Eilen ajelin 300 km ja huomasin, että sormet koleassa jotenkin jähmettyvät kaasukahvan ympärille. Aivan pikainen jarrutus ei luultavasti onnistuisi. Kokeilin välillä ajaa pari sormea (etu+keski) jarrukahvan päällä, mutta tie vaati koko ajan pientä kaasun säätöä eikä sekään tuntunut hyvältä. Auttaisiko, jos säätäisi jarrukahvaa hieman lähemmäs vai onko kyse ihan tottumisasiasta ? Niin, lisäksi vähän paksummat ja kömpelömmät hanskat oli kädessä.
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Sama havainto viikonlopulta, niinkuin varmaan aika monella muullakin. En tiedä onko tuohon muuta lääkettä sitten kuin tauon pitäminen ja mielellään lämpimässä tilassa.
Mielenkiintoista olis nähdä tutkimustietoa siitä kuinka paljon se voi jarrutuksen aloittamista hidastaa. Kokeilin sitä piruuttani, ja aika nopeasti ne sormet sieltä kuitenkin kahvalle hyppäsivät vaikka tuntuivatkin olevan vähän kohmeessa ja turtana. Voi varmaan vaihdella tilanteen mukaan.
Niin ja ei ole ollut oletuksena yhtään sormea jarrukahvan päällä mulla. Silloin kun esim. lähestyn risteystä, jossa on auto kärkkymässä niin silloin kyllä olen laittanut varoiksi jonkun määrän sormia kahvan päälle ja muutenkin hidastanut vauhtia yleensä. Vois olla hyvä idea pitää muutenkin.
edit: Lisätty varsinainen sormi-kommentti, että pysytään aiheessa.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
itse ajelen aina parit sormet molemmilla kahvoilla aina, tosin kawalla riittää jarrulla yksikin sormi. Tuokin riippuu tietty omista sormivoimista.
kannattaa pitää liikettä yllä ettei kangistu ja tauottaa ajoa jos tuntuu että liikkuminen pyörän päällä ei riitä.
ZX10R -08
S1000RR -11
Olen niin tottunut ajamaan sormi jarrukahvalla että ilman sitä ajaminen tuntuu oudolta. Omasta mielestäni kaasunkin säätely on paljon tarkempaa sillä tavalla, kotarin kanssa ainakin meno tuntuu itsellä paljon nykivämmältä jos etusormi on kaasukahvan ympärillä.
Ex: KTM 990 SM R
Ex: VTR1000F FireStorm
Ex: VFR750F
Kylmillä ilmoilla voi valita kahden vaihtoehdon välillä: Joko on tunnokkaat sormet tunnottoman käsineen sisällä tai tunnottomat sormet tunnokkaan käsineen sisällä.
Kahvalämppärit on sitten toinen juttu, kuten Kipling tapasi sanoa.
I am afraid I was very, very drunk
Sama homma. Mulla toi tapa on "siirtynyt" tuolta crossista katupyörään automaattisesti, tulee pidettyä kytkinkahvallakin sormea.(kooma @ Syys. 19 2011,20:54) kirjoitti
![]()
GSF 1250SA -09
Itsekkin ajelen lähes aina etusormi jarrulla. Pelkkä etusormi riittää voimakkaaseen jarrutukseen GS:ssä vaikkei servo-jarruja tuossa olekkaan. Pelkkää takajarrua tulee enää harvemmin paineltua kaupunkiajossa kun edestä yhdistelmäjarru, vai mikä lienee oikeelta nimeltän.
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
Jos on kahvanlämppärit niin ei hätiä mitiä.
Jarruttamisessa on syytä opetella aina käyttämään neljää sormea, myös kaupungilla etc. kruisaillessa.
Mahdollisessa hätäjarrutuksessa on sitten riittävästi voimaa.
Tämä on myös EAK:ssa yms. koulutuksessa opittavaa asiaa.
Itse käytän AINA neljää sormea. Siitä huolimatta, että mopossani on eräät tehokkaimmat jarrut vakiona, joita prätkistä löytyy.
<p>.</p>
Kyllä ne pysähtyy myös kahdella sormella.
SuperDuke 2011.
Abloluuttisesta paremmuudesta joka tilanteessa voidaan(SuKaHo @ Syys. 20 2011,00:06) kirjoitti
toki vääntää kuin D:stä, mutta yllättävän paljon ja
monessa kohtaa "sormi liipaisimella" auttaa asioita.
Etenkin jos tyyliin on tottunut koltiaisesta saakka.
Pisteet sormileikeille.... Lähteehän siitä orkkimorokin
nopeammin kuin hitaampi edes huomaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Muutama hyvä huomio luulottelemasta liikoja:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/4322477
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipy....ikein,7
Lisäksi tuolla jarrutusosiossa on viesti, missä on kerätty tarkkaakin tietoa eri mp:n ja autojen jarrutusmatkoista.
Muistaakseni männä kesänä Lahden seutuvilla moottoripyöräilijä kuolikin peräänajonsa seurauksena
Veikkaanpa, että jarrutusasiat pahasti hakusessa ao. motoristilla.
<p>.</p>
Jos pyörässä on normikahvat, eli sellaiset pitkät sapelit, niin riskinä on sormien jäänti kahvan ja tupen väliin ja siten puutteellinen jarrutusteho yhdellä/kahdella sormella. Tästä johtuu tuo ajo-opetuksen neljän sormen sääntö. Kahvat voivat olla lyhyetkin, jolloin mainittu riski on vähäinen. Itsellä on nuo lyhyet. Etäisyyskin voi olla silloin säädetty hiukan toisella tavalla.
Apsijarruilla ei ole kovin suuri riski jarruttaa liikaa, mikä neljällä sormella helpoiten tapahtuu.
Olen asiaa testannut useaan otteeseen maantienopeuksilla ja nopeuksissa missä myös pahimmat onnettomuusriskit ovat.
Etujarrussa tuntuma ja jarrutusvoiman säätö on varmasti parempi neljällä sormella kuin yhdellä tai kahdella. Ja omissa näpeissä voimaa on riittävästi ja kourassa kokoa.
Ja oikean suorituksen tekeminen perustuu suureen määrään samanlaisia toistoja. Sitten kun tiukka paikka tulee.
Olipa kahvat pitkät tai pätkät, hyvä etujarrulla jarruttaminen on parasta opetella tekemään neljällä sormella. Motarilla, soralla jne...
No, eihän takana ole kuin reilut 100t km motskareilla.
<p>.</p>
Mitenkähän testit on voitu toteuttaa? Labrassa?(VoihanVihveli @ Syys. 20 2011,08:52) kirjoitti
Tuolla "ohjeissahan" luki, että "jos etupyörä lukkiintuu, pyörä kaatuu välittömästi".
Turvallisuustietoinen motoristi, kuten TM:n toimittaja, ei halua ottaa kaatumisen suhteen suurempaa riskiä, kuin noin 10E-6 ja toisaalta tien kitkataso muuttuu jarrutusmatkalla todennäköisyydellä 10E-1. Jos kitkataso muuttuu huonommaksi, etupyörä lukkiintuu jarrutuksen aikana ja pyörä kaatuu välittömästi.
Tämän vuoksi TM:n toimittaja ei voi koskaan, edes testissä, käyttää suurempaa jarrutustehoa kuin noin 30% maksimijarrutustehosta, koska muuten riski etupyörän hetkellisestä lukkiutumisesta olisi liian suuri.
Nyt ajaudumme vaikean ongelman eteen:
1) Ovatko TM:n testit tehty niin, että niissä on käytetty vain murto-osaa suurimmasta mahdollisesta jarrutustehosta, jolloin tulokset ovat täyttä paskaa mp:n osalta?
vai
2) Onko sittenkin mahdollista jarruttaa maksimiteholla ja tarpeen tullen löysätä jarrua, jolloin artikkeli on täyttä paskaa jarrutus"ohjeiden" osalta?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Flooraan hieman netistä löytämääni tietoa, tekniikan maailmasta lainattua:(vetomies @ Syys. 20 2011,09:32) kirjoitti
TM 8/2005
Ducati Monster 620, 41 m
Honda CBF 600 S, 50 m
(paras ja huonoin tulos, muista ei tietoa)
TM 13/2005
Suzuki GSX-R 1000, 39.9 m
TM 16/2005
BMW K 1200 S, 39.9 m
Honda CBR 1100 XX Blackbird, 43.2 m
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa, 46.5 m
TM 8/2006
Yamaha XJR 1300, 39.5
BMW K 1200 R, 39.8 m
Honda CB 1300 F, 42.3 m
Kawasaki ZXR 1200 R, 45.5 m
TM 13/2006
Yamaha MT-03, 42.4 m
Kawasaki ER-6n, 43.0 m
TM 14/2006
Honda VTX 1800 C, 41 m
Yamaha XV1900 Midnight Star, 44 m
Triumph Rocket III, 46 m
Suzuki Intruder M1800R, 47 m
Harley-Davidson FXSTBI Night Train, 48 m
TM 8/2007
Aprilia Pegaso 650 Trail, 43 m
Suzuki DL 650 A-V Strom, 43 m
Honda XL 650 V Transalp, 45 m
Yamaha XT 660 R, 45 m
BMW G 650 Xmoto, 46 m
