Katso äänestykset tulokset: Mitä öljyä käytät ja miksi? -

Äänestäjät
258. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • 1. Red Line, polyolesteripohjainen synteettinen

    8 3,10%
  • 2. Shell Advance Ultra, synteettinen

    27 10,47%
  • 3. Shell Advance VSX, puolisynteettinen

    5 1,94%
  • 4. Castrol Power 1 Racing, synteettinen

    61 23,64%
  • 5. Castrol POwer 1, puolisynteettinen

    24 9,30%
  • 6. Panolin Racing, synteettinen

    1 0,39%
  • 7. Panolin Street, puolisynteettinen

    0 0%
  • 8. Mobil 1, synteettinen

    16 6,20%
  • 9. Mobil puolisynteettinen

    17 6,59%
  • 10. Motul polyolesteripohjainen synteettinen

    99 38,37%
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 141:sta
  1. #1
    Tervehdys,

    öljyt aiheuttavat usein keskustelua, mutta monen mielestä niiden ominaisuudet ovat hiukan henkimaailman hommia.

    Kokemusten pohjalta niitä pystytään nopeastikin luotettavammin vertailemaan vain kisakäytössä, jossa öljyn ominaisuudet joutuvat kovemmalle koetukselle.

    Niinpä rata- krossi- ja rallikuskeilta löytyy eniten selkeitä mielipiteitä ja käytännön faktoja eri öljyistä ja siitä miten ne soveltuvat mihinkin käyttöön.

    Pistäpä oma valintasi äänestykseen ja kerro miten ja miksi siihen valintaan päädyit ja mitkä ovat omat käytännön kokemukset, jos valinta perustui niihin.

    Valitettavasti kaikki merkit ei teknisistä syistä mahtuneet tuohon äänestykseen mukaan esille eli laita toki valitsemasi mahdollinen muu merkki ja speksit vastaukseen oheen. Motulia on sekä polyolesteripohjaisia että muita synteettisiä, mutta ei takerruta pikkuseikkoihin.

    Merkittävää on toki ne käytännön seikat jotka käyttäjä itse voi huomata, kuten kytkimen toiminta, koneen mekaaniset äänet, öljynkulutus, polttoaineen kulutus, koneen/öljyn lämmöt yms.

    Kiinnostava seikka tuli tuossa esiin, eli toinen Suomalainen öljymerkki. En ole ennen huomannutkaan, Del Ron on siis Nesteen lisäksi Suomalainen firma, joka miksaa ja myy öljynsä.

    Vaikka Ducatissani onkin tällä hetkellä Agipin synteettiset 10W40 MP-öljyt niin seuraavaksi laitetaan sitten parasta, mitä rahalla saa, eli kisakoneissa erittäin luotettavaksi ja laadukkaaksi todettu, tosin melko hintava Red Line 10W40 Polyolesteripohjainen täysssynteettinen MP-öljy.

    Shell Advance Ultraahan tuohon on tähän mennessä edellisissä vaihdoissa viimeistä vaihtoa lukuunottamatta laitettu. Vaihtoväli n. 500km

    Sanotaanpa nyt vielä yksi asia selvästi, ettei jää väärinkäsityksiä.

    Itselläni ei ole mitään vastaan mitään tiettyä öljymerkkiä kohtaan eikä siten myöskään esim. Mobil Delvacia kohtaan.

    Delvac on hyvä tuote muiden öljyjen muassa oikeaan käyttöön oikeiden speksien mukaan laitettuna. Ei siis mielestäni mikään varsinainen "halpisöljy".

    Tuo asia vain on lähtenyt hiukan käsistä Delvacin hintakylki edellä kirjoittelusta joka koskee tietenkin noita isompia määriä ostettaessa, eli jossa on määräalennus asiakkaalle kohtuu hyvä.

    Kun kirjoitan insinöörinä ja kauppiaana asiasta on minulla tietty vastuu sanomisistani.

    Siksi on pakko pysyä suosittelun osalta faktoissa ja tämähän öljyäänestys sisältää myös kyseisen "halpisöljyn" eli kohdassa Mobil osuus Delvac kohdilleen laittamalla raksi tuohon puolisynteettiseen. Jos kyseessä on puhtaasti mineraaliöljy niin ei takerruta pikkuseikkoihin..

    Motulin kohdalla on hyvä huomata, että äänestykseen jäi epähuomiossa siihen maininta polyolesteripohjainen vaikka vain osa Motulin öljyistä ovat sellaisia. Asiaa en vain pystynyt enää korjaamaan vaikka itse tuon äänestyksen laitoin.

    Voisikohan joku kiltti moderaattori korjata ja ottaa pois sen sanan Motulin kohdalta eli pelkkä "synteettinen" riittäisi siinä.

    Tällä hetkellä Shopin hyllystä löytyy Castrol, Shell, Panolin ja uutena merkkinä huippulaadukkaita Red Line MP-öljyjä ja muitakin lisäaineita.

    Kun kerran kysyntää olisi, niin harkintaan voin toki laittaa tuon MP-käyttöön sopivimman Delvacin, jos vain sitä sopivasti myyntiin saa.



    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  2. #2
    Ääni: Castrol Power 1 Racing, synteettinen

    Tuli juuri hommattua tuota 12l varastoon. Pitäisi olla laadukasta tavaraa. Tuota olen käyttänyt ja enpä maallikkona ole huomannut pahaa sanottavaa. Miksi siis vaihtelemaan, mitä jotkut tuntuu tekevän.
    -07 GSX-R 600, -09 YZF-R1, -10 GSX-R 750, -11 YZF-R1, GSX1300R -08,
  3. #3
    Motorex 10W50 tai 5W40 koska ohjekirjassa niin lukee

    Tai sitten vaikka Valvoline vastaavia... synteettisiä kaikki.
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  4. #4
    Motul 5100 10w50. Helposti saatavissa.
    LÄHETETTY ILMAN TAPATALKKIA XIAOMI 12 5G PUHELIMELLANI

    GEN2
    ER5
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  5. #5
    Delvac MX, koska tämä foorumi.
    FZ6-n -05
  6. #6
    synteettisellä Castrollilla mennään kun sitä on kädenulottuvilla...

    delvacci loppui, niin myin kawankin...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  7. #7
    Shell Advance Ultra, koska Ducati suosittelee (MotoGP-sponsorinsa tuotteita)...
    Moto Guzzi California 1400
  8. #8
    CP1R

    Ilman sen kummempia puffeja:

    Castrolilta on aikojen saatossa aina löytynyt
    erilaisiin kisahommiin huippuluokan rasvat.

    Katuhommissa öljykulu ei ole millään tavalla laskien
    "merkittävä kuluerä", vaikka käden joutuisi käyttämään
    omassakin taskussa.

    Ei ole olemassa mitään painavaa perustetta olla
    käyttämättä kilpailutoiminnassa kiistatta huippulaadukkaiksi
    totuttuja tuotteita.

    Shell on tietysti toinen huipputason luottotuotteiden valmistaja.... hyvänä kakkosena.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  9. #9
    motorexiä silloin kun on rahaa.
    muuten pääasiassa jos ja kun rahaa on vähemmän niin mennään motulilla tai delvacilla.
    Horo Elää !
  10. #10
    Mobil 1, samaa mitä autoihin, sitä on aina tallissa.

    -J-
  11. #11
    En mitään noista, TB superbike koskaa bländätty suomessa ja hinnannoususta huolimatta vielä kohtuullista. Tosin parivuotta sitten tarjouksesta tuli haalittua muutama kannu tulevaisuutta varten. Se mopon kuva kylesä on hintava..

    Kytkin toimii hienosti.

    Deauvilleen sitten TBn Moniaste 15-40, kytkin kuin silkkiä ja öljy halpaa ku saippua.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  12. #12
    Castrol Power1 racing. Toiminut ainakin mulla hyvin....
    Enpä ole muita juuri kokeillutkaan. Sitä ovat kuulemma laittaneet huollossakin (silloin kun on siellä käyttänyt)
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  13. #13
    Ei mitään noista ehdokkaista.
    Guzzi Californiassa (68hv) Valvoline 20W-50 VR1 mineraali, Guzzi Breva1100 (88hv) sama ja ja samoin Guzzi Centauro (125hv). Kaikissa vaihto 10000 km välein. Suodattimen vaihto 20000 välein paitsi Centaurossa aina öljynvaihdon yhteydessä. Tehtaan suositusvaihtoväli kerran vuoteen tai 20000 km välein.
    Benelli 750 Sei (74hv) Mobil tai Shell tai jokin muu10W-30 mineraali. Vaihto 5000 km välein. Samalla suodattimen vaihto.

