Eli vaihdoin öljyt Thundercattiin n.400km sitten. Öljy jonka koneeseen vaihdoin on Bel Ray EXP synthetic ester blend 10W-40.
Öljyn myivät paikallisesta jammuliikkeestä, mutta tuntui myyjä tietävän öljyistä vielä vähemmän kuin minä. Öljy sisältää tuoteselolsteen mukaan "leikkautumista vastustavia VI-parannusaineita viskositeetin hajoamisen vastustamiseksi". Haynesin kirjassa kehotetaan välttämään tietyn tyyppisiä lisäaineita. Epäilin hieman öljyn soveltuvuutta, mutta myyjä vakuutti että samaa tavaraa hekin koneeseen laittaisivat ja menin heikouttani kyseisen ölyn ostamaan.
Öljynvaihdon jälkeen vaihteet tuntuivat menevän hieman raskaammin päälle kuin ennen (vain hieman), eli pientä paukkumista vaihdettaessa. Kytkin ei kuitenkaan luistanut. En kiiinnittänyt tuolloin sen suurempaa huomiota asiaan. Nyt kun ajokelit ovat olleet mitä sattuu on pyörä seissyt pihassa toistakin viikkoa koskematta. Eilen piti sitten käydä heittämässä lenkki mutta kuinka ollakkaan kytkin luistaa melko reippaasti.
Ilhmettelenkin nyt että miksi vasta nyt?!? Kytkin siis alkoi luistella n. kuukausi ja 400km öljynvaihdon jälkeen. Entäpä ovatko kytkinlevyt pilalla vai korjaantuisiko tilanne pelkällä öljyn vaihdolla? Osaisitteko suositella vielä jotain öljyä minkä toimivuudesta on kokemuksia (delvain lisäksi).
Yamaha YZF600R '03
Yamaha TZR125 '92
Mulla on ollut halvempaa Motulia (15W-50), kalliimpaa motulia (10W-40, joku esteripohjainen), Castrolin GPS (10W-40) ja myös Motorexiä vissiin (10W-40). Kaik on toiminu hianosti.
Pianon mittari näyttää ~71 tkm.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Öljyn valinta on helppoa kun lukee omistajan käsikijaa tai huoltomanuaalia.(Hawwi @ Syys. 29 2011,06:23) kirjoitti
Eli miksi laitoit koneeseen sellaista öljyä, mikä siihen ei kuulu?
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Tyhmyyttäni ilmeisesti uskoin Yamahan merkkiliikkeen henkilökuntaa. Lisäksi kannussa vakuutetaan öljyn sopivan KAIKKIIN märällä kytkimellä varustettuihin nelitahtikoneisiin. Ilmeisesti kriittisyyttä ja vainoharhaisuutta on suotavaa viljellä myös varaosakaupoilla oli myyjä kuinka "ammattilainen" hyvänsä.(Harri M. @ Syys. 29 2011,09:10) kirjoitti
Osaako joku vastata siihen, ovatko kytkinlevyt vielä mahdollisesti käyttökuntoiset vai onko mahdollista että ostamani roska on ne kyllästänyt piloille?
Yamaha YZF600R '03
Yamaha TZR125 '92
En usko että olisivat menneet pilalle, varmintapa todeta se on vaihtaa uusi öljy mikä kunnolla pitää kytkintä.
Kokemuksieni mukaan sellainen on Mobil Delvac MX, tai 1400, ja viskon täytyy olla 15W-40, muut Delvacit ei oikein MP:n kytkimeen käy.
Sitten kun piano taas pelittää, niin voit vaihtaa mitkä ölpät vaan, tai pysyä Delvacissa.
Nimim. ...been there, done that...
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Yamahoista mitään tietämättä uskoisin silti kytkinlevyjen toimivan normaalisti, kun vaihdat vaan pyörääsi paremmin sopivat öljyt.
Itsellä oma KTM Superduke on erittäin ronkeli öljyjen suhteen. Esim. Teboil Superbike 15w-50 ei toimi alkuunkaan. Noidenkin jälkeen, kun vaihtoi Motorexin öljyt niin johan toimi taas normaalisti.
"The Slow And Pathetic"
Ei ollut tarkoitus ilkeillä (vihanpuheilla *(Hawwi @ Syys. 29 2011,09:54) kirjoitti
).
Mutta onko sinulla käsikirja omaan pyörään, katsot sieltä ja tuskin se kytkin on vielä miksikään mennyt.
Itse laitoin kanssa Hondakauppiaan suosittelemaan 10W30 GN4 öljyn korvaajaa näin syksyn viimeisille kilsoille noin 1000 km sitten... No nyt laatikko ruskaa ja vaihteet on jäykempiä kuin Motul 5000 öljyllä jolla ajan normaalisti. Eli ei minunkaan olisi kannattanut myyjää uskoa...
Motullilla käytän noin 5000 kilsan vaihtoväliä, silloin yleensä alkaa huomata laatikon toiminnassa hieman tahmeutta, eli öljy on tullu käyttöikänsä päähän.
-H-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Jos siinä pyörässä on vaijerikytkin niin tarkista ennen öljynvaihtoja että vaijeri ei ole jumissa. Minulla on 25 vuoden aikana kaksi kertaa käynyt niin että kytkinvaijeri on niin jumissa että kytkin jää kantamaan ja siten luistaa. Se voi juuttua niin kovaa, että ei liiku kuoressaan edes pihtien voimin.
FJR -17
Nyt on koneessa Delvac MX 15W-40. Ihan pakkohan tuotakin nyt on koittaa kun se niin monen sydämen on vienyt...(eipä ollut pahan hnitaistakaan). Jos tänään sitten ehtisi testailemaan/elvyttämään kytkintä kun näyttää kesäkin tulleen takas.
....Ja parisataa testikilometriä takana. Kylläpähän naksuu vaihteet pehmeesti päälle. Ainakin sen puolesta Delvacille plussaa.
Yamaha YZF600R '03
Yamaha TZR125 '92
Mites kytkin pelittää ? Oliko vika öljyissä vai jossain muualla ?(Hawwi @ Syys. 30 2011,13:21) kirjoitti
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Vastaus hieman viiveellä. Kyllä tuo luistaminen taisi öljystä johtua. Tuntuma parani mitä enemmän sai kilometrejä delvacilla alle.
Yamaha YZF600R '03
Yamaha TZR125 '92
hyvä kun vika selvisi ja wanhasta kunnon Delvacista oli taas jälleen kerran apuja motoristitoverille. Delvac on korjannut useita kytkinlevyjä suomen maassa motoristeilta. jos levyt olisivat kunnolla kuluneet tai palaneet, niin silloin ei iso-Deekään auta, vaan joutuu levyt vaihtamaan.(Hawwi @ Syys. 30 2011,13:21) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Jahas, ja vianaiheuttajana oli ESTERIöljyt? Joita jossain threadissa hehkutettiin parhaaksi millä moottoripyörää voi voidella ;)
Montakohan kertaa ongelmia on aiheuttanut kallis hifistelyöljy vs. halpa mineraaliyleisöljy?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Olikohan esteriöljyt jo keksitty 1999 vuonna kun nuukuuttani ostin Veljekset Keskiseltä BelRay öljyt jossoli ihan moottoripyörän kuva kannun kyljessä ja laitoin ne Suzuki GSX 1100 -vm 82 pyörään jolla oli ajettu vajaa satatuhatta .(jyk4 @ Marras. 27 2011,23:43) kirjoitti
Het alkoi kytkin luistamaan ja minä uusia kytkinlevyjä tilaamaan ja eihän silloin mitään nettikauppoja ollu vaan Keuruulla Mikinkoneeseen tiskille kysymään jotta koskahan net levyt ois täällä jos nyt kysyttäisiin jostain.
Ja lappiinlätö oli käsillä viikonloppuna ja Mikki sano että esnviikolle mennee että vaihda nyt toiset öljyt ja koita ees pitäskö niillä kytkin sevverran että reissun vois heittää jos varovasti ajaisi .
Taisi antaa sieltä hyllystään parasta mitä löyty![]()
Ja niin ei tarvittukaan uusia kytkintä ,se alko pitämään kuin ennenkin .
Uudet kytkinlevyt oli tallin naulassa vielä kaksi vuotta ja yli 20000km ennenko vaihdoin pyörän ja heitin käyttämättömät levyt laukkuun mukaan .
Triumph Tiger 800 XRX
Oikeita esteriöljyjä ei taida olla kuin Motulin 300v ja Redlinet, muut ovat enemmän tai vähemmän sekoituksia...(jyk4 @ Marras. 27 2011,23:43) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Lisäänpä omat kokemuksini aiheesta tähän ketjuun.
Hommasin pyöräni Yamaha TT600R:n kevällä 2011. Pyörässä kytkin toimi kuin unelma ja oli syytäkin, sillä siihen oli vaihdettu juuri uusi EBC:n DRC-kytkin. Pyörässä oli tällöin Castrolin GPS-öljyt.
Sitten tuli öljynvaihdon aika ja selailtuani aikani nettiä ja kuultuani kaikenmaailman suosituksia päädyin ostamaan Motulin puolisynteettiset öljyt olisikohan tyyppi ollut 10W-40 5000, eli moottoripyörään tarkoitetut ja kaikkea.
Välittömästi vaihdon jälkeen kytkin luisti huomattavasti. Jouduin ajamaan jonkin aikaa näillä öljyillä ja vaihdoin sitten takaisin Castrolin GPS:t. Kytkimen luistaminen väheni huomattavasti, mutta silloin tällöin kytkin lipsahtaa vieläkin tuhansien kilometrien ajon jälkeen.
Kokeilenko vielä jotain muuta öljyä, esim. kovasti monessa paikassa liputettua delvacia vai pistänkö uuden kytkimen tilaukseen vai riittääkö pelkkä levyjen vaihto? Välilevyt oli vaihdettu kytkinlevyn vaihdon yhteydessä.
Yamahisti
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Lähetin sähköpostia EBC:n supportiin ja sieltä tuli vastaus, että eivät suosittele DRC-kytkimen kanssa käytettävän synteettistä tai puolisynteettistä öljyä. Kokeilenpa siis mineraaliöljyä vielä ennen kun alan remonttiin...
Yamahisti