Kawasaki Versys 650, 46 m
Sitten eri henkilöautojen hidastuvuuksia:
TM 1/2004
Audi A4 1.9 TDI, 40 m
MB C 200 CDI, 40 m
BMW 320d, 41 m
Volvo S60 2.4D, 43 m
Jaguar X-Type 2.0 D, 45 m
TM 1/2005
Audi A6 2.4, 39 m
BMW 525i, 39 m
MB E 200K, 39 m
Jaguar S-Type 2.5, 41 m
Chrysler 300C 3.5, 42 m
TM 1/2006
Audi A4 1.8T, 39 m
BMW 320i, 39 m
Saab 9-3 2.0t, 39 m
VW Passat 2.0, 39 m
Volvo V70 2.4, 39 m
TM 10/2006
Mazda 5 1.8, 40 m
Renault Grand Scénic 2.0, 40 m
Toyota Corolla Verso 1.8, 40 m
Opel Zafira 1.8, 41 m
VW Touran 1.6, 41 m
Honda FR-V 1.7, 41 m
TM 10/2007
Toyota Auris 1.6, 40 m
Ford Focus 1.6, 41 m
Opel Astra 1.6, 41 m
Peugeot 307 1.6, 41 m
VW Golf 1.6, 43 m
Kia Cee'd 1.6, 44 m
Abs-mp:t
BMW R 1200 RT, 39.1 m
Honda ST 1300, 40.2 m
BMW K 1200 GT, 41.6 m
Yamaha FJR 1300 A, 46.7 m
------------------------------------------------------
Noita lukuja kun katselee niin näyttää autojen lukemat keskimäärin hieman pienemmille, mutta aika lähellä ollaan.
Ja sitten kun lisätään vielä se että pyörää on vaikeampi jarruttaa kuin autoa, vaikka miten mielestään hyvä mopoilija.
Ja mopolla jarrutuksessa kasvattaa tien epäpuhtaudet ja kosteus ja mahdollinen mutka/kallistus enemmän jarrutusmatkaa..
Sporttisempi auto, esim impreza pysähtyy pikasen googletukseen mukaan 37 metrissä.
Porsche 911, 35m kylmillä renkailla, 34m lämpimillä.
Ei häikäise Vetomies asiantuntemuksellaan.![]()
<p>.</p>
^Etpä näytä häikäisevän sinäkään, kun listaasi katsoo...
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Tuo sinänsä vakuuttavan pituinen lista jarrutusmatkoista ei vastannut kysymykseeni. Voin toistaa sen tarvittaessa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
En yritä häikäistäkään, enkä perättömiä perusteluja ryhdy keksimään. Pitäydyn tosiasioissa.(Jadexia @ Syys. 20 2011,09:47) kirjoitti
Lista on kopio muualta tästä foorumista ja muutamalla esimerkillään osoittaa yllättävääkin tietoa.
Jotensakin huvittavaa kun jotkut vääntämällä koettavat vääntää sitä moottoripyörän parempaa hidastuvuutta keskimäärin vs. henkilöautot.
<p>.</p>
Mitäpä siinä on toistettavaa selvässä asiassa.(vetomies @ Syys. 20 2011,09:53) kirjoitti
Ei liene TM:n artikkeli ainoa vertailu asiasta. Jokuhan niitä voi huvikseen haeskella, minä en jouda.
Enkä nyt jouda selvästä asiasta enempää löpisemään.
<p>.</p>
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipy....ikein,2
kappaleen massa kerääntyy painopisteeseen..![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mitäs tämä tässä tekee?(jaket @ Syys. 20 2011,10:02) kirjoitti
Topicci oli mp:n jarruttamisesta ja hidastuvuudesta etc...
Jos noin rönsyillään niin mahdottomiksihan nämä menevät.
<p>.</p>
Kahvalämppärit kiinni, niin ei tarvitse enempää miettiä.![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Ja tuonne alkupään kirjoittajille ja aloittajalle.
Itse pyrin siihen, että varaudun väistämään tai pysähtymään aina eteen tulevaa ajoneuvoa kunnes katsekontaki kuljettajaan on olemassa ja tiedän, että vastapuolen kuski näkee minut.
Ja jos epäilys on, että katsekontakti ei synny riittävän aikaisessa vaiheessa hakeutuvat kaikki neljä sormea kahvalle hyvissä ajoin.
<p>.</p>
Kaksi sormea tulee pidettyä jarrulla. Sen takia käytänkin hanskoja mitkä on mallia turtles.
