Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 87:sta
  1. #31
    Lainaa (BadToThe Bone @ Syys. 20 2011,16:40) kirjoitti
    Heitetäänpä näin:

    Jäkeviä perusteluja sille, miksi "sormi liipaisimella- tapa" vaikeuttaa tai hidastaa nopeaa ja tehokasta "tumppujarrutusta" kun sitten on sen paikka.... ?

    En ole nyt vääntämässä mitään tapaa ja tekniikkaa ylivertaiseksi, koska niin moni asia todellisissa tilanteissa riippuu.... aivan... niin monesta asiasta.

    Eilenköhän juuri tuli taikalaatikosta ohjelma, jossa ihan asialliselta tutkimuspohjalta on päädytty seuraavaan lopputulemaan:

    Törmäysnopeuden pienentyessä vakavien vammojen määrä
    vähenee merkittävästi.
    (nyt ei ajauduta nopeusrajoituskeskusteluun... eihän)

    Eräs merkittävä havainto oli myös monissa tapauksissa
    se, ettei ennen törmäystä oltu jarrutettu lainkaan.

    On siis olemassa selviä viitteitä siihen, että nopea reagointi ja jarrutuksen aloittaminen on äärimmäisen tärkeää mm. juuri törmäysnopeuden alenemisen kannalta. Toisaalta, nopeuden laskiessa "häppeningin" heti alussa, on myös paremmat eväät erilaisiin esim. törmäystä estäviin offensiiveihin.

    Törmäyksen välttäminen eri keinoin lienee kuitenkin se "primääriasia".... vai ?

    Toki liikenteessäkin voi... ja joskus onkin tilanteita, joissa ollaan samassa jamassa kuin "teoreettisessa tiiliseinään ajamisessa".

    Tästä voidaankin puikauttaa taas takaisin liipaisinsormiasiaan.

    Ei liene tulkinnanvaraista millään tapaa asiaa lähestyen, etteikö reagoinnin jälkeen jarrutus ala nopeammin kun
    "pelivehkeet on paikalla"..... vai ??

    Toisaalta.... kuulisin mielelläni näkemyksiä ja perusteluja sille,
    miksi sormi tai kaksi liipaisimella hidastaisi tai vaikeuttaisi
    täystehoista "tumppujarrutusta" kun siihen tulee tarve ??

    Nyt ihan asiallisesti.... kiitos *.
    Suomea, puhu suomea!
  2. #32
    Missä vitussa nykyään on SUOMI ? *

    ....ja missä sitä enää voi lukea muualla kuin
    * *kieliopin kirjassa ?

    Eipä juuri ole eroa, menetkö Mikkelin vai Nairobin torille,
    helvetinmoista mongerrusta, vaikkakin hyvin erilaista
    saat kuunnella molemmissa paikoissa.

    Sama tauti on levinnyt jo kotoiselle Kauppatorillekin.....

    Ihan sama kuinka vitun kohdalleen heität possessivisuffiksit...
    Vastauksena tullee.... että mittee... länksännii länksännii
    vielä piälle.

    Revi siitä... ja loput äidinkielenopettajien ompelukerhossa *.

    Jos ei tosiaan saa otetta esim. "sormi liipaisimella" ilmaisusta
    kun ketjussa on jankattu ajamisesta yksi tai kaiksi sormea
    kahvoilla "valmiina"......

    Eikä hahmota samoissa puitteissa "tumppujarrutuksen"
    viittaavan aiemmin puhuttuun "kaikilla neljällä sormella" jarruttamiseen.....

    Eikä sitä, että taikalaatikosta iltaisin tuleva ohjelma viittaa
    te-le-vi-si-si-si-siovastaanottimeen (Salonseudulla ).....

    Kuule.... ei maha mittää.... epäselväksi tietenkin jää nyt se,
    eikö kykene, vai ettei pakki prötää .

    Sommoro!



    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  3. #33
    Mulla on aina keskari jarrukahvalla (vain keskari siks etten o jaksanu säätää kahvoi niin et ylttäis myös etusormi). Tämä kouluttajan vinkkelistä napattu kikka. Ja sitte, onpahan keskari valmiina actioniin tarvittaessa
    Mopovapaa vuosi

    Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
  4. #34
    noin yleensä otten...
    useimmissa pärrissä on säädettävät kahvat..miksi niitä ei voisi säätää itselle sopivaksi?

    ja pst..etu ja keskari kahvalla nii siinä saattaa säästää sen puuttuvan metrin.

    ja tuosta lämpimänä pysymisestä..älkää seiskö/istuko tönkkönä ja odottako jotta koskas se kylmä tulee...pientä liikettä koko ajan heti alusta alkaen ja kylmä pysyy loitolla. sama pätee noihin etu-ja keskisormeen.niitä voi liikutella ja naputella kokoajan jotta ne pysyvät vireessä
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  5. #35
    voi kai sitä pitää sormea tai useampaakin jarrukahvalla jos siltä tuntuu.

    Ei muuten kannata unohtaa sitäkään, että pyörissä on hyvin erilailla voimaa vaativia jarruja.

    Yhdellä kädellä ajelu tuntuu muuten melko yleiseltä harrastukselta, varsinkin etukenoisemman ajoasennon pyörissä. Eikä siinä mitään, jokainen tyylillään ja ihan vaikka ilman käsiä. Käynyt vaan mielessä, että siinäpä ei ainakaan olla kovin valmiina tekemään mitään kovin pikaisia manöövereitä, jos tilanne tulee. Mutta olen varmasti väärässä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  6. #36
    Lainaa (Tuppervaari @ Syys. 20 2011,20:38) kirjoitti
    noin yleensä otten...
    useimmissa pärrissä on säädettävät kahvat..miksi niitä ei voisi säätää itselle sopivaksi?

    ja pst..etu ja keskari kahvalla nii siinä saattaa säästää sen puuttuvan metrin.

    ja tuosta lämpimänä pysymisestä..älkää seiskö/istuko tönkkönä ja odottako jotta koskas se kylmä tulee...pientä liikettä koko ajan heti alusta alkaen ja kylmä pysyy loitolla. sama pätee noihin etu-ja keskisormeen.niitä voi liikutella ja naputella kokoajan jotta ne pysyvät vireessä *
    Juuri näin.
  7. #37
    Lainaa (VoihanVihveli @ Syys. 20 2011,09:41) kirjoitti
    Flooraan hieman netistä löytämääni tietoa, tekniikan maailmasta lainattua:

    ...........................................

    Noita lukuja kun katselee niin näyttää autojen lukemat keskimäärin hieman pienemmille, mutta aika lähellä ollaan.
    Ja sitten kun lisätään vielä se että pyörää on vaikeampi jarruttaa kuin autoa, vaikka miten mielestään hyvä mopoilija.
    Ja mopolla jarrutuksessa kasvattaa tien epäpuhtaudet ja kosteus ja mahdollinen mutka/kallistus enemmän jarrutusmatkaa..

    Sporttisempi auto, esim impreza pysähtyy pikasen googletukseen mukaan 37 metrissä.
    Porsche 911, 35m kylmillä renkailla, 34m lämpimillä.

    Ei häikäise Vetomies asiantuntemuksellaan.
    Sori, lainasin vaan osan kun ois niin tuhottoman pitkä ollu muuten.

    Mun piti siis vaan tähän sanomani, että jo A-korttia ajaessani hiljaa mielessäni teoriatunnilla ihmettelin, kun opettaja sanoi että noi uudemmat autot pysähtyy yhtä nopeesti ku moottoripyörä. Joo, pitää varmaan paikkaansa, mutta pikasella googletuksella vuonna 2009 Suomen autokannan keski-ikä oli melkein 12 vuotta. Eli tarkottaa sitä, että monet ajaa paaaaaaaaaaaaaaaljon sitäkin vanhemmalla autolla. Itellä on vuoden 1998 malli, ja se on uusin mitä mulla on ikinä ollu Edellinen, jonka myin talvella, oli vm. 1988. Eli näissä ei kyllä jarrutusmatka oo ihan samanlainen. Siks noi vertailut tuntuu vähän typeriltä välillä.

    Niin, ja jos itse aiheeseen kommentois Ite siirrän kättä jarrulle risteysalueilla automaattisesti, mutta en muuten.
    Ja ajan välillä yhdellä kädellä, mutta pääsääntösesti suoralla tiellä missä ei oo näköpiirissä mitään hässäkkää (ja joojoo, voi sinne jotain teleporttautua). Tämä siksi että on pakko välillä lepuuttaa vasenta kättä, tai muuten loppuu ajelut.
  8. #38
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (MP-Nasu @ Syys. 20 2011,20:54) kirjoitti
    Lainaa (VoihanVihveli @ Syys. 20 2011,09:41) kirjoitti
    Flooraan hieman netistä löytämääni tietoa, tekniikan maailmasta lainattua:

    ...........................................

    Noita lukuja kun katselee niin näyttää autojen lukemat keskimäärin hieman pienemmille, mutta aika lähellä ollaan.
    Ja sitten kun lisätään vielä se että pyörää on vaikeampi jarruttaa kuin autoa, vaikka miten mielestään hyvä mopoilija.
    Ja mopolla jarrutuksessa kasvattaa tien epäpuhtaudet ja kosteus ja mahdollinen mutka/kallistus enemmän jarrutusmatkaa..

