Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
    Muistattekos miten "isoja" pärriä laitettiin polkimella käyntiin kun ei yksinkertaisesti ollut mitään nappia ? Nappihan yleistyi moniin pienimpiinkin malleihin pikkuhiljaa joskus -90 luvulla ja sittenkin oli vielä se poljin monessa mukana noin niinkuin "varalta". Painon säästämiseksi sitten siitäkin tietysti luovuttiin samalla kun sähköstartit osoittivat luotettavuutensa.

Muistanette kuinka viissataset esim. Hondan enduro XL500R:n kanssa, jolla itsekkin tourinki uraani aloittelin, sai olla tarkkana sen yläkuolokohdan kanssa ettei potkaissut takasin, ja jos potkaisi, muisti taaaaatusti seuraavan kerran (oppi kerralla oikean käynnistyksen)

Vastaavasti kuussataset esim. XL600R taisi olla jo sähköllä, mutta olikohan tuossa enää poljinta..?

Sitten kun tuli se (aikansa) maailman suurin yksisylinterinen markkinoille, eli Suzukin DR750 ja kohta perään DR800 ei siinä poljinta enää ollutkaan. (huono käynnistysyritys olisi voinut tuntua pohkeessa asti )

Elikkäs nämä isommat ( 650cc -> ) luonnostaan onkin ollut napilla vaikka olisi ikääkin, vai olikos ....eli haetaanpa nyt se isoin pärrä mitä muistatte jossa ei nappia vielä ollut ?
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Tonniset FL-Harleyt ?

ja samaa kokoluokaa isot Vincentit ja Indianit... tokko paljon isompia löytyy?
    Dirty Nasty Furriner
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    jaa... nelimukinen Henderson oli 1300cc, tokko siinäkään nappia oli?
    Dirty Nasty Furriner
    Eikös noissa ameriikan romuissa ollu myöskin kiksiä vielä v. -84 kun softail -mallisarja lykättiin markkinoille. Nää oli siis 1340-evolutioneja nelivaihteisella laatikolla ja kiksillä. W650 kawoissa tais olla kiksiä myös näissä viimeisimmissäkin 2000-luvun malleissa kunnes tuli tämä uus W800:nen..

Kyllähän tommonen käyntiin potkastava twini taikka vee-twini on ihan kurko laite. Siinon tekemisen meininkiä kun kylmää konetta potkii käyntiin. Oispa tossakin hinckley-bonnevillessa kiksi niin ei tartteisi peukaloa rääkätä..
    Tyyli ennen tarkoitusta.
    Moto Guzzi luopui käynnistyspolkimesta ja siirtyi nappikauteen V7-moottorien myötä 60-luvun puolivälissä. Niin sanottuihin pikkulohkoisiin oli vielä tarvikkeena 90-luvulla käynnistinpoljinsetti. En tiedä kenenkään hankkineen. Myös yksisylinteriset mallit olivat napilla käynnistettäviä.
    Molempia V2-moottorityyppejä valmistetaan edelleen pikku päivityksin. Vanhempityyppisten V7-moottorien tehot ovat kasvaneet pikku hiljaa 45 hevosvoimasta liki puoleentoistasataan (Dr. Wittner Guzzi, USA) hummaan yhdeksänkymmentäluvulle tultaessa. Sittemmin saaste- ja melunormit ovat sitoneet hevosvoimakehityksen ja heposet ovat taantuneet tuonne 110 tienoille.

Saman konsernin Benelli taasen oli 60-luvulta 80-luvun lopulle kaksineuvoinen. 750 ja 900 Sei. 650 Tornado taas pitää jalalla polkaista tai käyttää kiilahihnavetoista dynamokäynnistintä. (Dynostart)
    Seit tosin käynnistän kammesta näytösluontoisesti kädellä painamalla. Siihen ei jalkaa tarvita.

mm

Lainaa (mchuurre @ Syys. 25 2011,10:00) kirjoitti
    Vastaavasti kuussataset esim. XL600R taisi olla jo sähköllä, mutta olikohan tuossa enää poljinta..?
    Kyllä XL600r oli vailla starttia, ainakin -84 joka itsellä oli.
    Jotain sekä että malleja taisi XL:stä myöhemmin olla.
    Rinnakkaismalli XR600r taisi olla ilman starttia -00 asti.
    Dominaattorissa, NX650, taisi aluksi olla molemmat.
    Ja olihan Hondalla 2000-luvulla XR650r ilman starttia.

Ja nykyinen kotari (625cc) lähtee molemmilla, LC4 koneessa kicksi pysyi startin rinnalla loppuun asti eli 2007.
    Ja isoimmat noista oli pelkällä kicksillä, 660smc (653cc ja 11,5:1 puristukset) yms...

Ei tarvitse kaapeleilla käynnistellä vaikka akku sattuisi pääsemään tyhjäksi...

Mä en kyllä käsitä mihinkä sitä nappia oikeen tarvittoo... Vasemmalla jalaalla ku kotaria potkaasoo niin kyllä saa käyntihin vaikka ei oo enää pitkähän aikahan ollu puolipuristimia konees kiinni.
    Honda Monkey 83'
    KTM 660 SMC 06'
    ex:Yamaha TRX850 96'
    http://www.youtube.com/watch?v=mDmvBhRqaKM

Siitä se lähtee oma 500 lähtee aika kevyesti kans
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
    Lainaa (JHV 654cc @ Syys. 25 2011,14:06) kirjoitti
    Mä en kyllä käsitä mihinkä sitä nappia oikeen tarvittoo... Vasemmalla jalaalla ku kotaria potkaasoo niin kyllä saa käyntihin vaikka ei oo enää pitkähän aikahan ollu puolipuristimia konees kiinni. *
    Otitko nokka-akselilta kanssa kevennys palikat pois, vai vaan sen tangossa olevan...

625:kin lähtee kyllä ilman noita käyntiin, mutta pirun tarkka ja raskas on polkea.
    Lainaa (Seikkailu_R @ Syys. 25 2011,14:12) kirjoitti
    Mä en kyllä käsitä mihinkä sitä nappia oikeen tarvittoo... Vasemmalla jalaalla ku kotaria potkaasoo niin kyllä saa käyntihin vaikka ei oo enää pitkähän aikahan ollu puolipuristimia konees kiinni. *
    Otitko nokka-akselilta kanssa kevennys palikat pois, vai vaan sen tangossa olevan... *

625:kin lähtee kyllä ilman noita käyntiin, mutta pirun tarkka ja raskas on polkea.
    Joo mä oon ottanu molemmat pois ja samalla tärinät vähä piäneni. Koitappa pyärittää sitä nokka-akselia ilman pualipuristin nokkaa ja sen kans... eron kyllä huamaa. Mun miälestä se automaattinen pualipuristin on aika turha varsinkin jos on se manuaalinenkin mutta se voi olla nappi vehkees eri juttu. Kyllä sen persees huomas että kone täristi aavistuksen vähemmän.
    Honda Monkey 83'
    KTM 660 SMC 06'
    Tollanen -77 850cc MK3 norton commandokin on ihan miehekäs poljettava käyntiin. Tuossa MK3 mallissa on jo tosin nappistartti, mutta se on lähinnä varalle jos ei polkimesta lähde käyntiin. On meinaan sitten suht heikkotehoinen ja epävarma viritelmä se starttimoottori.

-tuomas-

<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
    Mäkin olen polkenut urani alkuaikoina käyntiin Trumpan vanhaa Bonnevilleä muutaman kerran. Olihan sekin kieltämättä kokemus !
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
    Lainaa (marza @ Syys. 25 2011,18:10) kirjoitti
    Mäkin olen polkenut urani alkuaikoina käyntiin Trumpan vanhaa Bonnevilleä muutaman kerran. Olihan sekin kieltämättä kokemus *!
    Mie pojan kummitädin -72 bonnea... ja saman leidin -52 t-birdiä.

Hiki tuli ennenku ne molemmat oli käynnissä, tammikuu -09 ja heinälato...
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

"Si vis pacem, para bellum"
    Lainaa (JHV 654cc @ Syys. 25 2011,14:40) kirjoitti
    Otitko nokka-akselilta kanssa kevennys palikat pois, vai vaan sen tangossa olevan... *

Joo mä oon ottanu molemmat pois ja samalla tärinät vähä piäneni. Koitappa pyärittää sitä nokka-akselia ilman pualipuristin nokkaa ja sen kans... eron kyllä huamaa. Mun miälestä se automaattinen pualipuristin on aika turha varsinkin jos on se manuaalinenkin mutta se voi olla nappi vehkees eri juttu. Kyllä sen persees huomas että kone täristi aavistuksen vähemmän.
    Jaa en mää mitään eroa tärinöissä huomannut kun joskus ilman tuota irtonokkaa (ja starttia) ajelin.

Napilla startatessa tuo sitten onkin ihan kiva, jaksaa pyörittää puristuksen yli...

625sxc ilman automaattia ja sai 100kg kuski polkea ihan tosissaa.
    Vaikka tekniikka onkin hallussa kys. moottorin käyntiin potkimiseksi.
    Lainaa (Seikkailu_R @ Syys. 25 2011,19:30) kirjoitti
    Lainaa (JHV 654cc @ Syys. 25 2011,14:40) kirjoitti

Jaa en mää mitään eroa tärinöissä huomannut kun joskus ilman tuota irtonokkaa (ja starttia) ajelin.

Napilla startatessa tuo sitten onkin ihan kiva, jaksaa pyörittää puristuksen yli...

625sxc ilman automaattia ja sai 100kg kuski polkea ihan tosissaa.
    Vaikka tekniikka onkin hallussa kys. moottorin käyntiin potkimiseksi.
    Aika jännä jos pitää polkia "tosissaan"... mulla lähtöö suht helposti käyntihin vaikka ei nuata pualipuristimia ookkaa mutta sekin voi olla, että mä oon niin tottunu tuahon polkemiseen kun on jo 23000km takana.
    Mäkin luulin, että ku poistaa nua tilpehöörit niin ei saa millään käyntihin ja onhan se raskas polkia puristuksen yli mutta ku poljinta painaa hitaasti niin se menöö aika nätisti ja siitä eteenpäin en oo huamannu mitään eroa.
    Se on mukava ku on vähä haastetta.
    Honda Monkey 83'
    KTM 660 SMC 06'
    Jo vain muistetaan. Oli se aikaa kun tuli ensimmäiset sähköstartit yksipyttyisiin, starttinapin johdossakin piti olla diodi siltä varalta jos sattuu kone potkasemaan takaisin niin ei peukalo nyrjähdä:-).
    Aikoinaan oli kokoontumisajoissa kickerking kilpailu jossa voittaja oli se joka polkimesta käynnisti pyörän useimmin minuutin aikana. Aika hyvin kaveri pärjäsi RD125LC:llä.
    Taivas saa odottaa
    Lainaa (JHV 654cc @ Syys. 25 2011,20:05) kirjoitti
    Aika jännä jos pitää polkia "tosissaan"... mulla lähtöö suht helposti käyntihin vaikka ei nuata pualipuristimia ookkaa mutta sekin voi olla, että mä oon niin tottunu tuahon polkemiseen kun on jo 23000km takana.
    Mäkin luulin, että ku poistaa nua tilpehöörit niin ei saa millään käyntihin ja onhan se raskas polkia puristuksen yli mutta ku poljinta painaa hitaasti niin se menöö aika nätisti ja siitä eteenpäin en oo huamannu mitään eroa.
    Se on mukava ku on vähä haastetta. *
    Ei pitäisi potkimisen olla kokemuksen puutteesta kiinni, ~startitonta ex XL hondaa potkittiin +40000km ja tällä nykyiselläkin jo kohta takana 100000km, josta aina välillä pätkiä ilman starttia...

Ilmat kun kylmenee niin kyllähän tuo kicksi on ihan verraton apu jäykkien öljyjen ja pienen akun kaverina...
    Jammun XT500:sta on joskus potkittu käyntiin. Se oli tarkka laite, potkun jälkeen poljin oli syytä pitää alhaalla kunnes männän liike pysähtyi tai kone käynnistyi. Kerran potkaisin huolimattomasti ja poljin iski takaisin. Tuloksena muruja nilkkanivelessä, kipsaus 6 viikoksi.

Nykytekniikalla voidaan varmistaa että kipinä tulee sellaisella hetkellä että kone pyörähtää oikeaan suuntaan. Eipä ollut tuolloin sellaisia.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Onhan noita.. mielenkiintoisin potkulla käynnistettävä laitos oli 750cc dnepr, aito venäläisvalmisteinen sotaratsu 70-luvulta.. ei ollut kiireisen miehen laite, millään muotoa mutta erittäin hauska peli muutoin, kunhan vaan ajeli pääsosin työntömatkan päässä kotoa, ei ollut venäläsivalmiste mitenkään luotettavuuden huipputuote.

Käynnistäminen aloitettiin sillä että boxer-koneen molemmat kaasarit täytettiin polttoaineella, polttoainetta oli riittävästi kun kaasareissa olevaa nuppia paineli niinpitkään kunnes bensat oli sormilla, tämän jälkeen voi aloittaa sitten käyntin potkimisen. Sergey jolta pyörän osti potkaisi dneprin käyntiin aina ensipotkulla, itsellä oli paras tulos jossain viidennen potkaisun paikkeilla, ei tullut meikäläisestä venäläis-mopojen experttiä koskaan. Käyntiinpotkaisuhan on tekniikkalaji, venäläisvalmisteiden moottorikulkineiden käyntiinpotkaisu taas lähinnä extreme-laji. Mikäänhän ei ole niin viisas kuin insinööri. Paitsi venäläinen insinööri. Ystäväni totesi joskus että jos insinööri olisi suunnittellu ihmisen korvaakin kaiveltaisiin persereiän kautta, toi nyt lienee lähinnä kateellisen merkonomin panettelua ei muuta. Mutta asiaan, venäläinen dnepr käynnistettiin kiksillä mutta se s**** insinööri oli suunnitellut kiksin niin että sitä ei potkaista eteen eikä taaksepäin vaan sivulle. Siis moottoripyörästä poies päin. Eihän siinä käyntiin potkaisussa mitään hankaluutta olisikaan mutta melkoinen sirkuslaji saatiin aikaiseksi kun yritti pitää pyörää pystyssä sormet bensiinille käryten ja samaan aikaan keräsi voimia sopivaan sivuttaispotkuun jotta saisi pyörän käyntiin.

Hauska pyörä, ei voi muuta todeta.. ehkä vielä joku päivä hommaan sellaisen kolmos- tai nelospyöräksi ihan vaan fiilistelyyn. Ja voishan siihen sitten modata jonkunlaisen sähköstartin, se venäläisinsinöörin päähänpisto sivulle kääntyvästä kiksistä kun ei innosta polkemiseen.
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
    polkukäynnistys on huippu vehje fiilistelyyn. oikeesti kun se lähtee käyntiin, niin tulee hyvä olo. ei sähköstartilla tule semmoista oloa.

tulee jotenkin läheisempi suhde siihen puristukseen ja mäntään, kun tuntee sen polkimen kautta.

toisaalta on se vähän kypsä, jos lämmin kone tai sammuu liikennevaloihin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Kilpasivarissa on 630 kuutioinen Husabergin nelarikone, kyllä se polkimesta kylmänä käynnistetään ja kuumana napista, potkaisee melko napakasti takaisin.
    Suurin uusi yksimukinen moottori mikä on tullut vastaan, siis ihan tehtaalta tullut on Jawan 707, sen käyntiinpotkaisemiseen on tarvittu jo isoa miestä, ei mitään sähköstarttia. Oletan rivikoneen polkaisemisen olevan helpompaa, tai jopa v-koneen, yksimukinen 800 kuutioinen Suzuki on käynyt mielessä, jos siirtyisi pois asfltilta.
    Purkaan sen joutuu kumminkin...
    Kuten Jazzo jo infosi niin Harrikan big twinissä viimeset polkukäynnisteiset oli vuoden -84 paikkeilla. Mutta niissä oli lisäksi myös sähköstartti. Viimeset vain polkemalla käyntiin bt:t oli vuosimallia -64 ja koneena 1200 cc Pannupää. Sähköstartti tuli seuraavana vuonna ja pyörän mallinimi muuttui Duo Glidestä Electra Gildeksi. 30-40 -lukujen isojen sivuventtiilisten mallien (V-ja U-sarjat) joukossa oli myös 80 cid eli 1340 cc versio. Ja startti taphtuu tähän tapaan