Pysyy näpit kohtuu lämpösinä ja ei tartte no-can-doo mallisilla hanskoilla ajella ja jarrutella neljällä sormella.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Suuri määrä samanlaisia tehokkaita toistoja saadaan turvallisimmin tehtyä suljetulla radalla. Jotain tuntumaa saa tietysti muuallakin, mutta en menisi toistoja tekemään motarilla tai muualla yleisillä teillä.(VoihanVihveli @ Syys. 20 2011,09:15) kirjoitti
Jarruteho tietysti märää myös sen mitä tekniikkaa voi soveltaa. Tuolla neljän sormen metodilla nähdäkseni sormien 'lepuuttaminen' kahvalla on pois laskuista. En juurikaan käytä tuota lepuuttamista, vaikka se antaakin nopeimman reagoinnin.
Ja kaikella ystävyydellä, ei se kilometrien määrä takaa kaikenkattavia taitoja tai ns oikeita suorituksia. Joillakin on vielä kymmenien vuosien ja ties kuinka suuren kilometrimäärän jälkeen ihan perusasiatkin aloittelijan luokkaa. Väärinkin voi oppia, koska selviytyminen on mahdollista eri tyyleillä.
Normaalisti en pidä sormia jarrulla, joskus nostan ne siihen jos liikennetilanne näyttää esim. siltä että joku ei ehkä huomaa minua. Olen tosin huomannut nyt kahvalämppärien kanssa, että oikean käden etusormi ei ole kunnolla kahvan ympärillä eli lienee jossain puolimatkassa jarrukahvalle (ainoa sormi mikä on hiukan kylmettynyt). Pitänee opetella jarruttamaan jatkossa aina neljällä nakilla nyt kun on ABSit. Ennen tapana on ollut kahden sormen jarruttelu.
Retired
Autoillessakin pidetään kokoajan aina pari varvasta jarrupolkimella.... *
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Etkö käytäkään vasemman jalan jarrutusta? Kilpa-ajajat käyttää!(TommoKe @ Syys. 20 2011,14:19) kirjoitti
Mettärymyssä kun on oppinut ajamaan etusormet suorana (so. mahdollisimman keskelle laitetuilla kahvoilla) niin tulee katupuolelle yhtä lailla. Ei siinä ole muuta haittaa ollut kuin kylmät etusormet.
Jarrutreeneissä pitää tietenkin opetella ottamaan lisää sormia peliin, kun ainakin tuolla matkapyörällä ja wanhoilla pyörillä tarvitaan sormivoimaa enemmän kuin yhdestä nakista punttihommienkaan jälkeen irtoaa. Eipä ole ollut sekään ongelma, ja liikenteessä tulee selkäpiistä.
Heitetäänpä näin:(hako1 @ Syys. 20 2011,15:04) kirjoitti
Jäkeviä perusteluja sille, miksi "sormi liipaisimella- tapa" vaikeuttaa tai hidastaa nopeaa ja tehokasta "tumppujarrutusta" kun sitten on sen paikka.... ?
En ole nyt vääntämässä mitään tapaa ja tekniikkaa ylivertaiseksi, koska niin moni asia todellisissa tilanteissa riippuu.... aivan... niin monesta asiasta.
Eilenköhän juuri tuli taikalaatikosta ohjelma, jossa ihan asialliselta tutkimuspohjalta on päädytty seuraavaan lopputulemaan:
Törmäysnopeuden pienentyessä vakavien vammojen määrä
vähenee merkittävästi.
(nyt ei ajauduta nopeusrajoituskeskusteluun... eihän)
Eräs merkittävä havainto oli myös monissa tapauksissa
se, ettei ennen törmäystä oltu jarrutettu lainkaan.
On siis olemassa selviä viitteitä siihen, että nopea reagointi ja jarrutuksen aloittaminen on äärimmäisen tärkeää mm. juuri törmäysnopeuden alenemisen kannalta. Toisaalta, nopeuden laskiessa "häppeningin" heti alussa, on myös paremmat eväät erilaisiin esim. törmäystä estäviin offensiiveihin.
Törmäyksen välttäminen eri keinoin lienee kuitenkin se "primääriasia".... vai ?
Toki liikenteessäkin voi... ja joskus onkin tilanteita, joissa ollaan samassa jamassa kuin "teoreettisessa tiiliseinään ajamisessa".
Tästä voidaankin puikauttaa taas takaisin liipaisinsormiasiaan.
Ei liene tulkinnanvaraista millään tapaa asiaa lähestyen, etteikö reagoinnin jälkeen jarrutus ala nopeammin kun
"pelivehkeet on paikalla"..... vai ??
Toisaalta.... kuulisin mielelläni näkemyksiä ja perusteluja sille,
miksi sormi tai kaksi liipaisimella hidastaisi tai vaikeuttaisi
täystehoista "tumppujarrutusta" kun siihen tulee tarve??
Nyt ihan asiallisesti.... kiitos.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY