jos hirvi jää A-pilarin taakse eikä ehdi reagoimaan silloin jossakin on pikku vika.....
eikö se hirvi ole silloin vielä kohtuu kaukana?
Syksyinen vesisade onkin juuri niitä pahimpia hetkiä kohdata tuo kyseinen otus.
Vastaantulijoiden valojen vielä heijastaen vesipisarat ikkunalla kiiltäviksi poistaen lopunkin näkyvyyden.
noo, lähinnä meinasin autoja, joissa on suht kookas tuo a-pilari, niitä tuntuu löytyvän ihan uusistakin. Ja sinne pilarin taaksekin pitäisi toki älytä hirvialttiissa paikoissa kuikuilla, mutta veikkaan ettei kaikki tee niin, ja saattaisipa itseltänikin joskus pitkällä taipaleella hetkeksi unohtua.
Jos pusikot ulottuu melkein tiehen kiinni, niin hirvihän ei välttämättä olisi näkyvissä kovinkaan kauan ennen törmäystä.
Kerran tuli nähtyä Ruotsissa, kuinka metsäkauris hyppäsi (lensi) tällaisesta pusikosta suoraan keskelle kapeaa asfalttitietä, ja seuraavalla loikalla se jo katosi, jälleen ilmassa, toisen puolen pusikkoon. Se oli siinä aivan keskellä tietä, jalat maassa, ehkä maksimissaan puoli sekuntia jos sitäkään. Olin onneksi vielä reilun 50 metrin päässä siitä kohdasta. Tuollaisen väistäminen, jos kohdalle osuu, on sula mahdottomuus.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
kannattaa miettiä tuota nopeuksien ja kohtaamiskulman kautta. kaikki hirvet eivät tule 90 asteen kulmasta, kuten tienristeykset yleensä ovat.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
No pitihän ihan koittaa hakua, että mikä tämä kuvapeli oikein on. No kyllähän noita lampaita näkee melkein päivittäin, joten täytyypä ottaa kamera mukaan...(kimimikakeke @ Syys. 23 2011,20:22) kirjoitti
Dixi et animam levavi
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Katos, nyt löyty video missä pyörän kaatuminen (mistäs tietää oliko tahallaan kaadettu vai ei) pelasti ja luisteli tosiaan sieltä rekan alta. Märällä tiellä ei olis varmaan pystyjarrutuksella pysähtynyt tuossa vauhdissa.
http://www.dpccars.com/motorcy....uck.htm
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Nyt olisi Jormalle ja kiinakameralle käyttöä... Näkisivät epäuskoiset kuinka todellinen Legenda kippaa hallitusti ja ottaa mopon vielä takaisin haltuun. Jalat tapeilla koko ajan, luonnollisesti.![]()
Supermoto
Eiköhän tänkin jutun ajatus on se että kun kaadut niin pystytkö kaatuilemaan hallitusti ettei kaadon takia tulee lisävammoja?
Toi hallittu kaato olen kerran tehnyt,ojaan olisin mennyt ilman kaatoakin *
Eli vastaan tulee yllättäen T risteys mistä tulin muutama minutti aikaisemmin () ja ennen risteystä on iso vesilätäkkö,jostain kumman syystä päätin keulia tapeilta sen vesilätäkön yli 3,mosvaihteella ja siinä tuli sitten toi valinnanvaraa käännynkö oikealle tai vasemmalle kun suoraan edessä on tien tekon aikana räjäytetty kalliota ja tottakai se oja.
Sen ehtisin ajatella kun se poikittainmenevä tie on asfalttia ja tulen soratieltä etten ainakaan haluaa ajaa suoraan tohoon ojaan ja kun kerran vauhti oli liikaa etten olis millään saannut taivutettua tietä pitkin jommallekummalle sivulle niin tein takajarrulla sladin samalla kun otin sen vauhdin mitä pystys saamaan pois etujarrulla,lopputulos että minä ja pyörä oltiin kyljellä samaan aikaan kun toi tie muuttus ojaksi niin pyörä tuli molemmat renkaat edellä ojan vastapenkkaan ja kallistus oli säkällä niin sopiva ettei edes pyörä halunut jatkaa matkaa minnekään sen vastapenkkaosuman jälkeen,minä jatkoin kylläkin matkaa vielä tangon yli kun iskarit löi takas mutta en lentänyt kauas *
Lopputuloksena sitä että kaatumaraudoissa naarmuja,takasvingissä naarmu siitä afaltitiestä kun swingi otti osumaa tieheen just samalla kun oja tuli,eli pari senttiä korkeampi kanttaus niin ei olis osunut swingiin.
Mulle ei tullut mitään muuta kun se olo mikä nytt aina tulee kun huomaa että on mokannut ja ihan oman hajamielisuuden takia *
Jos olisin yrittänyt van jarruttaa niin olis taatusti etupumput vääntyneet ja etupää muutenkin pyörästä olis ottanut osumaa liiaksikin enkä tiedä miten ittelleni olis käynnyt kun olisin pää edellä mennyt niihin kallionjämiin mitä räjäytyksistä olis jäänyt?
Oma moka koko touhu kun en muistanut/ajatellut että toi sama T risteys on tallella vielä kun takaisin tullaan minutteja myöhemmin *
Toi oli se mun ainoa hallittu kaato,loput on vaan kaatoja mitä nytt ainakin muistan.
Kannattaa muistaa, että kyllä nettiin tarinaa mahtuu, ja monissa jutuissa on tyypillisesti enemmän kuin ihan pikkuisen "lapinlisää".... juttuja on siis viisainta lueskella hyvät "filtterit" päällä(exhaust @ Syys. 23 2011,19:11) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Joo vähän provolla nuo kaivoin. Ja kaivamalla niitä saikin kaivaa, paljon enemmän tulee hittejä hakusanoilla "laying down motorcycle myth".(pecha @ Syys. 24 2011,11:58) kirjoitti
Mutta ei se sitten ihme ole, että legenda elää kun siitä kirjallistakin juttua löytyy. Toisaalta moottoripyöräkolareita on niin monenlaisia, että aina niitä keissejä varmaan jostain löytyy jossa se kaatuminen vahingossa tai tahallaan tuntui jotenkin auttavan, ja ehkä auttoikin. Joskus varmasti auttoi. Mutta harvempi tilanne se on. Liukas tie/hiekka eikä abs:ää, voiskohan se sillloin olla yleisimminteoriassa mahdollista.
Tästä päästäänkin siihen, että abs voi olla tappava, koska se estää (vai estääkö?) pyörän nopean kaatamisen tarvittaessa. Mitäs siihen sanotte?![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Mulla on hieman erilainen näkemys tuosta mitä ehtii ja mitä ei ehdi ajatella.
Viime syksynä hirvi oli änkeämässä pahasti kohtaamiskurssille, vauhtia noin 90 ja pyörä kallellaan mutkassa. Saman tien jarrutus ja nopea arvio että kopsahtaa, jos hirvi tulee tielle asti. Olosuhteet kylmä aamu, muutama aste plussan puolella, mutta kuiva tie. Aamu hämärää, mutta ei läheskään pimeää ja muutenkin varsin hyvä näkyvyys. Juuri harvennettu metsä tien vieressä. Customissa ei mitkään ratarenkaat ole alla.
Siinä vaiheessa kun hirven näin, tein tietysti niin kovan jarrutuksen kuin uskalsin. Eturengas ei mennyt alta, mutta takarengas kävi lukossa. Pyörä karkasi lähes kokonaan hallinnasta sekunniksi, pariksi. Eli silloin ei jarruteta eikä juuri ohjata, yritin vain taistella pitääkseni pyörän pystyssä ja tiellä.
Kohtuullisen kallistuksen vuoksi en uskaltanut kovin voimaakkaasti jarruttaa ja tuntui ettei vauhti hidastu. Mulla ainakin riitti aika, jotta sekä ojaan ajo että kaataminen kävivät mielessä. Päätöstä en ehtinyt tehdä jos tilanne realisoituu loppuun asti.
Hirvi kääntyi onneksi toiselta puolen ojaa takaisin metsään, mutta vastaavasti odotetussa törmäyskohdassa vauhti ei juuri ollut laskenut. Ei lähellekkään että olisin voinyt pysäyttää pyörän siihen Kohtaan.
Sen hirven näkeminen pimeässä ajoissa on kyllä suurin urbaani legenda mitä on olemassa. Ylittää jopa sen armeijan huhun jonka mukaan makuupussissa on sitä lämpimämpää mitä vähemmän on vaatetta päällä makuupussin sisällä.
Viime syksynä useampi työkaveri kertoi ajaneensa useampaan otteeseen hirven vierestä ja nähneensä sen juuri kohdalla. Oma kokemus on samanlainen. Hirvi seisoo ojassa ja siitä ajaa vierestä niin ettei sitä huomaa ennen kuin kohdalla. Sen naamioväri on niin hyvä ettei sitä pimeässä näe, pitäis olla lämpökamera. Vesisateessa tai pimeällä ajetaan tuurilla.
ps. Älyääköhän hirvet äänekkäiden putkien päälle mitään.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Vedin aikoinaan autoa vaistaessani etujarrulla Fjrn nurin vahingossa. Pyora oli uusi ja outo, jarru paljon edeltajan jarrua herkempi. Sen takia en paatynyt muutaman kymmenen metrin syvyiseen ojaan.
Kaato oli kaukana hallitusta, mutta ilmeisesti pelasti hengen. Naarmuilla selvisimme kumpikin.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
kyllä ne tuntuu kuulevan ääntä ja varovastihan ne monesti tulee, vanhemmat hirvet varsinkin. tietysti jossain isolla tiellä meteliä on niin paljon, ettei ne voi erottaa siitä mitään.
yksi tuttu vanhanliiton hirvenmetsästäjä väitti, että hirvi näkee sivulleen huonosti, vaikka silmä on siinä sivussa. sanoi, että sivulta voi kävellä hirveä tosi lähelle, eikä se huomaa mitään(suoraan kohti). (stereokuva puuttuu?). onko sitten kyse hirven aivoista vai silmästä, mutta näin uhosi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
hopla(pecha @ Syys. 23 2011,23:51) kirjoitti
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Osi1-9oncyk" target="_blank">http:
//www.youtube.com/watch?v=Osi1-9oncyk</a>
Ei se tuo hirvi taida kovin tarkkanäköinen olla
http://www.youtube.com/watch?v=y3rOBE5IEvA
suzuki gsx 1216 -01
Viime kesä ajettiin orkkisputkilla ja ääni oli kuin ompelukoneessa. Nyt on mökäpöntöt ja ainakin toivon että hirvet osais paremmin varoa kun pyörä kuuluu jo kaukaa. Itse kun niitä ei osaa varoa.(jaket @ Syys. 24 2011,18:02) kirjoitti
Se on sitten arvoitus montako kertaa ajeltiin työkavereiden kanssa ihan vierestä edes näkemättä koko elukkaa.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Muistanko väärin kun jostain lukenut hirvellä olevan mustavalkonäkö(destroyers @ Syys. 24 2011,18:40) kirjoitti
Noi pienemmät kauriit eivät juurikaan koiraa kookkaampia, joten huomaamattomasti pomppaavat viljapellosta tielle. Näin kävi edellisvuonna Tanskassa, oli törmäys todella lähellä eikä muuta ehtinyt tehdä kuin katsella just sitä pomppua![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Yleisradion TV tietoiskussa tuota tahallista kaatamista opetettiin 1970 -luvulla. YLEn arkistossa on vuodelta 1974 ohjelma nimeltä "Matkalla motoristiksi". Ohjelma sisältää myös tuon tietoiskun. (alkaa n. 22 minuutin kohdalla).
Jo tuolloin itse ihmettelin, että ei tuossa ainakaan asfaltilla ajettaessa mitään järkeä ole. Onhan niissä renkaissa parempi jarrutuspito ja ohjattavuus kuin housun persuksissa.
Linkki ohjelmaan:Ylen arkisto
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
kyllä sitä soralla opeteltiin krossilla nuorna. joku harva tilanne, jos ehtii, älyää, osaa tai vahingossa kaataa prätkän oikealla hetkellä voi pelastaa hengen. esim. rekka poikittain, puu metrin korkeudella nurin, jyrkänne, sortuma, hirvi, vihollisen kk-pesäke ym.
nykymotoristit ei vain osaa. kattokaa nyqvistinki temppuja, ei nykybomberit osaa niitäkään.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Osaakohan se Nyqvisti kaikkia nykybombereitten temppuja(kawabata @ Syys. 27 2011,03:02) kirjoitti
![]()
Hattussani ei ole kukkia.
Noista kaikista selviää kun hyppää vauhdista sinne pyörän perään roikkumaan. Sitä varten pitää vain vaihtaa puukengät jalkaan, kuten nyqvistilläkin oli. Lisäksi kk-pesäkettä vastaan bonusta olisi jos käteen sattuisi vielä sinko.(kawabata @ Syys. 27 2011,03:02) kirjoitti
Ja kaiken tämän voi siis tehdä nopeammin kuin mitä jarrutukseen tai jarrutukseen ja väistöön menee aikaa.
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itsekkin suhtaudun tarinoihin tahallisista kaadoista melkoisella varauksella.
On tietysti inhimillistä selittää tahattomat tursat kylmän harkituksi stuntiksi - varsinkin aikana jolloin joltain taholta on opetettu että näinkin voi tehdä.
Se kyllä on ihan helposti mahdollista että, jälkikäteen havaitusti, nurin meno on estänyt päätymisen johonkin lippaa vielä suurempaa tuhoa aiheuttavaan kontaktiin.
Tässä sitten ei tarkoiteta FMX, S-Moto yms. rupulivehkeiden ajurien tahallaan kyydistä pois beilaamista - joita olen kyllä nähnyt ihan livenä.
Muutenkin äkkitilanteet jossa kuskilla on aikaa älyllisesti päätellä että nurin vetämisestä on jotain hyötyä eivät vaikuta mitenkään uskottavilta.
Ainoan poikkeuksen tekee väijytykseen ajava sotalaitoksen mp-lähetti tai tiedustelija, joka ihan takuulla haluaa munat turpeeseen ja minkä tahansa maastonmuodon tarjoamaan suojaan mahd. pian ja ihan syystä. *
Ihan lähtökohtaisesti saa olla aika astronomisen paskat renkaat ettei MP-niiden varassa hidastuisi asvaltilla paremmin kuin katteiden varassa luistaessa.
Pehmeällä hiekalla crossin tanko, jalkatappi, jäähdyttimensuoja yms. voi ehkä, siis ehkä, toimia laahausankkurina paremmin, mutta eiköhän sielläkin ole useimmiten vaan yritetty väistää vaaraa epätoivon vimmalla ja nurin mennyt pyörä on pysähtynyt ennen potentiaalista impaktipistettä.
Jos taas edessä on jokin este jonka ali haluaa (tai tosielämässä lähinnä haluaa kyydistä pois syystä X) niin on ehkä sen kymmenen kertaa varmempaa ja nopeampaa, ainankin endurolla ja crossilla, nostaa vain toinen jalka tankin yli ja koittaa tulla sen verran takakenossa jaloilleen että ei heitä kuperkeikkaa eteenpäin vaan luistelee jalat edellä selällään pysähdyksiin. (Tai sen kuvitteellisen, mikroskooppisessa ajassa silmävaralla mittaillun, esteen ali.)
Näin olen nähnyt S-Motolla tehdyn jarrujen hävittyä maalisuoralla.
Kuski pysähtyi asvaltilla ja hiekalla luistelun jälkeen tuurilla ennen osumaa rengasvalliin, johon pyörä kyllä rullasi pystyssä ja lensi oikein komealla tupla etuvoltilla hapelikkoon.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Höpö höpö. Itse olen selvinnyt aina kaikista hirvi- ja peurakohtaamisesta sillä, että luen ne yhden rivin huutomerkkiin päättyvät postaukset .ORGista, joissa kehoitataan ajamaan varovasti kun hirvet liikkuu. Ei siihen muuta tarvita, kuin huomioimaan hirvet liikenteessä.(Joe @ Syys. 24 2011,17:52) kirjoitti
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Kesällä hirvi tuli eteen puskasta ja juuri sain jarrutettua hirven eteen, kun se sieltä sivulta juoksi. Piennar oli sen verran leveä, että ehti näkemään ajoissa.
Samassa tilanteessa olisin voinut käyttää hallittua kaatoa ja liukua hirven alta. Miksi kukaan sellaista tekisi? En ainakaan itse halua pyörääni romuttaa ja vaarantaa henkeäni sellaisen stunt-tempun takia.
Ehkä tuo vahingossa voisi tapahtua jossain sadekelillä, kun hirvi hyppäisi kaarteessa eteen. Kuten aikaisemmin joku jo mainitsi, ei sitä vain oikeasti ehtisi hallitusti tekemään. Aikaisemmassa videossa se helvetinmoinen pelastus rekan alta täytyi olla silkka vahinko. Jos tuon tempun hallitsisi oikeasti, niin tuskin se pyörä tulisi monta metriä sivulla.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Olipas mielenkiintoinen pätkä! Siellä vilahtelee monenlaista museopyörää.(Kiertotiehuvitus @ Syys. 26 2011,23:14) kirjoitti
Highlightteja:
13:00 Virkamies spekuloi, että kyllä kaikki ketkä polkupyörällä osaavat ajaa ja jollain moottoriajoneuvolla, helposti oppivat myös moottoripyörällä ajamaan. Ei tarvita siis erillistä korttia.
23:00 Pyörän tahallinen kaato vauhdista
25:00 Moottoripyöräpoliisien kalustoa vuodelta 1974
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Tata on tullut joku vuosi tehtya ja toisille opetettu. Moni muuten hyva karsiutuu koulutuksesta kun ei uskalla kaataa vauhdista. Oli itsellakin alussa butterflies in belly. Ja kipeata tulee aina valilla. Sille ei voi mitaan.(Teuwo @ Syys. 27 2011,14:11) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Motorrad Suomi, huhtikuun numero: "Moottoripyöräily on yllättävän turvallista" -artikkelista lainaus:
No pakko se on uskoa kun oikein lehdessä lukee. Huomenna parkkikselle harjoittelemaan.MP-kauppiaat ry:n puitteissa onnettomuustilastoja koonnut Jorma Vasama tarkastelee onnettomuusmääriä pyöräkantaan suhteutettuna.
...
Tärkeintä on osata varautua yllättäviin tilanteisiin.
- On tärkeää, että kuljettaja osaisi kaataa pyöränsä kyljelleen. Niin vältytään pahemmilta vammoilta, Vasama selventää.![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Taitaa olla lähinnä tilanteesta kiinni kummalle puolelle sujuvammin menee. Aika harvoin kai noita oman pyörän alle jäämisiä tapahtuu. Muistan tosin vuosien takaa yhden nurinajon jossa jäin jalasta pyörään kiinni. Oli aika onho olo raahautua pyörän perässä...
Ja tätä ei kyllä harjoitella minun pyörälläni...