    Sporttisempi auto, esim impreza pysähtyy pikasen googletukseen mukaan 37 metrissä.
    Porsche 911, 35m kylmillä renkailla, 34m lämpimillä.

    Ei häikäise Vetomies asiantuntemuksellaan.
    Sori, lainasin vaan osan kun ois niin tuhottoman pitkä ollu muuten.

    Mun piti siis vaan tähän sanomani, että jo A-korttia ajaessani hiljaa mielessäni teoriatunnilla ihmettelin, kun opettaja sanoi että noi uudemmat autot pysähtyy yhtä nopeesti ku moottoripyörä. Joo, pitää varmaan paikkaansa, mutta pikasella googletuksella vuonna 2009 Suomen autokannan keski-ikä oli melkein 12 vuotta. Eli tarkottaa sitä, että monet ajaa paaaaaaaaaaaaaaaljon sitäkin vanhemmalla autolla. Itellä on vuoden 1998 malli, ja se on uusin mitä mulla on ikinä ollu * Edellinen, jonka myin talvella, oli vm. 1988. Eli näissä ei kyllä jarrutusmatka oo ihan samanlainen. Siks noi vertailut tuntuu vähän typeriltä välillä.
    Arvioilta n. 95% moottoripyöräilijöistä ei pysty tekemään optimaalista jarrutusta edes testiolosuhteissa vaikka annettaisiin kolme yritystä. Samoin arviolta 99% moottoripyöräilijöistä ei pysty optimaaliseen jarrutukseen äkkitilanteessa. Tästä 99%:sta internetissä kysyttyna 99% ei pysty myöntämään, että ei osaa jarruttaa, kun naamatusten n. 70% tuosta 99%:sta sen kuitenkin pystyy myöntämään. Tämän valossa on siis ihan turha funtsia auton jarrutusmatkaa. Auto pysähtyy käytännössä aina moottoripyörää nopeammin jos kyseessä on äkillinen liikennetilanne.



    Superbike #7
  9. #39
    Tekniikka auttaa. Jos mopossa on yhdistelmä-ABS-jarrut niin optimaalinen jarrutus tapahtuu vetämällä kahva pohjaan ja mopo hoitaa loput. Suosittelen lämpimästi.

    Toinen asia on se, että suuri osa autoilijoista puhuu puhelimeen / syö tai juo jotain / säätää radiota / tyynnyttelee lasta jne jolloin jarrutus ei ehdi edes alkaa kun edessä oleva mopo on jo pysähtynyt. Uskoisin että mopoilijat keskittyvät ajamiseen keskimäärin enemmän kuin autoilijat.
    BMW K1300S -13
    Ducati Multistrada 1200S -15
    BMW R1200GS -13
    BMW K1300S -09
    BMW R1200GS -07
    BMW R850R -04
    Yamaha RD 125 -85
    Tunturi Start -??
  10. #40
    absit juu...

    meinasin suihkasta naapurin tontille kun absijarruilla hiekkatiellä hiukan hulluttelin ,eikä pyörä hidastanutkaan vaikka oli jarrut pohjassa ,eikä ollutkaan pitoa tienpinnassa...

    samanlainen tunne kuin autolla talvella kun tuntuu että vauhti vaan kiihtyy kun jarrua sotkee...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  11. #41
    Absit saa napista pois.
    Retired
  12. #42
    Arvioilta n. 95% moottoripyöräilijöistä ei pysty tekemään optimaalista jarrutusta edes testiolosuhteissa vaikka annettaisiin kolme yritystä. Samoin arviolta 99% moottoripyöräilijöistä ei pysty optimaaliseen jarrutukseen äkkitilanteessa. Tästä 99%:sta internetissä kysyttyna 99% ei pysty myöntämään, että ei osaa jarruttaa, kun naamatusten n. 70% tuosta 99%:sta sen kuitenkin pystyy myöntämään. Tämän valossa on siis ihan turha funtsia auton jarrutusmatkaa. Auto pysähtyy käytännössä aina moottoripyörää nopeammin jos kyseessä on äkillinen liikennetilanne.

    Tämän kirjoittaja puhuu täyttä asiaa!
    <p>.</p>
  13. #43
    En mäkään osaa mitään optimaalisia jarrutuksia tehdä, tiedän sen ihan hyvin. Mutta ei se sitä poista että nuo auton jarrutusmatkaluvut on autokantaan nähden vääristyneitä.
  14. #44
    Lainaa (adville @ Syys. 20 2011,22:41) kirjoitti
    absit juu... *

    meinasin suihkasta naapurin tontille kun absijarruilla hiekkatiellä hiukan hulluttelin ,eikä pyörä hidastanutkaan vaikka oli jarrut pohjassa ,eikä ollutkaan pitoa tienpinnassa...

    samanlainen tunne kuin autolla talvella kun tuntuu että vauhti vaan kiihtyy kun jarrua sotkee...
    Tätä legendaa vaan jaksetaan työntää. Poistaako apsi jotenkin mystisesti pidon? No ei.

    Auton kanssa on todella paljon helpompi ohjailla haluamaansa suuntaan apsien kanssa, kunhan vaan muistaa pitää jarrupedaalin pohjassa.

    Ei mitään tarvetta palata apsittomiin, ei edes napin kanssa. Joku kurapyörä soralla/savessa voi olla eri juttu.
  15. #45
    Lainaa (Ignatz @ Syys. 20 2011,21:31) kirjoitti
    Tekniikka auttaa. Jos mopossa on yhdistelmä-ABS-jarrut niin optimaalinen jarrutus tapahtuu vetämällä kahva pohjaan ja mopo hoitaa loput. Suosittelen lämpimästi.
    No, näinkin voi toki halutessaan tehdä, ja joskus tilannekin voi olla semmoinen, että moni kuski näin tekee.... mutta mikään paras mahdollinen se jarrutus ei silloin ole, vaan kyllä jarrutustekniikkaa kannattaa harjoitella jarrujen tyypistä riippumatta.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  16. #46
    Tuohon aloittajan ongelmaan lienee paras lääke lämpökahvat, jos sormet meinaa kohmettua.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  17. #47
    Lainaa (-Anu- @ Syys. 20 2011,20:24) kirjoitti
    Mulla on aina keskari jarrukahvalla (vain keskari siks etten o jaksanu säätää kahvoi niin et ylttäis myös etusormi). Tämä kouluttajan vinkkelistä napattu kikka. Ja sitte, onpahan keskari valmiina actioniin tarvittaessa
    Mulla on SuperDuke R niin ei tartte ku höllätä hiukan kaasua. Se vipstaakkeli on siinä vaan sitä varten et jos joku tulee liian lujaa selkä eellä vastaan ni voi hiukan avittaa ettei mee konttiin
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  18. #48
    Lainaa (pecha @ Syys. 21 2011,09:18) kirjoitti
    Lainaa (Ignatz @ Syys. 20 2011,21:31) kirjoitti
    Tekniikka auttaa. Jos mopossa on yhdistelmä-ABS-jarrut niin optimaalinen jarrutus tapahtuu vetämällä kahva pohjaan ja mopo hoitaa loput. Suosittelen lämpimästi.
    No, näinkin voi toki halutessaan tehdä, ja joskus tilannekin voi olla semmoinen, että moni kuski näin tekee.... mutta mikään paras mahdollinen se jarrutus ei silloin ole, vaan kyllä jarrutustekniikkaa kannattaa harjoitella jarrujen tyypistä riippumatta.
    Millainen on paras mahdollinen jarrutus apsipyörällä? Sekö että pyritään välttämään apsien toiminta? Harjoittelua toki tarvitaan.

    Viime keväänä oltiin isohkon porukan kanssa ajoharjoitteluradalla ja meidät laitettiin tekemään tehojarrutuksia eri nopeuksista. Ohjaaja ei ensin hoksannut, että meidän tietyn merkkisissä pyörissä oli absit. Koko harjoitus meni siinä mielessä puihin, että mitään opastamista vaativaa ei tapahtunut, kun jengi vaan veti kahvan pohjaan ja odotti pysähtymistä. Kuulemma edellisen porukan kanssa oli paljon mielenkiintoisempaa, mikä sitten lie ollutkin.
  19. #49
    Lainaa (Ignatz @ Syys. 20 2011,21:31) kirjoitti
    Tekniikka auttaa. Jos mopossa on yhdistelmä-ABS-jarrut niin optimaalinen jarrutus tapahtuu vetämällä kahva pohjaan ja mopo hoitaa loput. Suosittelen lämpimästi.

    Toinen asia on se, että suuri osa autoilijoista puhuu puhelimeen / syö tai juo jotain / säätää radiota / tyynnyttelee lasta jne jolloin jarrutus ei ehdi edes alkaa kun edessä oleva mopo on jo pysähtynyt. Uskoisin että mopoilijat keskittyvät ajamiseen keskimäärin enemmän kuin autoilijat.
    näinhän niitä markkinoidaan...mutta aikoinaan kun hommaa testailtiin jarrutusmatka lyheni entisestään käyttämällä myös takajarrua..
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  20. #50
    Lainaa (-Anu- @ Syys. 20 2011,20:24) kirjoitti
    Mulla on aina keskari jarrukahvalla (vain keskari siks etten o jaksanu säätää kahvoi niin et ylttäis myös etusormi). Tämä kouluttajan vinkkelistä napattu kikka. Ja sitte, onpahan keskari valmiina actioniin tarvittaessa
    Tässä on vaan se vika, että joissain tapauksissa saattaa kahvan muotoilu aiheuttaa säpinää, kun etusormi sitten jää ekana tupen ja kahvan väliin....

    Kahdella sormella jarruttamisesta sen verran, että ei kannata sitä viljellä täällä kaikille, ne jarrut on vaan eri tehoisia eri vehkeissä.
    Itse käytän kahta sormea ns. normi ajossa ja tilanteissa, mutta tää pyörä ei tiukanpaikan tullen vaan pysähdy 2:lla sormella, vaatii sitten kaikkia 4:ä ennen kuin se paras teho tulee ulos.

    Kaupunkiajossa, missä alvariinssa jarrutellaan, noi pari sormea viihtyy siinä kahvalla, mutta jos nyt vähänkin aukeaa baanaa, niin ne sormet kyllä siihen tupen ympärille kiertyy.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  21. #51
    Lainaa (VoihanVihveli @ Syys. 20 2011,09:15) kirjoitti
    Etujarrussa tuntuma ja jarrutusvoiman säätö on varmasti parempi neljällä sormella kuin yhdellä tai kahdella. Ja omissa näpeissä voimaa on riittävästi ja kourassa kokoa.
    Tuohan pätee oikeastaan kaikkeen. Kahdella sormella joudut vetämään vivun tyvipäästä todella voimalla = täysillä etkä pysty mitenkään annostelemaan voimiasi. Neljällä sormella helpottaa vipusuhteenkin vuoksi vaikka ulkona onkin voimattomimmat sormet.
    Sama hommahan on vaikka pistää vajaavoimainen pilkkomaan kirveellä puita, onnettomuusriski on isompi koska hän joutuu vetään täysillä että klapi edesä vähän halkeaa ja sivaltaa jalkaansa siinä noin kolmannella pölkyllä. Jep ja tuo liittyi prätkiin...eilen kävin pilkkomassa mökillä puita, prätkällä kuljin matkat
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  22. #52
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,10:41) kirjoitti
    Koko harjoitus meni siinä mielessä puihin, että mitään opastamista vaativaa ei tapahtunut, kun jengi vaan veti kahvan pohjaan ja odotti pysähtymistä.
    eikö nykypyörä mene etukautta ympäri jos puristaa jarrukahvaa liikaa? vai vedittekö hallitussa endossa?
  23. #53
    Lainaa (VAK @ Syys. 21 2011,13:42) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,10:41) kirjoitti
    Koko harjoitus meni siinä mielessä puihin, että mitään opastamista vaativaa ei tapahtunut, kun jengi vaan veti kahvan pohjaan ja odotti pysähtymistä.
    eikö nykypyörä mene etukautta ympäri jos puristaa jarrukahvaa liikaa? vai vedittekö hallitussa endossa?
    Ei edes takarengas noussut senttiäkään näissä pyörissä. Sehän siitä juuri teki niin helppoa. Vauhdit max 190km/h.

    Seuraavaksi taitaa tulla kysymys, että mitä pyöriä. No alkaa B:lla ja päättyy W:een. Kolme kirjainta.
  24. #54
    Lainaa (seppo02 @ Syys. 21 2011,13:20) kirjoitti
    Lainaa (VoihanVihveli @ Syys. 20 2011,09:15) kirjoitti
    Etujarrussa tuntuma ja jarrutusvoiman säätö on varmasti parempi neljällä sormella kuin yhdellä tai kahdella. Ja omissa näpeissä voimaa on riittävästi ja kourassa kokoa.
    Tuohan pätee oikeastaan kaikkeen. Kahdella sormella joudut vetämään vivun tyvipäästä todella voimalla = täysillä etkä pysty mitenkään annostelemaan voimiasi. Neljällä sormella helpottaa vipusuhteenkin vuoksi vaikka ulkona onkin voimattomimmat sormet.
    Sama hommahan on vaikka pistää vajaavoimainen pilkkomaan kirveellä puita, onnettomuusriski on isompi koska hän joutuu vetään täysillä että klapi edesä vähän halkeaa ja sivaltaa jalkaansa siinä noin kolmannella pölkyllä. Jep ja tuo liittyi prätkiin...eilen kävin pilkkomassa mökillä puita, prätkällä kuljin matkat *
    Ihan välihuomautuksena, että onneksi tähän aikaan maailmassa on jarrukahvassa pultti minkä löysäämällä kahvan saa siirrettyä niin, että kahta sormea voi pitää jarrukahvan päässä.

    Vähän sama kuin halkoessa puita ottaa sieltä kirveen tyvestä vs. varren päästä kiinni. Se jos joutuu täysiä lyömään niin silloin otetaan tunnetusti isompi kirves sitten... Kuten jarruissa parempia paloja tai vastaavaa.
  25. #55
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,08:53) kirjoitti
    Lainaa (adville @ Syys. 20 2011,22:41) kirjoitti
    absit juu... *

    meinasin suihkasta naapurin tontille kun absijarruilla hiekkatiellä hiukan hulluttelin ,eikä pyörä hidastanutkaan vaikka oli jarrut pohjassa ,eikä ollutkaan pitoa tienpinnassa...

    samanlainen tunne kuin autolla talvella kun tuntuu että vauhti vaan kiihtyy kun jarrua sotkee...
    Tätä legendaa vaan jaksetaan työntää. Poistaako apsi jotenkin mystisesti pidon? No ei.

    Auton kanssa on todella paljon helpompi ohjailla haluamaansa suuntaan apsien kanssa, kunhan vaan muistaa pitää jarrupedaalin pohjassa.

    Ei mitään tarvetta palata apsittomiin, ei edes napin kanssa. Joku kurapyörä soralla/savessa voi olla eri juttu.
    Nyt kaikki ne, joilla illuusio ABS-jarrujen ylivoipaisuudesta
    aina ja joka tilanteessa, joka paikassa, elää ja voi hyvin,
    kokeilemaan hommaa ihan turvallisesti yhdellä hyvin käytännöllisellä tavalla:

    Kovapohjainen sora-alusta, jonka päällä on "kuulalaakerikiveä".

    Missiohan on nyt saada vauhtia pudotettua nopeasti ja tehokkaasti, tai jopa peli pysähtymään.

    ABS-jarrut: Polkaisu - pyörä lukittuu hetkeksi... ja "putoaa"
    irtopinnan läpi... nappaa pidon kiinteästä
    alustasta..... ja vauhti putoaan tehokkaasti.

    Sitten... ABS löysää lukittuneen pyörän... joka
    nousee takaisin irtopinnan päälle... eli ei "jarruta"
    ja tämä ees sun taas homma jatkuu ja jatkuu....
    ja lopulta vauhti tietenkin putoaa ja jossain
    se autokin lopulta pysähtyy.


    EI ABS: Tempaiset liinat kiinni, peli "rojahtaa" löysän
    pidottoman pinnan läpi ja tarraa kiinni
    pitävään alustaa.

    Ihan monissa käytännön tilanteissa, vastaavalla
    alustalla, peli pysähtyy "kuin seinään" verrattuna
    ABSeihin.

    Näin se vaan valitettavasti menee, riippumatta
    siitä ymmärtääkö kaikki arkirealiteettejä.

    Vastaavanlaisia "olosuhteita" ilmenee ihan normiliikennöinnissä
    eritoten talvikautena, jolloin pinnassa on suolasohjoa ym. ym.

    ABS-jarruilla ei hidastumista tapahtu käytännön tasolla
    nimeksikään... ja tästä tulee se tunne, että vauhti vaan
    tuntuu kiihtyvän.

    Tässä yhteydessä myös "kello käy", kun mieleen pompahtaa että "mitä Vitt..." ja tilanteen klaaraamisen suhteen on taas
    palanut kallisarvoisia silmänräpäyksiä enemmän kuin on
    suotavaa.

    ABS-jarruilla ei liioin "poistuta hallitusti" tangentin suuntaan
    silloin kun se on enää viimeinen konsti välttää jotain... tai
    valita vaihtoehdoista vähiten huono.

    Ihan konkreettisena esimerkkinä... kun auto lähtee "piirtämään liian isolla kynällä", eli perä on tulossa yli, eikä enää korjattavissa vastaohjauksella.
    Jo kohtalaisellakin kokemuksella tajuaa siinä silmänräpäyksessä.... kun "lähtö tulee" jostain polanteesta tai
    vastaavasta, että yli menee.... "kulmat kiinni" ja tangentin suuntaan "omalle puolelle" on aina parempi ratkaisu kuin
    uudeksi lähestyvän rekan keulakoristeeksi tms.

    Ei ole tarkoitus dissata ABS-jarrujen monia kiistatta hyviä
    puolia monissa tilanteissa ja olosuhteissa.

    Täysin pöyristyttävää imbesilliyttä kuitenkin on mennä asenteella, ettei niihin liity määrätyissä, ihan käytännössäkin
    suhteellisen usein ilmenevissä olosuhteissa ja tilanteissa....
    suorastaan hengenvaarallisia ilmiöitä.... joiden seurauksena
    kuski jää kädettömäksi ja jalattomaksi.... niiden mahdollisesti
    ratkaisevien hetkien ajaksi.

    Nyt ihan aikuisten oikeesti!

    Mopohommissa tietenkin tilanne ei ole "ihan yhtä huono",
    koska talviolosuhteet puuttuvat ainakin pääosin.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  26. #56
    Lainaa (BadToThe Bone @ Syys. 21 2011,15:38) kirjoitti
    Kovapohjainen sora-alusta, jonka päällä on "kuulalaakerikiveä".
    Ei kuulosta sellaiselta alustalta, missä absien edes väitettäisiin olevan vahvoilla. Joten tämä on vähän sama kuin alettaisiin ihmettelemään sliksirenkaiden heikkoutta pehmeässä hiekassa, tai rupulikumien kehnoa pitoa rata-ajossa.

    Ja huomaa myös se, että monista satunnaisesti taikka säännöllisesti asfaltin ulkopuolella ajettavaksi tarkoitetuista pyöristä absit saa painikkeen avulla kytkettyä pois päältä.

    Absit voivat parantaa keskiverto sukankuluttajan henkiinjäämismahdollisuuksia tiukassa tilanteessa ASFALTILLA. Muilla alustoilla se, onko ne hyöty vai haitta, riippuu ihan ajoalustasta, ja minkälainen tilanne on kyseessä. Eikä ne itsessään pelasta ketään. Ja niiden turvallisuusedun voi helposti myös ulosmitata omalla harkintakyvyn puutteellaan.

    Ja ne sikataitavat kuljettajat, jollaisia keskiverto nettikommentaattorit ovat (tosin tavallisesti ainoastaan omien korviensa välissä), saattavat edelleen päihittää ne absit missä tahansa. Mutta jos alle sattuu asfaltti, jonka pinnalla on satunnaisesti esimerkiksi vettä, hiekkaa, dieseliä, yms. pitoon vaikuttavaa, niin sitten saa kyllä ollakin jo melkoinen McGyver, jos oikeasti meinaa siihen pystyä.

    Unohtamatta sitä, että oikeasti pahat tilanteet tulee päälle täysin varoittamatta, muutenhan ne tuskin kovin pahoja tilanteita olisivatkaan. Monelta kokeneeltakin kuskilta voi siinä vaiheessa unohtua suurin osa jarrutustekniikan hienouksista.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  27. #57
    Legenda sai taas vähän jatkoa. Eihän apsit mikään täydellinen ratkaisu ole kaikkiin mahdollisiin keksittävissä oleviin tilanteisiin, mutta kuinka suurta osaa käytännön elämästä nuo määrätyt ongelmatilanteet edustavat? Kuinka usein apseilla ajavat joutuvat keskimäärin ongelmiin? Kuinka usein he ovat selvinneet ongelmista apsien avulla? Jonkun gallupin voisi kai perustaa, mutta olisikohan siitä kuitenkaan mitään hyötyä.

    Ei ole kovin kauaa siitä kun Suomessa ei kuulemma tarvittu ilmastointia autoissa. Ja automaattivaihteita ei missään nimessä. Ne kun menevät kuitenkin rikki ja ennenkin on tultu toimeen ilman. Kitkoillakaan ei voinut ajaa talvella, jne.

    Itse on ole apsien kanssa joutunut ongelmiin milloinkaan. Mistä se voisi johtua? En ala leuhkimaan kuinka paljon tietä olen kuluttanut, mutta enköhän riittävästi. En silti usko niiden kaikkivoipaisuuteen, tiedostan niiden ongelmat. (Ja jopa osan omista ongelmistani. )
  28. #58
    Kuten totesin, esimerkit ovat ihan normaaliliikennöinnistä,
    ympäri vuoden ja erilaisilta alustoilta, erilaisista olosuhteista.

    Hiekkatiet ovat toki katoavaa luonnonvaraa ja sitä myöten niillä ongelmiin ajautuminen.

    Talvikautena autoilun parissa taas " ABS -- > mis on jarrut
    tilanteita tulee yllättävän paljon. Varsinkin jos joutuu liikkumaan paljon, eri vuorokaudenaikoina ja vaihtelevissa
    paikoissa.

    On kiistatta selvää, että laajemmassa mittakaavassa
    absit ovat turvallisuutta parantava asia.
    Siitä on turha kiistellä.

    Tälläkin asialla on valitettavasti kääntöpuolensa, jolta
    kirkasotsainen silmien sulkeminen on omanlaistaan tyhmyyttä.
    Etenkin kun niitä "kääntöpuolia" ilmenee jännäkakkoina hyvin
    erilaisia edellytyksiä ja kokemusta omaavilla kuskeilla,
    ihan "ei poikkeuksellisissa olosuhteissa ja paikoissa".

    Miljooniakin könynnyt konkari löytää välillä itsensä
    tilanteesta, jossa ei mielellään istu kyytiläisenä
    ratin takana..... sinänsä muuten hienon tekniikan kahleissa.

    Kun todellisuudessa pito ja hidastuvuus korreloi aika lailla....
    ei vaan mahdeta sille mitään että tuolla tulee tilanteita
    joissa absit ihan käytännössä "kadottaa sen pidon/hidastuvuuden.

    Silloin ei ohjautuvuuden jatkuva säilyminen auta asiaa,
    valitettavasti.

    Mopohommissa, varsinkin liikenteessä ja asvaltilla,
    absit ovat erinomaiset. Näissä puitteissa huonojen puolien
    keksiminen menee jo tieteen puolelle.... täälläkin .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  29. #59
    Lainaa (hidas57 @ Syys. 21 2011,16:14) kirjoitti
    Legenda sai taas vähän jatkoa. Eihän apsit mikään täydellinen ratkaisu ole kaikkiin mahdollisiin keksittävissä oleviin tilanteisiin, mutta kuinka suurta osaa käytännön elämästä nuo määrätyt ongelmatilanteet edustavat? Kuinka usein apseilla ajavat joutuvat keskimäärin ongelmiin? Kuinka usein he ovat selvinneet ongelmista apsien avulla? Jonkun gallupin voisi kai perustaa, mutta olisikohan siitä kuitenkaan mitään hyötyä.
    Kaksipyöräisten kanssa ei ABS:istä ole pahemmin kokemusta, mutta autolla noista on mulle ollut suunnilleen yhtä useasti haittaa kuin hyötyäkin. Ongelmia on tullut juuri edellä kuvatulla tavalla irtonaisella tienpinnalla, lumella ja soralla. On muuten kohtuullisen **ttumainen tunne kun jarrua painaessa ei tapahdu mitään vaikka pitoa olisikin oikeasti tarjolla siedettävästi. Mutta onhan nuo välillä ihan mukavatkin, esim. jos talvikelillä tulee vastaan äkkinäinen paikka, jossa pitää samaan aikaan pudottaa nopeutta ja tehdä väistöliikkeitä. Mulla tähän plussien ja miinuksien jakaumaan saattaa vaikuttaa se, että päivittäisellä ajoreitillä on muutama kilometri pientä soratietä, jolla näitä epäedullisia olosuhteita esiintyy melko usein.

    Katupyörässä sen sijaan pitäisin kunnolla toimivaa ABS:ää varsin hyvänä turvavarusteena. Välillä aina läpeensä kohmeessa syystihkussa ajellessa tulee mieleen, että tuskin sitä kovin optimaalista jarrutusta saisi aikaiseksi jos tulisi tilanne yllättäen vastaan. Että sinällään voisin pitää ABS:ää ihan hyödyllisenä ominaisuutena, jos olisin muuten ostamassa sen ikäluokan pyörää johon noita on saatavilla (mitä tuskin tapahtuu ihan heti). Mutta en mä tuon takia ala kuitenkaan pyörää vaihtamaan enkä jättäisi muuten kiinnostavaa vaihtoehtoa ostamatta ABS:n puutteen takia. Aika niukasti noita ABS:ää kaipaavia tilanteita on tähän mennessä tullut vastaan.
    Arttu
  30.  
  31. #60
    Tästähän saa hauskan aasinsillan "ikääntyvien autoilijoiden"
    riskeihin .

    Ihan vakavasti ja konkreettinen esimerkki.

    Ensin on kolmenkymmenen vuoden aikana hankittu "miljoonaluokan" ajokokemusta, vauhtia ja vaarallisia tilanteita ollut riittävästi eri olosuhteissa..... ja perinteisillä jarruilla ilman muitakaan "apujärjestelmiä".
    Asiat, reaktiot ja syy-seuraussuhteet ovat syöpyneet alitajuntaan ja selkäytimeen.

    Tällä pohjalla sitten mennään kun "vanhuksella" yllättää
    uppista- paikka.
    Tilanne, jossa jokainen millisekunti ja "oikea ratkaisu" on vähintäänkin tärkeä, ellei täysin ratkaiseva.

    Siinäpä sitten matkustetaan tukka pystyssä apsien ja espien ja muiden herkkujen kyydissä .

    Tilanteen selvitessä lopulta onnellisesti, ensimmäisenä tulee
    sitten mieleen: Jos tässä kyydissä pitää istua, niin sitten
    pirssin takapenkillä ja mielummin vielä pienessä kännissä .

    Kyllä kyllä..... harjoitus tekee mestarin. Totta.
    Ihan yhtä totta on myös se, että vanha koira oppii
    hitaammin uusia temppuja... ja pinttyneistä tavoista on
    vaikea päästä eroon.

    "Hallituissa tilanteissa" kaiken maailman vispilöillä vetää ihan
    sujuvasti, mutta ylläripaikoissa selkäydinmuisti on valitettavasti se millä mennään.

    Päätetään tämä Clint Eastwoodin legendaariseen tokaisuun:

    "Man gotta know his limitations"

    Se monesti vähintään yhtä olennaista kuin se mitä osaa .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen