Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 87:een 87:sta
  1. #61
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,08:53) kirjoitti
    Tätä legendaa vaan jaksetaan työntää. Poistaako apsi jotenkin mystisesti pidon? No ei.
    aivan... *

    mutta jarruja se pidoton tienpinta abs;eilla heikentää,kun apsi yrittää saada pidettyä pyörät pyörimässä...

    pitävällä tienpinnalla onkin ihan eri juttu... *
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  2. #62
    Voin olla tuhannen väärässä mutta eikös raju jarrutus ohita ABS:in toiminnan?
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  3. #63
    Ennen 2-tahti miehet piti sormia kytkinkahvan päällä,kun nykäsi kiinni niin sai kytkimen auki nopeasti! Tää on siitä uusi sovellutus.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  4. #64
    Lainaa (Suzu-ukko @ Syys. 22 2011,21:43) kirjoitti
    Voin olla tuhannen väärässä mutta eikös raju jarrutus ohita ABS:in toiminnan?
    ei ohita
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  5. #65
    Lainaa (Suzu-ukko @ Syys. 22 2011,21:43) kirjoitti
    Voin olla tuhannen väärässä mutta eikös raju jarrutus ohita ABS:in toiminnan?
    Sulla näyttäis olevan apsipyörä. Kokeile joskus. Tarvitaan raju jarrutus että apsi käynnistyy. Bandito tosin saattaa nostaa takapyörää apsista huolimatta, toteutuksia kun on erilaisia, eli pienemmästä nopeudesta aluksi.

    Joo, no ihmetyttää kyllä edelleen nuo väitetyt suunnattomat ongelmat ja vaaratilanteet apsien kanssa, kun ei niihin ole itse mainittavasti törmännyt. Ja olen tosiaankin ajanut apsillisella autolla toistakymmentä vuotta (sitä ennen luonnollisesti normijarrullisilla) kesät/talvet, asfaltit ja sorat, ja apsipyörällä viisi kesää, sitä ennen normijarrullisella, rajoitetusti myös soralla. Talvet vieläpä kitkapyörällisellä autolla, eikä silti tule mieleen mainittavia ongelmia. Kitkat menee taas hankintaan.

    Mitä teen väärin, kun ongelmia ei ole?

    Sitä voisin nimittää kirkasotsaiseksi, että luulee jarrujensa aina pelastavan kaikista tilanteista. Oli sitten mitkä jarrut vaan. Aina kannattaa ensisijaisesti varautua tilanteisiin, niin pääsee helpommalla. Siitähän tämäkin keskustelu lähti: kannattaako varautua tulevaan pitämällä sormia jarrukahvalla. Varautua voi tietysti aika paljon muillakin tavoilla.

    Ja tähän 'apsi yrittää saada pidettyä pyörät pyörimässä' sanoisin, että kunnon apsi yrittää pitää pyörät pidon rajalla. Siihen kuuluu pyörintäliikkeen hidastuminen. Ja ainakin oman apsipyöräni eturengas kaivautuu soraan täysjarrussa, joskaan ei niin voimallisesti kuin jos rengas lukittaisiin täysin.

    Okei, tiedetään ettei kaikki vaan hyväksy noita esittämiäni kokemuksia, mutta taas on ainakin yritetty.
  6. #66
    Jospa se ajatus on kuin avattaren värit, "musta ja valkoinen".
    Riippumatta siitä, että totaalikatastrofit ja kehitys pohjaavat
    "äärilaitoihin", maailma kuitenkin pyörii keskiarvoilla ja
    "harmaalla alueella".

    ABS:t ovat yksi oiva esimerkki tästä.... kuten moneen
    muuhunkin asiaan mukaan tullut "sumea logiikka" eri sovelluksineen.

    Ei kai täällä kukaan apseja täysin ole torpannut ja osittain
    faktoja pöytään lyöden arvostelleetkin "ymmärtävät" miksi
    ne ovat tulleet jäädäkseen.

    Kaikella kunnioituksella, kaikkia kohtaan, jonkinnäköistä
    "pöllöyttä" ja puusilmäisyyden muotoa kuitenkin ilmenee
    silloin kun joku keskimäärin hyvä asia mielletään ja markkinoidaan fanaatisesti kaikkivoipana..... eikä kyetä näkemään... myöntämisestä puhumattakaan selkeitä asiaan liittyviä ongelmia....
    ja alkaa ihan konkreettisten faktojen "olemattomaksi jankuttaminen".

    Ylipäänsä..... kulkuneuvoissa ja niiden tekniikan kehittymisen/automatisoitumisen myötä aletaan aika
    vauhdilla lähestymään hyvin mielenkiintoisia kysymyksiä....

    Koska ja millä perusteella.. (esim. lainsäädöntöön peilattuna)
    esim. auto "kuljettaa" itseään lain mukaan kuljettamisesta
    vastuussa oleva kuljettaja kyydissään.

    No joo.... , tiedetään... tiedetään...

    Mutta... on se lähtökohtaisesti hankala tilanne, jos autoa on oltava "hallittavissa" ja vastuu sen mukaan mukaan, mutta
    ratkaisevilla hetkillä muututkin kyytiläiseksi.

    Aletaan lähestyä sitä, että kun istut pirssin takapenkillä
    pikku flänässä ja kuski ajaa kolarin...... joudut asiasta
    tuomiolle ja tulee vielä rapsut "ratista".

    Tälle tielle lähtemisestähän tässä periaatteessa on kyse .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  7. #67
    Lainaa (poku @ Syys. 22 2011,22:09) kirjoitti
    Ennen 2-tahti miehet piti sormia kytkinkahvan päällä,kun nykäsi kiinni niin sai kytkimen auki nopeasti! Tää on siitä uusi sovellutus. *
    Tavallaan... tavallaan .

    Pointtihan ei silloinkaan ollut tahtimäärä, vaan se että
    oltiin valmiina käyttämään se ohikiitävä "sudenhetki" silloin
    kun se oli kohdalla.

    Mikä sitten missäkin puitteissa on järkevää tai turhaa ?
    Siihen voi tietysti liittää senkin, onko "turhasta" mitään
    ylimääräistä vaivaa tai haittaa. Puntarissa taas on
    toisinpäin se, että ilman sitä "turhaa" ei olla "mahdollisessa tilanteessa", siinä sudenhetkessä, pelikelpoisena.

    Voihan sitä automaatilla ja cruisella vetää pirssiäkin
    kantapäät kojelaudalla.... pikku kiire siinä saattaa kuitenkin
    jollain kohtaa tulla.... ja olla ratkaisevasti myöhässä .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  8. #68
    Automaailmassa on nyt kovasti tulossa läpi järjestelmät, jotka tietokonetekniikkaan pohjautuen tekevät jarrutuksen, kun tietokoneen mielestä muuten tulee törmäys. Jonkinlainen sormet kahvalla systeemi sekin. Tuossa liikutaan sellaisen sumean logiikan alueella, että epäilyksiä voi jo heittää, vaikka optimioloissa systeemi voikin auttaa välttämään onnettomuuksia.

    Jankuttamisesta jankuttavalle arvoisalle kolleegalle toistan vielä kysymyksen: mitä olen tehnyt väärin, kun en ole niitä selkeitä ongelmia kohdannut? Ei ole kakat eikä pissat tulleet yllättävästi alle liikenteessä (eikä muutenkaan). Ei ole ihan pakko vastata!

    Ajellaan turvallisesti.
  9. #69
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 23 2011,14:15) kirjoitti
    Automaailmassa on nyt kovasti tulossa läpi järjestelmät, jotka tietokonetekniikkaan pohjautuen tekevät jarrutuksen, kun tietokoneen mielestä muuten tulee törmäys. Jonkinlainen sormet kahvalla systeemi sekin. Tuossa liikutaan sellaisen sumean logiikan alueella, että epäilyksiä voi jo heittää, vaikka optimioloissa systeemi voikin auttaa välttämään onnettomuuksia.

    Jankuttamisesta jankuttavalle arvoisalle kolleegalle toistan vielä kysymyksen: mitä olen tehnyt väärin, kun en ole niitä selkeitä ongelmia kohdannut? Ei ole kakat eikä pissat tulleet yllättävästi alle liikenteessä (eikä muutenkaan). Ei ole ihan pakko vastata! *

    Ajellaan turvallisesti. *
    Jaa-a... .

    Ajelet varmaan kun toiset pirssikuskit kauniina aurinkoisena perjantai-iltapäivänä Itäväylää
    kaupungille päin..... että jos sattuu
    baariin olemaan matka, niin kävellen olisit jo perillä .

    Ei vaan, kunnioitan näkemystäsi ja sanahan on vapaa.
    Parasta "keskusteluahan" on, että näkemyksiä ja kokemuksia on tarjolla.

    Itsellä on pinttynyt tapa harrastaa tuota "living on the edge"- hommaa yhteyksissä ja paikoissa joissa
    siitä ei ole muille vaaraa tai haittaa.

    Sen verran vielä tuosta absien iloista ja suruista, että
    se "jarruttomuus" omalla kohdalla on kyllä ilmennyt
    paikoissa ja tilanteissa, joissa ei välitöntä riskiä asiasta
    ole seurannut. Ts. paikoissa, joissa on voinut liikkua
    hieman "huolimattomammin".

    Se ei kuitenkaan muuta sitä lähtökohtaa, että
    jonain päivänä, jostain syystä, saattaa olla ihan oikeasti
    tilanteessa jossa soisi hidastavuutta löytyvän ilman
    "keskimääräisesti paremman" tekniikan kahleita ja
    auto olisi jarrujenkin osalta täysin kuljettajan hallinnassa.

    Sinällään mielenkiintoista on, että rallipuolella on
    aika-ajoin yritetty kaikenlaisilla "avusteilla" saada
    parempia tuloksia aikaiseksi, mutta ne hylkäytyvät
    aina toinen toisensa jälkeen perusteella....
    Auton on oltava johdonmukainen ja täysin kuljettajan
    hallittavissa. Näin se menee kun poistutaan "täyden pidon alueelta". Rallissa tarkoituksella... liikenteessä
    pätee sama lähtökohta.... hallittavissa.

    Ei se, että absit varmasti keskimäärin auttavat keskiveroautoilijaa selviytymään yllättävissä tilanteissa,
    poista sitä realiteettia että kitkan ollessa pinnassa olevan "irtotavaran" vuoksi olematon, hidastavuutta ei abseilla käytännössä ole juuri ollenkaan.
    Pyörivä pyörä ei olemattomassa kitkassa jarruta paskaakaan. Ei vaikka rukoilisi .

    No... toiset tykkää istua kyydissä ratin takana, toiset tykkää hallita itse ajoneuvoaan... miten sitä sitä sitten hallitseekaan.

    Se on vähän sama asia tuon automaattilaatikon kanssa.
    Sekin asettaa paljon "rajoituksia", mutta yllättävän paljon sitä voi "ajaa" sen automatiikasta huolimatta käyttämättä edes "käsivalintaa".

    Tässä on myös toisaalta jäävi keskustelemaan
    yleisellä tasolla erilaisista "tuntumista", koska luoja on siunannut todella "herkällä perseellä" tuntuman suhteen,
    vaikka se merivettä kestääkin .

    Pointti oikeastaan oli "jankkaamisessa" painaa läpi se fakta, että absit / pinnassa irtotavaraa = NO BRAKES !
    Sille ei vaan mahda mitään.... ja se olis ihan hyvä
    sisäistää..... ennenkuin siitä jollain kohtaa tulee todellinen ongelma...... tekniikan tuudittamassa unessa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  10. #70
    Mulla on ollut käytössä ABS-varusteltu auto sekä moottoripyörä.
    Olenkohan huono kuski kun en ole niiden toimintaa ikinä tarvinnut tai edes kaivannut? Nykyisen pyöräni ostin absittomana ja olisin uuden autonikin ostanut mutta sitä ei kuulemma myydä ilma ABS:sää. Ajelen sekalaisilla pinnoilla. Asfaltti/sora/lumi n. 70/10/20. Nykyään vähempi moottoripyörällä talvella.

    mm
  11. #71
    ihmeellistä vänkäämistä.

    en minäkään ole koskaan tikkailta/tellingeiltä pudonnut - eli turvavaljaat on perseestä, varsinkin kun olen netistä lukenut että joku joskus pudotessaan niihin hirttäytyi?


    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  12. #72
    Lainaa (SamiN @ Syys. 25 2011,02:53) kirjoitti
    ihmeellistä vänkäämistä.

    en minäkään ole koskaan tikkailta/tellingeiltä pudonnut - *eli turvavaljaat on perseestä, varsinkin kun olen netistä lukenut että joku joskus pudotessaan niihin hirttäytyi?


    Hei... nythän asian ydin on esim. sun turvavaljaista
    puhuttaessa vastaavasti:

    Tykkäätkö kiipeillä pisin poikin SELLAISILLA turvavaljailla, joilla
    on määrätyissä putoamistilanteissa suuri riski hirttäytyä.

    Ei se, onko turvavaljaat vaan yksinkertaisesti perseestä
    tai hengenvaaralliset .

    Tämähän se aina on. Yksi puhuu hevosesta, toinen kissasta.
    Paha on saada valittua yksissä tuumin kissalle
    parhaat kengät kavioihin .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #73
    ^^ no oli kyllä harvinaisen huono esimerkki muutenkin, varsinkin kun työskentelen lähinnä nojatuolikorkeudelta
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  14. #74
    Mopossa on absit ja vielä niitä ensimmäisiä jotka pätkii jarruvoimaa suunnilleen sekunnin pätkissä. En silti vaihtaisi pois.

    Normiajossa abseja ei edes huomaa. Soralla huomasin kerran eli unohdin että absit jäi päälle ja meinasin vetää mutkan pitkäksi kun ei pysähtynykään. Miettiny että olis paras yhdistelmä sellanen että etupää abseilla ja takajarru absiton. Vois soralla ohjailla takajarrulla. Se on puppua että kun on vuosia ajanu absi/epsittomalla vehkeellä ja yhtäkkiä sellaisella ajaessa tuleekin tilanne, niin on pulassa. Uudella laitteella aina ajamaan lähtiessä pitäisi tutustua sen ominaisuuksiin. Varsinkin jos se on oma. Jos hommaat uuden auton niin tottakai kannattaa käydä jossain ajamassa rinkiä ja testaamassa miten se absi vaikuttaa ja missä kohtaa epsin saa putoamaan pois pelistä. Jos näin ei tee on ihan turha tulla tänne itkemään että absit yllätti. Itseasiassa teen joka ajoneuvollani joka ajokerralla aina testejä: liukkaalla testijarrutuksia, kurveihin pienessä sladissa, mopolla "turhan tehokkaita" jarrutuksia ja lukkohartian välttämiseksi välillä vaikka tiemerkintöjen pujottelua jotta säilyy muisti miten se työntöohjaus lähtikään. Joskus nimittäin lastattu ja kyytiläisellä varustettuna ei työntöohjaus olekaan niin kevyt kuin oletti.

    Pari kertaa on käynyt tilanne että absit on puuttuneet peliin. Esimerkiksi: lähestyin risteystä, katselin tuleeko autoja ja olivat niin kaukana tulossa että oletin edelläolevan auton ajavan risteykseen. Mummo päättikin ettei uskalla ja veti liinat kiinni, itse katselin vielä sivuille. Märällä asfaltilla vain tsupsahteli kun absit sääti jarruvoimaa ja meinasin kaatua vain siksi koska pysähtymisen jälkeen unohdin laittaa jalat maahan En miettinyt yhtään vedänkö hallitun jarrutuksen vaan kun auton perä olikin yhtäkkiä edessä niin kahva vaan pohjaan. Yllätti itsenikin että tällä kokemuksella vedin ns. liinat kiinni enkä hienoa "puristavaa jarrutusta, aloittaen takajarrulla".

    Kun kuskaa kallisarvoista lastia (kyytiläinen) ja ajaa myös sateella niin on ihan kiva että absit on ehkä pelastamassa kun tulee tiukka tilanne.