nykypäivän rakentelijoilla on sit toki käytettäviissään isojakin patoja S&S:ltä yms. TÄSSÄ poljetaan käyntiin 124 cid eli n. 2 litrasta laitosta.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
    Hyvinhän tuo pannu, trumppa ja lätyskä lähtee tulille, usein jopa eka polkaisulla. On enenpi taito- kuin voimalaji. Kun osaa alkuvalmistelut, niin lähtee. Sama koskee yksimukisia isoja 2T (CR 500) kuin nelareitakin. Ei voimalla vaan taidolla. Tärkeää on että sytöt ja seokset säädetään oikein ja polkaistaan oikeassa kohdassa ja napakasti. Jos kaikki on niinkuin pitää, ei ne potki takaisin, turhaa pelkoa.

Mitä vähemmän sylintereitä, sen paremmin lähtee kicksillä käyntiin.

<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
    Dnjepr- ja Ural -moottoripyörien käynnistimen on suunnitellut saksalainen insinööri.

mm
    Lainaa (jaket @ Syys. 25 2011,21:46) kirjoitti
    polkukäynnistys on huippu vehje fiilistelyyn. oikeesti kun se lähtee käyntiin, niin tulee hyvä olo. ei sähköstartilla tule semmoista oloa.

tulee jotenkin läheisempi suhde siihen puristukseen ja mäntään, kun tuntee sen polkimen kautta.

toisaalta on se vähän kypsä, jos lämmin kone tai sammuu liikennevaloihin.
    Juuri noin kun jaket tuosse tiivisti

Kyllä se XL500:nenkin lähti AINA ekalla käyntiin, kelillä kuin kelillä.....kaasutin peli & käsiryyppy....mulla olikin aikoinaan motto että: "jos ei XL ekalla lähde niin sitten on otettava koko kone auki"....

100tkm tuli jutailtua (mm 13 norweegian reissua)
    Mulla ei piikkiä isompia potkittavia ole ollut kuin neljäsatanen ja kuussatanen. Ykspyttynen lähtee kyllä kunhan bensa ei ole kohmettunut... ja silloin se notkistetaan ennen starttia nuotio- tai keitinkonsteilla. Kesälajina ei oikein ole edes haastetta näissä nykyisissä. XT500 kokeillessa jo vähän jänskätti kun isäntäänsä oli pariin otteeseen onnuttanut.
    Yli 1500 kuutioinen stroukki shoveli on ollut potkittavana.Hyvin sekin lähti jos vaan kaikki oli ok
    http://www.youtube.com/watch?v=gtkgebik_Vw

japanilaisethan tykkää tehdä kickstart käynnistyksistä videoita youtubeen.

huomaa ryypytys kädellä.

xl500

http://www.youtube.com/watch?v=mDmvBhRqaKM

we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Kahdessa ensimmäisessä pärrässä oli pelkästään potkukäynnistys. Keskimmäisessä vuosimallin 1979 Bemarissa oli sekä poljin että nappi. Kahden viimeisen osalta olen joutunut tyytymään nappiin. Helposti lähti Puimurikin polkimesta käyntiin.

SR Jammussa on onneksi puolipuristin helpottamassa käynnistämistä. En muista, että Jammu olisi koskaan kunnolla potkaissut takaisin.

Paras katu-uskottavuus pyörää käyntiin laitettaessa oli tietysti Jammussa. Huoltoasemien kantajengit odottivat takaisinpotkua.
    Juke

- - - - - -
    BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
    Exät:
    BMW R1250 GS 2019
    BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
    BMW K1200 RS 2002
    BMW F650 GS 2002
    BMW K100 RS 1990
    BMW K100 RS 1986
    BMW R100 RS 1979
    Yamaha SR 500 1980
    Suzuki TS 125 M 1975
  30.  
    Oli se saatanammoista kuntoilua ja hyvä, että oli nakupyöriä sillon kun tuli niin pirun kova hiki käyntiin polkiessa, ni pääsi vähän viilentämään ku lähti pärrä tulille.

Itellä oli 250 suiza, 350 Honda, 500 Honda ja 750 honda ja kaikki piti polkea tulille.
    Pan European 1300
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen