa aika kehitysmaa joustavuuden suhteen. Se kuuluisa elin otsassa ja karvahattu silmillä mennään... minä minä minä ekana vaikka hautaan. Valitettavasti näin.
Sattuikohan tuossa taksikuskia leukaan(tuquoque @ Loka. 01 2011,13:46) kirjoitti
![]()
![]()
Ainakin sattui oveen. Varmaan renki, itse en ainakaan haluaisi tehdä autolleni tuollaista vahinkoa.(petetech @ Loka. 01 2011,16:25) kirjoitti
streetfire.net
Tässä vähän toimintaa naapuri maasta![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Eikös täällä ole jo "Splittatko?" Topic ?.
Kawasaki z750 Candy limegreen.
Ex:Suzuki GSX600F Red.
Kouluesimerkki siitä,miten asiat mutkistuu kun ne pitkistyy(Husky510 @ Loka. 02 2011,10:23) kirjoitti
.
"Punanuttu" jätti sitten käyttämättä sen "suden hetkensä"
toisen kaverin kanssa.
Olis vaan jättänyt läpyttelemättä poskelle huilaavaa
kaveria, niin olis ehtinyt apukuskin ovelle rytkäsemään
ulos tunkevan sääriluun poikki siihen oven väliin ja peittelemään kaverin siihen omalle penkilleen.
Jos kerran "hommaan ryhtyy", parempi sitten hoitaa se
kerralla ripeästi loppuun asti....... muuten riskit ongelmien
kehittymisestä kasvaa potenssiin.
Varsin piristävää menoa kyllä muuten....![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivuhuomio:(Husky510 @ Loka. 02 2011,10:23) kirjoitti
Näytti siltä, että tää kaveri muuten kans käänsi splittauksen jälkeen siihen etummaisen eteen. Orgin tuomion mukaan täys urpå siis! *
edit: Tai siis ei tainnut olla oikeastaan splittaus, vaan vain ohitus sinne kärkeen, onko niillä nyt sitten mitään eroa tuossa...
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Tuosta samaa mieltä ja myönnettäköön,että joskus tulee ohitettua oikealta.(jarno73 @ Loka. 01 2011,13:54) kirjoitti
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Kreetalla olin pari viikkoa ja miltei koko ajan kiertelin saarta endurolla. Isoissa kaupungeissa kuten Haniassa ja Rethimnonissa oli aivan käsittämättömät ruuhkat monta kertaa - pääkaupungin Iraklionin jätin sovinnolla väliin. Splittaaminen oli tietenkin maan tapa ja hyvin toimiva sellainen. Autot pysähtyivät usein valoihin niin että sieltä niiden takaa pääsi jopa kaistoja vaihdellen pujottelemaan etummaiseksi - suojatielle saakka odottelemaan ;-) Kyllä vauhdissa splittailu alkuun jonniinverran hirvitti t-paidassa ja shortseissa. Onneksi oli kypärä päässä toisin kuin paikallisilla kulkijoilla.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Löisin suoraan nyrkillä naamaan ja lujaa. Suurempi yksilö saisi tarvittavan määrän toistoja.(roskakuski @ Loka. 01 2011,12:40) kirjoitti
Truth, Knowledge, Knackered Sliders