    Mut alkuperäisen kysyjän aiheeseen: Pistä lämppärit ja aja ohkasemmilla hanskoilla. Itse en kertakaikkiaan kykene ajamaan monellakaan hanskalla koska niitä joutuu puristamaan jotta käsi pysyis nyrkissä kahvan ympärillä. Paras on hanska jossa toppausta kämmenselässä mutta kämmenessä vain clarino tai ohut nahka. Kahvalämppäreillä tehdään sitten lämpö.

    Ja kun on ajanut crossia, enduroa tai muuten vaan kuoppasia teitä niin ikinä en jarruta neljällä sormella. Syynä se että jarruttaessa voi olla tiellä patteja jolloin jarruvoiman säätely on ihan mahdotonta kun neljä sormea puristaa kaasukahvan sijaan jarrukahvaa. Kytkimessä sama homma. Jos oikeasti on niin huonot jarrut että ei pysähdy kahdella sormella niin suosittelen pyörään kuin pyörään päivittämään jarrut paremmiksi. Museopyörät erikseen.
  15. #75
    Lainaa (kane80 @ Syys. 21 2011,12:18) kirjoitti
    Lainaa (-Anu- @ Syys. 20 2011,20:24) kirjoitti
    Mulla on aina keskari jarrukahvalla (vain keskari siks etten o jaksanu säätää kahvoi niin et ylttäis myös etusormi). Tämä kouluttajan vinkkelistä napattu kikka. Ja sitte, onpahan keskari valmiina actioniin tarvittaessa
    Tässä on vaan se vika, että joissain tapauksissa saattaa kahvan muotoilu aiheuttaa säpinää, kun etusormi sitten jää ekana tupen ja kahvan väliin....
    Ei mun töppösormet onneks jää väliin ei kesä- eikä talvihanskoil, sen verran oon testannu (viime vuonna 47tkm:n verran) ja toimii. Mulla riittää myös yks sormi jarrutukseen. Tehokas etujarru kait sitte.

    Mut jokanen tyylillään eiks ni, emmä sano et yks tyyli on oikeempi ku toinen. Mulla tää toimii tyyli toimii. Löysin jopa yhen rata-ajokuvan jossa se sama fingeri on tiukassa mutkassa siinä jarrulla (nyt kouluttajan retaleet saa varmaan sätkyt ).

    Guessin papattimessa on tosiaan niin vahva moottorijarru et se riittää, mut siltiki sun pitää painaa sitä jarruu koska kaikkihan sua tulee selkä eellä vastaan
    Mopovapaa vuosi

    Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
  16. #76
    Lainaa (kooma @ Syys. 19 2011,20:54) kirjoitti
    Olen niin tottunut ajamaan sormi jarrukahvalla että ilman sitä ajaminen tuntuu oudolta. Omasta mielestäni kaasunkin säätely on paljon tarkempaa sillä tavalla, kotarin kanssa ainakin meno tuntuu itsellä paljon nykivämmältä jos etusormi on kaasukahvan ympärillä.
    Sama.

    Mikäli ylimääräiset nimetön ja pikkusormi eivät jää puristuksiin ja sormien puristusvoima sekä jarrujen teho riittää, on kaksi nakkia kahvalla hyvä ratkaisu. Sillä voittaa reaktioajassa todella paljon, ja se on aika ratkaisevaa kun etenemä on suurinta jarrutuksen alkuvaiheessa nopeuden ollessa suurimmillaan. Väittäisin, että reaktioajassa voitto on käytännössä paljon merkittävämpi seikka jarrutusmatkan kannalta kun se viimeisten metrien hiominen jarrutehon optimoinnissa.

    Kotarissa kahva on säädettävä ja kaksi nakkia riittää ainakin mulla etupyörän lukitsemiseen ja toistoja on kyllä tullut radalla todella paljon. Mitään muuta metodia en edes harkitse.

    Kun katotte jotain motogeepeetä, niin kuinka moni kuski jarruttaa koko kädellä ja kuinka moni vain kahdella sormella? Ja kuinka moni meistä on kilpakuskia parempi jarruttaja?

    (Kaikki edellä mainittu sillä varauksella, että kaikkiin motoihin ei se kaksi nakkia riitä. Kotarin isoon supermotoon riittää.)
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  17. #77
    Aihe alkaa tiivistymään olennaisimpiin
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  18. #78
    Lainaa (wekkuli @ Syys. 26 2011,07:55) kirjoitti
    Kun katotte jotain motogeepeetä, niin kuinka moni kuski jarruttaa koko kädellä ja kuinka moni vain kahdella sormella? Ja kuinka moni meistä on kilpakuskia parempi jarruttaja?
    Noiden hiilarijarrujen pito on sitä luokkaa, että jarruvoiman säätelyssä on käytettävä hieman tarkempaa instrumenttia, kuin koko käsi (Tämä siis tarkennuksena. Jokainen saa jarruttaa minun puolestani niin monella sormella kuin haluaa).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19. #79
    Lainaa (vetomies @ Syys. 26 2011,15:54) kirjoitti
    Lainaa (wekkuli @ Syys. 26 2011,07:55) kirjoitti
    Kun katotte jotain motogeepeetä, niin kuinka moni kuski jarruttaa koko kädellä ja kuinka moni vain kahdella sormella? Ja kuinka moni meistä on kilpakuskia parempi jarruttaja?
    Noiden hiilarijarrujen pito on sitä luokkaa, että jarruvoiman säätelyssä on käytettävä hieman tarkempaa instrumenttia, kuin koko käsi (Tämä siis tarkennuksena. Jokainen saa jarruttaa minun puolestani niin monella sormella kuin haluaa).
    Rossi ainakin joskus jarrutteli neljällä sormella. Mutta useimmathan siellä taitaa käyttää kahta... tosin ei niistä siellä käytettävistä jarruistakaan varmaan parane puhua edes samana päivänä katupyörien jarrujen kanssa!
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  20. #80
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,13:51) kirjoitti
    Lainaa (VAK @ Syys. 21 2011,13:42) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,10:41) kirjoitti
    Koko harjoitus meni siinä mielessä puihin, että mitään opastamista vaativaa ei tapahtunut, kun jengi vaan veti kahvan pohjaan ja odotti pysähtymistä.
    eikö nykypyörä mene etukautta ympäri jos puristaa jarrukahvaa liikaa? vai vedittekö hallitussa endossa?
    Ei edes takarengas noussut senttiäkään näissä pyörissä. Sehän siitä juuri teki niin helppoa. Vauhdit max 190km/h.

    Seuraavaksi taitaa tulla kysymys, että mitä pyöriä. No alkaa B:lla ja päättyy W:een. Kolme kirjainta. *
    Tältä foorumilta voisi kaikki absien olemassa oloa epäilevät vetää tuon mainitun vauhdin absittomalla ja kokeilla miten kantti kestää puristaa...



  21. #81
    Tällainen löytyi:
    Lainaa kirjoitti
    This study shows that the mean brake reaction time is shorter by 0.154 seconds in covered mode than in non-covered mode. At 100 km/h, this variation in BRT lengthens stopping distance by 4.28 metres.
    Eli suomeksi sormien pito kahvan päällä lyhensi reaktioaikaa 0.154 sekuntia, jonka aikana ajoneuvo liikkuu 4.28 metriä 100 km/h nopeudessa.

    Kuuden megatavun PDF-tiedosto tutkimuksesta. Lopussa kappaleessa 7 on yhteenveto.

    Täällä voi kokeilla kuinka pitkältä se reaktioaika tuntuu:
    http://www.h-e-lusa.com/REACTION-TIMER

    Täällä on taulukko jarrutusajoista ja matkoista:
    http://www.bikesafer.com/detail/braketime.html



    Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  22. #82
    Melko johdonmukaista, kuten kohdan 6. päätelmäkin.

    Mitenkään "paineesta" väännellä asiaa, ei pidä väheksyä
    käytännön olosuhteiden merkitystä tuohon "reaktioaikaan"
    verraten tutkimustilanteeseen.

    Vrt. Hieman kohmeiset kädet, jäykät käsineet ym. ym. ja
    todellisessa tilanteessa "mitä vit...." viive.

    Kaikki mahdollinen jarrutuksen "aikaistuminen" ei ehkä
    mielikuvatasolla saa sille kuuluvaa merkitystä.

    Tästä kertoo karua tarinaansa tutkimukset vahinkojen
    tason dramaattisesta laskusta jo verraten pienilläkin
    esim. törmäysnopeuksien laskun myötä.

    Kuka ei ottaisi "bonusta", jolla saattaa varmistaa voiton
    vedossa... Loukkaantuu vakavasti ja vammautuu loppuiäksi /
    loukkaantuu, mutta toipuu pelikelpoiseksi ?

    Näin ainakin, jos tuon bonarin saa taskuunsa vain.....
    omaksumalla jonkun tavan, josta ei ole mitään haittaakaan.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  23. #83
    Edellisen jatkeeksi ERITTÄIN HYÖDYLLINEN MUISTISÄÄNTÖ
    aina muistettavaksi.

    On näitä EAK asioita.

    Kun nopeus kasvaa kaksinkertaiseksi, niin jarrutusmatka nelinkertaistuu!.

    Ja tämä TOISINPÄIN.

    Kun nopeus putoaa neljänneksellä, niin jarrutusmatka PUOLITTUU!.

    Siis 80 km/h -> 60 km/h ja jarrutusmatka puolittuu.

    Tämä pitäisi jokaisen motoristin muistaa automaattisesti viimeistään tultaessa taajamiin ja siellä ajettaessa.

    Olipa ne sormet kaikki kaasukahvan ympärille kiertyneinä tai kaikkine muine variaatioineen, mitä tässä topicissa on esitetty ja perusteltu.
    <p>.</p>
  24. #84
    Lainaa (leinoan @ Syys. 26 2011,17:22) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,13:51) kirjoitti
    Lainaa (VAK @ Syys. 21 2011,13:42) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,10:41) kirjoitti
    Koko harjoitus meni siinä mielessä puihin, että mitään opastamista vaativaa ei tapahtunut, kun jengi vaan veti kahvan pohjaan ja odotti pysähtymistä.
    eikö nykypyörä mene etukautta ympäri jos puristaa jarrukahvaa liikaa? vai vedittekö hallitussa endossa?
    Ei edes takarengas noussut senttiäkään näissä pyörissä. Sehän siitä juuri teki niin helppoa. Vauhdit max 190km/h.

    Seuraavaksi taitaa tulla kysymys, että mitä pyöriä. No alkaa B:lla ja päättyy W:een. Kolme kirjainta. *
    Tältä foorumilta voisi kaikki absien olemassa oloa epäilevät vetää tuon mainitun vauhdin absittomalla ja kokeilla miten kantti kestää puristaa...
    Meinaat että rataharrastajat eivät uskalla tehdä tiukkaa jarrutusta noista vauhdeista?
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  25. #85
    Lainaa (wekkuli @ Syys. 27 2011,17:27) kirjoitti
    Lainaa (leinoan @ Syys. 26 2011,17:22) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,13:51) kirjoitti
    Lainaa (VAK @ Syys. 21 2011,13:42) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,10:41) kirjoitti
    Koko harjoitus meni siinä mielessä puihin, että mitään opastamista vaativaa ei tapahtunut, kun jengi vaan veti kahvan pohjaan ja odotti pysähtymistä.
    eikö nykypyörä mene etukautta ympäri jos puristaa jarrukahvaa liikaa? vai vedittekö hallitussa endossa?
    Ei edes takarengas noussut senttiäkään näissä pyörissä. Sehän siitä juuri teki niin helppoa. Vauhdit max 190km/h.

    Seuraavaksi taitaa tulla kysymys, että mitä pyöriä. No alkaa B:lla ja päättyy W:een. Kolme kirjainta. *
    Tältä foorumilta voisi kaikki absien olemassa oloa epäilevät vetää tuon mainitun vauhdin absittomalla ja kokeilla miten kantti kestää puristaa...
    Meinaat että rataharrastajat eivät uskalla tehdä tiukkaa jarrutusta noista vauhdeista?
    Ehkä joku ei uskalla. Hänet löytää ensimmäisen suoran jälkeisen mutkan ulkokurvista.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  26. #86
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (wekkuli @ Syys. 27 2011,17:27) kirjoitti
    Lainaa (leinoan @ Syys. 26 2011,17:22) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,13:51) kirjoitti
    Lainaa (VAK @ Syys. 21 2011,13:42) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,10:41) kirjoitti
    Koko harjoitus meni siinä mielessä puihin, että mitään opastamista vaativaa ei tapahtunut, kun jengi vaan veti kahvan pohjaan ja odotti pysähtymistä.
    eikö nykypyörä mene etukautta ympäri jos puristaa jarrukahvaa liikaa? vai vedittekö hallitussa endossa?
    Ei edes takarengas noussut senttiäkään näissä pyörissä. Sehän siitä juuri teki niin helppoa. Vauhdit max 190km/h.

    Seuraavaksi taitaa tulla kysymys, että mitä pyöriä. No alkaa B:lla ja päättyy W:een. Kolme kirjainta. *
    Tältä foorumilta voisi kaikki absien olemassa oloa epäilevät vetää tuon mainitun vauhdin absittomalla ja kokeilla miten kantti kestää puristaa...
    Meinaat että rataharrastajat eivät uskalla tehdä tiukkaa jarrutusta noista vauhdeista?
    Itseasiassa aika monella ratailijallakin jarrutus on liian kevyt jarrutuksen alkuvaiheessa eikä hidastuvuus ole tasaista. Tosin tähän osasyynä on lähenevä mutka johon ei pää anna jarruttaa riittävän myöhään. Mutkan lähestyessä kiristetään jarrua, jolloin saavutetaan parhaat hidastuvuudet. Eräs kovempi kaveri tosin kuulemma vetää Kemoran 2. mutkan jarrunkin takarengas ilmassa saadakseen bemarit kiinni suoran jälkeen, mutta meillä normaaleilla kuolevaisilla 180+ vauhdeista jarrutuksen aloitus tuppaa olemaan aivan liian löysä ja sisältää turhaa moottorijarruilua.

    Mut joo, jatkakaa vääntämistä. Tätä on ihan viihdyttävää seurata.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  27.  
  28. #87
    Eiköhän tuolla asvaltoiduilla julkisilla teillä mopolla liikuttaessa
    absit ja sormi tai kaksi kahvalla ole "optimi" joitain harvoja
    tilanteita ja yksilöitä lukuunottamatta.

    Vaikka pataan heittäis kaikki nykyiset ja vanhat TODELLISET
    RATAKETUT, osuus kaikista tuolla punnertavista motoristeista
    jää aika vaatimattomaksi......
    Ihan samalla tavoin kuin katuhommissa yli puolen tehon
    käyttö 150-200 hp:n peleissä.

    Vaikka omasta puolestani listaan kaikenlaiset "ajoavusteet"
    itsensä pelsepuupin keksinnöiksi, ei se poista suhteellisuudentajua sen suhteen, että mopohommissa
    em. puitteissa absit olisivat kuitenkin fiksuimmat monelle sellaisellekin....
    joka mielestään saa paremman "paniikkitilannesuorituksen"
    liikenteessä perinteisillä. (itseni mukaanlukien)
    Ei satu yhtään todeta, että jos seuraavissa mopohankinnoissa
    absit/yhdistelmät on tarjolla vaihtoehdoksi, tulee sijoitus
    tehtyä.

    Ratahommissakin riittää "muuttujia" jarrutusten suhteen
    ihan tarpeeksi, mutta tuolla teillä/liikenteessä niiden määrä
    on ihan toista kertaluokkaa.

    Aikamoinen suhteellisuudentajun puute vaivaa mopoiluun
    liittyviä keskusteluja ihan ylipäänsä.

    Vähän sama tilanne tuntuu olevan, liikuttiin kadulla tai radalla.
    Mielestäni "ryhdikkäin ja realistisin" tokaisu löytyy eräältä
    vanhalta sepältä tuolla ratapuolen ketjuissa.

    "Kannattaisi keskittyä enemmän siihen ajamiseen, eikä
    pelin ruuvaamiseen täysin sekaisin"

    No niin.... , kiitos ja anteeks... taas .

    Miksi harrastamisen pitäisi olla millään tavalla "järkevää"
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123