Terve!
Honda CBR 600f, pc-25 -92 tiputtaa bensaa paikallaan vaikka ei ole käynnissä. Ajaessa vahvaa bensan hajua myös ja tuntuu että käy tosi rikkaalla, pakokaasussa vahva palamattoman bensan aromi. Röpöttää ja paukkuu välillä putkeen.
Äsken havaitsin, että tiputtaa bensaa vaikka pyörä ollut monta tuntia ajamatta.
Otin tankin pois ja havaitsin kaksi letkua jotka ovat "avonaisista päistä" sellaisella kumilenkillä yhdessä, letkujen toiset päät tulevat ilmanputsarin ja kaasuttimien välistä ja menevätkö kaasuttimiin? Ovat kuitenkin siellä kaasuttimien ja ilmanputsarin välissä lähdöt näillä kahdella letkulla. Niistä tuli bensaa kun niihin koskin niin oikein valumalla tuli ulos.
Mitä hemmettiä, vaikka bensahana olisi auki 24/7, niin eihän mopon kuuluisi bensaa vuotaa? Mopossa alipainehana, senkin otin auki ja ne kumiosat vaihdettu uusiin, näytti ettei itse hana vuoda kun on kiinni. Kuitenkin satulaan päin kun katsotaan tankin pohjaa, on muistaakseni kaksi muuta letkun paikkaa, isompi ja pienempi. Molemmissa on letkut ja siitä pienemmästä kohdasta tuli tippa sillon tällö ulos kun mikään letku ei ollut kiinni, onko se jokin ilma letku, toinen pää on auki ja maata kohden, mikäs juttu se sitten on? Siitä en ois havainnu vuotoa sitten kun kaikki osat on paikallaan.
Kaikki, letkut pitäisi olla kanssa ja ehjät, niin ettei vuoda, niitä on nyt useampaan kertaan tarkasteltu ja tosiaan kun bensaa tuli niistä mainitsemistani letkuista jotka sijaistevat kaasuttimien ja ilmanputsarin välissä, näistä sitten valuttaa ilmeisesti kaasareita pitkin koneen päälle ja sieltä maahan. Eli sen verran tiputtaa että maahan saakka tulee kunnon läikkä.
Miten ilmenee jos on kuluneet neulaventtiilit?
Miten alipainehanan eri käytökset merkitsee?
Hanaa tosiaan roplasin, mutta näytti ettei vuoda silloin kun hana on kiinni.
Tulee mieleen, että taitaa kohokammio tulvia, siis neulaventiili, joka säätelee bensan menoa kohokammioon vuotaa. Kun koho nousee bensapinnan noustessa kohokammiossa, se pitäsi painaa tuo neulaventiili kiinni.
Juuri tänään aamulla haisi tallissa melko vahvasti bensa. syy että koho jää jumiin tai pikemminkin kohon venttiilissä on roska. tämän vuoksi kaasari tulvii ja ylivuotoputkesta purkaa ylimääräset kun on parkissa.
Siis toimiiko se alipainebensahana? Jos mopo on sammuksissa (vuotaa hetken sammuttamisen jälkeenkin) niin bensaa ei tule hanasta jos se on ehjä.
En nyt täysin hokassut mitä letkuja tarkoitat mutta:
Tankinkorkilta tulee yksi letku tankin alle, jos tankkaat yli/liian täyteen niin se valuttaa sieltä tankinkorkin reunukselta bensat maahan
Alipainebensahanalta menee yksi ilmaletku imupuolelle josta tunnistetaan onko mopo käynnissä -> valuttaako bensahana bensaa vai ei
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Näin olen kuullut puhuttavan, että tuo neulaventtiili/neulaventtiilit voisi olla syynä.(battaglin @ Syys. 25 2011,22:20) kirjoitti
Kun hana oli kiinni, niin silti bensaa tuli pihalle paikasta josta aijemmin kerroin mopon seisoessa pihalla ( letkuista joiden toiset päät tulee ilmanputsarin ja kaasareiden välistä ). Olisiko asiaan voinut vaikuttaa se, että roplasin hanasta sitä puolta jossa on ne kalvot ( vaihdoin uudet kalvot ), että olisin jotain laittanut väärin? Kuuluuko bensan tulo loppua kun hana on kiinni, huolimatta siitä miten päin persettä se ns. kalvopuoli on asennettu?(jyk4 @ Syys. 25 2011,22:27) kirjoitti
Otin sen alipainehanan puolen auki jossa on ne kumilärpäkkeet, en ole varma olinko edellisenä päivänä sitten asentanut ne väärin, mutta nyt kun laitoin paikalleen uudelleen ja kun itse hana oli kiinni, eli tuossa mallissa vaakatasossa, ei enään bensaa tiputtanut (laitoin yöksi astian mopon alle).
Ajaessa aikaisemminkin on ollut erittäin vahvaa bensanhajua ja alakierokssilla huomaa ettei vastaa kaasuun niin kuin kuuluu, kuitenkin isommilla kierroksilla kulki ihan normaalisti ja lämpimänä käynnistys on ollut välillä vaikeaa, etenkin kun kone on oikein kunnolla lämmin. Olisikohan tuossa nyt neulaventtiilit sitten vaihtokunnossa, kuitenkin sen ikäinen laite kyseessä?