    Guzzien vaihteistoissa Mobil GL5 90W-120 mineraali paitsi Centaurossa on Red Line "marjapuuro" kovien pintapaineiden vuoksi. Normaali vaihtoväli 30000 km paitsi Centaurossa kerran vuoteen tai 5000 km välein.

    Guzzien perävaihteissa Mobil GL5 90W-120 mineraali ja Molykote A.

    Californiaan menee moottoriöljyä n. 3 litraa. Brevaan ja Centauroon 3,5 litraa. Benelliin vajaa kolme.

    Pyörillä ajettu yhteensä n. 350000 km.

    mm
  14. #14
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Ei mikään noista, vaan Del-Ron Motorsport Oils!

    Siksi koska on sponsorina ja nykysin pyörii ko. firman tuotteet myös autoissa. Kytkimet toimii ja ainakin diisselin käynti muutui pehmeämmäksi kun vaihtoi delronit..

    Toisekseen näitä öljyjä voi käyttää ihan kannatuksen vuoksi. Jokainen voi lukea tuolta nettisivuita tietoa ja vetää omat johtopäätöksensä jos vaikkapa kotimaisuus merkkaa jotain...


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  15. #15
    Motulia

    Osaa ne ranskalaiset jotain tehä. Paremmuudesta muihin merkkeihin en osaa sanoa mitään. Aika monella kumminkin luokitukset saa täyttymään jokatapauksessa.
    1300cc Suzuki
  16. #16
    Mobil Delvac tällä hetkellä. Koska: delvac-thread ;)
    Ei olisi varmasti muuten edes tullut mieleen kokeilla.
    En ole mikään delvac-ylistäjä, vaan mielenkiinnosta kokeilin toimisiko mopo halvemmalla öljylläkin.
    Tietysti tuollainen matalaviritteinen touringmopo (k8 busa) ei ole se haasteellisin kuumana käyvä urheilullinen ajopeli ;) kun toimii niin hienosti halvalla (ja hyvällä) öljylläkin

    Seuraava öljy voi olla toisen merkkistä ja mallista, mutta edelleenkään en halua maksaa moponkuvasta tai kalliisti mainostetusta merkistä/mallista purkinkyljessä extraa.

    Veikkaan että normi renkaankuluttaja ei huomaa eroa merkkien/mallien välillä(edellyttäen ettei kytkin luista jollain tietyllä öljyllä tai viskositeetti väärä).. Huomaako moottori? Ehkä, ehkä ei.. erot kulumisessa ovat niin pieniä ettei niitä voi oikein mitata.

    Öljyasioista tehdään turhan hifistelyä, kuvitellaan että se itse käyttämä merkki/malli x on ylivertaista muihin verrattuna. Kunhan luokitukset täyttyy ja viskositeetti on sopiva.



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  17. #17
    Voisi tuossa listassa kyllä olla Delvac vaihtoehtona, nähtäsiin sen todellinen markkinaosuus MP-puolella. Vanhoja mopoja kun aika paljon vielä myös liikkuu, ei niissä välttämättä nuo synteettiset, eikä edes semi-synteettiset pelaa ihan optimaalisesti.
    Omassa Honda-huollon jälken on joku hondan ölppä, ehkä GN4, mutta itse aion kokeilla Delvac MX 15W-40 öljyä ja vertailla, mikä on ero. Jos Delvac pelaa kuten Hondan ölppä, ei ole sen jälkeen vaikea tehdä valintaa, kun taloudessani on iso diesel, joka suorastaan tykkää Delvacista
  18. #18
    Ääni Motulille, vaikka en ole sitä kertaakaan laittanut koneeseen.
    8 litraa Motul 5100 tallin nurkassa odottaa käyttöä.

    Nyt, ja ennen näitä, koneessa Teboilin mopo-öljyä.
    Sulo Vileeninä halvalla sain, niin olihan se pakko hankkia.
    Triumph T-bird 900 Sport -03
  19. #19
    Lainaa (Skunkki @ Syys. 21 2011,17:07) kirjoitti
    Ääni: Castrol Power 1 Racing, synteettinen

    Tuli juuri hommattua tuota 12l varastoon. Pitäisi olla laadukasta tavaraa. Tuota olen käyttänyt ja enpä maallikkona ole huomannut pahaa sanottavaa. Miksi siis vaihtelemaan, mitä jotkut tuntuu tekevän.
    Samalla mennään.
    Kytkin toimii ja hinta laatusuhde on hyvä!

    Harmi vaan, että noita 12l pakettejakaan ei enää saa. 1l puteleita vielä löytyy, mut kohta nekin varmaan loppuu :-(
    Yamaha R1 -04
    Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
    Suzuki RF600 -93
    Suzuki GS500 -99
  20. #20
    Tottakai sitä, mitä ohjekirja (honda+suitza) suosittelee!!
    Neste Turbo LXE 15W-40
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  21. #21
    Ääni motul 5100 15w50 , no toimii ainaki yamahassa kytkin paremmin kuin castrolilla+hiljaisemmat kone äänet,eikä ole hinnan kirossa.



  22. #22
    motul 5100 15w50 ester puolisynteettinen

    laatikko pelaa sillä hyvin..

    kokeillut myös teboil superbike 15w50 synteettistä..
    ei vain toiminut loota! joten kartan täyssynteettisiä..
    en tiedä toimisko joku muu täyssynteettinen paremmin..?

    mietinnässä kokeilla bel-rayn puolisynteettinen EXP ester 10w40 tai 15w50
    Honda CB 1300 -08
    SUZUKI BANDIT 1216 T -97
  23. #23
    Samoin Motul 5100 15W-50. OLETAN, että siinä on hinta ja ominaisuudet sopivassa balanssissa. Lisäksi se tuoksuu hauskalta uutena

    Uskoisin tuon tarjoavan parempaa voitelua ja suojaa äärioloissa kuin joku halvempi vaihtoehto, esim. Delvac. Ja kun käyttökohteena on liki 30v vanha ilmajäähdytteinen kone, josta on puristettu päälle 200hp litratehot, niin kuvittelisin ominaisuuksille olevan ehkä jotain todellista käyttöäkin.

    Toisaalta taas en viitsi investoida paljoa kalliimpaan ja ehkä parempaan öljyyn, koska tuolla koneella saattaa välillä tulla eteen ennakoimattomia öljynvaihtoja. Muutenhan kerran kauteen vaihdettuna kalliimpikaan öljy ei olisi mitenkään kauhea menoerä.
    Arttu
  24. #24
    Lainaa (bere @ Syys. 21 2011,18:45) kirjoitti
    Delvac MX, koska tämä foorumi.
    +1 Tarkennetaan vielä 15W-40, sillä Vaccejakin on synteettistä ym...

    http://www.mobil.com/Finland....40.aspx



    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  25. #25
    Mikä tahansa laadukas 15W-50 öljy, usein Motul 5100 helpon saatavuuden takia, yleensä 5 donan välein vaihdettuna.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    BMW R1200RT -05
    Yamaha DT 125 X -06
    Gilera SMT 50 -18
  26. #26
    Motulia, helppo saada ja edukasta.
    Buell XB12S -08

    Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
  27. #27
    Lainaa (battaglin @ Syys. 22 2011,08:40) kirjoitti
    Voisi tuossa listassa kyllä olla Delvac vaihtoehtona, nähtäsiin sen todellinen markkinaosuus MP-puolella.
    Näinhän se.. Tosin just 1000 km ensihuollossa laittoivat jotain kallista Castrolin sotkua, mutta mx-vacciin palataan *
    Eikä pyörän tarvitse olla edes vanha. Esim. 2008 K 12 ässän ohjekirja suosittelee nimenomaan mineraalimoottoriöjyä



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  28. #28
    Suzukissa Mobil Extra puolisynt.10w40 ja olen siihen tyytyväinen.
    <br />
  29. #29
    Motorexia. Puutteellinen kysely btw. Ja lisäksi mielenkiinnosta miksi moinen, tarkoituksena tutkia mitä öljyjä orgin kauppaan otetaan vai?

    EDIT: Motorex 10W/50 koska manuaalissa suositellaan.



    SuperDuke 2011.
  30.  
  31. #30
    Viimeksi tuli ostettua motul 3000 20w50 ässään, ohjekirja suosittaa että ensimmäiset 10kkm ajetaan mineraaleilla. *

    Gessuun laitoin castrol gps 10w40, taisi olla ohjekirjan suositus tuokin

    Harrikassa on revtechin 20w50 mineraali, lähinnä "siksi"...
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen