Tiedän että tästä asiasta on kymmeniä aiheita, olen niitä lukenut läpi mutta valintaa en osaa vieläkään tehdä.. Eli tarkotus ois nyt mahdollisesti löytää näistä alennuksista jokin hieman "parempi" kuin tuo nykyinen n.200€ tekstiilitakki, jos ei alennuksista löydy niin sitten ulkomailta tilaaminen, toki ensin testaan liikkeessä.
Nuo kokemukset tekstiilien ja nahkojen välillä on niin ristiriitaisia, jotkut sanovat että nahkat ovat ehdottomat vaikkakin ovat epämukavat joskus (?), toiset taas sanovat että tekstiilit eivät yksinkertaisesti kestä tosipaikan tullen. Itse olisin siinä mielessä enemmän mieltynyt tekstiiliin koska ne ovat monikäyttöisempiä eivätkä vaadi niin kovaa huoltoa (Nahkan öljyäminen/rasvaaminen?), mutta taasen nahka kiehtoisi siltä osalta että siinä on parempi suojaus jos joskus tarvii asfalttia pitkin liukua.
Itselläni tuo nykyinen takki on merkkiä Lindstrands/Halvarsson, en ole sitä merkkiä juurikaan monessa liikkeessä nähnyt, mutta mielestäni kyseisen puljun kamppeet vaikuttaa ihan asiallisilta.
Takin olis hyvä olla semmoinen että se on vedenpitävä, nahka ei lukemisieni mukaan pidä juurikaan vettä, ja jos imasee hieman vettä niin sitten menee kauan kuivua ? Mikään takki ei ole viileä kesähelteillä (?), mutta kumpi on kuitenkin viileämpi, nahka vai tekstiili, sehän tietenkin riippuu onko tuuletusaukkoja ja vastaavia, mutta näin yleisesti ?
Nyrkkisääntöhän on että takin tai yleisesti varusteiden pitää olla semmoset mistä itse pitää ja joita tulee kans käytettyä, mutta itseä ei nyt tekis mieli huonoa mennä ostamaan joka sitten on semmonen että ei miellytä käyttää vaikka haluaisikin.
Noita kaikenmaailman tixtex ja muita protection+ kalvoja sun muita on niin erilaisia ettei noista ota selvää, jossakin lukiin että on olemassa nahkatakkeja jotka ois sitte laminoitu(?) jollakin tämmöisellä vedenpitävällä pinnoitteella esim. gore-tex, mutta minkä hintaluokan takkeja ne sitten on? *
Mitäs jos teet niin, että ajelet ne vesisateet jatkossakin sillä tix-texillä ja ostat aurinkoiselle päivälle just passelisti istuvan ja kunnon suojilla varustetun juuri itseäsi miellyttävän nahkanutun? Itse olen tullut siihen tulokseen, että kaikki ei vaan tule samassa paketissa... Mulla on rei'itettyä nahkaa, tavan nahkaa, gore-nahkaa ja tekstiiliäkin. Niistä sitten kelin, pyörän ja fiiliksen mukaan päälle.
Itse olen koko kesän ajellut nahkatakilla ja mukana ollut sadetakki, jonka on voinut tarpeen tulle heittää nahkarotsin päälle ettei ole kastunut. Ja ajan mopolla työmatkat, joten sade päiviäkin on sattunut kohdalle useampi. Taisin ihan ensimmäiset työmatkat keväällä ajaa kangastakilla, mutta itse viihdyn nahkatakilla paremmin.
Samalla (kangashousu - nahkatakki) yhdistelmällä meni heinäkuun Euroopan reissukin.
Toi S&S:n ehdotelma myös vallan hyvä. Itselläkin tarpeen tullen löytyy kaapista yksiosaisesta ratapuvusta yoko core-tex kangaspukuun, josta valita..
"The Slow And Pathetic"
Aika pitkälti tilanne on oman kokemuksen mukaan se, että jos sataa, niin en lähe "vaan ajelemaan".
Tilanne, että ajelemisen aikana alkaa sataa, on harvinaista – siis tämmöisillä muutaman tunnin ajelureissulla! Jos kesällä kastuu edellä mainitulla tapaa, niin ei se niin paha nakki ole, kylmällä voi olla.
Pääsääntöisesti kalvotekstiileillä ostetaan mielenrauhaa sadetta vastaan, ei vedenkestoa. Tosin on pirun kiva kun kamat pitää vettä jos sen yhden kerran kesässä alkaa tulal suunnittelematta vettöä niskaan.
Päivien/pitkänmatkan touringit erikseen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Samoilla linjoilla.
Silloin kun sateen todnäk on iso ja keli vielä kylmä meen kankailla, kun kelit on lämpöisemmät, mennään nahkoilla ja jos ennuste uhkaa tai reissu on pitempi, *sadeasu mukaan.
Kuumalla nahkoissa on kuuma- niin on kankaissakin.
Mutta nahka imee kosteuden ulospäin läpitteen ihan nesteenäkin - kangaspuku ei ja nahkoissa yleensä enemmän tuuletusta mm reikiä,aukoja ja kangaspaneeleita -> jähtyy ja kuivaa ajossa paremmin, vaikka lähtiessä oliskin kunnolla hiki.
Nahka itsessään pitää vettä oikein huollettuna jonkin verran- ei ihan lyhyt kuuro kastele eikä heti oo läpi märkä, mut niissä olevat tuuletusreijät ja kangas joustot ei juurikaan auta tuota.
Nahkan huolto ei oo niin hirvee homma kuin sitä luulis.
Perushuoltona puhdistus ja öljyäminen/rasvaaminen 1-2 krt vuodessa. Puhdistus kun on tarpeen - suihkaisen vettä sumutinpullolla, annan hetken olla ja sit mikrokuituisella rätillä pyyhin moskat pois ja nostan tuulettumaan.
Jos oikein pestä pitää nii kai se pesulaan menee..
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kiitokset vastauksista !
Tuota itsekin mietin että nahkatakki - kangashousut yhdistelmällä menis, niinkuin s&s sanoi että useampi vaatetus ois, mutta ei niitä ole vielä tässä kahden ajokauden aikana kertynyt, eiköhän neki ajan kanssa kaappiin tule niin onpahan mistä valita. *Jos sitä sitten koittais ostaa jonkun nahkatakin niin saapaha sen ainakin testattua jos ei muutaYhden siistin ovh. 380€ Lindstrands Charger nahkatakin olen bongannut, oisko kellään kokemusta ko. merkistä tai vaikkapa ihan mallistakin, vai onko ees tuon hintaluokan takit mistään kotosin ? Jotenkin oon semmosen ymmärryksen saanut että ei oo halvimmasta päästä noi nahkakamppeet.
-maz
Allekirjoittanut ajellut nyt muutaman kauden puhtaasti nahkoilla. Ainoa kommentti on että ainakin tällä ruholla (180/104) se yksiosainen sadeasu on ältsin vaikea vetää kypärä päässä vettä vihmoessa niskaan. Seuraavaksi ostan kaksiosaisen sadepuvun.
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Niin kuin taisin jo jossain toisessa threadissä todeta, nahka halkaisee ilmaa paljon paremmin. Ainakin näin nakupyörällä ero on todella merkittävä 80+ km/h nopeuksissa. Paljon vähemmän ilmavirran riepottelua ja tuulen suhinaa nahkatakilla. Ihmettelen, että kukaan muu ei tunnu kokevan tätä tai tuovan esiin merkittävänä asiana. Olenkohan jotenkin erilainen *![]()
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Tosiaan budjetti ei välttämättä ole 400€, sattumoisin ois vaan tuommoinen ovh. 380€ takki eräässä liikkeessä syyshinnalla, tottakai jos hyvä yksilö tulee vastaan niin mikäettei 400€ nouse budjetti, mutta näin ensalkuun vähän tuommoista "alelaarin" takkia. Onko kellään ollut noita lindstrandsin tuotteita että ovatko kilpailukykyisiä "tunnetumpien" merkkien kanssa ?
Itsellä ei välttämättä niin paljoa tuota tuulenhalkomista tule kun pyörässä on katteet, tokihan sitä arvostaa ettei ne helmat lepata ympäriinsä.
Keväällä ja syksyllä tuppaa nahka valitettavasti olemaan vilpoinen ja jos on oikean kokoinen, ei alle lämmikettä pahemmin sovi. Itse olen käyttäny nailonista ? sadeasun yläosaa takin alla. Estääpähän ainakin viiman läpimenon.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Lindstrandsin kamat ovat erittäin hyviä, huoletta voit ostaa.
Itselläni on sadetakki, kangastakki ja housut ko. merkkiä eikä mitään ongelmia.
Lisäksi käytän lämpimillä keleillä Dainesen nahkatakkia ja motowearin kevlar farkkuja.
Hanskoja löytyy 3 paria erilaisia, kahdet Dainesen ajosaappaat gore kalvolla ja ilman, pari selkäsuojaa, pari visiiriä, munuaissuoja, pari buffia, pari erilaista kerrastoa jne jne.
Yhden kesän ja 10tkm jälkeen siis kaappiin kertyneitä
Mutta ompahan mukavat kuteet keväästä syksyyn sekä turvalliset myös. Vähemmälläkin toki pärjää, jos haluaa, kaikenlaisissa '90-luvun toppapuvuissa ja näppylähanskoissa tuolla näyttää porukkaa ajelevan.
Suzuki GSX-1300RA Hayabusa 2015
Ex: KTM 950 SMR vm.2008, Ducati Monster S2R 1000 vm.2006, Kawasaki ZX-12R vm.2003, Ducati S 900 HF vm.2004
QFT, eli totta joka sana. Mun nahkapuku pitää vettä about 30min, siinä ajassa ehtii yleensä just kotiin. Kuivuminen kestää kyllä vähintään yön yli.(exhaust @ Syys. 27 2011,17:33) kirjoitti
Jos olis sellanen pyörä joka kestäis kauemmasniin varmaan tarvis joku gorepuku ostaa lisäksi.
Monella merkillä alkaa olemaan jo vedenpitäviä nahkapukuja, sellanen vois olla aika täydellinen.
-Clubs are for seals-
Taidat ajella suht. tuttuja teitä.(baader @ Syys. 28 2011,08:47) kirjoitti
![]()
Nakuilijana nahkatakki on kyllä ehdoton, koska ilmavirta ei muodosta tuulipussia kainaloiden alle. Toisaalta pidemmällä kesäreissulla kääriydyin kangastakkiin, mutta olisi sen päässyt nahkatakillakin, kun ei juuri sade osunut kohdalle. Kangastakki menee joka-ajelussa, jos ostaa nykyaikaisen hyvin leikatun mallin ja pitää vielä jotain pientä reppua kiristämässä purjeen ruhoon.
On sadetta osunut nahka-ajelussakin, mutta kun mun takki ei ole reikänahkaa, eikä siinä ole juuri kangastakaan, niin eipä tullut läpi. Ei se ole ollut +30 helteillä kuumakaan verrattuna kangashousuihin, joissa olisi voinut keittää munat. Eilen oli aika kylmä, mutta nahkatakki+sisävuori riitti pitämään kylmän ulkopuolella aivan loistavasti.
Ensi kaudeksi tarkoitus ostaa lederhosenit, joista löytyy polvipalat satunnaista ratailua silmällä pitäen. Joten kangashousut jäänee kaappiin ensi kesänä, kun ei tuo sadeajelu maita.
?
Riippuu kyllä paljon nahkatakista onko se lämmin vai ei. Mun takki ei todellakaan ole lämmin eikä pidä vettä yhtään.
Richan takki, jossa on käsissä kangasta sisäsyrjässä. Imee vettä lähes yhtä hyvin kuin intin vanhan malliset maastohousut. (toisin kuin intin pyyhe)
Jostain syystä se myös tuntuu kuumemmalta kesähelteellä kuin Dainesen takki. Kylmällä kelillä se on taas paljon kylmempi. Ottaisko musta takki auringon lämmön niin että hiki tulee hitaassa vauhdissa. Maantienopeuksissa sitten on mukava helteelläkin.
Dainese ei tainnut laittaa sitä telttapatjan palaa "suojaksi" mukaan vaan jättää suojan hankkimisen ostajan vastuulle. Tuota vois kyllä suostitella muillekin valmistajille. Joko laitetaan oikea suoja tai jätetään kokonaan pois.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Kesäksi 2010 vaihdoin 15 vuoden jälkeen tekstiilit kaksiosaiseen nahkapukuun, enkä enää takaisin tekstiileihin palaa. Tuo Dainesen puku päällä ajaessa tuntuu jopa siltä, että ne suojat ovat "oikeita" ja myös pysyvät paikoillaan mikäli niille joskus tarve tulee.
Lisäksi usko on jo ajat sitten mennyt ns. hengittäviin muovipusseihin, ja kahden kuuman kesän jälkeen se fiilis mikä nahkapuvulla ajaessa saa, päihittää pienet miinukset mennen tullen.
Suurin miinus on se, että yhtään pidemmälle matkalle on kuitenkin hyvä ottaa se sadepuku mukaan, muuten takuulla joskus kuivattaa pukua ja kauan. Kaksi kautta olen nyt mennyt Hanxin kaksiosaisella puvulla, jonka ostin ihan foorumin kommenttien perusteella. Helkutin hyvä ja pieneen tilaan pakkautuva puku. Eikä vuoda. Tänä kesänä olen varmaan 80% reissuista ajellut niin, että pukua olen käyttänyt eikä moitteen sijaa. Pukeminen kestää muutaman minuutin ja tapahtuu ilman holtitonta kaatuilua parkkipaikalla, kun se toinen käsi ei menekään sinne yksiosaisen puvun hihaan *
Siis ehkä jo selvisi, että täältä ääni nahoille.
Tästä tulikin hyvä kimmoke puhdistaa ja rasvata nahat talvea varten.