Kaasuttimet on juuri huoltoliikkeessä putsattu ja letkut tarkastettu. Lisäksi olen itse havainnut että letkut eivät vuoda liitoksista tai keskeltä mistään. Aloin miettimään kun tankkia eilen pyörittelin ja oli aika täynnä, niin varmaan siinä on niin käynyt miksi siitä yhdestä oletetusta "ylivuoto" reijästä tuli bensaa, jos bensaa on menny sinne korkin alla olevaan tilaan ja sen takia pukannut sitä poistoletkun kautta ulos. Mysteeri on kuitenkin se että miksi mopo vuotaa bensaa vaikka ei ole käynnissä.
Eikö mopon pitäisi normaalisti jos kaikki on kunnossa pitää löpöt sisällä vaikka bensahana olisi vuoden auki ja pyörällä ei olisi ajettu metriäkään?
Mulla on lisäksi epäilys että bensaa on myös öljyn joukossa. Voiko johtua siitä, että jostain syystä bensaa on valunut tankista niin, että kaasarit täyttyy ja sieltä ohjautuu sylintereihin ( huonojen neulaventtilien vuoksi, tai jotain muuta jumissa kaasareissa ) ja sylinteristä valuu sitten kampikammioon öljyjen joukkoon?
Hmm.. tungen nyt ajatukseni tähän väliin vaikka en Hondista tiedäkään.. mutta siis asiahan lienee niin ettei näitä alipainetoimintoisia hanoja SAA itse kiinni, vaan ne on koko ajan kiinni, kunnes alipaine moottorin käydessä sen avaa...(Ronttu @ Syys. 26 2011,10:14) kirjoitti
Tai siis tuli vaan mieleen että ainakin mun Yamahassa se asento hanasta mikä intuitiivisesti näyttäisi "kiinni-asennolta", eli hanan kahva on poikittain, on juuri se asento mikä valuttaa bensat solkenaan läpi, eli ns. "prime-asento". Ylöspäin on varatankki ja alas on normaali. Mitän "suljettu" asentoa ei ole.
nojoo, mun 2 senttiä..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos hana on ehjä niin:
Hana off-asennossa: bensaa ei vuoda oli mopo käynnissä tai ei
Hana on: Bensaa valuu kun mopo on käynnissä eli tässä imupuolelle menevässä letkussa on alipainetta
hana res: vuotaa tankin täysin tyhjäksi edellyttäen että imupuolella on imua
Voit testata automaagihanan toimivuutta on-asennossa niin että valutat bensaa astiaan, bensaa pitäisi alkaa valua kun imaiset suulla tästä imupuolelle menevästä letkusta. Valuu vielä hetken imaisun jälkeenkin mutta ei pitäisi vuotaa tankkia tyhjäksi.
En nyt hokase mitä meinaat tolla "letkuista joiden toiset päät tulee ilmanputsarin ja kaasareiden välistä " Olisikohan vaikka itse hanalta tuleva bensaletku josta kone saa polttoaineen..
Ja toinen letku tuo imupuolen alipaineletku
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Näin olen kuullut puhuttavan, että tuo neulaventtiili/neulaventtiilit voisi olla syynä.
Joskus olen pienkoneiden kanssa tapellut tuon ongelman kanssa. Ei se isoa roskaa tarvitse kun vuotaa. Melkein se hoituu lähes valohoitona, siis kohokanmmio irti ja sitä ventiiliä liikuttavaa vipua hieman liikuttaa ylös ja alas, roska tai epäpuhtaus irtoaa. Voi titenkin käyttää myös paineilmaa putsaamiseen.
-92 on sen verran iäkäs jo että voi myös olla että tuon neulaventtiitin o-renkaat on hapertuneet tai poikki ja vuotaakin ventiilin ohi.(battaglin @ Syys. 26 2011,11:15) kirjoitti
Eli o-rengas joka tiivistään tuon venttiilin kaasarin runkoon.
aikoinaan -88 suskan kumitiivisteet rupes pettämään 13 vuoden paikkeilla joko omia aikojaan tai kuivuttuaan talvella kun vaihtelin koneeseen ensimmäisiä o-renkaita. Kuivui kaasarissa juurikin nuo neulaventtiilin kumit.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Mulla oli samaa ongelmaa aikaisemman pyörän (Super Tenere) kanssa. Pyörä laski bensoja alleen jos hanan jätti auki ajojen jälkeen. Kun tankki oli täynnä, niin bensaa tipotteli ahkerammin. Jos tankissa oli noin kolmannes jäljellä niin liruttelu jotakuinkin loppui.
Neulaventtiilin ja o-renkaiden vaihto ei vaikuttanut merkittävästi asiaan. Piti vaan oppia muistamaan laittaa hana kiinni aina pysäköinnin yhteydessä. Itse asiassa isompi ongelma mulle oli muistaa laittaa hana auki ku lähti ajelemaan ja sit kone alkoi yskimään bensan puutteesta jossain mahdollisimman epäkäytännölisessä paikassa.
XTZ750 --> DL1000 V-Strom